Titlul iv - Dispoziţii tranzitorii şi finale - Legea 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiţii alternative şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 1035

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
TITLUL IV:Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 78
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 17 alin. (2), obligaţia plăţii integrale la momentul subscrierii nu se aplică şi acţiunilor subscrise de statul român în cadrul unor F.I.A.S. înfiinţate ca societăţi, în baza altor acte normative.
(2)Având în vedere prevederile art. 1 alin. (4) şi, respectiv, ale art. 63 alin. (1) din Legea nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în categoria F.I.A. din România prevăzute la art. 1 alin. (2) din prezenta lege sunt incluse:
a)organismele de plasament colectiv, altele decât organismele de plasament colectiv în valori mobiliare, denumite în continuare A.O.P.C., înfiinţate în România, care anterior intrării în vigoare a Legii nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, au fost obligate să solicite înregistrarea la A.S.F. conform prevederilor art. 114 alin. (2) şi art. 115 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv societăţile de investiţii financiare, constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 133/1996 pentru transformarea Fondurilor Proprietăţii Private în societăţi de investiţii financiare, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 133/1996, respectiv Societatea "Fondul Proprietatea" - S.A. constituită în conformitate cu prevederile Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 247/2005;
b)A.O.P.C. înfiinţate în România cărora, în conformitate cu prevederile art. 115 alin. (2) din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, nu le erau aplicabile prevederile respectivei legi, neavând obligaţia înregistrării la A.S.F. anterior intrării în vigoare a Legii nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Entităţile autorizate de A.S.F. în calitate de F.I.A., în conformitate cu prezenta lege şi înfiinţate/constituite în baza unor acte normative speciale, funcţionează şi îşi desfăşoară activitatea în baza prevederilor prezentei legi şi a Legii nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi a reglementărilor emise în aplicarea acestora, respectiv în baza actelor normative speciale de înfiinţare/constituire, după caz, precum şi în baza Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care aceasta din urmă nu contravine prevederilor legilor menţionate anterior, respectiv actelor normative primare de constituire/înfiinţare, după caz.

Art. 79
(1)A.O.P.C. autorizate de A.S.F. la data intrării în vigoare a prezentei legi şi A.O.P.C. prevăzute la art. 78 alin. (2) lit. b), cu excepţia F.I.A.P.M. prevăzute la art. 44 alin. (1), sunt obligate ca, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a acesteia:
a)să îşi adapteze documentele de constituire şi funcţionare şi activitatea la prevederile prezentei legi;
b)să solicite autorizarea modificărilor necesare ale documentelor menţionate la lit. a) şi să depună cererile şi documentaţia în acest sens.
(2)A.O.P.C. aflate în situaţia prevăzută la alin. (1) şi care nu dau curs obligaţiilor prevăzute în prezentul articol, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, li se retrage autorizaţia de funcţionare.
(3)În aplicarea prevederilor alin. (1), A.O.P.C. înregistrate la A.S.F. anterior intrării în vigoare a prezentei legi solicită autorizarea la A.S.F. în vederea încadrării în una dintre categoriile de F.I.A. prevăzute de prezenta lege, astfel:
a)A.O.P.C. care atrag în mod public resurse financiare solicită încadrarea în una dintre categoriile de F.I.A. destinate investitorilor de retail;
b)A.O.P.C. care atrag în mod privat resurse financiare solicită încadrarea în una dintre categoriile de F.I.A. destinate investitorilor profesionali sau investitorilor de retail, după caz. În cazul în care investitorii respectivului A.O.P.C. nu se încadrează în categoria investitorilor profesionali, A.F.I.A. care administrează activele A.O.P.C.:
1.solicită A.S.F. ca respectivul A.O.P.C. să fie autorizat în calitate de F.I.A. destinat investitorilor de retail; sau
2.iniţiază demersurile necesare în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi în vederea lichidării A.O.P.C., în conformitate cu prevederile stabilite prin reglementările emise de A.S.F., cu respectarea conţinutului prospectului A.O.P.C.
(4)În cazul A.O.P.C. înregistrate la A.S.F. ale căror titluri de participare sunt tranzacţionate în cadrul unui loc de tranzacţionare, acestea solicită încadrarea în categoria F.I.A. destinate investitorilor de retail.
(5)Ca urmare a modificărilor documentelor de constituire a A.O.P.C. de tipul fondurilor închise de investiţii înregistrate la A.S.F. anterior intrării în vigoare a prezentei legi, în vederea alinierii la prevederile acesteia şi ale reglementărilor A.S.F. cu privire la transformarea în F.I.A.C, nu sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (4) cu privire la retragerea investitorilor.
(6)Cererile de autorizare ale A.O.P.C. în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei legi vor fi retrase şi completate în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 80
(1)Societăţile de investiţii financiare, denumite în continuare S.I.F., constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 133/1996, cu modificările ulterioare, precum şi societatea de investiţii "Fondul Proprietatea" - S.A., constituită în temeiul Legii nr. 247/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se încadrează în categoria F.I.A. destinate investitorilor de retail şi nu pot să solicite retragerea de la tranzacţionare de pe piaţa reglementată la vedere administrată de Bursa de Valori Bucureşti - S.A., decât în condiţiile retragerii autorizaţiei de F.I.A. de către A.S.F.
(2)În cazul emiterii de către S.I.F. a mai multor categorii de acţiuni, aceste categorii de acţiuni se tranzacţionează în secţiuni diferite pe piaţa reglementată la vedere administrată de Bursa de Valori Bucureşti - S.A.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 134 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, modificarea actelor constitutive ale S.I.F. în vederea modificării obiectului de activitate în conformitate cu prevederile Legii nr. 74/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează fără oferirea dreptului acţionarilor de retragere din societate şi sunt înregistrate la oficiul registrului comerţului din judeţul în care este înregistrat sediul social, în baza hotărârii consiliului de administraţie sau a A.F.I.A., după caz, ulterior obţinerii autorizaţiei prealabile emise de A.S.F.
Art. 81
(1)Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, A.S.F. emite reglementări în aplicarea acesteia.
(3)La împlinirea termenului de 6 luni prevăzut la art. 79 alin. (1) se abrogă:
a)Legea nr. 133/1996 pentru transformarea Fondurilor Proprietăţii Private în societăţi de investiţii financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 1 noiembrie 1996, cu modificările ulterioare;
b)art. 114-120, art. 122, art. 123, art. 272 alin. (1) lit. i), art. 286, 2861 şi 2863 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 29 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;
c)art. 6 alin. (1), art. 7, art. 71, art. 9, art. 91, art. 92 alin. (8)-(10), art. 12 alin. (3), (4), (41), (5) şi alin. (9) şi art. 201 din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Prelucrarea datelor cu caracter personal la nivelul A.S.F. se realizează exclusiv în scopul îndeplinirii atribuţiilor de autorizare, supraveghere, investigare, cooperare cu alte autorităţi publice şi protecţie a investitorilor, cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 679/2016, precum şi a altor prevederi legale în vigoare în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.
(5)La data intrării în vigoare a prezentei legi, dispoziţiile titlului VIII "Auditul financiar" din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 29 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. 82
La data intrării în vigoare a prezentei legi orice sintagmă/trimitere la "A.O.P.C." utilizată în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 se va citi/se consideră ca fiind făcută la "F.I.A.".
Art. 83
La data intrării în vigoare a prezentei legi, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 30 iunie 2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 4, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Prevederile titlului IX «Auditul financiar» din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, se aplică în mod corespunzător de către S.A.I. şi O.P.C.V.M."
2.Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 13
(1) Participaţiilor calificate în cadrul unei S.A.I. li se aplică în mod corespunzător prevederile art. 34-45 şi art. 272 din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, precum şi reglementările A.S.F. privind regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de servicii de investiţii financiare.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenul «S.S.I.F.» din cuprinsul art. 34-45 din Legea nr. 126/2018 se va citi «S.A.I.», iar termenul «entitate reglementată» din cuprinsul art. 272 al aceleiaşi legi va include «S.A.I.»."
3.La articolul 1932, după litera k) se introduce o nouă literă, litera l), cu următorul cuprins:
"l) de a suspenda autorizaţia de desfăşurare a anumitor activităţi sau de exercitare a unor funcţii, în cazul în care se constată sau există premise rezonabile de afectare a intereselor investitorilor sau a bunei reputaţii a S.A.I. în cauză, prin continuarea desfăşurării respectivelor activităţi sau exercitarea respectivelor funcţii."
4.La articolul 196, după alineatul (6) se introduc patru noi alineate, alineatele (61)-(64), cu următorul cuprins:
"(61) În funcţie de natura şi gravitatea faptei, în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 195, A.S.F. poate aplica măsurile administrative prevăzute la alin. (6), precum:
1. o declaraţie publică în care se indică persoana responsabilă de încălcare şi natura încălcării prevederilor legale;
2. o decizie prin care se solicită persoanei responsabile de încălcare să pună capăt respectivului comportament şi să se abţină de la repetarea acestuia;
3. alte măsuri de atenţionare şi/sau cu scopul prevenirii sau remedierii situaţiilor de nerespectare a dispoziţiilor legale, conform reglementărilor A.S.F.
(62) Sancţiunile contravenţionale principale se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(63) Măsurile administrative prevăzute la alin. (61) pot fi aplicate distinct sau împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(64) În cazul constatării săvârşirii a două sau mai multe contravenţii, se aplică amenda prevăzută pentru contravenţia cea mai gravă, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din O.G. nr. 2/2001."
5.Articolul 202 se abrogă.
6.După articolul 202 se introduce un nou articol, articolul 2021, cu următorul cuprins:
"Art. 2021
(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal la nivelul A.S.F. se realizează exclusiv în scopul îndeplinirii atribuţiilor de autorizare, supraveghere, investigare, cooperare cu alte autorităţi publice şi protecţie a investitorilor, cu respectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
(2) În tot cuprinsul prezentei ordonanţe de urgenţă, sintagma reprezentant al compartimentului de control intern se va citi ofiţer de conformitate."
Art. 84
La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 23 aprilie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 7 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) informaţii cu privire la membrii consiliului de administraţie sau consiliului de supraveghere, după caz, precum şi cu privire la directori sau membrii directoratului, după caz, ai AFIA;"
2.La articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 10
(1) AFIA supun autorizării A.S.F., înainte de punerea în aplicare, orice modificare a condiţiilor semnificative care au stat la baza autorizării, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), b), e), f), h) şi i). În cazul modificării condiţiilor prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. c), d), g) şi j), AFIA notifică A.S.F. în acest sens cu 14 zile anterior intrării în vigoare a respectivelor modificări."
3.La articolul 21, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Prevederile titlului IX «Auditul financiar» din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, se aplică în mod corespunzător de către AFIA şi FIA."
4.La articolul 50 alineatul (2), după litera l) se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
"m) de a suspenda autorizaţia de desfăşurare a anumitor activităţi sau de exercitare a unor funcţii, în cazul în care se constată sau există premise rezonabile de afectare a intereselor investitorilor sau a bunei reputaţii a AFIA în cauză, prin continuarea desfăşurării respectivelor activităţi sau exercitarea respectivelor funcţii."
5.La articolul 52, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) A.S.F. face publică orice sancţiune sau măsură administrativă impusă pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor adoptate în aplicarea acesteia, în afara cazurilor în care această publicare riscă să perturbe în mod grav pieţele financiare, să dăuneze intereselor investitorilor sau să aducă un prejudiciu disproporţionat părţilor în cauză."
6.La articolul 52, după alineatul (5) se introduc patru noi alineate, alineatele (6)-(9), cu următorul cuprins:
"(6) În funcţie de natura şi gravitatea faptei, în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 51 sau 511, A.S.F. poate aplica măsuri administrative precum:
a) o declaraţie publică în care se indică persoana responsabilă de încălcare şi natura încălcării prevederilor legale;
b) o decizie prin care se solicită persoanei responsabile de încălcare să pună capăt respectivului comportament şi să se abţină de la repetarea acestuia;
c) alte măsuri de atenţionare şi/sau cu scopul prevenirii sau remedierii situaţiilor de nerespectare a dispoziţiilor legale, conform reglementărilor A.S.F.
(7) Sancţiunile contravenţionale principale se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute în prezenta lege.
(8) Măsurile administrative prevăzute la alin. (6) pot fi aplicate distinct sau împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute de prezenta lege.
(9) În cazul constatării săvârşirii a două sau mai multe contravenţii, se aplică amenda prevăzută pentru contravenţia cea mai gravă, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare."
7.După articolul 57 se introduce un nou articol, articolul 571, cu următorul cuprins:
"Art. 571
(1) Raportarea către A.S.F. a încălcărilor, posibile sau certe, ale prevederilor prezentei legi şi/sau ale Regulamentului (UE) nr. 231/2013 se realizează în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.
(2) A.S.F. stabileşte canale de comunicare independente şi autonome, care sunt sigure şi garantează confidenţialitatea, pentru primirea raportărilor privind încălcările prevederilor prezentei legi, denumite în continuare metode de comunicare securizate.
(3) Metodele de comunicare securizate sunt considerate independente şi autonome, în condiţiile în care acestea îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
a) sunt separate de canalele de comunicare generale ale A.S.F., inclusiv de cele prin care A.S.F. comunică pe plan intern şi cu părţi terţe în cadrul activităţii sale obişnuite;
b) sunt concepute, stabilite şi utilizate într-un mod care garantează caracterul complet, integritatea şi confidenţialitatea informaţiilor şi împiedică accesul angajaţilor neautorizaţi ai A.S.F.;
c) permit stocarea durabilă a informaţiilor, în conformitate cu reglementările emise de A.S.F., pentru a permite investigaţii suplimentare. A.S.F. păstrează evidenţele prevăzute în prezenta literă într-o bază de date confidenţială şi sigură.
(4) Metodele de comunicare securizate permit raportarea încălcărilor posibile sau certe cel puţin în următoarele moduri:
a) raportarea scrisă a încălcărilor, în format electronic sau pe suport hârtie;
b) raportarea orală a încălcărilor prin intermediul liniilor telefonice, indiferent dacă este înregistrată sau neînregistrată;
c) întâlnirea cu angajaţi specializaţi ai A.S.F., dacă este cazul.
(5) A.S.F. se asigură că o raportare privind o încălcare primită prin alte mijloace decât prin metodele de comunicare securizate prevăzute în prezentul articol este transmisă imediat, fără modificare, angajaţilor specializaţi ai A.S.F., utilizând metodele de comunicare securizate.
(6) Procesul de gestionare de către A.S.F. a raportărilor transmise de persoanele ce reclamă încălcări ale prevederilor prezentei legi se realizează conform prevederilor alin. (2)-(5) şi reglementărilor emise de A.S.F., cu asigurarea:
a) întocmirii de proceduri specifice pentru primirea raportărilor privind încălcările şi luarea de măsuri ulterioare;
b) unui nivel adecvat de protecţie a acelor angajaţi ai AFIA sau din cadrul depozitarilor FIA care raportează încălcările comise în cadrul respectivelor entităţi, cel puţin referitor la acte de răzbunare, de discriminare şi la alte tipuri de tratament injust;
c) protecţiei datelor cu caracter personal atât cu privire la persoana care raportează încălcări la prezenta lege, cât şi cu privire la persoana fizică suspectată că s-ar fi făcut vinovată de o încălcare, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 679/2016, precum şi cu alte prevederi legale în vigoare în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal;
d) confidenţialităţii în ceea ce priveşte persoana care raportează o încălcare, cu excepţia cazului în care legislaţia naţională impune dezvăluirea identităţii sale, în contextul unor anchete sau al unor proceduri judiciare ulterioare.
(7) Raportarea de către angajaţii din cadrul AFIA sau din cadrul depozitarilor FIA, prevăzută la alin. (1)-(5), nu se consideră drept încălcare a vreunei restricţii privind divulgarea de informaţii impuse prin contract sau prin orice act cu putere de lege sau act administrativ şi nu atrage răspunderea persoanei care notifică în legătură cu acea raportare."
8.După articolul 63 se introduce un nou articol, articolul 631, cu următorul cuprins:
"Art. 631
Prelucrarea datelor cu caracter personal la nivelul A.S.F. se realizează exclusiv în scopul îndeplinirii atribuţiilor de autorizare, supraveghere, investigare, cooperare cu alte autorităţi publice şi protecţie a investitorilor, cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi, precum şi în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016."