Capitolul ii - Organizarea executării măsurii internării într-un centru educativ şi într-un centru de detenţie - Legea 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
M.Of. 514
În vigoare Versiune de la: 10 Mai 2024
CAPITOLUL II:Organizarea executării măsurii internării într-un centru educativ şi într-un centru de detenţie
Art. 139: Centrele educative şi centrele de detenţie
(1)Centrele educative şi centrele de detenţie sunt instituţii specializate în recuperarea socială a persoanelor internate, care se înfiinţează prin hotărâre a Guvernului, în regiunile de dezvoltare constituite potrivit Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare. Acestea au personalitate juridică şi sunt în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(11)În centrele educative şi cele de detenţie se organizează şi funcţionează o secţie specializată pentru tratarea, recuperarea, reabilitarea şi reinserţia socială a persoanelor condamnate care sunt dependente de consumul de substanţe psihoactive. De asemenea, medicul centrului va monitoriza endemic schemele de tratament aplicate persoanelor în cauză. Determinarea gradului dependenţei acestora se va realiza de către medicul centrului.
(1)Centrele educative şi centrele de detenţie sunt instituţii specializate în recuperarea socială a persoanelor internate, care se înfiinţează prin hotărâre a Guvernului, în regiunile de dezvoltare constituite potrivit Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare. Acestea au personalitate juridică şi sunt în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(11)În centrele educative şi cele de detenţie se organizează şi funcţionează o secţie specializată pentru tratarea, recuperarea, reabilitarea şi reinserţia socială a persoanelor condamnate care sunt dependente de consumul de substanţe psihoactive. De asemenea, medicul centrului va monitoriza endemic schemele de tratament aplicate persoanelor în cauză. Determinarea gradului dependenţei acestora se va realiza de către medicul centrului.(2)Centrele educative şi centrele de detenţie se organizează şi funcţionează prin regulament, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)În cadrul centrelor se pot înfiinţa, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, secţii interioare sau exterioare, în raport cu regimurile de executare a măsurilor educative privative de libertate, sexul, vârsta persoanelor internate şi nevoile de protecţie, educaţie, asistenţă psihologică şi asistenţă socială ale acestora.
(4)În cadrul centrelor de detenţie, prin decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, se înfiinţează secţii de arestare preventivă pentru minorii arestaţi în curs de judecată.
(5)Persoana internată execută măsura, de regulă, în cel mai apropiat centru de localitatea de domiciliu, potrivit arondării stabilite de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 140: Organizarea şi dotarea centrelor educative şi a centrelor de detenţie
Centrele dispun de spaţii adecvate pentru cazare, prepararea şi servirea hranei, activităţi de instruire şcolară şi formare profesională, asistenţă socială şi psihologică, activităţi educative, moral-religioase, culturale, sportive, recreative, pentru asigurarea asistenţei şi a tratamentelor medicale, precum şi pentru primirea vizitelor.
Art. 141: Funcţionarea centrelor educative şi a centrelor de detenţie
(1)Centrul educativ este instituţia specializată în recuperarea socială a persoanelor internate, în care acestea urmează programe de instruire şcolară şi formare profesională, potrivit aptitudinilor lor, precum şi alte activităţi şi programe destinate reintegrării sociale.
(2)Centrul de detenţie este instituţia specializată în recuperarea socială a persoanelor internate, cu regim de pază şi supraveghere, în care acestea urmează intensiv programele şi activităţile prevăzute la alin. (1).
(3)Centrul educativ şi centrul de detenţie dispun de personal specializat pentru activităţile educative, moral-religioase, culturale, sportive, recreative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială specifică, de personal medical, de pază, supraveghere şi însoţire, precum şi de personal tehnico-administrativ.
(4)Ministerul Educaţiei Naţionale, prin inspectoratele şcolare judeţene, asigură personal specializat pentru activităţile de instruire şcolară, în cadrul centrelor educative şi de detenţie.
(5)Activitatea de formare profesională este desfăşurată de către personalul centrului educativ sau al centrului de detenţie, de personalul specializat al agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, precum şi de alţi furnizori de formare profesională acreditaţi.
Art. 142: Proiectul educaţional al centrului educativ şi de detenţie
(1)În fiecare centru educativ şi centru de detenţie, activitatea de recuperare socială a persoanelor internate este organizată şi desfăşurată în baza unui proiect educaţional, elaborat în condiţiile regulamentului de aplicare a prezentei legi.
(2)Proiectul educaţional al centrului structurează organizarea şi desfăşurarea demersurilor educaţionale, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială acordate persoanelor internate, în funcţie de nevoile individuale şi urmăreşte, cu prioritate, următoarele obiective:
a)asigurarea unui climat favorabil dezvoltării personale;
b)conferirea de utilitate perioadei internării;
c)reducerea vulnerabilităţii psihologice şi sociale;
d)asimilarea de cunoştinţe şi formarea de deprinderi necesare reintegrării sociale.
Art. 143: Mijloacele financiare
(1)Mijloacele financiare necesare funcţionării, dotării şi investiţiilor din centrele educative şi din centrele de detenţie sunt asigurate de la bugetul de stat prin Administraţia Naţională a Penitenciarelor. De asemenea, fondurile pentru înfiinţarea centrelor pot proveni şi din bugetul consiliilor judeţene din regiunea respectivă, precum şi din donaţii, sponsorizări sau alte surse de finanţare prevăzute de lege.
(2)Mijloacele financiare necesare funcţionării, dotării şi investiţiilor din centrele educative şi din centrele de detenţie pot fi asigurate din venituri proprii, subvenţii acordate de la bugetul de stat, precum şi din donaţii şi sponsorizări sau alte surse de finanţare prevăzute de lege.