Secţiunea 2 - Registrul comerţului - serviciu public de interes general - Legea 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului

M.Of. 750

În vigoare
Versiune de la: 23 Iulie 2023
SECŢIUNEA 2:Registrul comerţului - serviciu public de interes general
Art. 4
(1)Registrul comerţului este serviciul public de interes general prin care se asigură înregistrarea şi publicitatea profesioniştilor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, înmatricularea şi publicitatea profesioniştilor societăţi, societăţi europene, societăţi cooperative, societăţi cooperative europene, organizaţii cooperatiste de credit, grupuri de interes economic şi grupuri europene de interes economic, cu sediul principal în România, înregistrarea şi publicitatea sucursalelor acestora, precum şi a sucursalelor persoanelor juridice enumerate cu sediul principal în străinătate.
(2)Nu sunt supuşi obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului profesioniştii ale căror organizare, funcţionare şi evidenţă sunt reglementate prin acte normative speciale care nu prevăd această obligaţie de înregistrare.
Art. 5
(1)Înregistrarea în registrul comerţului se face în baza încheierii registratorului prin care se soluţionează cererile de înregistrare sau, după caz, în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive ori, acolo unde legea prevede, a unei hotărâri executorii. În cazul în care înregistrarea se dispune prin hotărâre judecătorească, aceasta se poate realiza şi în baza actului procedural care redă dispozitivul hotărârii judecătoreşti.
(2)Încheierea registratorului este executorie, dacă legea nu prevede altfel.
Art. 6
(1)Registrul comerţului este ţinut de ONRC, în sistem informatic, iar înregistrarea în registrul comerţului şi în alte registre ţinute de ONRC se efectuează electronic.
(2)Activitatea ONRC este susţinută de un centru de date principal şi de un centru de date secundar, ambele localizate pe teritoriul României.
Art. 7
(1)Registrul comerţului este structurat pe următoarele categorii de registre:
a)un registru pentru înregistrarea societăţilor, companiilor naţionale, societăţilor naţionale, regiilor autonome, grupurilor de interes economic, societăţilor europene, grupurilor europene de interes economic, a altor persoane juridice expres prevăzute de lege, cu sediul principal în România, a sucursalelor acestora şi, după caz, a sucursalelor persoanelor juridice cu sediul principal în străinătate;
b)un registru pentru înregistrarea societăţilor cooperative şi societăţilor cooperative europene cu sediul principal în România, a sucursalelor acestora şi, după caz, a sucursalelor societăţilor cooperative sau societăţilor cooperative europene cu sediul principal în străinătate;
c)un registru pentru înregistrarea persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale, cu sediul profesional şi, după caz, puncte de lucru în România.
(2)Fiecare profesionist înregistrat în registrul comerţului va purta un număr de ordine din registrul comerţului, începând de la numărul 1 în fiecare an, acordat la nivel naţional din Registrul central al comerţului.
(3)Modul de ţinere a registrelor, de efectuare a înregistrărilor, de prestare a serviciilor de către ONRC şi oficiile registrului comerţului se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 8
(1)Oficiul registrului comerţului păstrează un dosar cu cererile de înregistrare în registrul comerţului, documentele în susţinerea acestora, documentele în baza cărora se efectuează înregistrările în registrul comerţului şi documentele care atestă efectuarea înregistrării, pentru fiecare profesionist înregistrat.
(2)Documentele prevăzute la alin. (1) se arhivează de ONRC sau, după caz, de oficiile registrului comerţului şi în formă electronică, într-un format care permite citirea şi căutarea pe calculator sau sub formă de date structurate.
(3)Documentele şi informaţiile depuse pe suport hârtie sunt convertite în format electronic de către ONRC şi oficiile registrului comerţului, cât mai rapid posibil.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), documentele depuse pe suport hârtie înainte de data de 31 decembrie 2006 inclusiv se convertesc în format electronic de către ONRC şi oficiile registrului comerţului la primirea unei cereri de înregistrare sau a unei solicitări de eliberare a unor copii sau copii certificate ale acelor documente, transmisă prin mijloace electronice.
Art. 9
(1)Registrul comerţului, ţinut de ONRC, face parte din sistemul de interconectare a registrelor comerţului din statele membre, denumit în continuare sistemul de interconectare a registrelor comerţului.

(2)Sistemul de interconectare a registrelor comerţului este constituit din registrele comerţului din statele membre ale Uniunii Europene şi din platforma centrală europeană. La nivel european, punctul de acces electronic la sistemul de interconectare este portalul european e-Justiţie. La nivel naţional, punctul de acces de interconectare a registrelor comerţului este registrul comerţului, la nivel central.
(3)Prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, registrul comerţului pune la dispoziţia publicului documentele şi informaţiile referitoare la profesioniştii înregistraţi în registrul comerţului.
(4)Oficiul registrului comerţului realizează, prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, cu titlu gratuit, schimbul de documente şi informaţii cu registrele comerţului din statele membre în cazul operaţiunilor de transformare, fuziune şi divizare transfrontalieră şi al sucursalelor înfiinţate de societăţi cu sediul în statele membre.

(5)ONRC asigură interoperabilitatea registrului comerţului cu sistemul de interconectare a registrelor comerţului din statele membre ale Uniunii Europene, documentele şi informaţiile fiind disponibile în format standard de mesaj şi fiind accesibile prin mijloace electronice, cu respectarea standardelor de securitate pentru transmisia şi schimbul datelor, în condiţiile legii.
(6)ONRC poate constitui, prin registrul comerţului, puncte de acces opţionale la sistemul de interconectare a registrelor comerţului. Constituirea punctelor de acces opţionale se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 10
Pentru identificare, inclusiv în comunicarea dintre registrele comerţului din statele membre prin sistemul de interconectare, profesioniştii înregistraţi în registrul comerţului au şi un identificator unic la nivel european, denumit în continuare EUID, a cărui structură este aprobată prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 11
(1)Registrul comerţului este public. Oficiul registrului comerţului eliberează, la cererea şi pe cheltuiala persoanei interesate, în limba română, cu respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal, informaţii şi certificate constatatoare despre datele înregistrate în registrul comerţului, precum şi certificate constatatoare că un anumit act sau fapt nu este înregistrat, copii şi/sau copii certificate de pe toate actele înregistrate sau prezentate ori ale oricărei părţi a acestora, în forma în care au fost depuse în susţinerea cererilor de înregistrare.
(2)Cererea de eliberare de informaţii şi documente poate fi depusă la ghişeu, poate fi transmisă prin poştă sau prin servicii de curierat ori prin mijloace electronice, fiind însoţită, cu excepţia cererii semnate cu semnătură electronică calificată, de o copie a actului de identitate.
(3)Oficiul registrului comerţului eliberează, prin mijloace electronice, documentele prevăzute la alin. (1) în formă electronică, semnate cu semnătură electronică calificată sau cu sigiliul electronic calificat, după caz, ori pe suport hârtie, la sediul ONRC şi al oficiilor registrului comerţului, respectiv prin servicii de poştă sau curierat.
(4)Copiile sunt certificate pentru conformitate. Cele în format electronic sunt certificate prin aplicarea semnăturii electronice. La cerere, se pot elibera şi copii fără formalitatea certificării.
(5)Copiile în format electronic ale documentelor şi informaţiile prevăzute la alin. (1) se pun la dispoziţia publicului şi prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului.
(6)Documentele primite, respectiv transmise pe cale electronică se gestionează şi prin interconectarea cu Punctul de contact unic electronic, denumit în continuare PCU, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare.
(7)Pentru informaţiile şi documentele eliberate se percepe un tarif, pe nivele de tarifare, stabilit prin ordin al ministrului justiţiei, care nu poate depăşi costurile administrative aferente eliberării informaţiilor sau documentelor şi care include costurile asociate dezvoltării şi întreţinerii registrului comerţului.
(8)Informaţiile şi documentele prevăzute la alin. (1) se eliberează, cu titlu gratuit, autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi misiunilor diplomatice acreditate în România.
(9)Informaţiile prevăzute la alin. (1) se eliberează, cu titlu gratuit, şi altor persoane juridice în afara celor menţionate la alin. (8), dacă acestea sunt prevăzute expres de lege.
(10)ONRC şi oficiile registrului comerţului eliberează, cu titlu gratuit, jurnaliştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă informaţii punctuale înregistrate în registrul comerţului, care pot fi utilizate numai în scopul informării opiniei publice.
Art. 12
(1)Următoarele informaţii cu privire la persoanele fizice şi juridice înregistrate în registrul comerţului sunt disponibile, cu titlu gratuit, prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, pe pagina de internet a ONRC sau pe portalul de servicii online al acestuia:
a)firma şi forma juridică;
b)sediul social/profesional şi, în cazul sucursalelor, statul membru în care este înregistrat;
c)numărul de ordine din registrul comerţului, EUID şi codul unic de înregistrare;
d)starea;
e)pagina de internet, dacă există;
f)reprezentanţii legali ai persoanei juridice şi dacă aceştia sunt împuterniciţi să acţioneze împreună sau separat, precum şi reprezentantul întreprinderii familiale;
g)sucursalele deschise în alt stat membru, inclusiv firma, numărul de înregistrare, EUID şi statul membru în care este înregistrată sucursala.
h)proiectul de fuziune, transformare şi divizare transfrontalieră sau, după caz, informaţiile prevăzute la art. 25128 alin. (5), art. 25147 alin. (5) sau art. 25167 alin. (5) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2)Pentru registrele comerţului din statele membre, schimbul de informaţii prin intermediul sistemului de interconectare este gratuit.
(3)Prin sistemul de interconectare, informaţiile privind obiectul de activitate al profesionistului vor fi puse la dispoziţie, în mod gratuit, autorităţilor din alte state membre.
Art. 13
(1)Informaţiile privind datele cu caracter personal care pot fi puse la dispoziţia publicului, cu referire la persoanele fizice care au calitatea de asociat, acţionar sau membru, administrator, director, membru al consiliului de supraveghere, membru al directoratului, administrator, lichidator judiciar, lichidator, curator, curator special, custode, cenzor, auditor financiar, reprezentant legal al unei persoane juridice, inclusiv al unei persoane juridice care are una sau mai multe dintre aceste calităţi, sunt: numele şi prenumele, data şi locul naşterii, cetăţenia şi statul de domiciliu, cu excepţia situaţiilor când solicitantul este o entitate care are acces la datele cu caracter personal, în condiţiile legii.
(2)Copiile sau copiile certificate de pe documentele depuse din dosarul profesionistului înregistrat în registrul comerţului, ce se eliberează solicitanţilor, conţin exclusiv: numele şi prenumele, data şi locul naşterii, cetăţenia şi statul de domiciliu ale persoanelor care figurează în aceste documente, cu excepţia situaţiilor când solicitantul este o entitate care are acces la datele cu caracter personal, în condiţiile legii.
Art. 14
ONRC pune la dispoziţia publicului, în mod gratuit, în limbile română şi engleză, pe pagina sa de internet sau pe portalul de servicii online, cu acces şi prin intermediul portalului digital unic, informaţii cu privire la legislaţia ce reglementează:
a)constituirea şi înmatricularea profesioniştilor persoane juridice, inclusiv prin procedura online, înregistrarea persoanelor fizice, şi anume: cerinţele privitoare la actul constitutiv/acordul de constituire, inclusiv la utilizarea formularului-tip de act constitutiv/acord de constituire; documentele care se depun la oficiul registrului comerţului, mijloacele de identificare electronică, cerinţele legate de limba în care poate fi întocmit/prezentat un document şi, dacă se solicită asistenţă, tarifele aplicabile, după caz;
b)înregistrarea sucursalelor şi a menţiunilor referitoare la acestea în registrul comerţului, în modalităţile şi prin mijloacele prevăzute de lege, inclusiv prin mijloace electronice, documentele necesare înregistrării sucursalelor în registrul comerţului, mijloacele de identificare electronică, cerinţele legate de limba în care poate fi întocmit/prezentat un document şi, dacă se solicită asistenţă, tarifele aplicabile, după caz;
c)înregistrarea de menţiuni şi/sau documente supuse obligaţiei de publicitate prin registrul comerţului, inclusiv prin utilizarea mijloacelor electronice;
d)dobândirea calităţii de administrator, director, în sensul Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de membru al consiliului de administraţie, al directoratului sau al consiliului de supraveghere şi interdicţiile, prevăzute de lege, de a dobândi şi a exercita aceste calităţi, precum şi autorităţile care deţin evidenţe referitoare la aceste interdicţii;
e)competenţele generale şi atribuţiile consiliului de administraţie şi ale directorilor, respectiv ale consiliului de supraveghere şi ale directoratului.
Art. 141
(1)La solicitarea autorităţii competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului comunică de îndată, prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, informaţii privind existenţa unei menţiuni în registrul comerţului şi privind datele înregistrate în cazierul judiciar referitoare la aplicarea unei interdicţii de a exercita funcţia de administrator, de membru al consiliului de administraţie, de membru al consiliului de supraveghere sau al directoratului cu privire la persoana fizică sau juridică la care se referă solicitarea şi care ar urma să exercite în statul membru solicitant calitatea prevăzută la art. 14 lit. d) pct. (i) din Directiva (UE) 2017/1.132 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2017 privind anumite aspecte ale dreptului societăţilor comerciale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 169 din 30 iunie 2017.
(2)În vederea îndeplinirii obligaţiei prevăzute la alin. (1), Oficiul Naţional al Registrul Comerţului obţine date şi informaţii privind cazierul judiciar al persoanelor fizice şi juridice, potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin transmiterea, în format electronic, a datelor şi informaţiilor de către Inspectoratul General al Poliţiei Române. Procedura de transmitere a datelor şi informaţiilor prin Sistemul naţional de evidenţă informatizată a cazierului judiciar este stabilită prin protocol de colaborare încheiat între Oficiul Naţional al Registrul Comerţului şi Inspectoratul General al Poliţiei Române.
(3)Comunicarea informaţiilor prevăzute la alin. (1) se face cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi, ale Legii nr. 290/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016, ale Legii nr. 363/2018 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date şi ale Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul datelor de interes operativ.
(4)Datele cu caracter personal necesare îndeplinirii obligaţiei prevăzute la alin. (1) sunt prelucrate cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016, pentru a permite autorităţii solicitante să evalueze informaţiile necesare referitoare la interdicţie, cu scopul de a preveni un comportament fraudulos sau alte comportamente abuzive şi de a asigura protecţia tuturor persoanelor care interacţionează cu societăţi sau sucursale, şi se păstrează până la primirea confirmării recepţionării răspunsului de către autoritatea competentă din statul membru solicitant.
(5)Oficiul Naţional al Registrului Comerţului nu stochează datele cu caracter personal obţinute potrivit alin. (2) pentru o perioadă mai lungă decât este necesar pentru comunicarea, potrivit alin. (1), a răspunsului către autoritatea competentă solicitantă dintr-un alt stat membru.