Art. 375. - Art. 37 5 - Legea 241/2006 serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare - REPUBLICARE

M.Of. 679

În vigoare
Versiune de la: 10 Aprilie 2025
Art. 375
(1)Autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale au competenţă exclusivă, care se exercită prin intermediul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară în numele şi pe seama unităţilor administrativ-teritoriale asociate, în baza mandatului acordat acestora, în ceea ce priveşte:
a)aprobarea strategiilor locale de înfiinţare, organizare, gestiune şi funcţionare a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale;
b)aprobarea programelor de investiţii privind înfiinţarea, dezvoltarea, modernizarea şi reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului;
c)aprobarea regulamentelor şi a caietelor de sarcini ale serviciului;
d)adoptarea modalităţii de gestiune şi aprobarea documentaţiilor de organizare şi derulare a procedurilor de delegare a gestiunii;
e)aprobarea indicatorilor de performanţă ai serviciului.
(2)La aprobarea strategiilor şi programelor de investiţii prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se au în vedere obligaţiile asumate de România privind epurarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
(3)În vederea asigurării continuităţii serviciului şi funcţionării sistemului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale în condiţii de siguranţă şi la parametrii ceruţi prin normele şi prescripţiile tehnice, autorităţile administraţiei publice locale, respectiv asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, asigură planificarea şi urmărirea execuţiei lucrărilor de investiţii, în corelare cu propriile strategii ale serviciului public inteligent alternativ şi planurile de urbanism general.
(4)În exercitarea atribuţiilor ce le revin, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale adoptă hotărâri care vizează:
a)aprobarea strategiilor locale ale serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme publice inteligente alternative;
b)coordonarea proiectării şi execuţiei lucrărilor tehnico-edilitare, în scopul realizării acestora într-o concepţie unitară şi corelată cu programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor şi de amenajare a teritoriului, de urbanism şi de mediu;
c)aprobarea studiilor de fezabilitate privind înfiinţarea unor noi sisteme publice inteligente alternative;
d)asocierea cu alte unităţi administrativ-teritoriale în vederea gestionării în sistem regional a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv înfiinţării sistemelor publice inteligente alternative pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale şi pentru realizarea investiţiilor în infrastructura aferentă acestora, inclusiv prin accesarea fondurilor publice alocate programelor de investiţii aflate în derulare;
e)darea în administrare sau delegarea gestiunii serviciului, precum şi încredinţarea exploatării bunurilor proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale aferente sistemelor publice inteligente alternative pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale;
f)contractarea sau garantarea împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii aferente sistemelor publice inteligente alternative pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale;
g)elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentului serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale pe baza normelor-cadru şi a regulamentelor-cadru elaborate şi aprobate de ANRSC;
h)aprobarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale cu respectarea metodologiei de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor/tarifelor în vigoare elaborate de ANRSC, în cazul în care finanţarea proiectelor de investiţii în infrastructură se realizează prin fonduri publice acordate de la bugetul local şi/sau din alte surse decât cele de la bugetul de stat şi/sau din fonduri externe nerambursabile;
i)rezilierea unilaterală a contractelor de delegare a gestiunii serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale pentru încălcarea repetată a clauzelor acestora şi pentru nerespectarea parametrilor de calitate ai serviciului;
j)elaborarea şi aprobarea strategiei de tarifare pentru serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale în cazul în care finanţarea proiectelor de investiţii în infrastructură se asigură, integral sau în parte, prin fonduri publice acordate de la bugetul de stat şi/sau din fonduri externe nerambursabile;
k)acordarea de ajutoare lunare de la bugetul local pentru familiile şi persoanele singure care au media veniturilor băneşti nete lunare sub salariul minim brut pe ţară garantat în plată pe membru de familie, denumite în continuare ajutoare lunare, în vederea plăţii serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale în limita unei cantităţi de apă uzată evacuată în reţeaua de canalizare de 75 l/persoană/zi.
(5)Darea în administrare sau delegarea gestiunii serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale nu exonerează autorităţile publice locale de responsabilitatea privind asigurarea colectării şi epurării apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale.
(6)Autorităţile administraţiei publice locale au, în raport cu utilizatorii pe care îi reprezintă, următoarele sarcini şi responsabilităţi:
a)să gestioneze serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale pe criterii de competitivitate şi eficienţă economică;
b)să promoveze dezvoltarea, modernizarea şi reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului;
c)să monitorizeze şi să controleze activităţile de prestare a serviciului şi să adopte măsurile prevăzute în contractul de delegare a gestiunii;
d)să stabilească sistemul de monitorizare, inspecţie, control şi raportare către autorităţile competente privind asigurarea conformării cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 188/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
e)să adopte hotărâri privind modalităţile de gestiune a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale.
(7)Autorităţile administraţiei publice locale au următoarele obligaţii faţă de operatori:
a)să aplice un tratament egal tuturor operatorilor şi să asigure prin normele locale adoptate un mediu de afaceri transparent;
b)să respecte independenţa managerială a operatorului;
c)să adopte şi să menţină o conduită echilibrată, echidistantă şi nediscriminatorie între operator şi utilizatori;
d)să promoveze relaţii contractuale echilibrate, orientate spre rezultat;
e)să asigure publicitatea şi accesul liber la informaţiile de interes public, cu precădere la acele informaţii care asigură pregătirea ofertelor şi participarea la procedurile de delegare a gestiunii serviciului;
f)să aducă la cunoştinţă publică hotărârile şi dispoziţiile având ca obiect modul de organizare şi de funcţionare a serviciului;
g)să stabilească condiţiile de asociere sau de formare de societăţi mixte, în conformitate cu prevederile legale care reglementează fiecare tip de contract prin care se deleagă gestiunea;
h)să respecte şi să îşi îndeplinească propriile obligaţii, prevăzute în contractele de delegare a gestiunii serviciului;
i)să păstreze confidenţialitatea informaţiilor, altele decât cele de interes public, cu privire la activitatea operatorilor.