Art. 5. - Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 2 alin. (1), în termen de 6 luni de la data publicării actului normativ de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, în scopul eliberării coridorului de expropriere de orice sarcini: - Legea 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local

M.Of. 853

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025 până la: 31 Ianuarie 2026
Art. 5
(1)În vederea realizării lucrărilor prevăzute la art. 1 şi 2, expropriatorul prevăzut la art. 2 alin. (2) are obligaţia de a aproba prin hotărâre a Guvernului sau, după caz, prin hotărâre a autorităţii administraţiei publice locale sau judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, potrivit legii, indicatorii tehnico-economici ai lucrărilor de interes naţional, judeţean şi local, pe baza documentaţiei tehnico-economice aferente, amplasamentul lucrărilor, conform variantei finale a studiului de prefezabilitate, respectiv a variantei finale a studiului de fezabilitate, după caz, sursa de finanţare, precum şi declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere, a listei proprietarilor aşa cum rezultă din evidenţele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau ale unităţilor administrativ-teritoriale, sumele individuale aferente despăgubirilor estimate de către expropriator pe baza unui raport de evaluare întocmit având în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici şi termenul în care acestea se virează într-un cont deschis pe numele expropriatorului la dispoziţia proprietarilor de imobile. Amplasamentul lucrării se aduce la cunoştinţa publică prin afişarea la sediul consiliului local respectiv, prin afişare pe pagina proprie de internet a expropriatorului şi va fi comunicat spre avizare şi recepţie Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. Amplasamentul va fi materializat prin bornarea tuturor punctelor de coordonate care îl definesc pe acesta. Autorităţile administraţiei publice locale vor include coordonatele coridorului de expropriere în planurile urbanistice generale ale localităţilor. Actualizarea planurilor urbanistice generale ale localităţilor şi a regulamentelor locale de urbanism poate fi finanţată şi de către expropriator.
(11)Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1) se aprobă, după caz, şi lista imobilelor proprietate publică a statului, precum şi lista imobilelor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale care fac parte din coridorul de expropriere.

(12)Prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1) se poate aproba schimbarea titularului dreptului de administrare asupra imobilelor proprietate publică a statului, în favoarea reprezentantului expropriatorului, cu respectarea dreptului comun.
(13)Prin excepţie de la prevederile alin. (12) şi prin derogare de la art. 299 şi 300 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul imobilelor proprietate publică a statului înscrise în inventarul centralizat al bunurilor proprietate publică a statului, care nu sunt înscrise în cartea funciară şi care nu au valoare de inventar, schimbarea titularului dreptului de administrare în favoarea reprezentantului expropriatorului se poate face şi în lipsa acestor date.

(2)Documentaţia tehnico-economică aferentă lucrărilor prevăzute de prezenta lege se elaborează şi se aprobă în condiţiile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale celorlalte acte normative aplicabile în materie de investiţii publice de către autorităţile prevăzute la art. 2 sau de către autorităţile administraţiei publice locale, după caz, şi va conţine varianta finală a studiului de fezabilitate.
(3)În înţelesul prezentei legi, coridorul de expropriere este stabilit pe baza studiilor de fezabilitate în varianta finală sau a documentaţiilor de urbanism ori a documentaţiilor topo-cadastrale, aprobate conform legii, şi este aprobat odată cu indicatorii tehnico-economici, cu documentaţia de urbanism sau cu documentaţia topo-cadastrală, după caz, incluzând şi lista imobilelor ce urmează a fi expropriate.

(31)În vederea realizării studiului de fezabilitate prevăzut la alin. (1), expropriatorul prevăzut la art. 2 alin. (2) poate elabora planul urbanistic zonal sau planul urbanistic de detaliu, după caz, pentru întregul amplasament al lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 1 şi 2.

(4)Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 2 alin. (1), în termen de 6 luni de la data publicării actului normativ de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, în scopul eliberării coridorului de expropriere de orice sarcini:
a)unităţile administrativ-teritoriale sunt obligate să procedeze la întocmirea documentaţiilor topo-cadastrale - a planurilor parcelare - aferente imobilelor care fac parte din coridorul de expropriere şi la predarea acestora către expropriator, sub sancţiunea prevederilor art. 24 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
b)terenurile care fac parte din fondul forestier/circuitul agricol, situate pe coridorul de expropriere, sunt considerate scoase din circuitul forestier/agricol, prin efectul prezentei legi.
(5)Pentru realizarea lucrărilor de construcţie, reabilitare şi modernizare de drumuri şi parcări de interes judeţean şi local prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), precum şi pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. d) şi h), în baza proiectului tehnic pentru relocare utilităţi avizat de expropriator, în termen de 6 luni de la data punerii la dispoziţie a terenurilor necesare, deţinătorii de utilităţi care au reţele amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie procedează la eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor pe care le deţin. Contravaloarea execuţiei lucrărilor aferente eliberării amplasamentelor va fi suportată de către expropriator.

(51)Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor de utilităţi amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie se realizează de către expropriator, în regie proprie sau prin antreprenorul din contractul de execuţie a lucrării de utilitate publică, în baza proiectului tehnic pentru relocare utilităţi avizat de deţinătorul de utilităţi. Eliberarea amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor de utilităţi amplasate în zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie se poate realiza şi prin deţinătorul de utilităţi, în situaţia în care lucrările de utilitate publică de interes naţional prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) se suprapun cu lucrările de utilitate publică de interes naţional ale deţinătorului de utilităţi, în baza unei convenţii încheiate cu expropriatorul. Costurile aferente lucrărilor de eliberare a amplasamentului prin devierea/protejarea reţelelor sunt suportate de expropriator.

(52)Deţinătorul de utilităţi prevăzut la alin. (51) are obligaţia de emitere a avizului pentru proiectul tehnic pentru relocare utilităţi, în termen de 10 zile calendaristice de la data depunerii acestuia de către expropriator.

(6)În situaţia în care lucrările prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. r) sunt de drept în sarcina proprietarului imobilului expropriat, valoarea despăgubirilor acordate se calculează ca diferenţă între valoarea imobilului şi valoarea lucrărilor.
(7)În cazul în care valoarea lucrărilor, determinate potrivit alin. (6), este mai mare decât valoarea imobilelor expropriate, expropriatorul recuperează diferenţa de valoare de la titularul obligaţiei de închidere şi ecologizare.
(8)Dacă titularul obligaţiei de închidere şi ecologizare este în procedură de insolvenţă sau faliment, diferenţa de valoare rezultată potrivit alin. (7) este considerată creanţă curentă şi se recuperează în condiţiile legii.
(9)Lucrările prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. r) se monitorizează de către autoritatea publică centrală pe o perioadă de 5 ani de la data recepţiei acestuia şi ulterior de către consiliul judeţean pe a cărui rază teritorială se află imobilul expropriat.
(10)Imobilul expropriat trece din domeniul public al statului în domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale pe a cărei rază teritorială se află acesta, odată cu preluarea de către consiliul judeţean a obligaţiei de monitorizare a lucrărilor.

(11)Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi (3) şi prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2024, pentru proiectele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. n1), coridorul de expropriere este stabilit doar pe baza studiului de prefezabilitate.