Capitolul 4 - Administrarea societatii agricole - Legea 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura
M.Of. 97
În vigoare Versiune de la: 14 Octombrie 2019
CAPITOLUL 4:Administrarea societatii agricole
SECŢIUNEA 1:Consiliul de administratie
Art. 36
Administrarea societatii se face de consiliul de administratie.
Numarul membrilor consiliului trebuie sa fie de cel putin 3, dar nu mai mare de 13, ales dintre asociati.
Membrii consiliului de administratie trebuie sa fie cetateni romani, sa nu fie pusi sub interdictie sau lipsiti, pe cale judecatoreasca, de drepturile civile si politice si sa nu fie condamnati pentru infractiuni contra patrimoniului ori infractiuni de serviciu.
Daca au fost totusi alesi, ei sint decazuti de drept din aceasta calitate, constatarea urmind a fi facuta printr-un proces-verbal al consiliului de administratie.
Decaderea nu poate fi opusa tertilor de buna-credinta care au contractat cu societatea.
Art. 37
Consiliul de administratie este ales de adunarea generala, pe un anumit termen, membrii acestuia putind fi revocati in conditiile prevazute de statut.
Membrii al caror mandat a expirat pot fi realesi daca statutul nu prevede altfel.
Art. 38
Consiliul de administratie poate alege, daca e cazul, comitetul de directie, din care pot face parte si persoane care nu sint asociati, in conditiile prevazute de statut.
Consiliul de administratie sau, dupa caz, comitetul de directie, unde exista reprezinta societatea in justitie si fata de terti, putind da mandat de reprezentare oricarui asociat ori chiar unei persoane care nu este membru al consiliului.
Persoanele imputernicite raspund fata de societate pentru actele savirsite cu depasirea mandatului.
Administratorii isi desfasoara personal activitatea fara a putea da imputernicire altei persoane.
Cei ce au semnatura sociala nu o pot ceda sau transmite.
Art. 40
Consiliul de administratie va alege dintre membrii sai un presedinte si un vicepresedinte, care nu vor putea fi casieri sau contabili ai societatii. In lipsa presedintelui si vicepresedintelui, functia de presedinte va fi exercitata de cel mai in virsta dintre membrii consiliului de administratie.
Art. 41
Pentru valabilitatea deliberarilor consiliului de administratie este necesara prezenta a cel putin jumatate plus unu din administratori. Decizia se adopta cu majoritatea de 2/3 din numarul celor prezenti.
Art. 42
Administratorii au drept la remuneratie sau la alte avantaje de orice fel,numai daca aceasta se prevede in statut.
Art. 43
Tertilor de buna-credinta nu li se poate opune decit limitarea puterilor administratorilor, prevazuta in statut.
Art. 44
(1)Consiliul de administratie este obligat sa tina urmatoarele registre:
a)registrul inventar, in care se va evidentia, la inceputul functionarii societatii si apoi in fiecare an, descrierea amanuntita a terenurilor, evaluarea animalelor si altor bunuri mobile si imobile, inclusiv creantele;
b)registrul asociatilor, in care se va inscrie: numele si prenumele, precum si domiciliul asociatilor, data intrarii, retragerii sau excluderii fiecaruia, partile sociale pentru fiecare, varsamintele facute si partile sociale retrase;
c)registrul sedintelor si hotaririlor adunarii generale, cu procesele-verbale ale fiecarei sedinte;
d)registrul sedintelor si hotaririlor consiliului de administratie, cu procesele-verbale ale fiecarei sedinte;
e)registrul sedintelor si hotaririlor cenzorilor, cu procesele-verbale ale fiecarei sedinte;
f)orice alte registre prevazute de lege.
(2)Societatea agricola este obligata sa pastreze toate actele de administrare a societatii.
(3)Toate registrele societatilor agricole sint scutite de orice taxe si timbre prevazute in legea timbrului, impozitelor pe acte si fapte juridice si in oricare alte legi.
Art. 45
Registrele obligatorii vor fi numerotate pe fiecare pagina si parafate de catre un administrator imputernicit anume de consiliul de administratie sau de comitetul de directie, pe raspunderea sa.
Pe ultima pagina, administratorul va constata numarul filelor ce le cuprinde fiecare registru, va semna aceasta constatare, punind si stampila societatii.
Art. 46
Registrele vor fi tinute in limba romana in ordinea fiecarei operatiuni, fara a lasa vreun loc alb, fara stergere sau adaugire; se pot face indreptari si stersaturi daca necesitatea o cere, insa se vor face numai astfel ca cifrele si cuvintele indreptate sau sterse sa fie citibile.
Societatea este datoare sa pastreze timp de 10 ani de la ultima operatiune registrele, scrisorile si telegramele, iar facturile cel putin 5 ani.
Art. 47
Administratorii sint indatorati sa intocmeasca bilantul anual si sa-l prezinte cenzorilor, impreuna cu contul de profit si pierderi si cu toate documentele justificative, cu cel putin 15 zile inainte de ziua fixata pentru adunarea generala.
Bilantul se intocmeste potrivit legii.
Art. 48
(1)In termen de 15 zile de la data tinerii adunarii generale anuale, care trebuie sa aiba loc cel mai tirziu pina la data de 15 martie, administratorii societatii sint obligati sa depuna la judecatorie, pentru a fi atasate la dosarul societatii, urmatoarele:
a)copie de pe bilant insotita de contul de profit si pierderi si raport;
b)copie de pe procesul-verbal al adunarii generale;
c)lista asociatilor intrati si iesiti din societate in cursul anului, cu valoarea partilor sociale subscrise de fiecare.
(2)Aceleasi documente vor fi depuse la directia generala a finantelor publice judeteana sau a municipiului Bucuresti pe raza careia isi desfasoara activitatea.
Art. 49
(1)Administratorii sint solidar raspunzatori fata de societate:
a)de realitatea varsamintelor efectuate de catre asociati;
b)de cultivarea terenurilor si protejarea mediului inconjurator potrivit reglementarilor legale;
c)de existenta reala a profitului repartizat;
d)de existenta registrelor cerute de lege si de corectitudinea si regularitatea inregistrarilor;
e)de executarea intocmai a hotaririlor adunarii generale;
f)de stricta respectare a indatoririlor pe care legea si statutele le impun si care nu au caracterul unei insarcinari speciale si personale.
(2)Responsabilitatea pentru acte sau pentru omisiuni nu se intinde si la acei administratori care nu sint in culpa.
(3)Administratorul care, intr-o operatiune determinata, are fie in numele sau personal, fie ca reprezentant al altuia, interese contrare intereselor societatii, va trebui sa instiinteze despre aceasta pe ceilalti administratori si pe cenzori si sa se abtina de la orice deliberare privitoare la aceasta operatiune. Administratorul care incalca aceasta dispozitie este raspunzator de pierderile ce vor rezulta pentru societate.
Art. 50
Actiunea civila impotriva administratorilor, pentru fapte care privesc responsabilitatea lor, apartine adunarii generale.
Din momentul in care adunarea generala a hotarit darea in judecata, administratorii decad din functie, iar adunarea generala trebuie sa aleaga alti administratori.
Raspunderea administratorilor nu inceteaza prin aprobarea bilantului si nici prin descarcarea ce se da anual acestora de catre adunarile generale.
SECŢIUNEA 2:Cenzorii
Art. 51
Adunarea generala alege in fiecare an, dintre asociati, de la unu la trei cenzori titulari si de la unu la trei cenzori supleanti. Lor li se poate stabili o indemnizatie fixa, daca statutul prevede aceasta.
Art. 52
(1)Nu pot fi alesi cenzori si daca totusi s-au ales, decad din functiile lor:
a)salariatii societatii;
b)rudele administratorilor pina la gradul al treilea inclusiv, precum si sotii sau sotiile acestora;
c)cei care se gasesc in conditiile prevazute in alin. 2 si 3 ale art. 36.
(2)In caz de vacante, cenzorii supleanti, dupa virsta, inlocuiesc pe cei titulari.
(3)Daca nici cu ajutorul supleantilor nu se poate completa numarul cenzorilor, cei ramasi vor face cooptarile necesare, dar tot dintre asociati.
Art. 53
(1)Cenzorii sint obligati:
a)sa stabileasca de acord cu administratorii societatii si potrivit dispozitiilor legii, forma bilantului si situatia partilor sociale;
b)sa examineze, cel putin la fiecare trei luni, registrele societatii, pentru a lua cunostinta de operatiunile financiare si sa certifice ca scriptele sint bine tinute;
c)sa faca periodic si inopinat controlul caseriei si, in orice caz, cel putin o data pe trimestru;
d)sa constate, cel putin o data pe luna, prin mijlocul registrelor sociale, existenta titlurilor sau valorilor de tot felul depuse in pastrarea societatii;
e)sa verifice indeplinirea dispozitiilor actului de constituire si ale statutului privitoare la conditiile cerute pentru prezenta asociatilor in adunarea generala;
f)sa revada bilantul si sa faca raportul cu cel putin opt zile mai inainte de data adunarii generale;
g)sa supravegheze operatiunile lichidarii;
h)sa convoace adunarea generala potrivit legii si statutului;
i)sa ia parte la toate adunarile generale si sa vegheze ca dispozitiile legii, ale actului de constituire sau ale statutului sa fie respectate de catre administratori.
(2)Cenzorii pot sa asiste la intrunirile administratorilor si sa faca sa se insereze in ordinea de zi a acestor intruniri si in cea a adunarilor generale propunerile ce vor crede de cuviinta.
(3)Cenzorii delibereaza intruniti intr-un comitet, la care iau parte personal si decid cu majoritatea simpla.
(4)Daca nu se poate intruni majoritatea, raportul pentru verificarea bilantului va fi facut separat de catre fiecare cenzor.
(5)Inspectiile si controlul vor putea fi facute si de fiecare cenzor in parte.
(6)Cenzorii raspund fata de societate, ca orice mandatar, de modul cum si-au indeplinit mandatul lor.