Capitolul iii - Autorizaţii, licenţe şi concesiuni - Legea 318/2003 a energiei electrice
M.Of. 511
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Iulie 2003
CAPITOLUL III:Autorizaţii, licenţe şi concesiuni
SECŢIUNEA 1:Autorizaţii şi licenţe
Art. 13: Activităţile supuse regimului autorizării
(1)Realizarea de noi capacităţi energetice, precum şi retehnologizarea celor existente se desfăşoară pe bază de autorizaţii de înfiinţare, acordate cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2)Producerea, transportul, serviciul de sistem, distribuţia şi furnizarea energiei electrice, precum şi activităţile operatorului pieţei de energie electrică şi cele de furnizare de servicii tehnologice de sistem se desfăşoară pe bază de licenţe acordate în condiţiile prezentei legi.
(3)Exercitarea oricărei activităţi fără autorizaţie sau licenţă se sancţionează potrivit legii.
Art. 14: Regimul autorizării
(1)Pentru autorizare, solicitantul va înregistra cererea la autoritatea competentă.
(2)Solicitantul va ataşa la cerere actele şi documentele care probează îndeplinirea de către acesta a condiţiilor economice, financiare, tehnice şi profesionale stabilite pe categorii de capacităţi energetice şi de activităţi în domeniu.
(3)Solicitantul, persoană juridică, trebuie să aibă sediul în România. Solicitantul, persoană juridică străină, trebuie să stabilească şi să menţină în România, în condiţiile legii, un sediu secundar pe întreaga durată a autorizării.
(4)Nu pot fi autorizaţi solicitanţii aflaţi în procedura reorganizării judiciare sau a falimentului şi nici cei cărora le-a fost retrasă o autorizaţie sau licenţă într-o perioadă de 5 ani anteriori datei de înregistrare a cererii.
(5)Procedura de acordare a autorizaţiilor/licenţelor, termenele, tarifele şi condiţiile de acordare, constând în: criterii, limite de putere, atestări, avize, garanţii şi altele asemenea, diferenţiate pe categorii de capacităţi şi activităţi supuse autorizării, se stabilesc prin regulament elaborat de autoritatea competentă şi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(6)Refuzul acordării unei autorizaţii sau licenţe, lipsa de răspuns înăuntrul termenului şi orice altă soluţie a autorităţii competente, considerate de solicitant ilegale şi prejudiciabile, pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, secţia de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 15: Categoriile de autorizaţii şi licenţe
Autoritatea competentă acordă:
1.Autorizaţii de înfiinţare pentru:
a)realizarea de noi capacităţi energetice de producere a energiei electrice şi a energiei termice în cogenerare sau retehnologizarea celor existente cu o putere mai mare de 10 MW;
b)realizarea de linii şi staţii de transport al energiei electrice sau retehnologizarea celor existente;
c)realizarea sau retehnologizarea reţelelor electrice cu tensiune de linie nominală mai mare sau egală cu 110 kV.
2.Licenţe pentru:
a)exploatare comercială a capacităţilor de producere a energiei electrice sau a energiei termice în cogenerare;
b)exploatare comercială a capacităţilor de transport al energiei electrice;
c)exploatare comercială a capacităţilor de distribuţie a energiei electrice;
d)activitatea operatorului pieţei de energie electrică;
e)activitatea de furnizare a serviciilor de sistem;
f)activitatea de furnizare a energiei electrice;
g)activitatea de furnizare a serviciilor tehnologice de sistem.
Art. 16: Drepturile şi obligaţiile care decurg din autorizaţia de înfiinţare şi din licenţe
(1)Lucrările de realizare şi retehnologizare ale capacităţilor energetice pentru care se acordă autorizaţii, precum şi activităţile şi serviciile pentru care se acordă licenţe sunt de interes public, cu excepţia celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al titularului autorizaţiei sau licenţei.
(2)Asupra terenurilor şi bunurilor proprietate publică sau privată a altor persoane fizice sau juridice şi asupra activităţilor desfăşurate de persoane fizice sau juridice în vecinătatea capacităţii energetice, titularii autorizaţiilor de înfiinţare şi titularii licenţelor beneficiază, în condiţiile legii, pe durata lucrărilor de realizare şi retehnologizare, respectiv de funcţionare a capacităţii energetice, de următoarele drepturi:
a)dreptul de uz pentru executarea lucrărilor necesare realizării sau retehnologizării capacităţii energetice, obiect al autorizaţiei;
b)dreptul de uz pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii, obiect al autorizaţiei de înfiinţare, pentru reviziile, reparaţiile şi intervenţiile necesare;
c)servitutea de trecere subterană, de suprafaţă sau aeriană pentru instalarea de reţele electrice sau alte echipamente aferente capacităţii energetice şi pentru acces la locul de amplasare a acestora, în condiţiile legii;
d)dreptul de a obţine restrângerea sau încetarea unor activităţi care ar putea pune în pericol persoane şi bunuri;
e)dreptul de acces la utilităţile publice.
(3)Drepturile de uz şi de servitute au ca obiect utilitatea publică, au caracter legal, iar conţinutul acestora este prevăzut la art. 18 şi se exercită pe toată durata existenţei capacităţii energetice sau, temporar, cu ocazia retehnologizării unei capacităţi în funcţiune, reparaţiei, reviziei, lucrărilor de intervenţie în caz de avarie.
(4)Exercitarea drepturilor de uz şi servitute asupra proprietăţilor afectate de capacităţile energetice se realizează cu titlu gratuit pe toată durata existenţei acestora. Dacă cu ocazia intervenţiei pentru retehnologizări, reparaţii, revizii, avarii se produc pagube proprietarilor din vecinătatea capacităţilor energetice, titularii de licenţă au obligaţia să plătească despăgubiri în condiţiile prezentei legi.
(5)Proprietarii terenurilor şi titularii activităţilor afectaţi de exercitarea de către titularii de licenţă şi autorizaţii a drepturilor prevăzute la alin. (2) vor fi despăgubiţi pentru prejudiciile cauzate acestora. La calculul despăgubirilor vor fi avute în vedere următoarele criterii:
- suprafaţa de teren afectată cu ocazia efectuării lucrărilor;
- tipurile de culturi şi plantaţii, precum şi amenajările afectate de lucrări;
- activităţile restrânse cu ocazia lucrărilor.
Cuantumul despăgubirii se stabileşte prin acordul părţilor sau, în cazul în care părţile nu se înţeleg, cuantumul se stabileşte prin hotărâre judecătorească.
(6)Dreptul de uz şi de servitute asupra terenurilor proprietate privată, restrângerea sau încetarea unor activităţi prevăzute la alin. (2) se stabilesc şi se exercită cu respectarea principiului echităţii, a dreptului de proprietate şi a legislaţiei în vigoare.
(7)Titularii de autorizaţii şi licenţe sunt în drept să efectueze lucrările de defrişare a vegetaţiei sau tăierile de modelare pentru crearea şi menţinerea distanţei de apropiere faţă de reţelele electrice cu personal specializat, respectând prevederile legale în vigoare.
(8)Titularii de autorizaţii şi licenţe, beneficiari ai drepturilor de uz şi de servitute asupra proprietăţii publice sau private a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale, sunt scutiţi de plata de taxe, impozite şi alte obligaţii de plată, instituite de către autorităţile publice centrale şi locale.
Art. 17: Obligaţiile decurgând din autorizaţiile de înfiinţare şi din licenţe
(1)Titularul autorizaţiei de înfiinţare are următoarele obligaţii:
a)să stabilească şi să aplice, pe întreaga durată a executării lucrărilor, măsurile de protecţie a persoanelor, bunurilor şi mediului;
b)să obţină toate avizele, acordurile şi atestatele prevăzute de lege pentru realizarea obiectivului autorizat.
(2)Pe durata de valabilitate a licenţelor, titularii de licenţe sunt obligaţi:
a)să respecte condiţiile care însoţesc licenţa;
b)să ţină situaţii contabile separate pentru fiecare activitate care face obiectul licenţei acordate de autoritatea competentă, în cazul agentului economic în domeniul energiei electrice integrat, pe verticală sau pe orizontală, şi să se procedeze la fel ca în cazul în care activitatea respectivă ar fi efectuată de agenţi economici separaţi şi să întocmească rapoarte financiare în formatul solicitat de către autoritatea competentă;
c)să constituie şi să menţină garanţii financiare care să le permită desfăşurarea activităţii şi asigurarea continuităţii serviciului;
d)să pună la dispoziţie autorităţii competente informaţiile necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia.
Art. 18: Drepturile şi obligaţiile titularilor de autorizaţi i de înfiinţare şi de licenţă asupra proprietăţii terţilor
(1)Dreptul de uz asupra terenului pentru executarea lucrărilor necesare realizării sau retehnologizării de capacităţi energetice se întinde pe durata necesară executării lucrărilor, în exercitarea acestui drept de uz, titularul autorizaţiei de înfiinţare, cu respectarea prevederilor legale, poate:
a)să depoziteze pe terenurile proprietate privată materiale, echipamente, utilaje, instalaţii;
b)să desfiinţeze culturi sau plantaţii, construcţii sau alte amenajări existente ori numai să le restrângă, în măsura strict necesară executării lucrărilor pentru capacitatea autorizată, în condiţiile legii;
c)să îndepărteze materiale, să capteze apa, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare;
d)să instaleze utilaje şi să lucreze cu acestea, să amplaseze birouri şi locuinţe de şantier;
e)să oprească ori să restrângă activităţi ale proprietarului, în măsura strict necesară executării lucrărilor pentru capacitatea autorizată.
(2)Dreptul de uz prevăzut la alin. (1) încetează înaintea expirării duratei stabilite pentru executarea lucrărilor sau înaintea acestui termen, la data terminării anticipate a lucrărilor sau la data sistării acestora şi renunţării la autorizaţii. Oricare dintre aceste situaţii trebuie notificată de îndată proprietarului.
(3)Dreptul de uz asupra terenului pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii energetice se întinde pe toată durata funcţionării capacităţii, iar exercitarea lui se face ori de câte ori este necesar pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii, în exercitarea acestui drept, titularul licenţei poate:
a)să depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalaţii pentru întreţinere, revizii, reparaţii şi intervenţii necesare pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii;
b)să instaleze utilaje şi să lucreze cu acestea;
c)să desfiinţeze sau să reducă culturi, plantaţii sau alte amenajări existente şi să restrângă activităţi ale proprietarului, în măsura şi pe durata strict necesare executării operaţiilor de întreţinere, reparaţii, revizii sau intervenţii pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii.
(4)Titularul licenţei este obligat să înştiinţeze în scris proprietarul bunurilor, terenurilor sau activităţilor care vor fi afectate ca urmare a lucrărilor la capacităţile energetice, cu excepţia cazurilor de avarii, situaţie în care proprietarii sunt înştiinţaţi în termenul cel mai scurt.
(5)Titularul licenţei este obligat să plătească proprietarilor despăgubirea cuvenită pentru pagubele produse, să degajeze terenul şi să-l repună în situaţia anterioară, în cel mai scurt timp posibil.
(6)Servitutea de trecere subterană, de suprafaţă sau aeriană cuprinde dreptul de acces şi de executare a lucrărilor la locul de amplasare a capacităţilor energetice cu ocazia intervenţiei pentru retehnologizări, reparaţii, revizii şi avarii.
(7)Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor activităţi desfăşurate în zona de executare a lucrărilor de realizare sau retehnologizare de capacităţi energetice, precum şi a operaţiilor de revizie sau reparaţie la capacitatea în funcţiune, titularul autorizaţiei sau al licenţei are dreptul de a obţine restrângerea sau Asistarea, pe toată durata lucrărilor, a activităţilor desfăşurate în vecinătate de alte persoane, în acest caz persoanele afectate vor fi înştiinţate, în scris, despre data începerii, respectiv finalizării lucrărilor.
(8)La încetarea exercitării drepturilor prevăzute la art. 16 alin. (2), titularul autorizaţiei de înfiinţare, respectiv titularul licenţei, este obligat să asigure degajarea terenului şi repunerea lui în situaţia iniţială.
(9)Dreptul de acces la utilităţile publice, prevăzut la art. 16 alin. (2) lit. e), trebuie exercitat de titularul autorizaţiei sau al licenţei cu bună-credinţă şi în mod rezonabil, fără a prejudicia accesul altor persoane la respectivele utilităţi publice.
Art. 19: Zonele de protecţie şi zonele de siguranţă
(1)Pentru protecţia şi funcţionarea normală a capacităţilor energetice şi a anexelor acestora, precum şi pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi mediului, se instituie zone de protecţie şi de siguranţă.
(2)Zonele de protecţie şi de siguranţă se determină pentru fiecare capacitate, în conformitate cu normele tehnice elaborate de autoritatea competentă.
(3)Asupra terenurilor aflate în proprietatea terţilor, cuprinse în zonele de protecţie şi de siguranţă, se stabileşte drept de servitute legală.
Art. 20: Exproprierea
(1)Terenul necesar pentru înfiinţarea şi funcţionarea capacităţii energetice este fie proprietate privată a unui terţ, fie a titularului autorizaţiei, fie proprietate publică.
(2)Dacă terenul necesar pentru înfiinţarea şi funcţionarea capacităţii energetice este proprietate privată a unui terţ, solicitantul autorizaţiei de înfiinţare poate fie să iniţieze procedura legală de expropriere a terenului, dacă se invocă o cauză de utilitate publică, şi să obţină concesiunea acestuia, în condiţiile legii, pe durata existenţei capacităţii energetice, fie să îl cumpere.
Art. 21: Modificarea autorizaţiilor şi licenţelor
Autorizaţiile şi licenţele se modifică în cazul schimbării circumstanţelor sau condiţiilor existente la data acordării acestora.
Art. 22: Suspendarea şi retragerea autorizaţiilor şi licenţelor
(1)În caz de neîndeplinire de către titularul autorizaţiei de înfiinţare, respectiv al licenţei, a obligaţiilor sale legale, precum şi în caz de nerespectare a condiţionărilor, limitărilor, restricţiilor, interdicţiilor sau a sarcinilor stabilite prin autorizaţie, respectiv prin licenţă, constatate de autoritatea competentă din oficiu ori la sesizarea unor terţi sau la notificarea de către titular, autoritatea competentă va proceda după cum urmează:
a)în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor nu este imputabilă titularului, va dispune:
- dacă situaţia creată este remediabilă, un termen de conformare;
- dacă situaţia creată este iremediabilă, retragerea autorizaţiei, respectiv a licenţei;
b)în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor este imputabilă titularului, va dispune:
- dacă situaţia creată este remediabilă, suspendarea autorizaţiei, respectiv a licenţei, pe o perioadă fixată pentru remedierea situaţiei create şi pentru conformare cu autorizaţia, respectiv cu licenţa;
- dacă situaţia creată este iremediabilă, retragerea autorizaţiei, respectiv a licenţei.
(2)În toate cazurile prevăzute la alin. (1), persoanele prejudiciate pot acţiona pe titular în justiţie pentru recuperarea pagubei cauzate.
(3)Autoritatea competentă va suspenda autorizaţia de înfiinţare, respectiv licenţa titularului, în caz de începere a procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului contra acestuia.
(4)Autoritatea competentă va retrage autorizaţia de înfiinţare, respectiv licenţa, în cazul decăderii, incapacităţii sau al falimentului titularului, precum şi la încetarea concesiunii sau a locaţiunii capacităţii energetice ori la vânzarea capacităţii de către titular.
SECŢIUNEA 2:Concesionarea
Art. 23: Obiectul concesiunii şi autoritatea concedentă
(1)Pot face obiectul unei concesiuni energetice bunurile proprietate publică sau privată a statului, activităţile şi serviciile publice de interes naţional din domeniul energiei electrice.
(2)Contractul de concesiune intră în vigoare la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Condiţiile de exploatare comercială a bunurilor proprietate publică sau privată a statului şi de realizare a activităţilor sau a serviciilor publice se stabilesc prin contractul de concesiune încheiat de autoritatea concedentă şi aprobat în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4)Calitatea de autoritate concedentă o are ministerul de resort pentru bunurile proprietate publică sau privată a statului ori pentru activităţile sau serviciile publice de interes naţional.
(5)Cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune, procedurile pentru acordarea concesiunilor, precum şi conţinutul-cadru al caietului de sarcini sunt elaborate de autoritatea concedentă şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.