Capitolul iii - Dispoziţii finale - Legea 368/2022 a bugetului de stat pe anul 2023
M.Of. 1214
În vigoare Versiune de la: 22 Decembrie 2022
CAPITOLUL III:Dispoziţii finale
Art. 61
În programele bugetare anexe la bugetele Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerului Sănătăţii, respectiv anexele nr. 3/20/27 şi nr. 3/26/27 nu se cuprind fondurile aferente transferurilor către bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, după caz.
Art. 62
În anul 2023, cheltuielile pentru transmiterea şi achitarea drepturilor de pensii şi asistenţă socială finanţate din bugetul de stat sau din transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale şi care se plătesc la domiciliul beneficiarilor prin Compania Naţională "Poşta Română" - S.A. se calculează prin aplicarea unui coeficient de 1,1% asupra valorii sumelor plătite.
Art. 63
(1)Pentru anul 2023, operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pot prevedea, în bugetul de venituri şi cheltuieli, majorarea cheltuielilor de natură salarială faţă de nivelul programat în ultimul buget de venituri şi cheltuieli aprobat conform prevederilor legale, astfel:
a)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creştere a preţurilor prognozat pentru anul 2023;
b)cu sumele reprezentând creşteri ale câştigului mediu brut pe salariat datorate majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2023 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia;
c)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022 şi/sau de creşterea numărului de personal în anul 2022;
d)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea, în anul 2023, a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative sau hotărâri judecătoreşti;
e)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de creşterea numărului de personal în anul 2023 faţă de cel aprobat în anul precedent, ca urmare a diversificării/extinderii activităţii;
f)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a diminuării, în anul 2022, a numărului mediu de salariaţi în activitate, prin trecerea acestora în nucleu, în cazul operatorilor economici din industria naţională de apărare, care desfăşoară activităţi conform prevederilor Legii nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, numai pentru personalul care trece în anul 2023 din nucleu în activitate şi doar pentru operatorii economici care au diminuat cu aceste sume cheltuiala de natură salarială aprobată în anul 2022, prin rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli conform prevederilor legale.
(2)Cheltuielile prevăzute la alin. (1) vor fi evidenţiate distinct în anexele de fundamentare ale bugetului de venituri şi cheltuieli.
(3)Operatorii economici pot majora câştigul mediu brut lunar pe salariat în limita sumelor prevăzute la alin. (1), cu condiţia ca indicele de creştere a acestuia să nu depăşească indicele de creştere a productivităţii muncii calculate în unităţi valorice sau fizice, după caz.
(4)Pentru determinarea câştigului mediu brut lunar pe salariat, prevăzut la alin. (3), în vederea stabilirii indicelui de creştere a acestuia nu se iau în calcul următoarele cheltuieli:
a)sumele reprezentând creşteri ale câştigului mediu brut pe salariat datorate majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2023 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia;
b)sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022 şi/sau de creşterea numărului de personal în anul 2022;
c)sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea, în anul 2023, a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative sau hotărâri judecătoreşti.
(5)Pentru determinarea productivităţii muncii, prevăzută la alin. (3), în vederea stabilirii indicelui de creştere a acesteia, veniturile din exploatare se ajustează după cum urmează:
a)veniturile totale din exploatare se diminuează cu veniturile din exploatare obţinute ca urmare a unor situaţii sau activităţi conjuncturale şi care nu se mai regăsesc fie în anul precedent, fie în anul curent;
b)veniturile din exploatare ale anului precedent, determinate pe baza preţurilor/tarifelor stabilite prin acte normative/administrative, pentru comparabilitatea productivităţii muncii, vor fi recalculate folosind preţurile utilizate pentru determinarea veniturilor din exploatare ale anului curent, în cazul în care are loc o scădere a preţurilor/tarifelor.
(6)Indicele de creştere a câştigului mediu brut lunar pe salariat recalculat conform prevederilor alin. (4) şi indicele de creştere a productivităţii muncii recalculat conform prevederilor alin. (5) se determină prin raportarea nivelului programat al anului 2023 la nivelul realizat al anului 2022.
(7)Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) care în anul 2022 au înregistrat pierderi şi/sau plăţi restante, după caz, pot prevedea în bugetul de venituri şi cheltuieli al anului 2023 majorarea cheltuielilor de natură salarială faţă de nivelul programat în ultimul buget de venituri şi cheltuieli aprobat conform prevederilor legale, cu condiţia reducerii pierderilor şi/sau a plăţilor restante realizate în anul precedent, după caz.
Art. 64
Ordonatorii principali de credite au obligaţia să transmită Ministerului Finanţelor detalierea în structură, pe funcţii, a numărului maxim de posturi finanţat în condiţiile legii şi salariul mediu de bază pe funcţii din anul 2023, în termen de 45 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 65
(1)În anul 2023, pentru sprijinirea aşezămintelor religioase din afara graniţelor, care desfăşoară activităţi deosebite în vederea menţinerii identităţii lingvistice, culturale şi religioase a românilor din afara graniţelor, se alocă suma de 517.200 euro/lunar.
(2)Numărul de contribuţii aferent personalului neclerical trimis să deservească aşezămintele din străinătate ale Bisericii Ortodoxe Române şi numărul de posturi aferent personalului clerical şi neclerical angajat în unităţile cultelor recunoscute din România finanţat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului se menţin în plată la nivelul finanţat în anul 2022.
(3)În bugetul Secretariatului General al Guvernului, în anexa nr. 3/13/02 "Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole şi alineate pe anii 2023-2026 (sume alocate din bugetul de stat) ", la capitolul 67.01 "Cultură, recreere şi religie", titlul 59 "Alte cheltuieli", articolul 59.12 "Susţinerea cultelor", este cuprinsă şi suma de 9.000 mii lei reprezentând credite bugetare destinată pentru susţinerea programului naţional de asistenţă socială şi medicală pentru supravieţuitorii Holocaustului din cadrul Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România - Cultul mozaic.
Art. 66
În bugetul Secretariatului General al Guvernului sunt cuprinse sumele necesare organizării şi desfăşurării recensământului populaţiei şi locuinţelor din România, la nivelul prevăzut pentru anul 2023 în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.071/2020 pentru stabilirea bugetului şi a categoriilor de cheltuieli necesare efectuării recensământului populaţiei şi locuinţelor din România în anul 2021, precum şi a măsurilor pentru punerea în aplicare a unor dispoziţii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2020 privind organizarea şi desfăşurarea recensământului populaţiei şi locuinţelor din România în anul 2021, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 67
Prin derogare de la prevederile art. 282 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile de învăţământ superior de stat fundamentează bugetul de venituri şi cheltuieli la nivelul estimat al acestora.
Art. 68
(1)Creditele de angajament prevăzute în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite reprezintă limita maximă în cadrul căreia în anul 2023 pot fi încheiate angajamentele legale, astfel cum sunt definite conform prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze la nivel de subcapitol şi paragraf, precum şi la nivel de articol şi alineat creditele de angajament aprobate în anexa nr. 3/xx/01 şi anexa nr. 11 şi să comunice Ministerului Finanţelor, în termen de 15 zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3)Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze creditele bugetare aprobate la titlul 10 "Cheltuieli de personal", titlul 20 "Bunuri şi servicii" şi titlul 65 "Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă", aprobate în anexa nr. 3/xx/02 la nivel de articol şi alineat, potrivit clasificaţiei bugetare.
(4)Ordonatorii principali de credite au obligaţia să transmită Ministerului Finanţelor detalierea prevăzută la alin. (3) în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(5)În cazul nerespectării termenului prevăzut la alin. (4), Ministerul Finanţelor este abilitat să restituie ordonatorilor principali de credite deschiderile de credite bugetare.
Art. 69
În anul 2023, în conformitate cu prevederile art. 2206 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, din contribuţia asiguratorie pentru muncă încasată la bugetul de stat se distribuie lunar, până la sfârşitul lunii în curs, o cotă de:
a)12%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, constituit în baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare;
b)17%, care se face venit la bugetul asigurărilor pentru şomaj;
c)2%, care se face venit la sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
d)22%, care se face venit la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru plata concediilor medicale;
e)47%, care se face venit la bugetul de stat într-un cont distinct.