Capitolul i - Principii generale - Legea 37/1975 privind sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor de circulatie in localitatile urbane si rurale - REPUBLICARE

B.Of. 82

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 1997
CAPITOLUL I:Principii generale
Art. 1
Sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor de circulatie, in localitatile urbane si rurale, se efectueaza intr-o conceptie unitara, tinind seama de criteriile de eficienta economica si de ordin social, de conditiile specifice ale localitatilor, pe baza prevederilor planului national unic de dezvoltare economico-sociala.
Dezvoltarea retelei de circulatie in localitati, parte integranta a procesului de sistematizare, trebuie sa contribuie la imbunatatirea permanenta a conditiilor de viata si de munca ale locuitorilor, la cresterea eficientei si sigurantei transporturilor, la economisirea terenurilor si la modernizarea localitatilor.
Art. 2
Sistematizarea arterelor de circulatie se fundamenteaza prin studiul de circulatie al localitatii, care se intocmeste pentru o perioada de perspectiva de minimum 15 ani, si alte studii de specialitate si se aproba, potrivit legii, odata cu schita de sistematizare a localitatii.
Art. 3
Sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor de circulatie in localitati trebuie sa asigure pastrarea si folosirea sistemului de strazi existente, a alinierilor lor, precum si evitarea demolarilor, conservarea constructiilor, a specificului arhitectural si urbanistic al localitatii.
Prin sistematizarea retelei stradale se va asigura ca drumurile nationale sa traverseze localitatea prin una sau cel mult doua artere importante de circulatie.
Stabilirea amplasamentelor obiectivelor economice, social-culturale si de locuinte se va face tinindu-se seama si de posibilitatea folosirii retelei de strazi existente, asigurindu-se totodata caracterul multifunctional al arterelor de circulatie, pentru transportul local si de tranzit, pentru activitatile comerciale, sociale, culturale si alte activitati.
[textul din Art. 3 din capitolul I a fost abrogat la 01-ian-1997 de Art. 17 din capitolul IV din Legea 118/1996]
Art. 4
Proiectarea si construirea strazilor noi se pot face numai in cazuri justificate de necesitatile de trafic ale localitatilor, determinate de dezvoltarea si amplasarea obiectivelor economice, social-culturale sau a locuintelor, pe trasee scurte, directe, fara variante ocolitoare, cu respectarea prevederilor din prezenta lege.
Realizarea noilor obiective industriale, social-culturale, precum si a locuintelor, se va face numai dupa proiectarea si construirea retelei de strazi, care se vor efectua tinindu-se seama in mod obligatoriu de caracterul strazilor existente din localitate.
Art. 5
Constructiile de locuit se vor amplasa la limita trotuarelor si vor avea prevazute, de regula, curti interioare pentru nevoile gospodaresti.
In jurul fiecarui bloc de locuinte se vor prevedea trotuare de protectie din beton simplu sau asfaltate prevazute cu rigole pentru scurgerea apelor.
In cadrul curtilor interioare se pot amenaja locuri de parcare pentru autovehicule, utilitati gospodaresti si, dupa caz, zone verzi.
Ingrijirea si amenajarea curtilor interioare, a zonelor verzi si a celorlalte utilitati gospodaresti constituie o obligatie a fiecarui locatar.
Art. 6
Strazile din localitatile urbane se clasifica in raport cu intensitatea si componenta traficului, precum si cu functiile pe care le indeplinesc, dupa cum urmeaza: categoria I - magistrala; categoria a II-a - de legatura; categoria a III-a - colectoare si categoria a IV-a - de deservire locala.
Straziie din localitatile rurale se clasifica in principale si secundare.
Functiunile, dimensiunile si modul de realizare a fiecarei categorii de strazi sint cele prevazute in prezenta lege.
Clasificarea strazilor din fiecare localitate urbana sau rurala se face de catre comitetele executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, pe baza studiilor de circulatie aprobate potrivit legii.
Art. 7
Lucrarile pentru realizarea sau modernizarea strazilor se aproba odata cu schita de sistematizare si se executa in ordinea urmatoare: trasarea strazii, efectuarea lucrarilor tehnico-edilitare subterane, construirea strazii, urmata, dupa caz, de executarea obiectivelor economice, social-culturale sau de locuinte. Prin documentatiile tehnico-economice de realizare a investitiei se vor stabili, pe etape, categoriile de lucrari ce urmeaza a se executa in cadrul acestei ordini, in scopul scurtarii la minimum a duratei de executie, economisirii fondurilor alocate si organizarii rationale executiei ansamblului de lucrari.
Art. 8
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti raspund de elaborarea studiilor de sistematizare, a studiilor de circulatie, precum si de coordonarea elaborarii documentatiilor tehnico-economice si a executiei tuturor lucrarilor de investitii, modernizari, reparatii si intretinere ce se realizeaza pe arterele de circulatie ale oraselor si comunelor, cu respectarea prevederilor din prezenta lege.
Art. 9
Elaborarea masurilor de sistematizare a arterelor stradale, precum si construirea si intretinerea acestora, se vor realiza cu participarea activa a cetatenilor.
In acest scop, consiliile populare vor informa cetatenii asupra principalelor aspecte legate de dezvoltarea circulatiei, vor analiza sugestiile si propunerile acestora cu privire la diferitele solutii preconizate si ii vor atrage, in cadrul unor actiuni organizate, la realizarea masurilor adoptate.