Nou Art. xxix. - La articolul 5 alineatul (1), după punctul 42 1 se introduce un nou punct, pct. 42 2 , cu următorul cuprins: - Legea 239/2025 privind stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 1160

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. XXIX
Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 25 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 5 alineatul (1), după punctul 421 se introduce un nou punct, pct. 422, cu următorul cuprins:
"422. persoana strâns legată de debitor este considerată persoana care, într-o perioadă de 2 ani înaintea deschiderii unei proceduri prevăzute de prezenta lege, a avut cel puţin una dintre următoarele calităţi:
a) persoană afiliată în sensul art. 7 pct. 26 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
b) membru al organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale debitorului;
c) persoană juridică în care directorii, administratorii sau asociaţii/acţionarii debitorului sunt membri în organele de administrare, conducere sau supraveghere;
d) persoane care au acces la informaţii fără caracter public cu privire la întreprinderea debitorului şi care au posibilitatea de a controla operaţiunile acestuia, inclusiv în cazul în care sunt într-un raport de muncă cu debitorul, sau care au posibilitatea de a obţine beneficii de pe urma situaţiei financiare a debitorului, în calitate de consilieri externi, contabili sau auditori;
e) soţul/soţia sau rudele până la gradul al III-lea inclusiv cu persoanele prevăzute la lit. a) şi b);
f) beneficiarul real al debitorului, în sensul art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare."
2.La articolul 5 alineatul (1), punctul 69 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"69. tabelul preliminar de creanţe cuprinde toate creanţele scadente sau nescadente, sub condiţie sau în litigiu, născute înainte de data deschiderii procedurii, acceptate de către administratorul judiciar în urma verificării acestora. În tabel vor fi menţionate: suma solicitată de către creditor, suma acceptată, rangul de prioritate, iar în situaţia creditorului aflat în procedura insolvenţei se va arăta şi administratorul judiciar/lichidatorul judiciar desemnat. În cazul procedurii simplificate, în acest tabel se vor înregistra şi creanţele născute după deschiderea procedurii şi până la momentul intrării în faliment. Pentru creanţele creditorilor care fac parte din categoria persoanelor strâns legate de debitor, în tabelul preliminar de creanţe se vor menţiona suplimentar înscrisurile care constată creanţa şi datele înscrise în registrele de publicitate."
3.La articolul 6 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
"e) analiza situaţiei economice a debitorului din care să reiasă elemente care să probeze că debitorul nu este în stare de insolvenţă, cu indicarea documentelor pe care această analiză este bazată."
4.La articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Raportul şi documentele prevăzute la alin. (2) lit. e) vor fi anexate acordului de restructurare, iar în cazul procedurii concordatului, cererii debitorului privind deschiderea procedurii."
5.La articolul 151 alineatul (3), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) verifică şi justifică faptul că debitorul se află în stare de dificultate şi că nu este în stare de insolvenţă;"
6.La articolul 151 alineatul (3), după litera a) se introduce o nouă literă, lit. a1), cu următorul cuprins:
"a1) analizează înscrisurile din care rezultă creanţele împotriva averii debitorului şi întocmeşte lista creanţelor cu identificarea creditorilor, grupate pe categorii de creanţe şi împărţite în: creanţe a căror realizare va fi afectată de acordul de restructurare, cu indicarea gradului de îndestulare a acestora; creanţe neafectate, împreună cu o descriere a motivelor pentru care debitorul propune ca acestea să nu fie afectate de acordul de restructurare; creanţele în litigiu şi tratamentul acestora;"
7.La articolul 157, la punctul B al alineatului (1), punctul (ii) al literei b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(ii)de cel puţin o categorie de creanţe cu drept de vot, alta decât o categorie de creanţe care nu ar primi nicio plată în caz de faliment, sub rezerva ca, în cazul în care pentru cel puţin o categorie de creanţe, prin acord, s-a prevăzut o reducere a cuantumului şi/sau a accesoriilor creanţei, votul favorabil aparţine cel puţin uneia dintre aceste categorii;"
8.La articolul 19 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) întocmeşte raportul privind starea de dificultate a debitorului;"
9.La articolul 19 alineatul (1), după litera a) se introduc două noi litere, lit. a1) şi a2), cu următorul cuprins:
"a1) justifică, pe baza elementelor incluse în raport, că debitorul nu se află în stare de insolvenţă;
a2) analizează înscrisurile din care constată creanţele împotriva averii debitorului şi întocmeşte lista creanţelor cu identificarea creditorilor, grupate pe categorii de creanţe şi împărţite în: creanţe a căror realizare va fi afectată de planul de restructurare, cu indicarea gradului de îndestulare a acestora; creanţe neafectate, împreună cu o descriere a motivelor pentru care debitorul propune ca acestea să nu fie afectate de planul de restructurare; creanţele în litigiu şi tratamentul acestora;"
10.La articolul 23 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) raportul administratorului concordatar prin care se analizează starea de dificultate şi se justifică faptul că debitorul nu se află în stare de insolvenţă, însoţit de documentele care au stat la baza analizei administratorului;"
11.La articolul 23, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Judecătorul-sindic, prin încheiere executorie, pronunţată în procedură necontencioasă, constatând îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 16, deschide procedura de concordat preventiv şi numeşte administratorul concordatar contractat de către debitor sau, dacă aceste condiţii nu sunt îndeplinite, respinge cererea de deschidere a procedurii. Încheierea se comunică, în vederea efectuării menţiunii, şi către registrul în care debitorul este înregistrat."
12.La articolul 23, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
"(6) Încheierea este supusă numai apelului, în termen de 7 zile care curge de la data comunicării pentru debitor şi de la data efectuării menţiunii privind deschiderea procedurii de concordat în registrul în care debitorul este înregistrat, pentru orice altă persoană interesată. Apelul se judecă în camera de consiliu, de urgenţă şi cu precădere."
13.La articolul 24 alineatul (1), prima liniuţă a literei d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"- creanţe a căror realizare va fi afectată de planul de restructurare, cu indicarea gradului de îndestulare a acestora; o creanţă afectată a unui creditor cu mai mulţi debitori solidari aflaţi în procedură de concordat va fi înscrisă în lista creanţelor cu valoarea nominală a creanţei deţinute, cu indicarea gradului de îndestulare, creditorul având obligaţia ca, în cazul în care a primit o plată parţială de la un codebitor sau de la un fidejusor, să raporteze orice sumă încasată, în termen de 3 zile de la momentul încasării, lista creanţelor fiind actualizată în mod corespunzător sau, după caz, creanţa va fi înscrisă în lista creanţelor numai pentru partea pe care nu a încasat-o încă;"
14.La articolul 28, la punctul B al alineatului (2), punctul (ii) al literei b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(ii)de cel puţin o categorie de creanţe cu drept de vot, alta decât o categorie de creanţe care nu ar primi nicio plată în caz de faliment, sub rezerva ca, în cazul în care pentru cel puţin o categorie de creanţe, prin plan, s-a prevăzut o reducere a cuantumului şi/sau a accesoriilor creanţei, votul favorabil aparţine cel puţin uneia dintre aceste categorii."
15.La articolul 34 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
"e) din oficiu sau la cererea oricărei părţi interesate, în situaţia în care planul de restructurare nu a fost depus în termenul prevăzut de art. 24 alin. (1) şi nu a fost formulată o cerere de prelungire a perioadei negocierilor, conform art. 26 alin. (5), sau aceasta nu a fost aprobată de judecătorul-sindic."
16.La articolul 39, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) În scopul şi în limitele necesare acoperirii cheltuielilor de procedură, oricând pe parcursul procedurii, în lipsă de lichidităţi în patrimoniul debitorului, administratorul judiciar/lichidatorul judiciar va identifica bunuri valorificabile libere de sarcini, care nu sunt esenţiale pentru reorganizare, şi va proceda la valorificarea de urgenţă, pornind de la valoarea de piaţă a acestora, sau, în cazuri excepţionale, temeinic justificate, la minim valoarea de lichidare, stabilite de un evaluator autorizat. Până la desemnarea comitetului creditorilor, decizia de valorificare aparţine administratorului judiciar/lichidatorului judiciar. Propunerea de valorificare, inclusă în raportul prevăzut la art. 59 alin. (1), care se depune la dosarul cauzei şi se publică în extras în BPI, poate fi contestată de orice parte interesată în termen de 3 zile de la data publicării extrasului raportului în BPI. După desemnarea comitetului creditorilor, valorificarea se va face cu acordul comitetului, potrivit prevederilor art. 87 alin. (2)."
17.La articolul 45 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, lit. f1), cu următorul cuprins:
"f1) desemnarea primului comitet al creditorilor şi confirmarea, prin încheiere, a comitetului creditorilor desemnat de adunarea creditorilor;"
18.La articolul 48, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(8) Cererea prevăzută la alin. (7) va fi depusă la dosarul cauzei, inclusiv în format electronic, în termen de 7 zile de la data publicării în BPI a procesului-verbal al adunării creditorilor şi va fi soluţionată în camera de consiliu, cu citarea celui care a introdus cererea, a administratorului judiciar/lichidatorului judiciar şi a creditorilor. Citarea părţilor şi comunicarea actelor către aceştia se fac prin BPI."
19.La articolul 50, alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea cu următorul cuprins:
"Art. 50
(1) Judecătorul-sindic poate desemna, în raport cu numărul creditorilor, un comitet format din 3, 5 sau 7 creditori, dintre cei cu drept de vot, cu creanţele beneficiind de cauze de preferinţă, creanţele salariale, creanţele bugetare şi chirografare cele mai mari, prin valoare. Dacă, din cauza numărului mic de creditori, judecătorul-sindic nu consideră necesară constituirea unui comitet al creditorilor, atribuţiile comitetului vor fi exercitate de adunarea creditorilor.
...........................................................
(4) În cadrul primei şedinţe a adunării creditorilor, aceştia vor alege un comitet format din 3, 5 sau 7 creditori, dintre primii 20 de creditori cu drept de vot, dintre cei deţinând creanţe ce beneficiază de cauze de preferinţă, creanţe salariale, creanţe bugetare şi creanţe chirografare, cele mai mari în ordinea valorii şi care se oferă voluntar, selecţia fiind efectuată prin întrunirea acestor criterii cumulative pe baza celui mai mare procentaj de vot din valoarea creanţelor prezente. Comitetul astfel desemnat va înlocui comitetul desemnat anterior de judecătorul-sindic."
20.La articolul 50, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alin. (51)-(53), cu următorul cuprins:
"(51) Nu va putea fi desemnat în calitate de membru în comitetul creditorilor mai mult de un creditor care face parte din categoria persoanelor strâns legate de debitor prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. 422 lit. a)-c) şi f), iar acesta nu va putea deţine calitatea de preşedinte.
(52) Creditorul care face parte din categoria persoanelor strâns legate de debitor prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. 422 lit. a) c) şi f) are obligaţia de a informa administratorul judiciar/lichidatorul judiciar în legătură cu raportul său cu debitorul. Administratorul judiciar/Lichidatorul judiciar verifică încadrarea unui creditor în categoria persoanelor strâns legate de debitor prin consultarea registrului comerţului, registrului beneficiarilor reali, precum şi registrului acţionarilor societăţii debitoare, ţinut de aceasta sau de o societate independentă, şi informează judecătorul-sindic şi adunarea creditorilor convocată pentru desemnarea comitetului creditorilor, iar ulterior desemnării informează creditorii şi judecătorul-sindic de îndată ce constată calitatea de persoană strâns legată de debitor, în sensul art. 5 alin. (1) pct. 422 lit. a)-c) şi f), a unui membru al comitetului creditorilor.
(53) Dacă în termenul stabilit la art. 48 alin. (8), hotărârea adunării creditorilor nu este contestată, judecătorul-sindic va verifica întrunirea condiţiilor legale şi va confirma, prin încheiere, comitetul propus de creditori."
21.La articolul 51, alineatele (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(6) Împotriva acţiunilor, măsurilor şi deciziilor luate de comitetul creditorilor, orice creditor poate formula contestaţie la judecătorul-sindic, în termen de 7 zile de la data publicării procesului-verbal al comitetului creditorilor în BPI.
(7) În cazul în care un membru al comitetului creditorilor votează repetat în situaţie de conflict de interese ori în cazul lipsei repetate nejustificate de la şedinţele comitetului creditorilor, precum şi, în cazul în care se constată, ulterior desemnării, că un membru al comitetului creditorilor face parte din categoria persoanelor strâns legate de debitor prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. 422 lit. a)-c) şi f), la cererea oricărui creditor sau a administratorului judiciar, judecătorul-sindic îl va înlocui pe respectivul membru al comitetului creditorilor, în mod provizoriu, urmând ca adunarea creditorilor să îl confirme pe cel provizoriu sau să aleagă un alt membru, potrivit criteriilor prevăzute la art. 50 alin (4)."
22.La articolul 57, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) În cadrul primei şedinţe a adunării creditorilor, creditorii care deţin mai mult de 50% din valoarea totală a creanţelor cu drept de vot pot decide desemnarea unui administrator judiciar, stabilindu-i cu aceeaşi majoritate şi onorariul. În cazul în care onorariul se va achita din fondul constituit potrivit prevederilor art. 39 alin. (4), acesta va fi stabilit pe baza criteriilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Creditorii care deţin mai mult de 50% din valoarea creanţelor cu drept de vot pot decide să confirme administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar desemnat provizoriu, stabilindu-i cu aceeaşi majoritate şi onorariul. În această din urmă situaţie nu va mai fi necesară confirmarea judecătorului-sindic. Prima şedinţă a adunării creditorilor va avea în mod obligatoriu pe ordinea de zi atât confirmarea/desemnarea administratorului judiciar/lichidatorului judiciar, cât şi stabilirea onorariului acestuia.
(3) Creditorul care deţine mai mult de 50% din valoarea totală a creanţelor poate să decidă, fără consultarea adunării creditorilor, cel mai târziu la data primei şedinţe a adunării creditorilor având ca ordine de zi confirmarea/desemnarea administratorului/lichidatorului judiciar, să desemneze un administrator judiciar ori lichidator judiciar în locul administratorului judiciar sau lichidatorului judiciar provizoriu ori să confirme administratorul judiciar provizoriu/lichidatorul judiciar provizoriu şi să îi stabilească onorariul."
23.La articolul 58 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b1), cu următorul cuprins:
"b1) evaluarea periodică a menţinerii posibilităţii reale de reorganizare efectivă a activităţii debitorului ori, după caz, motivele care nu mai permit reorganizarea şi, în acest caz, va propune intrarea în faliment;"
24.La articolul 59, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Raportul se depune la dosarul cauzei, iar un extras se publică în BPI. Raportul se transmite şi prin poştă electronică, la cerere, oricărui creditor la adresa de e-mail indicată administratorului judiciar."
25.La articolul 66, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 66
(1) Debitorul aflat în stare de insolvenţă este obligat să adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supus dispoziţiilor prezentei legi, în termen de maximum 45 de zile de la apariţia stării de insolvenţă. La cererea adresată tribunalului va fi ataşată dovada notificării organului fiscal competent cu privire la intenţia de deschidere a procedurii insolvenţei."
26.La articolul 66, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
"(11) Notificarea organului fiscal competent se realizează cu 15 zile înainte de depunerea cererii de deschidere a procedurii insolvenţei."
27.La articolul 67 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) lista numelor şi a adreselor creditorilor, oricum ar fi creanţele acestora: certe sau sub condiţie, lichide ori nelichide, scadente sau nescadente, necontestate ori contestate, arătându-se suma, cauza şi drepturile de preferinţă, precizând, dacă este cazul, şi care dintre creditori intră în categoria persoanelor strâns legate de debitor."
28.La articolul 97, alineatele (1), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 97
(1) Administratorul judiciar/Lichidatorul judiciar, în cazul procedurii simplificate, va întocmi şi va supune judecătorului-sindic, în termenul stabilit de judecătorul-sindic, dar care nu va putea depăşi 40 de zile de la data desemnării, un raport asupra cauzelor şi împrejurărilor care au dus la apariţia insolvenţei debitorului, cu menţionarea eventualelor indicii sau elemente preliminare privind persoanele cărora le-ar fi imputabilă şi cu privire la existenţa premiselor angajării răspunderii acestora, în condiţiile prevederilor art. 169-173, potrivit analizei sale. La cererea motivată a administratorului judiciar sau a lichidatorului judiciar, în cazuri de o complexitate ridicată, termenul poate fi prelungit de către judecătorul-sindic cu o perioadă de maximum 40 de zile.
...........................................................
(4) În cazul în care prin raportul modificat ori completat sau, după caz, menţinut se propune intrarea în faliment a debitorului, potrivit alin. (2), această propunere va fi supusă aprobării adunării generale a creditorilor la prima şedinţă a acesteia. La şedinţă va putea participa şi administratorul special, fără drept de vot.
(5) În cazul în care prin raportul modificat ori completat sau, după caz, menţinut se propune intrarea în faliment a debitorului, administratorul judiciar va publica un anunţ referitor la raport în BPI, cu indicarea datei primei adunări a creditorilor, sau va convoca adunarea creditorilor, dacă raportul va fi depus după data primei adunări. La această adunare va supune votului adunării creditorilor propunerea de intrare în faliment. Creditorii care sunt în acelaşi timp persoane care exercită controlul asupra debitorului sau care au avut calitatea de membru al organelor de administrare, conducere sau supraveghere a debitorului într-o perioadă de 6 luni înainte de deschiderea procedurii nu au drept de vot asupra propunerii de intrare în faliment."
29.La articolul 97, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (11)-(14), cu următorul cuprins:
"(11) Raportul prevăzut la alin. (1) va conţine informaţii relevante din perspectiva cauzelor şi împrejurărilor care au dus la apariţia insolvenţei debitorului, precum cele referitoare la:
a) asociaţii/acţionarii societăţii, modificări ale structurii capitalului social în cei 2 ani anteriori deschiderii procedurii, descrierea modificărilor actului constitutiv, modificări ale componenţei organelor de conducere şi administrare;
b) operaţiuni de diminuare a averii debitorului efectuate în cei 2 ani anteriori deschiderii procedurii;
c) acte juridice încheiate cu persoanele strâns legate de debitor;
d) măsurile întreprinse de organele statutare ale societăţii în vederea prevenirii stării de insolvenţă/a falimentului şi pentru acoperirea pasivului societăţii, inclusiv cele aplicate potrivit art. 73 alin. (11) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(12) Administratorul judiciar va asigura posibilitatea consultării raportului prevăzut la alin. (1) la sediul său, pe cheltuiala solicitantului. Un anunţ referitor la raport se publică în BPI, iar o copie de pe raport se depune la grefa tribunalului şi va fi comunicată debitorului. Raportul se transmite şi prin poştă electronică, la cerere, oricărui creditor la adresa de e-mail indicată administratorului judiciar.
(13) În termen de 30 de zile de la data publicării în BPI a anunţului, oricare dintre creditori, precum şi debitorul pot formula obiecţiuni atât cu privire la conţinutul raportului, cât şi cu privire la concluziile exprimate de administratorul judiciar. Judecătorul-sindic va înainta obiecţiunile, în termen de 5 zile de la înregistrarea acestora, administratorului judiciar în vederea exprimării unui punct de vedere fundamentat şi le va soluţiona în camera de consiliu, cu citarea creditorilor, a administratorului judiciar şi a administratorului special.
(14) Raportul modificat sau, după caz, menţinut se depune la grefa tribunalului şi va fi comunicat debitorului. Raportul se transmite şi prin poştă electronică, la cerere, oricărui creditor la adresa de e-mail indicată administratorului judiciar."
30.La articolul 97, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (31), cu următorul cuprins:
"(31) Menţinerea posibilităţii reale de reorganizare efectivă este evaluată periodic de către administratorul judiciar, la un interval de maximum 6 luni de la data depunerii raportului prevăzut la alin. (1). Prevederile alin. (4) şi (5) se aplică în mod corespunzător şi raportului în care, faţă de concluziile evaluării periodice, se propune intrarea în faliment. Evaluarea menţinerii posibilităţii reale de reorganizare efectivă se poate realiza şi în cadrul unui alt raport ce trebuie depus de administratorul judiciar, dacă termenul de depunere al acestuia este, potrivit legii, la o dată anterioară sau ulterioară ce nu poate depăşi 15 zile de la data la care ar trebui prezentată evaluarea."
31.La articolul 97, alineatul (6) se abrogă.
32.După articolul 97 se introduce un nou articol, art. 971, cu următorul cuprins:
"Art. 971
În cazul în care în raportul prevăzut la art. 97 se identifică indicii sau elemente preliminare că unui membru al organelor de administrare sau conducere ale debitorului ori unui asociat/acţionar care exercită controlul asupra deciziilor financiare sau operaţionale ale debitorului i-ar fi imputabilă apariţia stării de insolvenţă, acesta nu poate avea calitatea de administrator special în procedura insolvenţei debitorului. În cazul în care a fost numit administrator special, acesta va fi înlocuit, în condiţiile legii."
33.La articolul 98, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Adunarea creditorilor va aproba propunerea administratorului judiciar, prevăzută la art. 97 alin. (2), prin votul titularilor a cel puţin două treimi din creanţele prezente la vot. Indiferent de rezultatul votului, propunerea nu va fi aprobată în cazul în care unul sau mai mulţi creditori, deţinând împreună peste 20% din creanţele cuprinse în tabelul preliminar de creanţe, cu excepţia creditorilor care nu au drept de vot asupra propunerii de intrare în faliment potrivit art. 97 alin. (5), îşi anunţă intenţia de a depune, în termenul legal, un plan de reorganizare a debitorului."
34.La articolul 102, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 102
(1) Cu excepţia salariaţilor ale căror creanţe vor fi înregistrate de administratorul judiciar conform evidenţelor contabile, toţi ceilalţi creditori, ale căror creanţe sunt anterioare datei de deschidere a procedurii, vor depune cererea de admitere a creanţelor în termenul fixat în hotărârea de deschidere a procedurii. Cererile de admitere a creanţelor vor fi înregistrate într-un registru, care se va păstra la grefa tribunalului. Sunt creanţe anterioare şi creanţele bugetare stabilite printr-o decizie de impunere întocmită ulterior deschiderii procedurii, dar care are ca obiect activitatea anterioară a debitorului."
35.La articolul 102, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
"(11) În termen de 60 de zile de la data publicării în BPI a notificării privind deschiderea procedurii, organele de inspecţie fiscală vor efectua inspecţia fiscală pe baza analizei de risc, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. La cererea organelor de inspecţie fiscală, judecătorul-sindic poate acorda o singură dată o prelungire a termenului de maximum 60 de zile, pentru motive temeinic justificate. Creditorii bugetari vor înregistra cererea de admitere a creanţei conform evidenţei proprii, în termenul prevăzut la art. 100 alin. (1) lit. b), dacă este cazul, urmând ca, în termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut de lege sau al celui acordat de judecătorul sindic pentru efectuarea inspecţiei fiscale, să se înregistreze fie un supliment al cererii de admitere a creanţei iniţiale, fie cererea de admitere a creanţei, în cazul în care, la data deschiderii procedurii, debitorul nu figura cu obligaţii bugetare restante."
36.La articolul 110, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) La creanţele care beneficiază de o cauză de preferinţă se vor arăta titlul din care izvorăşte dreptul de preferinţă şi, dacă este cazul, motivele pentru care creanţele au fost trecute parţial în tabel sau au fost înlăturate. Pentru creanţele creditorilor care fac parte din categoria persoanelor strâns legate de debitor, în tabelul preliminar de creanţe se vor menţiona suplimentar înscrisurile care constată creanţa şi datele înscrise în registrele de publicitate."
37.La articolul 133 alineatul (4), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"e) modalitatea de achitare a creanţelor curente. Dacă plata creanţelor curente nu este efectuată în ordinea scadenţei, debitorul va justifica prioritizarea anumitor creanţe curente, cu respectarea principiului maximizării averii prevăzut la art. 4 pct. 1."
38.La articolul 133 alineatul (5), litera C) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"C) transmiterea tuturor sau a unora dintre bunurile averii debitorului către una ori mai multe persoane fizice sau juridice, constituite anterior ori ulterior confirmării planului; în cazul în care persoana către care se propune vânzarea bunurilor ca ansamblu independent este o persoană strâns legată de debitor, prevederile art. 1541 se aplică în mod corespunzător, iar vânzarea se autorizează prin confirmarea planului de către judecătorul-sindic;"
39.La articolul 137, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 137
(1) Administratorul judiciar va publica în termen de 5 zile de la expirarea termenului pentru depunerea planului un anunţ referitor la acesta în BPI, cu indicarea celui care l-a propus, a datei când se va vota cu privire la plan în adunarea creditorilor, precum şi a faptului că este permisă votarea prin corespondenţă. La cerere, planul se transmite prin poştă electronică oricărui creditor la adresa de e-mail indicată administratorului judiciar."
40.La articolul 141, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) Dacă prin planul de reorganizare s-a prevăzut lichidarea tuturor sau a unora dintre bunuri, în bloc, ca ansamblu funcţional, iar vânzarea se realizează către o persoană strâns legată de debitor, prevederile art. 1541 se aplică în mod corespunzător."
41.La articolul 144, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 144
(1) Debitorul, prin administratorul special, sau, după caz, administratorul judiciar prezintă trimestrial rapoarte comitetului creditorilor asupra situaţiei financiare a averii debitorului, precum şi faptul că, prin derularea acestuia, se menţine viabilitatea afacerii. Ulterior prezentării către comitetul creditorilor, rapoartele vor fi înregistrate la grefa tribunalului, iar debitorul sau, după caz, administratorul judiciar va notifica aceasta tuturor creditorilor, în vederea consultării rapoartelor.
(2) Administratorul judiciar va prezenta şi situaţia cheltuielilor efectuate pentru bunul mers al activităţii, în vederea recuperării acestora, care va fi avizată de comitetul creditorilor. De asemenea, va prezenta şi concluziile sale privind modul de derulare a planului, precizând dacă debitorul se conformează acestuia şi/sau se acumulează noi datorii."
42.La articolul 144, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:
"(21) În funcţie de concluziile raportului prevăzut la alin. (1) sau, după caz, alin. (2), administratorul judiciar poate solicita intrarea în faliment."
43.La articolul 145 alineatul (1), litera D se modifică şi va avea următorul cuprins:
"D. a fost aprobat raportul administratorului judiciar prin care se propune, după caz, intrarea debitorului în faliment, potrivit dispoziţiilor art. 92 alin. (5) sau ale art. 97 alin. (31);"
44.La articolul 154, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Lichidarea va începe îndată după finalizarea de către lichidatorul judiciar a inventarierii şi depunerea raportului de evaluare. Bunurile vor putea fi vândute în bloc sau individual. Orice vânzare în bloc a bunurilor, ca ansamblu independent, indiferent dacă se face în reorganizare sau în faliment, poate fi considerată transfer de active, dacă îndeplineşte dispoziţiile art. 270 alin. (7) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Tipul de vânzare a bunurilor, respectiv licitaţie publică, negociere directă sau o combinaţie a celor două, şi regulamentul de vânzare corespunzător modalităţii de vânzare pentru care se optează sunt aprobate de adunarea creditorilor, pe baza propunerii lichidatorului judiciar. În cazul licitaţiei publice, publicitatea se va face şi prin afişare pe site-ul Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România şi publicare în BPI. În vederea evaluării bunurilor din averea debitorului, cu acordul comitetului creditorilor, lichidatorul judiciar poate să angajeze, în numele debitorului, un evaluator autorizat şi să îi stabilească onorariul. Evaluatorii autorizaţi sunt membri ai Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România, iar evaluarea trebuie efectuată în conformitate cu standardele de evaluare."
45.După articolul 154 se introduce un nou articol, art. 1541, cu următorul cuprins:
"Art. 1541
(1) Vânzarea bunurilor ca ansamblu independent se poate realiza către o persoană strâns legată de debitor, cu respectarea cel puţin a următoarelor cerinţe:
a) să fie deschisă, competitivă, transparentă şi să întrunească condiţiile pieţei;
b) persoana strâns legată de debitor să precizeze în ofertă că este persoană strâns legată de debitor, arătând şi elementele de legătură cu acesta, potrivit art. 5 alin. (1) pct. 422;
c) persoanele care nu sunt strâns legate de debitor au un termen rezonabil pentru a depune oferte, dar nu mai mult de 10 zile;
d) informaţia prevăzută la lit. b) să fie adusă la cunoştinţa comitetului creditorilor şi a celorlalţi ofertanţi participanţi la procedura de valorificare;
e) raport de evaluare a bunurilor ca ansamblu independent realizat de un evaluator autorizat independent; în cazul în care s-a realizat deja în cadrul procedurii o evaluare a bunurilor ca ansamblu independent, această cerinţă este considerată îndeplinită.
(2) Lichidatorul judiciar întocmeşte un raport referitor la procedura de vânzare, prin care se justifică faptul că:
a) vânzarea a fost realizată în mod competitiv, transparent, astfel cum rezultă din evidenţa persoanelor contactate şi a ofertelor primite, întocmită de lichidator, şi că vânzarea întruneşte condiţiile pieţei;
b) oferta considerată câştigătoare este cea mai bună ofertă depusă; în selectarea ofertei câştigătoare au fost luate în considerare şi ofertele aparţinând unor persoane care nu sunt strâns legate de debitor;
c) oferta asigură creditorilor un tratament corect şi echitabil în sensul că aceştia nu primesc mai puţin decât suma evaluată în simularea distribuirilor de care ar beneficia în cazul vânzării fiecărui bun în mod individual, preţul propus fiind cel puţin egal sau mai avantajos decât cel estimat în cazul unei vânzări a bunurilor în mod individual;
d) oferta asigură respectarea drepturilor salariaţilor.
(3) În cazul vânzării bunurilor ca ansamblu independent către o persoană strâns legată de debitor, lichidatorul judiciar depune la instanţă un raport în care descrie procedura de vânzare şi anexează oferta considerată câştigătoare. Un anunţ privind depunerea raportului se publică în BPI, iar lichidatorul judiciar comunică raportul comitetului creditorilor. În termen de 15 zile de la data publicării anunţului în BPI, creditorii pot formula obiecţiuni pe care judecătorul-sindic le soluţionează deodată, printr-o singură sentinţă, în camera de consiliu, cu citarea creditorilor care le-au formulat, a comitetului creditorilor, a lichidatorului judiciar şi, după caz, a administratorului special.
(4) Judecătorul-sindic autorizează vânzarea în bloc a bunurilor ca ansamblu independent către o persoană strâns legată de debitor în cazul în care constată că procedura de selecţie s-a derulat cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2). În caz contrar, judecătorul-sindic respinge cererea de autorizare."
46.La articolul 156, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În cazul vânzării bunurilor prin licitaţie publică, aceasta se va putea efectua şi potrivit dispoziţiilor Codului de procedură civilă. În cazul în care adunarea creditorilor nu aprobă un regulament de vânzare, potrivit art. 154 alin. (2), sau în ipoteza în care, deşi a fost aprobat un regulament de vânzare, bunurile nu au fost valorificate într-un termen rezonabil, dar nu mai mare de 12 luni, la cererea lichidatorului judiciar, aprobată de judecătorul-sindic, vânzarea bunurilor se va efectua prin licitaţie publică, potrivit dispoziţiilor Codului de procedură civilă."
47.La articolul 169 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 169
(1) La cererea administratorului judiciar sau a lichidatorului judiciar, judecătorul-sindic poate dispune ca o parte sau întregul pasiv al debitorului, persoană juridică, ajuns în stare de insolvenţă, fără să depăşească prejudiciul aflat în legătură de cauzalitate cu fapta respectivă, să fie suportată de membrii organelor de administrare şi conducere şi/sau supraveghere din cadrul societăţii, de către orice persoană fizică sau juridică care exercită controlul asupra deciziilor financiare sau operaţionale ale debitorului, indiferent de calitatea formală deţinută, precum şi de orice alte persoane care au contribuit la starea de insolvenţă a debitorului, prin una dintre următoarele fapte:"
48.La articolul 169 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) au ţinut o contabilitate fictivă, au făcut să dispară unele documente contabile sau nu au ţinut contabilitatea în conformitate cu legea. În cazul nepredării documentelor contabile către administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar, atât culpa, cât şi legătura de cauzalitate între faptă şi prejudiciu se prezumă. Prezumţia este relativă. În cazul nedepunerii culpabile a situaţiilor financiare şi/sau al neîndeplinirii culpabile a obligaţiilor de depunere a declaraţiilor fiscale, anterior deschiderii procedurii, se prezumă, până la proba contrară, că nu a fost ţinută contabilitatea în conformitate cu legea;"
49.La articolul 169 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e1), cu următorul cuprins:
"e1) transferarea activelor sau a unei părţi semnificative din întreprinderea debitorului aflat în dificultate financiară către o persoană strâns legată de debitor, cu nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 73 alin. (21) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu intenţia de a continua activitatea prin intermediul acestei noi entităţi şi de a sustrage activele de la urmărirea creditorilor debitorului;"
50.La articolul 169, alineatele (2), (7) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Administratorul judiciar ori, după caz, lichidatorul judiciar, ori de câte ori identifică persoanele culpabile de starea de insolvenţă a debitorului, va promova acţiunea în antrenarea răspunderii patrimoniale. De asemenea, poate introduce această acţiune şi orice creditor interesat.
...........................................................
(7) În cazul în care s-a pronunţat o hotărâre de respingere a acţiunii în antrenarea răspunderii patrimoniale, administratorul judiciar/lichidatorul judiciar care nu intenţionează să formuleze apel va notifica în acest sens creditorii. Împotriva acestei hotărâri, calea de atac poate fi exercitată de către orice creditor interesat.
...........................................................
(10) Persoana împotriva căreia s-a pronunţat o hotărâre definitivă de atragere a răspunderii nu mai poate:
a) să fie desemnată administrator sau, dacă este administrator în alte societăţi, va fi decăzută din acest drept timp de 10 ani de la data rămânerii definitive a hotărârii;
b) să fondeze societăţi sau să dobândească o participaţie de control într-o nouă societate pentru o perioadă de 5 ani."
51.La articolul 172, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 172
(1) Odată cu cererea formulată potrivit prevederilor art. 169 alin. (1) sau ale alin. (2), administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar ori, după caz, creditorul care a formulat cererea va putea cere judecătorului-sindic să instituie măsuri asigurătorii asupra bunurilor din averea persoanelor urmărite potrivit prevederilor art. 169. Fixarea unei cauţiuni de până la 10% din valoarea pretenţiilor este obligatorie."
52.La articolul 175, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (11)-(13), cu următorul cuprins:
"(11) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), o procedură de reorganizare judiciară prin continuarea activităţii sau de lichidare pe bază de plan va putea fi închisă în baza raportului administratorului judiciar care constată îndeplinirea tuturor obligaţiilor de plată asumate prin planul confirmat, chiar dacă există una sau mai multe creanţe curente ale căror existenţă şi întindere nu au fost încă stabilite printr-un titlu executoriu sau nu au fost recunoscute de administratorul judiciar, potrivit art. 75 alin. (3), dacă cuantumul cumulat al acestora nu este de natură a determina o stare de dificultate financiară sau de a genera iminenţa insolvenţei ori de a afecta viabilitatea întreprinderii debitorului şi continuarea activităţii acestuia cu îndeplinirea obligaţiilor, în condiţiile legii.
(12) Prin sentinţa de închidere a procedurii potrivit alin. (11), judecătorul-sindic disjunge contestaţia împotriva măsurii administratorului judiciar, în vederea examinării creanţei potrivit dreptului comun, şi dispune trimiterea, la data rămânerii definitive a hotărârii, către instanţa competentă, a contestaţiei împreună cu cererea de plată, pe cale administrativă, fără a dispune formarea unui nou dosar. Societatea reorganizată va continua procesul, în condiţiile legii.
(13) Societatea reorganizată continuă procesele având ca obiect acţiuni care nu sunt în realizarea creanţei şi nu sunt suspendate în condiţiile art. 75 alin. (1)."