Nou Art. xii. - După articolul 25 se introduce un nou articol, art. 25 1 , cu următorul cuprins: - Legea 239/2025 privind stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 1160

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. XII
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.După articolul 25 se introduce un nou articol, art. 251, cu următorul cuprins:
"Art. 251. Regimul special pentru contribuabilii care înregistrează cheltuieli cu entităţi afiliate care nu sunt înfiinţate/constituite şi nu au locul conducerii efective în România
(1) Contribuabilii, alţii decât cei prevăzuţi la art. 15 şi cei care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri, astfel cum este definită potrivit dispoziţiilor art. 181, de peste 50.000.000 euro, care înregistrează cheltuieli aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuieli de management, consultanţă, în relaţia cu entităţi afiliate care nu sunt înfiinţate/constituite şi nu au locul conducerii efective în România, astfel cum sunt prezentate în contul de profit şi pierdere/situaţia veniturilor şi cheltuielilor/date informative din raportările contabile oficiale întocmite pentru exerciţiul financiar 2024/exerciţiul financiar diferit de anul calendaristic care începe în anul 2024, a căror pondere în totalul cheltuielilor înregistrate în aceleaşi raportări este de peste 1%, consideră deductibile cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, consultanţă, în relaţia cu entităţi afiliate care nu sunt înfiinţate/constituite şi nu au locul conducerii efective în România, înregistrate în anul fiscal de calcul, în limita de 1% din totalul cheltuielilor înregistrate conform reglementărilor contabile în anul fiscal de calcul. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro al cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
(2) Nu intră sub incidenţa prevederilor alin. (1) cheltuielile reprezentând drepturi de proprietate intelectuală, management, consultanţă, ca urmare a unor tranzacţii cu entităţi afiliate care nu sunt înfiinţate/constituite şi nu au locul conducerii efective în România, efectuate pentru obţinerea mărcilor, desenelor şi modelelor industriale, drepturilor de autor şi altele asemenea, înregistrate în România.
(3) Nu intră sub incidenţa dispoziţiilor prezentului articol cheltuielile prevăzute la alin. (1) care se capitalizează în valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
(4) Cheltuielile excluse potrivit dispoziţiilor prezentului articol nu se iau în calcul la determinarea ponderii prevăzute la alin. (1).
(5) În situaţia în care cheltuielile menţionate la alin. (1) nu sunt prezentate detaliat potrivit formatului contului de profit şi pierdere/situaţiei veniturilor şi cheltuielilor/datelor informative din raportările contabile oficiale, ponderea prevăzută la alin. (1) se determină luând în considerare cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, consultanţă, înregistrate cu entităţi afiliate care nu sunt înfiinţate/constituite şi nu au locul conducerii efective în România, astfel cum sunt înregistrate în evidenţa contabilă a anului 2024.
(6) Începând cu anul fiscal 2027/anul fiscal modificat care începe în anul 2027, ponderea de 1% prevăzută la alin. (1), precum şi cheltuielile în relaţia cu entităţi afiliate care nu sunt înfiinţate/constituite şi nu au locul conducerii efective în România, care intră sub incidenţa prezentului articol, se determină de către contribuabili în relaţia cu persoanele afiliate, astfel cum sunt definite la art. 7 pct. 26, pe baza cheltuielilor prezentate în declaraţia fiscală, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor, la propunerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, astfel cum sunt înregistrate în anul fiscal de calcul. Cheltuielile prezentate în declaraţia fiscală efectuate pentru obţinerea mărcilor, desenelor şi modelelor industriale, drepturilor de autor şi altele asemenea, înregistrate în România, nu intră sub incidenţa prevederilor prezentului alineat.
(7) Contribuabilii înfiinţaţi în cursul unui an fiscal, pentru anul fiscal al înfiinţării, aplică prevederile alin. (1) la sfârşitul anului fiscal de calcul, luând în considerare cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, consultanţă, înregistrate cu entităţi afiliate care nu sunt înfiinţate/constituite şi nu au locul conducerii efective în România, în total cheltuieli, astfel cum sunt înregistrate în evidenţa contabilă. Prevederile prezentului alineat se aplică şi contribuabililor înfiinţaţi în cursul anului 2025/anului fiscal modificat care începe în anul 2025, pentru determinarea rezultatului fiscal al anului fiscal 2026/anului fiscal modificat care începe în anul 2026.
(8) În cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1)-(7) se aplică în mod corespunzător de către membri, în funcţie de situaţia individuală.
(9) În sensul prezentului articol, pentru calculul ponderii prevăzute la alin. (1) pentru anul 2026/anul fiscal modificat care începe în anul 2026, entităţile afiliate sunt cele definite potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
(10) Contribuabilii care în anul fiscal de calcul consideră deductibil limitat cheltuielile potrivit alin. (1) şi (6) nu aplică prevederile art. 25 pentru aceste cheltuieli în relaţia cu entităţile afiliate care nu sunt înfiinţate/constituite şi nu au locul conducerii efective în România.
(11) Nu intră sub incidenţa prezentului articol contribuabilii care deţin un acord de preţ în avans sau începând cu anul fiscal 2027/anul fiscal modificat care începe în anul 2027, solicită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în condiţiile stipulate la art. 52 potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, emiterea unui acord de preţ în avans ce are ca obiect tranzacţii derulate cu persoane afiliate nerezidente care generează înregistrarea de cheltuieli prezentate în declaraţiile fiscale, cu perioadă de valabilitate începând cu acest an. În situaţia respingerii acordului de preţ în avans pentru sumele respective se recalculează impozitul pe profit şi, după caz, se percep creanţe fiscale accesorii potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, de la trimestrul/anul deducerii acestora.
(12) Prezentul articol nu se aplică instituţiilor de credit - persoane juridice române, sucursalelor din România ale instituţiilor de credit - persoane juridice străine."
2.La articolul 45, după alineatul (23) se introduce un nou alineat, alin. (24), cu următorul cuprins:
"(24) Contribuabilii care au scăzut valoarea imobilizărilor în curs de execuţie/activelor potrivit indicatorilor I şi A din cadrul art. 462 alin. (2), în vigoare până la data 31 decembrie 2025/ultima zi a anului fiscal modificat care se încheie în anul 2026, au obligaţia de a păstra în patrimoniu activele respective cel puţin o perioadă egală cu jumătate din durata de utilizare economică, stabilită potrivit reglementărilor contabile aplicabile, dar nu mai mult de 5 ani. În cazul nerespectării acestei condiţii, pentru sumele respective se recalculează impozitul minim pe cifra de afaceri şi, după caz, se percep creanţe fiscale accesorii potrivit Codului de procedură fiscală, de la trimestrul/anul scăderii acestora, potrivit art. 462 alin. (2), în vigoare până la data 31 decembrie 2025/ultima zi a anului fiscal modificat care se încheie în anul 2026. În acest caz, contribuabilul are obligaţia depunerii declaraţiei fiscale rectificative. Nu intră sub incidenţa acestor prevederi activele care se înscriu în oricare dintre următoarele situaţii:
a) sunt transferate în cadrul operaţiunilor de reorganizare, efectuate potrivit legii;
b) sunt înstrăinate în procedura de lichidare/faliment, potrivit legii;
c) sunt distruse, pierdute, furate sau defecte şi înlocuite, în condiţiile în care aceste situaţii sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător de contribuabil. În cazul activelor furate, contribuabilul demonstrează furtul pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
d) sunt scoase din patrimoniu ca urmare a îndeplinirii unor obligaţii prevăzute de lege."
3.La articolul 67, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
"(11) În categoria veniturilor din activităţi independente se cuprind şi cele realizate de contribuabilii care obţin venituri din prestarea de servicii de cazare, precum şi veniturile din închirierea pe termen scurt a unui număr de peste 7 camere situate în locuinţe proprietate personală, iar pentru stabilirea impozitului sunt aplicabile prevederile art. 683."
4.La articolul 68, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 68
(1) Venitul net anual din activităţi independente se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenţă între venitul brut şi cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri, cu excepţia situaţiilor în care sunt aplicabile prevederile art. 681, 683 şi 69."
5.După articolul 682 se introduce un nou articol, art. 683, cu următorul cuprins:
"Art. 683. Stabilirea impozitului pentru veniturile realizate din prestarea de servicii de cazare
(1) Sunt considerate venituri din prestarea de servicii de cazare veniturile obţinute de operatorii economici definiţi potrivit legislaţiei specifice domeniului turismului - contribuabili potrivit prezentului titlu, prin punerea la dispoziţie a unui spaţiu amenajat în scopul înnoptării pentru o perioadă determinată, măsurată în zile.
(2) Venitul net anual din prestarea de servicii de cazare se determină prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei forfetare de 30% asupra venitului brut. Venitul brut reprezintă totalitatea sumelor în bani şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură, încasate în cursul anului fiscal. La determinarea venitului brut sunt avute în vedere prevederile art. 68 alin. (2) lit. a), b), d) şi e) şi alin. (3).
(3) Nu se cuprinde în venitul brut comisionul reţinut de către entităţile care facilitează închirierea pe termen scurt a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, inclusiv interfeţele electronice, cum ar fi o piaţă online, o platformă, un portal sau alte mijloace similare.
(4) În situaţia în care sumele sunt încasate în valută, echivalentul în lei al acestora se determină prin utilizarea cursului de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României în ultima zi bancară anterioară încasării.
(5) Veniturile din prestarea de servicii de cazare, realizate într-o fracţiune de an sau în perioade diferite ce reprezintă fracţiuni ale aceluiaşi an, se consideră venit anual.
(6) Impozitul anual datorat se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual, determinat potrivit alin. (2), impozitul fiind final.
(7) Pentru determinarea venitului net din prestarea de servicii de cazare, contribuabilii completează numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală şi nu au obligaţii privind evidenţa contabilă.
(8) Contribuabilii au obligaţia să completeze şi să păstreze fişa de ocupare a capacităţii de cazare prevăzută la art. 85 alin. (8).
(9) Impozitul anual datorat se stabileşte de contribuabil prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3).
(10) Plata impozitului anual datorat pentru venitul net anual se efectuează la bugetul de stat, până la termenul legal de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzut la art. 122 alin. (3).
(11) În cazul în care, în cursul aceluiaşi an fiscal, contribuabilul desfăşoară activităţi independente de prestare de servicii de cazare, precum şi activităţi independente pentru care venitul net anual se determină pe baza normelor anuale de venit sau în sistem real, pe baza datelor din contabilitate în partidă simplă, pentru aceste venituri rămân aplicabile prevederile art. 68 şi 69, după caz.
(12) Prevederile prezentului articol se aplică şi în situaţia prevăzută la art. 83 alin. (4)."
6.La articolul 69, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Norma de venit pentru fiecare activitate desfăşurată de contribuabil nu poate fi mai mică decât nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului. Prevederile prezentului alineat se aplică şi în cazul în care activitatea se desfăşoară în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică, norma de venit fiind stabilită pentru fiecare membru asociat."
7.Articolul 83 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 83. Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal
(1) Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal sunt veniturile, în bani şi/sau în natură, provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile şi imobile, obţinute de către proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, altele decât veniturile din activităţi independente.
(2) Sunt considerate venituri din cedarea folosinţei bunurilor şi veniturile obţinute de către proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal din închirierea pe termen scurt a unui număr cuprins între 1 şi 7 camere inclusiv, situate în locuinţe proprietate personală, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea, în cursul unui an fiscal.
(3) Închirierea pe termen scurt de către proprietari, uzufructuari sau alţi deţinători legali a camerelor situate în locuinţe proprietate personală reprezintă închirierea neîntreruptă a unei camere aceleiaşi persoane, pentru perioade de maximum 30 de zile, într-un an calendaristic. În situaţia în care închirierea se realizează pentru o fracţie de zi, se consideră închiriere pentru o zi.
(4) Începând cu anul fiscal în care numărul camerelor închiriate pe termen scurt, situate în locuinţe proprietate personală, este de peste 7 camere, veniturile realizate reprezintă venituri din activităţi independente şi se supun impunerii potrivit prevederilor art. 683.
(5) Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare şi cele din închirierea pe termen scurt de către proprietari a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, au obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent. În situaţia în care bunul este deţinut în comun, prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemnează proprietarul, uzufructuarul sau alt deţinător legal care îndeplineşte obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi.
(6) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (5) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
8.La articolul 84, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Venitul brut din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, din arendarea bunurilor agricole, precum şi din închirierea pe termen scurt de către proprietari, uzufructuari sau alţi deţinători legali a camerelor situate în locuinţe proprietate personală reprezintă totalitatea sumelor în bani şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit contractului încheiat între părţi, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării acestora. Venitul brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispoziţiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinător legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.
...........................................................
(3) Venitul net anual din cedarea folosinţei bunurilor, altul decât cel plătit de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, din arendarea bunurilor agricole, precum şi din închirierea pe termen scurt de către proprietari, uzufructuari sau alţi deţinători legali a camerelor situate în locuinţe proprietate personală se stabileşte prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut."
9.La articolul 841, titlul articolului şi alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 841. Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea pe termen scurt de către proprietari, uzufructuari sau alţi deţinători legali a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă
(1) În cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea pe termen scurt de către proprietari, uzufructuari sau alţi deţinători legali a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, venitul brut reprezintă totalitatea sumelor în bani şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit contractului încheiat între părţi. Venitul brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispoziţiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinător legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.
...........................................................
(3) Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor, altul decât venitul din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea pe termen scurt de către proprietari, uzufructuari sau alţi deţinători legali a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, se stabileşte la fiecare plată, de către plătitorii de venit, persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra acestuia."
10.Articolul 85 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 85. Reguli de stabilire a impozitului pentru veniturile realizate din închirierea pe termen scurt a camerelor situate în locuinţe proprietate personală
(1) Contribuabilii care realizează venituri din închirierea pe termen scurt a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, între 1 şi 7 camere inclusiv, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea, alţii decât cei care realizează venituri din activităţi independente pentru care sunt aplicabile prevederile art. 683, datorează impozit pe venit.
(2) Venitul net anual din închirierea pe termen scurt a camerelor situate în locuinţe proprietate personală se determină prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei forfetare de 30% asupra venitului brut. Venitul brut reprezintă totalitatea sumelor în bani şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură încasate în cursul anului fiscal.
(3) Nu se cuprinde în venitul brut comisionul reţinut de către entităţile care facilitează închirierea pe termen scurt a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, inclusiv interfeţele electronice, cum ar fi o piaţă online, o platformă, un portal sau alte mijloace similare.
(4) În situaţia în care sumele sunt încasate în valută, echivalentul în lei al acestora se determină prin utilizarea cursului de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României în ultima zi bancară anterioară încasării.
(5) Veniturile din închirierea pe termen scurt a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, realizate într-o fracţiune de an sau în perioade diferite ce reprezintă fracţiuni ale aceluiaşi an, se consideră venit anual.
(6) Impozitul anual datorat se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual, determinat potrivit alin. (2), impozitul fiind final.
(7) Pentru determinarea venitului net din închirierea pe termen scurt a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, contribuabilii completează numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală şi nu au obligaţii privind evidenţa contabilă.
(8) Contribuabilii au obligaţia să completeze şi să păstreze fişa de ocupare a capacităţii de cazare, astfel încât să rezulte perioada de ocupare a camerei, precum şi datele de identificare a persoanei/persoanelor care a/au ocupat-o.
(9) Modelul, conţinutul, precum şi modalitatea de gestionare a formularului tipizat «Fişa de ocupare a capacităţii de cazare» se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.
(10) Impozitul anual datorat se stabileşte de contribuabil prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3).
(11) Impozitul anual datorat se plăteşte integral la bugetul de stat."
11.Articolul 87 se abrogă.
12.La articolul 97, alineatul (81) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(81) Veniturile sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi din operaţiuni cu instrumente financiare derivate, determinate conform art. 94 şi 95, pentru transferuri/operaţiuni efectuate prin entităţile prevăzute la art. 961 alin. (1), se impun prin reţinere la sursă astfel:
a) în cazul titlurilor de valoare:
(i)prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecărui câştig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite şi înstrăinate într-o perioadă mai mare de 365 de zile inclusiv de la data dobândirii;
(ii)prin aplicarea unei cote de 6% asupra fiecărui câştig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobândite şi înstrăinate într-o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii;
b) în cazul operaţiunilor cu instrumente financiare derivate:
(i)prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecărui câştig din efectuarea de operaţiuni cu instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mare de 365 de zile inclusiv de la data dobândirii;
(ii)prin aplicarea unei cote de 6% asupra fiecărui câştig din efectuarea de operaţiuni cu instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii.
Pentru determinarea perioadei în care au fost deţinute se consideră că titlurile de valoare şi instrumentele financiare sunt înstrăinate/răscumpărate în aceeaşi ordine în care au fost dobândite, respectiv primul intrat - primul ieşit, pe fiecare simbol."
13.La articolul 116 alineatul (2), litera c) se abrogă.
14.La articolul 116, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:
"(21) În cazul veniturilor din transferul de monedă virtuală prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. m), impozitul pe venit datorat se calculează de către contribuabil, pe baza Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 16% asupra câştigului din transferul de monedă virtuală, determinat ca diferenţă pozitivă între preţul de vânzare şi preţul de achiziţie, inclusiv costurile directe aferente tranzacţiei. Câştigul sub nivelul a 200 lei/tranzacţie nu se impozitează cu condiţia ca totalul câştigurilor într-un an fiscal să nu depăşească nivelul de 600 lei."
15.La articolul 116, alineatul (31) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(31) În aplicarea prevederilor alin. (21) se pot emite norme."
16.La articolul 123, alineatele (12) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(12) Impozitul anual datorat se stabileşte de contribuabili în Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru veniturile realizate în anul fiscal anterior, prin aplicarea cotei de 16% asupra câştigului net anual impozabil determinat potrivit prevederilor art. 119.
...........................................................
(2) Impozitul anual datorat de contribuabilii care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele pentru care este prevăzută reţinerea la sursă potrivit art. 84 şi 841, sau din închirierea pe termen scurt a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, precum şi de cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care determinarea venitului net anual se efectuează potrivit prevederilor art. 721 se stabileşte prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual."
17.La articolul 133, după alineatul (33) se introduc două noi alineate, alin. (34) şi (35), cu următorul cuprins:
"(34) Pentru veniturile din activităţi independente obţinute în anul 2025 din închirierea în scop turistic, pentru care venitul net a fost determinat în sistem real sau pe baza normelor de venit, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare în anul de realizare a venitului. Pierderea reportată, necompensată, precum şi pierderea fiscală înregistrată în anul fiscal 2025 reprezintă pierdere definitivă a contribuabilului.
(35) Pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor obţinute în anul 2025, din închirierea în scop turistic de către proprietari a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, altele decât cele care constituie structuri de primire turistice, potrivit legislaţiei specifice, pentru care determinarea venitului net a fost determinată pe baze de norme de venit, precum şi în cazul în care determinarea venitului net a fost efectuată în sistem real, potrivit prevederilor titlului IV capitolul II - Venituri din activităţi independente, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare în anul de realizare a venitului. Pierderea fiscală înregistrată în anul fiscal 2025 reprezintă pierdere definitivă a contribuabilului."
18.La articolul 148, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Încadrarea în plafonul anual de cel puţin 12 salarii minime brute pe ţară sau de cel puţin 24 de salarii minime brute pe ţară, după caz, se efectuează prin cumularea veniturilor nete şi/sau a normelor anuale de venit din activităţi independente determinate potrivit art. 68, 683 şi 69, a venitului brut realizat în baza contractelor de activitate sportivă potrivit art. 681, precum şi a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuală determinate potrivit art. 72, 721 şi 73, realizate în anul pentru care se datorează contribuţia."
19.La articolul 170, alineatul (1) şi litera c) a alineatului (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Persoanele fizice care în anul fiscal pentru care se depune declaraţia prevăzută la art. 122 au realizat venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază anuală de calcul egală cu suma rezultată prin cumularea venitului net anual realizat/brut sau normei anuale de venit, respectiv a normei anuale de venit ajustate, după caz, stabilite potrivit art. 68, 681, 683 şi 69, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 72 de salarii minime brute pe ţară. La determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu se iau în considerare pierderile fiscale anuale prevăzute la art. 118.
...........................................................
c) venitul net pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-85;"
20.La articolul 174, alineatele (4), (5) şi (11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), persoanele fizice care în cursul anului fiscal obţin exclusiv venituri din activităţi independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care plătitorii de venituri au obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în situaţia în care baza anuală de calcul, din una sau mai multe surse de venit cumulate, este mai mică sau egală cu nivelul de 72 de salarii minime brute pe ţară, nu au obligaţia depunerii Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122, în vederea stabilirii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.
(5) În cazul veniturilor realizate în baza contractelor de activitate sportivă, plătitorii veniturilor prevăzuţi la art. 681 alin. (2) calculează şi reţin contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de către beneficiarul venitului, la momentul plăţii venitului, prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazei de calcul egale cu venitul brut, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 72 de salarii minime brute pe ţară. Plătitorul de venit depune declaraţia prevăzută la art. 147 alin. (1) şi plăteşte contribuţia până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinută.
...........................................................
(11) În situaţia în care, în cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate reţinută la sursă, de către plătitorii de venituri prevăzuţi la art. 681 alin. (2), este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 72 de salarii minime brute pe ţară, acestea au obligaţia recalculării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice până la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3). Pentru diferenţa de contribuţie de asigurări sociale de sănătate rezultată în plus, în urma recalculării, persoana fizică are obligaţia calculării, declarării şi plăţii impozitului pe venit."
21.La articolul 2208, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (5)-(7), cu următorul cuprins:
"(5) Pentru veniturile din activităţi independente obţinute în anul 2025 din închirierea în scop turistic, pentru care venitul net a fost determinat în sistem real sau pe baza normelor de venit, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare în anul de realizare a venitului.
(6) Pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor obţinute în anul 2025, din închirierea în scop turistic de către proprietari a camerelor situate în locuinţele proprietate personală, altele decât cele care constituie structuri de primire turistice, potrivit legislaţiei specifice, pentru care determinarea venitului net a fost determinată pe baze de norme de venit, precum şi în cazul în care determinarea venitului net a fost efectuată în sistem real, potrivit prevederilor titlului IV capitolului II - Venituri din activităţi independente, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare în anul de realizare a venitului.
(7) Pentru veniturile din activităţi independente realizate în anul fiscal 2025, obligaţiile fiscale privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate sunt cele în vigoare la data realizării venitului."
22.La articolul 455, alineatele (2) şi (51) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Pentru clădirile aflate în domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, oricăror entităţi, altele decât cele de drept public, se stabileşte taxa pe clădiri, care se datorează de concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului pe clădiri. În cazul transmiterii ulterioare altor entităţi a dreptului de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă asupra clădirii, taxa se datorează de persoana care are relaţia contractuală cu persoana de drept public.
...........................................................
(51) În cazul în care pentru o clădire aflată în domeniul public sau privat al statului ori al unităţii administrativ-teritoriale se datorează impozit pe clădiri, iar în cursul unui an apar situaţii care determină datorarea taxei pe clădiri, diferenţa de impozit pentru perioada pe care se datorează taxa pe clădiri se compensează sau se restituie contribuabilului în anul fiscal următor."
23.La articolul 456, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Nu se datorează impozit/taxă pe clădiri pentru:
a) clădirile aflate în domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice sau agrement, altele decât cele desfăşurate în relaţie cu persoane juridice de drept public;
b) clădirile aflate în domeniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;
c) clădirile care, prin destinaţie, constituie lăcaşuri de cult, aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial, asociaţiilor religioase şi componentelor locale ale acestora, precum şi casele parohiale, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice;
d) clădirile funerare din cimitire şi crematorii;
e) clădirile utilizate de unităţile şi instituţiile de învăţământ de stat, confesional sau particular, autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice care generează alte venituri decât cele din taxele de şcolarizare, servirea meselor pentru preşcolari, elevi sau studenţi şi cazarea acestora, precum şi clădirile utilizate de către creşe;
f) clădirile utilizate de unităţile sanitare publice, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice, precum şi pentru clădirile în care funcţionează cabinete de medicină de familie, potrivit legii, cu excepţia încăperilor folosite pentru altă activitate decât cea de medicină de familie;
g) clădirile din parcurile industriale, parcurile ştiinţifice şi tehnologice, precum şi cele utilizate de incubatoarele de afaceri, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
h) clădirile noi realizate ca parte a unor proiecte investiţionale din domeniul industriei prelucrătoare, depozitării şi logisticii, pe baza procesului-verbal de recepţie finală întocmit la terminarea lucrărilor, în condiţiile legii, pentru o perioadă de 2 ani de la recepţia acestora, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a avut loc recepţia şi cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat; activităţile ce intră sub incidenţa prevederii se stabilesc prin normele metodologice date în aplicarea prezentului cod;
i) clădirile care sunt afectate activităţilor hidrotehnice, hidrometrice, hidrometeorologice, oceanografice, de îmbunătăţiri funciare şi de intervenţii la apărarea împotriva inundaţiilor, precum şi clădirile din porturi şi cele afectate canalelor navigabile şi staţiilor de pompare aferente canalelor, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
j) clădirile care, prin natura lor, fac corp comun cu poduri, viaducte, apeducte, diguri, baraje şi tuneluri şi care sunt utilizate pentru exploatarea acestor construcţii, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru alte activităţi economice;
k) clădirile aferente infrastructurii feroviare publice sau infrastructurii metroului, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice;
l) clădirile Academiei Române şi ale fundaţiilor proprii înfiinţate de Academia Română, în calitate de fondator unic, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
m) clădirile aferente capacităţilor de producţie care sunt în sectorul pentru apărare, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
n) clădirile destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele destinate depozitării şi administrării arhivei, precum şi clădirile afectate funcţionării Centrului Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale;
o) clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
p) clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război."
24.La articolul 456, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Consiliile locale/Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe clădiri datorat/datorate pentru:
a) clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca muzee ori case memoriale;
b) clădirile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale, primite în folosinţă gratuită;
c) clădirile aflate în proprietatea organizaţiilor nonprofit şi clădirile utilizate de organizaţiile nonprofit, primite în folosinţă gratuită, folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ;
d) clădirile restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
e) clădirile retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
f) clădirile restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, republicată, cu modificările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
g) clădirile rezidenţiale afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de până la 2 ani, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a produs evenimentul;
h) clădirile rezidenţiale la care proprietarii au executat pe cheltuială proprie lucrări de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice, pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele pentru care proprietarii execută pe cheltuiala proprie lucrări pentru instalarea de sisteme de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice sau pentru sisteme ecologice certificate de colectare şi tratare a apelor uzate rezultate din consumul propriu;
i) clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea persoanelor care locuiesc efectiv în localităţile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996 privind aprobarea Programului special pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a unor localităţi din Munţii Apuseni, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996 pentru aprobarea Programului special privind unele măsuri şi acţiuni pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a judeţului Tulcea şi a Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării», cu modificările ulterioare, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%;
j) clădirile deţinute de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară;
k) clădirile folosite de proprietar pentru desfăşurarea de activităţi sportive, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
l) clădirile pentru care proprietarul efectuează pe cheltuială proprie intabularea în cartea funciară, pe o perioadă de 2 ani, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a avut loc intabularea;
m) clădirile aflate în proprietatea fundaţiilor înfiinţate prin testament, constituite, conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
n) clădirile unităţilor sanitare private, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice care generează alte venituri decât cele din domeniul sănătăţii, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
o) clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c)-f) şi j) din Legea nr. 168/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia şi urmaşilor celui decedat, cu modificările şi completările ulterioare;
p) clădirile aflate în proprietatea organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu statut de utilitate publică, precum şi cele închiriate, concesionate sau primite în folosinţă de acestea de la o instituţie sau o autoritate publică, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
r) clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care nu au faţada stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada realizării lucrărilor de renovare sau reabilitare, începând cu data autorizaţiei de construcţie şi până la data procesului-verbal de recepţie finală privind lucrările efectuate, precum şi pe o perioadă de 2 ani, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care au fost finalizate lucrările de renovare sau reabilitare, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
s) clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care au faţada stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată conform prevederilor Legii nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice, pe o perioadă de 2 ani, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care au fost finalizate lucrările."
25.La articolul 456, alineatele (21), (22), (23), (31), (6) şi (61) se abrogă.
26.La articolul 456, alineatele (3), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) În cazul clădirilor care sunt utilizate ca sere, solare, răsadniţe, ciupercării, silozuri pentru furaje, silozuri şi/sau pătule pentru depozitarea şi conservarea cerealelor, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru alte activităţi economice, impozitul se reduce cu 50%, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat.
...........................................................
(4) Prin hotărârea prin care s-a stabilit să se acorde scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe clădiri, potrivit alin. (2), se dispune şi cu privire la documentele justificative pentru fiecare situaţie în parte, după caz. Scutirea sau reducerea se aplică persoanelor care deţin documente justificative ce sunt depuse la organul fiscal local în termenul stabilit prin hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi care şi-au îndeplinit obligaţia de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost emisă hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(5) În cazul scutirii prevăzute la alin. (1) lit. o) şi p), aceasta se acordă pentru întreaga clădire de domiciliu deţinută în comun cu soţul sau soţia. În situaţia în care o cotă-parte din clădire aparţine unor terţi, scutirea nu se acordă pentru cota-parte deţinută de aceşti terţi."
27.La articolul 457, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
"(11) Cota impozitului pe clădiri stabilită potrivit alin. (1) pentru anul, nu poate fi mai mică decât cota stabilită pentru anul 2025."
28.La articolul 457, tabelul de la alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"

Tipul clădirii

Valoarea impozabilă

Cu instalaţii de apă, canalizare, electrice şi încălzire (condiţii cumulative)

Fără instalaţii de apă, canalizare, electrice sau încălzire

A. Clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic

2.677

1.606

B. Clădire cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic

803

535

C. Clădire-anexă cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic

535

469

D. Clădire-anexă cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic

335

201

E. În cazul contribuabilului care deţine la aceeaşi adresă încăperi amplasate la subsol, demisol şi/sau la mansardă, utilizate ca locuinţă, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A-D

75% din suma care s-ar aplica clădirii

75% din suma care s-ar aplica clădirii

F. În cazul contribuabilului care deţine la aceeaşi adresă încăperi amplasate la subsol, la demisol şi/sau la mansardă, utilizate în alte scopuri decât cel de locuinţă, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A-D

50% din suma care s-ar aplica clădirii

50% din suma care s-ar aplica clădirii

"
29.La articolul 457, alineatele (7), (8) şi (9) se abrogă.
30.La articolul 458, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Cota impozitului pe clădiri stabilită potrivit alin. (1) pentru anul 2026 nu poate fi mai mică decât cota stabilită pentru anul 2025."
31.La articolul 458, alineatul (3) se abrogă.
32.La articolul 460, alineatele (1) şi (4) se abrogă.
33.La articolul 460, alineatul (10) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(10) Cota impozitului pe clădiri stabilită potrivit alin. (1) pentru anul 2026 nu poate fi mai mică decât cota stabilită pentru anul 2025."
34.La articolul 463, alineatele (2) şi (51) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Pentru terenurile aflate în domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, oricăror entităţi, altele decât cele de drept public, se stabileşte taxa pe teren, care se datorează de concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului pe teren. În cazul transmiterii ulterioare altor entităţi a dreptului de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă asupra terenului, taxa se datorează de persoana care are relaţia contractuală cu persoana de drept public.
...........................................................
(51) În cazul în care pentru o suprafaţă de teren aflată în domeniul public sau privat al statului ori al unităţii administrativ-teritoriale se datorează impozit pe teren, iar în cursul unui an apar situaţii care determină datorarea taxei pe teren, diferenţa de impozit pentru perioada pe care se datorează taxa pe teren se compensează sau se restituie contribuabilului în anul fiscal următor."
35.La articolul 464, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 464
(1) Nu se datorează impozit/taxă pe teren pentru:
a) terenurile aflate în domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice sau agrement;
b) terenurile aflate în domeniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;
c) terenurile aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociaţiilor religioase, precum şi componentelor locale ale acestora, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice;
d) terenurile aparţinând cimitirelor şi crematoriilor;
e) terenurile utilizate de unităţile şi instituţiile de învăţământ de stat, confesional sau particular, autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice care generează alte venituri decât cele din taxele de şcolarizare, servirea meselor pentru preşcolari, elevi sau studenţi şi cazarea acestora, precum şi terenurile utilizate de către creşe;
f) terenurile utilizate de unităţile sanitare publice, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice;
g) terenurile legate de sistemele hidrotehnice, terenurile de navigaţie, terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile, inclusiv ecluzele şi staţiile de pompare aferente acestora, precum şi terenurile aferente lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, pe baza avizului privind categoria de folosinţă a terenului, emis de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară;
h) terenurile folosite pentru activităţile de apărare împotriva inundaţiilor, gospodărirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea resurselor de apă, cele folosite ca zone de protecţie definite în lege, precum şi terenurile utilizate pentru exploatările din subsol, încadrate astfel printr-o hotărâre a consiliului local, în măsura în care nu afectează folosirea suprafeţei solului;
i) terenurile ocupate de autostrăzi, drumuri europene, drumuri naţionale, drumuri principale administrate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. şi Compania Naţională de Investiţii Rutiere - S.A., zonele de siguranţă a acestora, precum şi terenurile ocupate de piste şi terenurile din jurul pistelor reprezentând zone de siguranţă;
j) terenurile pe care sunt amplasate elementele infrastructurii feroviare publice, precum şi cele ale metroului;
k) terenurile din parcurile industriale, parcurile ştiinţifice şi tehnologice, precum şi cele utilizate de incubatoarele de afaceri, cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
l) terenurile aferente capacităţilor de producţie care sunt în sectorul pentru apărare cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;
m) terenurile Academiei Române şi ale fundaţiilor proprii înfiinţate de Academia Română, în calitate de fondator unic, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
n) terenurile destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele destinate depozitării şi administrării arhivei, precum şi terenurile afectate funcţionării Centrului Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale;
o) terenurile aferente clădirilor noi realizate ca parte a unor proiecte investiţionale din domeniul industriei prelucrătoare, depozitării şi logisticii, pentru o perioadă de 2 ani de la recepţia finală a clădirii potrivit procesului-verbal de recepţie întocmit la terminarea lucrărilor, în condiţiile legii, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a avut loc recepţia şi cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat; activităţile ce intră sub incidenţa prevederii se stabilesc prin normele metodologice date în aplicarea prezentului cod;
p) terenul aferent clădirii de domiciliu aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
q) terenul aferent clădirii folosite ca domiciliu aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război."
36.La articolul 464, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Consiliile locale/Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe teren datorat/datorate pentru:
a) terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
b) terenul aferent clădirilor retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
c) terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999, republicată, cu modificările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;
d) terenul aferent clădirii utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale, primite în folosinţă gratuită;
e) terenul aferent clădirii aflate în proprietatea organizaţiilor nonprofit, precum şi terenul aferent clădirii utilizate de organizaţiile nonprofit primite în folosinţă gratuită, folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ;
f) terenurile afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de până la 2 ani, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a produs evenimentul;
g) terenurile aflate în proprietatea operatorilor economici, în condiţiile elaborării unor scheme de ajutor de stat/de minimis având un obiectiv prevăzut de legislaţia în domeniul ajutorului de stat;
h) terenul aferent clădirii folosite ca domiciliu aflate în proprietatea persoanelor care locuiesc efectiv în localităţile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%;
i) terenurile pentru care proprietarul efectuează pe cheltuială proprie intabularea în cartea funciară, pe o perioadă de 2 ani începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a avut loc intabularea;
j) terenurile fundaţiilor înfiinţate prin testament, constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
k) terenul aferent clădirii folosite ca domiciliu aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c), f) şi j) din Legea nr. 168/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
l) terenurile aflate în proprietatea organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu statut de utilitate publică, precum şi cele închiriate, concesionate sau primite în folosinţă de acestea de la o instituţie sau o autoritate publică, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;
m) suprafeţele construite ale terenurilor aferente clădirilor clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, prevăzute la art. 456 alin. (2) lit. t), indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice."
37.La articolul 464, alineatele (21), (22), (23), (4), (6) şi (7) se abrogă.
38.La articolul 465, alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Prin hotărârea prin care s-a stabilit să se acorde scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe teren, potrivit alin. (2), se dispune şi cu privire la documentele justificative pentru fiecare situaţie în parte, după caz. Scutirea sau reducerea se aplică persoanelor care deţin documente justificative ce sunt depuse la organul fiscal local în termenul stabilit prin hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi care şi-au îndeplinit obligaţia de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost emisă hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
...........................................................
(5) În cazul scutirii prevăzute la art. 464 alin. (1) lit. p) şi q), scutirea se acordă pentru terenul aferent clădirii de domiciliu deţinute în comun cu soţul sau soţia. În situaţia în care o cotă-parte din teren aparţine unor terţi, scutirea nu se acordă pentru cota-parte deţinută de aceşti terţi."
39.La articolul 465, tabelele de la alineatul (4) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) (...)

Nr. crt.

Zona Categoria de folosinţă

A

B

C

D

1.

Teren arabil

75

56

51

41

2.

Păşune

56

51

41

36

3.

Fâneaţă

56

51

41

36

4.

Vie

122

94

75

51

5.

Livadă

143

122

94

75

6.

Pădure sau alt teren cu vegetaţie forestieră

75

56

51

41

7.

Teren cu apă

41

36

22

0

8.

Drumuri şi căi ferate

0

0

0

0

9.

Teren neproductiv, cu excepţia celor de la pct. 10

0

0

0

0

10.

Plaja folosită pentru activităţi economice

41

36

22

0

...........................................................
(7) (...)

Nr. crt.

Categoria de folosinţă

Impozit

(lei)

1.

Teren cu construcţii

60-83

2.

Teren arabil

112-134

3.

Păşune

54-75

4.

Fâneaţă

54-75

5.

Vie

129-148

6.

Livadă

129-150

7.

Pădure sau alt teren cu vegetaţie forestieră

22-43

8.

Teren cu apă

3-15

9.

Drumuri şi căi ferate

0-0

10.

Teren neproductiv, cu excepţia celor de la pct. 11

0

11.

Plaja folosită pentru activităţi economice

3-15

"
40.La articolul 469, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 469. Scutiri
(1) Nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:
a) mijloacele de transport ale instituţiilor publice;
b) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localităţi, dacă tariful de transport este stabilit în condiţii de transport public;
c) vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;
d) autovehiculele secondhand înregistrate ca stoc de marfă şi care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing;
e) un mijloc de transport aflat în proprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la alegerea contribuabilului;
f) mijloacele de transport aflate în proprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport."
41.La articolul 469, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Consiliile locale/Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport pentru:
a) mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol. În cazul scutirii sau reducerii impozitului pe mijloacele de transport acordate persoanelor juridice se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare privind acordarea ajutorului de stat;
b) navele fluviale de pasageri, bărcile şi luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei şi Insula Balta Ialomiţei, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%;
c) mijloacele de transport ale fundaţiilor înfiinţate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
d) mijloacele de transport ale organizaţiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unităţi specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi medicală, asistenţă, ocrotire, activităţi de recuperare, reabilitare şi reinserţie socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condiţiile legii;
e) un mijloc de transport în cazul celor aflate în proprietatea persoanelor care locuiesc efectiv în localităţile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%.
(3) Prin hotărârea prin care s-a stabilit să se acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport, potrivit alin. (2), se dispune şi cu privire la documentele justificative pentru fiecare situaţie în parte, după caz. Scutirea sau reducerea se aplică persoanelor care deţin documente justificative ce sunt depuse la organul fiscal local în termenul stabilit prin hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi care şi-au îndeplinit obligaţia de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost emisă hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti."
42.La articolul 469, alineatele (4), (5), (6) şi (7) se abrogă.
43.La articolul 470, alineatul (2), partea introductivă şi tabelul se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia şi norma de poluare, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cm3 sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:

Nr. crt.

Mijloace de transport cu tracţiune mecanică

Lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta Norma de poluare: Non-euro, E0-E3

Lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta Norma de poluare: E4

Lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta Norma de poluare: E5

Lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta Norma de poluare: E6

Lei/auto Hibride cu emisii de CO2 peste 50 g/km

I. Vehicule înmatriculate (lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta)

1.

Motociclete, tricicluri, cvadricicluri şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3 inclusiv

19,5

18,8

17,6

16,5

16,2

2.

Motociclete, tricicluri şi cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cm3

22,1

21,3

19,9

18,7

18,4

3.

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 şi 2.000 cm3 inclusiv

29,7

28,5

26,7

25,1

24,6

4.

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm3 şi 2.600 cm3 inclusiv

92,2

88,6

82,8

77,8

76,3

5.

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cm3 şi 3.000 cm3 inclusiv

182,9

172,8

154,1

151,2

149,8

6.

Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm3

319,0

297,3

294,4

290,0

275,5

7.

Autobuze, autocare, microbuze

31,2

30,0

28,1

26,4

25,9

8.

Alte vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone inclusiv

39,0

37,5

35,1

33,0

32,4

"
44.La art. 470, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (21) şi (22), cu următorul cuprins:
"(21) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii au obligaţia de a colabora în vederea realizării schimbului de date şi informaţii privind norma de poluare prevăzută la alin. (2). Procedura privind schimbul de date şi informaţii se stabileşte pe bază de protocol încheiat între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(22) În cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cm3 sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:

Nr. crt.

Mijloace de transport cu tracţiune mecanică

Lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

I. Vehicule înmatriculate (lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta)

1.

Tractoare înmatriculate

18

II. Vehicule înregistrate

1.

Vehicule cu capacitate cilindrică

lei/200 cm3

1.1.

Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cm3

2-4

1.2.

Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cm3

4-6

2.

Vehicule fără capacitate cilindrică evidenţiată

50-150 lei/an

"
45.La articolul 470, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În cazul mijloacelor de transport hibride cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50 g/km, impozitul se reduce cu maximum 30%, conform hotărârii consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz."
46.La articolul 470, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (31), cu următorul cuprins:
"(31) În cazul autovehiculelor acţionate electric, impozitul pe mijloacele de transport este în valoare de 40 lei/an."
47.Articolul 4871 se abrogă.
48.La articolul 489, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Cotele adiţionale stabilite conform alin. (1) pot fi de până la 100% faţă de nivelurile maxime stabilite în cadrul prezentului titlu."
49.După articolul 489 se introduc două noi articole, art. 4891 şi 4892, cu următorul cuprins:
«- Art. 4891: Stabilirea scutirilor şi/sau reducerilor de la plata impozitelor şi taxelor locale la nivelul consiliilor locale/Consiliului General al Municipiului Bucureşti
(1)Consiliile locale/Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea de la plata impozitelor şi taxelor locale pe bază de analize cost-beneficiu, pentru o perioadă determinată de timp de cel mult 2 ani fiscali, în funcţie de anumite criterii predefinite prin hotărârea adoptată până la data de 31 decembrie 2025 pentru anul 2026. Odată cu adoptarea hotărârii pentru anul 2027 se efectuează evaluări intermediare din perspectiva atingerii scopului urmărit la momentul la care a fost luată decizia de acordare şi în funcţie de constatări se dispune prin hotărâre, după caz, menţinerea pentru anul 2027 sau stoparea acordării.
(2)Criteriile prevăzute la alin. (1) se stabilesc de către autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(3)Cuantumul total al scutirilor şi/sau reducerilor ce se acordă prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti este de cel mult 5% din totalul veniturilor din impozitele şi taxele locale încasate până în ziua anterioară adoptării hotărârii din anul fiscal precedent celui în care se acordă scutirea.
- Art. 4892
(1)Cotele şi nivelurile impozitelor şi taxelor locale se stabilesc pentru anul 2026 prin hotărâre a consiliului local, adoptată până la data de 31 decembrie 2025. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(2)Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia de a comunica direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării.
(3)În cazul nerespectării prevederilor alin. (2), directorii direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/şefii administraţiilor judeţene ale finanţelor publice sistează alimentarea atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie socială, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii. Alocarea şi utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate în condiţiile altor acte normative, se menţin.
(4)Alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe venit şi sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale se reia la data la care autorităţile administraţiei publice locale fac dovada aprobării hotărârii consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti pentru anul fiscal 2026.»

50.Articolul 491 se modifică şi va avea următorul cuprins:
«- Art. 491: Indexarea impozitelor şi taxelor locale
(1)Pentru anul fiscal 2026, în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, cu excepţia impozitului pe clădiri calculat potrivit art. 457, a impozitului pe teren calculat potrivit art. 465 alin. (4) şi (7), şi a impozitului pe mijloacele de transport calculat potrivit art. 470 alin. (2) şi (31), sumele respective sunt cele corespunzătoare indexării anuale, efectuate de către consiliile locale, ţinând cont de rata inflaţiei pentru anul fiscal anterior, comunicată pe siteurile oficiale ale Ministerului Finanţelor şi Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Dacă în cursul anului 2025 nu s-a efectuat indexarea, prin hotărâre a consiliului local/hotărâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, se aplică de către compartimentul de resort din aparatul de specialitate al primarului, nivelurile maxime prevăzute de prezentul cod, indexate anual.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), sumele prevăzute în tabelele prevăzute la art. 470 alin. (5) şi (6) se indexează anual în funcţie de rata de schimb a monedei euro în vigoare în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a fiecărui an şi publicată în Jurnalul Uniunii Europene şi de nivelurile minime prevăzute în Directiva 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri. Cursul de schimb al monedei euro şi nivelurile minime, exprimate în euro, prevăzute în Directiva 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri se comunică pe site-urile oficiale ale Ministerului Finanţelor şi Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
(3)Sumele indexate conform alin. (2) se aprobă prin hotărâre a consiliului local şi se aplică în anul fiscal următor. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(4)Hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti se adoptă până la data de 31 decembrie 2025 pentru anul 2026.»

51.La articolul 5002, literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) în cazul proprietăţilor reprezentând clădiri rezidenţiale, prin aplicarea unei cote de 0,9% asupra diferenţei dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal local şi plafonul de 2.500.000 lei;
b) în cazul proprietăţilor reprezentând autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,9% asupra diferenţei dintre valoarea de achiziţie şi plafonul de 375.000 lei."
52.La articolul 502, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
"(11) Începând cu data de 1 ianuarie 2026 se abrogă următoarele prevederi:
a) art. 4 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 56/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului medical participant la acţiuni medicale împotriva COVID-19, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 402 din 15 mai 2020, cu modificările şi completările ulterioare;
b) art. 76 alin. (1) lit. e) şi e1) din Legea cooperaţiei agricole nr. 566/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1236 din 22 decembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;
c) art. 17 alin. (3) din Legea tinerilor nr. 350/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 27 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare."