Secţiunea 1 - Nivelul central - Legea 292/2011 asistenţei sociale

M.Of. 905

În vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2025 până la: 30 Decembrie 2031
SECŢIUNEA 1:Nivelul central
Art. 104
(1)Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale este autoritatea publică centrală care elaborează politica de asistenţă socială în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi şi ale altor persoane aflate în nevoie.
(2)Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse este autoritatea publică centrală care elaborează politica de asistenţă socială în domeniul familiei şi al protecţiei şi promovării drepturilor copilului.
(3)Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse stabilesc strategia naţională şi sectorială de dezvoltare în domeniul social, coordonează şi monitorizează implementarea acestora, susţin financiar şi tehnic programele sociale şi exercită controlul asupra acordării serviciilor sociale.
(4)Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale exercită controlul asupra acordării beneficiilor de asistenţă socială.
(5)Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse au responsabilitatea aplicării unitare, la nivel teritorial, a legislaţiei şi a strategiilor naţionale din domeniile pe care le reglementează.
(6)În exercitarea atribuţiilor lor, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse colaborează cu celelalte ministere şi organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu alte instituţii publice şi cu organisme de drept privat.
(7)Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse pot constitui structuri executive sau consultative în scopul implementării şi monitorizării politicilor sociale, precum şi a programelor de dezvoltare în domeniu, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 105
În vederea realizării rolului său în domeniul asistenţei sociale, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale îndeplineşte următoarele funcţii:
a)de autoritate de stat, prin care se asigură exercitarea controlului aplicării unitare şi respectării reglementărilor legale în domeniu;
b)de strategie, prin care se stabilesc obiectivele şi direcţiile prioritare de dezvoltare a sistemului de asistenţă socială, în concordanţă cu politicile sociale stabilite de Guvern;
c)de reglementare, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ şi instituţional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniul asistenţei sociale;
d)de coordonare, prin care se asigură funcţionarea unitară şi eficientă a sistemului de asistenţă socială;
e)de reprezentare, prin care se asigură, în numele statului român, reprezentarea pe plan intern şi extern;
f)de administrare, prin care se asigură gestionarea resurselor umane, materiale şi financiare.
Art. 106
(1)În domeniul asistenţei sociale, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a)elaborează politicile publice, strategiile, precum şi programele de dezvoltare unitară a sistemului;
b)stabileşte obiectivele prioritare şi direcţiile de acţiune ale politicilor specifice;
c)elaborează proiecte de acte normative, norme metodologice şi alte reglementări privitoare la organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea sistemului de asistenţă socială;
d)iniţiază şi susţine proiecte-pilot pentru implementarea programelor specifice;
e)monitorizează, evaluează şi controlează aplicarea reglementărilor legale;
f)finanţează serviciile sociale şi beneficiile de asistenţă socială acordate din bugetul propriu;

g)elaborează, propune şi monitorizează indicatorii sociali din domeniu;
g1)monitorizează indicatorii de performanţă din domeniul politicilor familiale;
g2)analizează anual, la nivel naţional, indicatorii de performanţă în domeniul politicilor familiale pentru fundamentarea politicilor de sprijin pentru familiile cu copii;
g3)identifică şi propune soluţii în vederea eficientizării măsurilor de asistenţă socială, pe baza indicatorilor de performanţă a politicilor familiale;

h)analizează anual, la nivel naţional, datele privind sărăcia şi excluziunea socială, identifică factorii care contribuie la incluziunea socială, elaborează rapoartele naţionale în domeniu, formulează recomandări şi propuneri în vederea eficientizării procesului de luare a deciziilor în domeniul incluziunii sociale;
i)iniţiază şi asigură participarea la programe de formare profesională a personalului cu atribuţii în domeniu, precum şi a personalului informai;
j)identifică priorităţile de dezvoltare a serviciilor sociale pe categorii de beneficiari şi tipuri de nevoi în baza cărora elaborează politicile publice, strategiile şi programele sociale adresate persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi, victimelor violenţei în familie, persoanelor fără adăpost, persoanelor şi familiilor afectate de sărăcie, precum şi altor categorii de persoane aflate în nevoie;
k)colectează şi prelucrează datele şi informaţiile referitoare la beneficiari, furnizori şi serviciile sociale acordate, la nivel naţional;
l)monitorizează implementarea strategiilor autorităţilor administraţiei publice locale privind dezvoltarea de servicii sociale;
m)elaborează standardele de cost pentru serviciile sociale şi monitorizează respectarea lor de către furnizorii publici;
n)elaborează criteriile, indicatorii de performanţă şi standardele de calitate privind serviciile sociale, monitorizează şi controlează respectarea lor de către furnizorii publici şi privaţi;
o)elaborează, finanţează şi implementează programe de interes naţional destinate dezvoltării şi sustenabilităţii serviciilor sociale;
p)elaborează şi implementează programe şi proiecte finanţate din fonduri structurale şi alte fonduri internaţionale;
q)acordă subvenţii pentru dezvoltarea serviciilor sociale, în condiţiile legii;
r)finanţează cheltuielile cu lucrări de construcţii, reparaţii, modernizări şi amenajări efectuate la centrele de servicii sociale, în condiţiile legii;
s)coordonează metodologic activitatea serviciilor publice de asistenţă socială de la nivel teritorial şi colaborează permanent cu autorităţile administraţiei publice locale;
ş)colaborează şi desfăşoară acţiuni şi programe comune cu furnizorii privaţi de servicii sociale;
t)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de reglementările legale în vigoare.
(2)Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale elaborează şi publică anual un raport cu privire la stadiul acordării serviciilor sociale, care să conţină cel puţin:
a)analiza situaţiei serviciilor sociale din România;
b)prezentarea situaţiei actualizate a accesului diferitelor categorii de beneficiari la servicii sociale, dinamica şi evoluţia sectorului, bugetele alocate, cheltuieli efective cu serviciile sociale la nivelul judeţelor şi la nivel naţional;
c)monitorizarea şi evaluarea eficienţei mecanismului de finanţare din domeniul serviciilor sociale, pe baza unor indicatori naţionali;
d)monitorizarea la nivel naţional a procedurii unitare de evaluare a nevoilor sociale la nivel local;
e)standardele de cost actualizate pentru toate tipurile de servicii sociale;
f)analiza alocării bugetare în raport cu numărul estimat de beneficiari şi costurile standard.

Art. 107
(1)Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pentru activitatea de stabilire şi plată a beneficiilor de asistenţă socială asigurate din bugetul de stat alocat Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, precum şi pentru activitatea de inspecţie, organizează instituţii de specialitate, cu sau fără personalitate juridică, în scopul realizării unui sistem unitar de administrare a beneficiilor de asistenţă socială şi de evaluare, monitorizare şi control în domeniul asistenţei sociale.
(2)Instituţiile prevăzute la alin. (1) se organizează în funcţie de numărul şi de categoriile de persoane beneficiare, precum şi de complexitatea activităţii, ca instituţii publice cu structuri la nivel central şi, după caz, cu servicii deconcentrate la nivel teritorial, cu sau fără personalitate juridică.
(21)Instituţiile prevăzute la alin. (1) sunt implicate în activitatea de colectare, monitorizare şi evaluare a politicilor familiale prin raportarea indicatorilor de performanţă în domeniul politicilor familiale, definiţi la art. 6 lit. f1).

(3)Organizarea, funcţionarea şi finanţarea instituţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se stabilesc prin lege.
Art. 108
(1)Activităţile prevăzute la art. 107 alin. (1) se realizează de către funcţionari publici, inspectori sociali şi personal angajat în baza unui contract individual de muncă.
(2)Inspectorii sociali reprezintă personalul de specialitate care îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul ţării şi beneficiază de statutul specific personalului cu atribuţii de inspecţie şi control.
(3)În realizarea atribuţiilor, inspectorii sociali efectuează evaluarea, monitorizarea şi controlul respectării legislaţiei în vigoare din domeniul asistenţei sociale, monitorizarea şi controlul respectării criteriilor, standardelor şi indicatorilor în baza cărora se acreditează furnizorii, se licenţiază serviciile sociale şi se atestă nivelele de calitate a serviciilor sociale, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege.

(4)Inspecţia socială stabileşte anual, prin planurile de inspecţie, temele de evaluare, monitorizare şi control, precum şi misiuni specifice de control în scopul respectării drepturilor fundamentale ale omului, precum şi al verificării corectitudinii stabilirii drepturilor de asistenţă socială.

(41)Numărul inspectorilor sociali se stabileşte cu respectarea raportului de o echipă la 20 de structuri publice sau private de asistenţă socială.

*) Prevederile art. 108 alin. (41) din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se aplică gradual, până în anul 2027, după cum urmează:
a)în procent de cel puţin 10% din numărul necesar de inspectori, în anul 2024;
b)în procent de cel puţin 20% din numărul necesar de inspectori, în anul 2025;
c)în procent de cel puţin 30% din numărul necesar de inspectori, în anul 2026;
d)în procent de cel puţin 40% din numărul necesar de inspectori, în anul 2027.

(5)Modul de funcţionare la nivel naţional, precum şi atribuţiile specifice Inspecţiei sociale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
Art. 109
(1)Pentru eficientizarea procesului de elaborare şi implementare a politicilor sociale la nivel naţional Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale organizează Observatorul Social Naţional, denumit în continuare Observator.
(2)Observatorul are rolul de a colecta şi analiza la nivel naţional datele privind politicile publice în domeniul protecţiei sociale, ocupării forţei de muncă, locuirii, educaţiei, sănătăţii, informării-comunicării, mobilităţii, securităţii, justiţiei şi culturii ca parte integrantă din procesul de incluziune socială, de a elabora rapoartele naţionale în domeniu, precum şi de a formula recomandări şi propuneri în vederea eficientizării procesului de luare a deciziilor în domeniile menţionate.
(3)În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Observatorul colaborează cu organisme naţionale şi internaţionale cu preocupări în domeniul protecţiei sociale şi încheie protocoale de colaborare, inclusiv cu observatoarele sociale sectoriale sau teritoriale organizate de acestea.
(4)Observatorul face parte din mecanismul naţional de implementare a procesului de incluziune socială şi cooperează cu autorităţile publice centrale şi locale, cu toate formele de organizare ale societăţii civile participante la acest mecanism şi cu institutele de cercetare şi universităţi.
(5)Organizarea, funcţionarea şi finanţarea Observatorului se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
Art. 1091
(1)În cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, începând cu anul 2028 se înfiinţează centrul de formare continuă în asistenţă socială.
(2)Organizarea, funcţionarea şi finanţarea centrului prevăzut la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Art. 110
(1)Activitatea de evaluare a persoanelor care prezintă afecţiuni generatoare de dizabilităţi şi/sau invaliditate se realizează de către Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, denumit în continuare institut, şi structurile teritoriale de expertiză medicală.
(2)Pentru realizarea activităţii de evaluare a dizabilităţii, capacitatea funcţională a Institutului şi a structurilor prevăzute la alin. (1) va fi dimensionată corespunzător atribuţiilor suplimentare.
(3)Structurile prevăzute la alin. (1) sunt singurele unităţi de profil abilitate să efectueze evaluarea persoanelor în vederea încadrării în grade de dizabilitate sau invaliditate.
(4)Organizarea şi funcţionarea Institutului şi a structurilor specializate în expertiză medicală se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(5)Evaluarea persoanelor în vederea încadrării în grade de invaliditate sau de dizabilitate se realizează în baza unor criterii elaborate în concordanţă cu clasificările şi modelul funcţionării şi dizabilităţii prevăzute în Clasificarea internaţională a funcţionării, dizabilităţii şi sănătăţii, elaborată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii.
(6)Institutul şi structurile teritoriale au în principal următoarele atribuţii:
a)primesc şi analizează cererile şi documentele medicale necesare pentru realizarea evaluării complexe a persoanei;
b)realizează evaluarea stării de sănătate a persoanei şi a nivelului de afectare a integrităţii funcţionale şi structurale a organismului;
c)evaluează abilităţile de realizare a activităţilor de bază şi instrumentale ale vieţii în raport cu factorii de mediu şi factorii personali;
d)stabilesc gradul de limitare funcţională în baza căruia persoana poate fi încadrată în grad de invaliditate sau în grad de dizabilitate;
e)elaborează programele de recuperare/reabilitare, de terapii specifice, de îngrijire şi asistenţă.
Art. 111
Ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate asigură aplicarea măsurilor de asistenţă socială specifice domeniului propriu de activitate, prevăzute de lege.