Capitolul iii - Organizarea şi funcţionarea zonelor metropolitane - Legea 246/2022 privind zonele metropolitane, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
M.Of. 745
În vigoare Versiune de la: 31 Decembrie 2024
CAPITOLUL III:Organizarea şi funcţionarea zonelor metropolitane
Art. 9
(1)Organizarea şi funcţionarea zonelor metropolitane se realizează potrivit prezentei legi, a prevederilor art. 91 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a statutului fiecărei zone metropolitane.
(2)Unitatea administrativ-teritorială membră a zonei metropolitane, care a aprobat mandatarea exercitării unor atribuţii de către zona metropolitană conform art. 7 alin. (2), poate revoca mandatul, cu privire la o atribuţie sau mai multe, prin hotărâre a autorităţii deliberative, conform următoarei proceduri:
a)Autoritatea executivă notifică adunarea generală a zonei metropolitane cu privire la intenţia de retragere a mandatului, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de supunerea spre adoptare a hotărârii consiliului local. Notificarea cuprinde motivele şi argumentele ce susţin intenţia de retragere a mandatului;
b)Consiliul director al zonei metropolitane are dreptul să prezinte contraargumente cu privire la intenţia prevăzută la lit. a) în termen de maximum 10 zile calendaristice de la primirea notificării de către adunarea generală şi să participe la şedinţa consiliului local în care se dezbate proiectul de revocare a mandatului. Preşedintele de şedinţă a consiliului local are obligaţia să ofere consiliului director al zonei metropolitane posibilitatea să prezinte contraargumentele în prealabil supunerii la vot a hotărârii consiliului local.
c)În cazul în care prin retragerea mandatului pentru exercitarea unor atribuţii se generează prejudicii zonei metropolitane, în proiectul de hotărâre a consiliului local trebuie inserate prevederi privind cuantumul acestora şi termenele de achitare către zona metropolitană, după caz, comunicate de consiliul director al zonei metropolitane.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (2), unitatea administrativ-teritorială îşi păstrează calitatea de membru al zonei metropolitane.
(4)Unităţile administrativ-teritoriale care hotărăsc să mandateze zona metropolitană să exercite unele atribuţii aflate în competenţa lor în condiţiile art. 7 alin. (2), dar care adoptă hotărâri contrare angajamentelor asumate la nivelul organelor de conducere ale acesteia, suportă din bugetele locale:
a)prejudiciul adus zonei metropolitane evaluat de către consiliul director;
b)contravaloarea investiţiilor realizate de zona metropolitană pe teritoriul acestora, în situaţia în care, din culpa unităţii administrativ-teritoriale respective, acestea nu pot fi realizate în condiţiile stabilite la nivelul organelor de conducere ale acesteia.
(5)Modul de calcul şi cuantumul sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (4) se aprobă prin hotărârea adunării generale a zonei metropolitane.
(6)Unităţile administrativ-teritoriale care hotărăsc să mandateze zona metropolitană să exercite unele atribuţii aflate în competenţa lor în condiţiile art. 7 alin. (2) se pot retrage din asociaţie înainte de data finalizării proiectelor sau contractelor încheiate de aceasta în numele şi pe seama lor, notificând adunarea generală cu privire la intenţia de retragere din asociaţie, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de adoptarea hotărârilor consiliilor locale prin care aprobă retragerea din zona metropolitană şi numai după plata despăgubirilor prevăzute în respectivele proiecte sau contracte sau, după caz, în condiţiile stabilite în statutul zonei metropolitane.
(7)Bunurile rezultate în urma unor investiţii realizate în cadrul zonei metropolitane aparţin proprietăţii publice sau private, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei şi se înregistrează în inventarul acestora, în condiţiile art. 289, respectiv art. 357 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Bunurile prevăzute la alin. (7) care răspund unui interes public aparţin proprietăţii publice a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei, după cum urmează:
a)bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unităţi administrativ-teritoriale, pe care o şi deservesc, aparţin domeniului public al acesteia;
b)pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unităţi administrativ-teritoriale, care deservesc alte unităţi administrativ-teritoriale membre ale zonei metropolitane, apartenenţa acestora se stabileşte de către adunarea generală a asociaţiei înainte de demararea investiţiei;
c)pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unităţi administrativ-teritoriale, care deservesc şi alte unităţi administrativ-teritoriale membre ale zonei metropolitane, apartenenţa acestora se stabileşte de către adunarea generală a asociaţiei înainte de demararea investiţiei;
d)pentru bunurile situate pe raza mai multor unităţi administrativ-teritoriale şi/sau care deservesc mai multe unităţi administrativ-teritoriale, apartenenţa acestora se stabileşte de către adunarea generală a asociaţiei înainte de demararea investiţiei.
(9)Bunurile prevăzute la alin. (7), care nu răspund unui interes public, aparţin proprietăţii private a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale zonei metropolitane sau, după caz, proprietăţii zonei metropolitane. Apartenenţa acestor bunuri se decide prin statut sau prin hotărârea adunării generale, după caz.
(10)În statutele zonelor metropolitane se reglementează în mod expres situaţiile prevăzute la alin. (8) lit. b)-d) şi alin. (9).
(11)În vederea îndeplinirii obiectivelor şi desfăşurării activităţii, zonele metropolitane dobândesc în proprietate bunuri, cu excepţia bunurilor care, prin natura sau destinaţia lor, sunt bunuri proprietate publică, precum şi a bunurilor care, potrivit statutului sau a hotărârii adunării generale, aparţin proprietăţii private a unităţilor administrativ-teritoriale componente ale zonelor metropolitane.
Art. 10
(1)Obiectivele proprii ale zonelor metropolitane se subscriu scopului şi obiectivelor dezvoltării metropolitane în România, conform prezentei legi, şi sunt expres prevăzute în statutul asociaţiei.
(2)Zonele metropolitane se pot constitui pentru următoarele obiective:
a)asigurarea unei planificări teritoriale integrate şi durabile;
b)dezvoltarea infrastructurilor şi a obiectivelor de dezvoltare de interes comun care să asigure mobilitatea în cadrul zonei metropolitane;
c)îmbunătăţirea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare;
d)dezvoltarea infrastructurii educaţionale şi de sănătate;
e)modernizarea, dezvoltarea, interconectarea şi creşterea eficienţei serviciilor publice;
f)furnizarea în comun a unor servicii publice de interes local;
g)dezvoltarea integrată şi durabilă a teritoriului tuturor unităţilor administrativ-teritoriale care compun zona metropolitană;
h)dezvoltarea economică integrată şi creşterea competitivităţii economice;
i)dezvoltarea resurselor umane şi a capitalului uman, creşterea ratei de ocupare şi combaterea excluziunii şi a dezechilibrelor sociale pentru toate categoriile sociale;
j)gestionarea domeniului locuirii şi abordarea integrată a problematicii specifice grupurilor vulnerabile şi comunităţilor marginalizate, inclusiv a aşezărilor informale;
k)diminuarea dezechilibrelor socioeconomice în dezvoltarea teritorială, la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale aferente coroanei 1 şi coroanei 2 ale teritoriilor metropolitane;
l)alte obiective care se circumscriu obiectivelor generale ale politicii de dezvoltare metropolitană prevăzute la art. 3.
(3)Zona metropolitană poate îndeplini unul sau mai multe dintre obiectivele prevăzute la alin. (2).
Art. 11
Organele de conducere şi control ale zonelor metropolitane sunt cele prevăzute de art. 91 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv adunarea generală, consiliul director şi comisia de cenzori.
Art. 12
(1)Unităţile administrativ-teritoriale sunt reprezentate în adunarea generală a zonelor metropolitane de către primari, în condiţiile art. 132 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. Încetarea mandatului de primar atrage încetarea calităţii de reprezentare în adunarea generală a zonei metropolitane.
(2)Atribuţiile adunării generale sunt stabilite prin statutul asociaţiei.
(3)Adunarea generală se întruneşte de regulă trimestrial, dar cel puţin o dată pe an, la convocarea consiliului director sau ori de câte ori acest lucru este necesar, şi adoptă hotărâri în conformitate cu statutul asociaţiei.
(4)În situaţia în care membrii consiliului director nu sunt desemnaţi sau dacă consiliul director nu este constituit, adunarea generală va fi convocată de către primarul municipiului în jurul căruia se formează zona metropolitană.
(5)Pentru participarea la şedinţele adunării generale ale zonei metropolitane, membrii adunării generale au dreptul la o indemnizaţie de maximum 10% din indemnizaţia preşedintelui consiliului director, suportată din bugetul zonei metropolitane. Nivelul indemnizaţiei se stabileşte prin hotărârea adunării generale a zonei metropolitane.
(6)Adunarea generală adoptă hotărâri cu caracter obligatoriu, aplicabile tuturor unităţilor administrativ-teritoriale membre. În cazul în care doar unele dintre unităţile administrativ-teritoriale membre au mandatat zona metropolitană în condiţiile art. 7 alin. (2), hotărârile adunării generale date în exercitarea mandatului se aplică în mod obligatoriu numai acestora.
(7)Modalitatea de adoptare a hotărârilor, cvorumul necesar, modalitatea de întrunire, precum şi eventuale majorităţi diferenţiate în funcţie de obiectul hotărârilor se stabilesc prin statutul zonei metropolitane.
(8)Hotărârile adunării generale prevăzute la alin. (6) se adoptă cu votul a cel puţin 72% din membrii adunării generale şi care reprezintă cel puţin 65% din populaţia zonei metropolitane.
(9)Abţinerile se numără la voturile împotrivă.
(10)Hotărârile adunării generale sunt asimilate actelor administrative şi intră sub incidenţa prevederilor legii contenciosului administrativ.
(11)Hotărârile adunării generale sunt comunicate consiliilor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale care formează zona metropolitană în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea acestora.
(12)Consiliul local al unei unităţi administrativ-teritoriale, membră a zonei metropolitane, mandatează reprezentantul unităţii administrativ-teritoriale în adunarea generală a zonei metropolitane să susţină poziţii sau să exprime puncte de vedere, să formuleze propuneri sau amendamente la ordinea de zi a şedinţelor adunării generale sau la proiectele de hotărâre înscrise pe ordinea de zi.
(13)Consiliul local al unei unităţi administrativ-teritoriale, membră a zonei metropolitane, poate solicita consiliului director al zonei metropolitane rapoarte, sinteze, date sau informaţii despre serviciile publice sau atribuţiile exercitate de asociaţie în numele unităţii administrativ-teritoriale.
Art. 13
(1)Consiliul director este organul executiv de conducere al zonei metropolitane care asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale.
(2)Prin derogare de la dispoziţiile art. 91 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, consiliul director este format din 3 sau 5 membri din rândul membrilor adunării generale a zonei metropolitane. Numărul membrilor consiliului director, precum şi atribuţiile acestuia sunt stabilite prin statutul zonei metropolitane.
(3)Membrii consiliului director au dreptul la o indemnizaţie lunară de maximum 30% din indemnizaţia de ales local a preşedintelui consiliului director aflată în plată. Indemnizaţia este suportată din bugetul zonei metropolitane. Nivelul indemnizaţiei se stabileşte prin hotărârea adunării generale a zonei metropolitane.
(4)Membrilor consiliului director nu li se acordă indemnizaţia prevăzută la art. 12 alin. (5) pentru participarea la şedinţele adunării generale.
(5)Reprezentantul capitalei României sau al municipiului în jurul căruia se formează zona metropolitană este membru de drept în consiliul director.
(6)Desemnarea membrilor în consiliul director, cu excepţia celui prevăzut la alin. (5), se realizează după cum urmează:
a)un membru din adunarea generală, care reprezintă o unitate administrativ-teritorială din zona geografică de vest, nord-vest, nord sau nord-est a zonei metropolitane, şi un membru din adunarea generală, care reprezintă o unitate administrativ-teritorială din zona geografică est, sud-est, sud şi sud-vest a zonei metropolitane, în situaţia în care numărul total al membrilor consiliului director este de 3;
b)câte un membru din adunarea generală, care reprezintă o unitate administrativ-teritorială din zona geografică de nord şi nord-est a zonei metropolitane, din zona geografică est şi sud-est a zonei metropolitane, din zona geografică de sud şi sud-vest a zonei metropolitane şi din zona geografică de vest şi nord-vest a zonei metropolitane, în situaţia în care numărul total al membrilor consiliului director este de 5.
(7)Desemnarea membrilor în consiliul director din fiecare dintre zonele geografice prevăzute la alin. (6) se realizează prin votul majorităţii absolute a membrilor adunării generale, care reprezintă unităţile administrativ-teritoriale situate în zonele geografice respective. În cazul în care nu se întruneşte majoritatea absolută, se procedează după cum urmează:
a)se trage la sorţi ordinea exercitării mandatelor în consiliul director, astfel încât fiecare membru din zona respectivă să exercite prin rotaţie câte un mandat de un an;
b)după ce au fost exercitate mandatele de către fiecare reprezentant al unităţilor administrativ-teritoriale se reia votul pentru desemnarea reprezentantului în consiliul director.
(8)Calitatea de preşedinte al consiliului director este exercitată, prin rotaţie, de către membrii acestuia şi se stabileşte prin votul majorităţii absolute a membrilor consiliului director.
(9)Mandatul preşedintelui consiliului director este de un an.
(10)Prin votul majorităţii absolute a membrilor consiliului director se poate stabili prelungirea mandatului preşedintelui consiliului director. Preşedintele consiliului director poate îndeplini maximum două mandate consecutive.
(11)Consiliul director îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)organizează, asigură şi răspunde de punerea în executare a hotărârilor adunării generale;
b)răspunde de gestiunea, patrimoniul şi execuţia, în condiţiile legii, a bugetului de venituri şi cheltuieli al asociaţiei, situaţiilor financiare anuale şi proiectului programelor asociaţiei;
c)alte atribuţii prevăzute de lege sau de statut.
(12)Preşedintele consiliului director îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)reprezintă legal zona metropolitană şi încheie acte juridice în numele şi pe seama acesteia;
b)prezintă anual, sau ori de câte ori adunarea generală solicită, rapoarte, sinteze, date sau informaţii;
c)alte atribuţii stabilite prin statut.
Art. 14
(1)Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri şi este aleasă sau revocată de adunarea generală a zonei metropolitane, pe criterii de profesionalism, integritate şi independenţă faţă de membrii asociaţiei. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.
(2)Cel puţin un membru al comisiei de cenzori este contabil autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii.
(3)În realizarea competenţei sale, comisia de cenzori:
a)verifică, cel puţin o dată pe an, modul în care este administrat patrimoniul asociaţiei;
b)întocmeşte rapoarte şi le prezintă adunării generale;
c)poate participa la şedinţele consiliului director, fără drept de vot;
d)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.
(4)Membrii comisiei de cenzori pot fi retribuiţi conform hotărârii adunării generale a zonei metropolitane.
Art. 15
(1)Pentru realizarea obiectivelor proprii, la nivelul zonelor metropolitane se înfiinţează un aparat tehnic de specialitate care să sprijine consiliul director şi adunarea generală în îndeplinirea atribuţiilor acestora.
(2)Structura organizatorică, numărul personalului şi regulamentul de organizare şi funcţionare a zonei metropolitane se aprobă prin hotărâri ale adunării generale, la propunerea consiliului director.