Secţiunea 3 - Evaluarea datelor PNR de către UNIP - Legea 284/2018 privind utilizarea datelor din registrul cu numele pasagerilor din transportul aerian pentru prevenirea, depistarea, investigarea şi urmărirea penală a infracţiunilor de terorism şi a infracţiunilor grave, precum şi pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor la adresa securităţii naţionale

M.Of. 1013

În vigoare
Versiune de la: 29 Noiembrie 2018
SECŢIUNEA 3:Evaluarea datelor PNR de către UNIP
Art. 20: Prelucrarea datelor PNR de către UNIP
(1)UNIP prelucrează datele cuprinse în Sistemul de evidenţă a datelor PNR, exclusiv în următoarele scopuri:
a)efectuarea unei evaluări a pasagerilor înainte de sosirea sau de plecarea programată a acestora în/din România, în vederea identificării persoanelor cu privire la care este necesară o examinare suplimentară de către autorităţile competente şi, după caz, de către EUROPOL, având în vedere faptul că respectivele persoane pot fi implicate în săvârşirea unei infracţiuni de terorism, a unei infracţiuni grave sau într-o activitate care constituie ameninţare la adresa securităţii naţionale;
b)oferirea de răspunsuri, de la caz la caz, unei cereri temeinic justificate bazate pe motive suficiente din partea autorităţilor competente vizând furnizarea şi prelucrarea datelor PNR, în cazuri concrete, în scopurile prevăzute la art. 18 şi comunicarea rezultatelor acestei prelucrări autorităţilor competente sau, după caz, EUROPOL;
c)analizarea datelor PNR în vederea actualizării sau a definirii de noi criterii ce urmează a fi utilizate pentru evaluările efectuate în temeiul alin. (2) lit. b) în scopul identificării oricăror persoane care pot fi implicate în săvârşirea unei infracţiuni de terorism, a unei infracţiuni grave sau într-o activitate care constituie ameninţare la adresa securităţii naţionale.
(2)În momentul efectuării evaluării prevăzute la alin. (1) lit. a), UNIP poate:
a)să compare datele PNR cu bazele de date relevante, în scopurile prevăzute la art. 18;
b)să prelucreze date PNR în conformitate cu anumite criterii prestabilite.
(3)În scopul aplicării prevederilor alin. (2) lit. a), bazele de date relevante se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne.
Art. 21: Evaluarea datelor PNR potrivit unor criterii prestabilite
(1)Criteriile utilizate pentru prelucrarea datelor PNR potrivit art. 20 alin. (2) lit. b) se stabilesc şi se revizuiesc periodic, de către UNIP în cooperare cu autorităţile competente, respectând următoarele condiţii:
a)criteriile sunt ţintite, proporţionale şi specifice, raportat la scopurile prevăzute la art. 18;
b)criteriile nu se întemeiază pe rasa sau originea etnică a unei persoane, opiniile sale politice, religia sau convingerile sale filozofice, apartenenţa la un sindicat, starea sa de sănătate, viaţa sexuală sau orientarea sexuală.
(2)Orice evaluare a pasagerilor înainte de sosirea/plecarea programată a acestora în/din România, efectuată potrivit art. 20 alin. (2) lit. b) pe baza unor criterii prestabilite, se realizează în mod nediscriminatoriu.
Art. 22: Utilizarea rezultatelor pozitive ale evaluării datelor PNR
(1)Toate rezultatele pozitive obţinute printr-o prelucrare automatizată a datelor PNR realizată potrivit art. 20 alin. (1) lit. a) sunt reexaminate individual prin mijloace neautomatizate, exclusiv de către personalul UNIP, pentru a verifica dacă este necesar transferul respectivelor date PNR către autorităţile competente pentru realizarea unei examinări suplimentare în oricare dintre scopurile prevăzute la art. 18 şi pentru a determina căror autorităţi competente să le fie transmise datele PNR, în funcţie de atribuţiile stabilite în sarcina acestora de legislaţia în vigoare.
(2)UNIP transferă către autorităţile competente ale căror atribuţii sunt vizate datele PNR sau rezultatul prelucrării datelor PNR în situaţiile în care constată că este necesară realizarea unei examinări suplimentare în oricare dintre scopurile prevăzute la art. 18. Este interzisă transmiterea către autorităţile competente de date PNR care nu au fost reexaminate individual prin mijloace neautomatizate de personalul UNIP.
(3)IGPF încheie documente de cooperare cu fiecare dintre autorităţile competente pentru stabilirea procedurii aferente transferului prevăzut la alin. (2).
(4)Rezultatele evaluării pasagerilor potrivit art. 20 alin. (1) lit. a) nu pot fi utilizate ca unic motiv pentru limitarea în orice fel a exercitării dreptului la liberă circulaţie potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi a cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)De la data aplicării în totalitate de către România a dispoziţiilor acquis-ului Schengen, în temeiul deciziei Consiliului emise în acest sens, în cazul în care evaluarea pasagerilor potrivit art. 20 alin. (1) lit. a) priveşte zborurile intra-UE între România şi un alt stat membru care aplică în totalitate dispoziţiile acquis-ului Schengen, rezultatele respectivelor evaluări produc efecte cu privire la exercitarea dreptului la liberă circulaţie a persoanelor numai în condiţiile respectării Regulamentului (UE) 2016/399 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 77 din 23 martie 2016.