Capitolul viii - Monitorizare şi raportare - Legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie - REPUBLICARE

M.Of. 577

În vigoare
Versiune de la: 6 Ianuarie 2023
CAPITOLUL VIII:Monitorizare şi raportare
Art. 20
(1)ANRE monitorizează dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de certificate verzi, întocmeşte şi face public anual pe site-ul propriu, până la data de 30 iunie, un raport privind modul de funcţionare a sistemului de promovare a energiei electrice din surse regenerabile.

(2)ANRE publică anual pe site-ul propriu, în cadrul raportului prevăzut la alin. (1), ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile în consumul final brut de energie electrică, pentru anul precedent.

(3)[textul din Art. 20, alin. (3) din capitolul VIII a fost abrogat la 17-mar-2014 de Art. I, punctul 13. din Legea 23/2014]
(4)Ministerul de resort întocmeşte o dată la 2 ani, începând cu luna octombrie 2010, raportul referitor la modul de realizare a ţintelor naţionale şi măsurile întreprinse pentru a facilita accesul la reţea al energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, pe baza rapoartelor ANRE.
(5)Raportul prevăzut la alin. (4) detaliază:
a)ponderile sectoriale, energie electrică, încălzire şi răcire şi transport şi, respectiv, globale de energie din surse regenerabile din cei 2 ani calendaristici precedenţi şi măsurile luate sau propuse la nivel naţional de promovare a dezvoltării energiei din surse regenerabile ţinând seama de traiectoria orientativă din anexa I partea B a Directivei 2009/28/CE;
b)introducerea şi funcţionarea sistemelor de promovare şi a altor măsuri de promovare a energiei din surse regenerabile şi orice evoluţii ale măsurilor utilizate cu privire la cele stabilite în Planul naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile al statului membru şi informaţii privind modul în care energia electrică care beneficiază de sprijin este alocată consumatorilor finali, potrivit prevederilor art. 3 alin. (6) din Directiva 2003/54/CE;
c)modalităţile în care au fost structurate sistemele de promovare pentru a lua în considerare aplicaţiile care utilizează energie regenerabilă şi care oferă avantaje suplimentare faţă de alte aplicaţii comparabile, însă au costuri mai ridicate, inclusiv biocarburanţii produşi din deşeuri, reziduuri, material celulozic de origine nealimentară şi material lignocelulozic;
d)funcţionarea sistemului de garanţii de origine pentru energie electrică, încălzire şi răcire din surse regenerabile de energie şi măsurile luate pentru a asigura fiabilitatea şi protecţia sistemului împotriva fraudării;
e)progresele înregistrate în evaluarea şi îmbunătăţirea procedurilor administrative de îndepărtare a eventualelor obstacole identificate în reglementări şi de altă natură apărute în calea dezvoltării energiei din surse regenerabile;
f)măsurile luate pentru a asigura transportul şi distribuţia energiei electrice produse din surse regenerabile de energie şi pentru a îmbunătăţi cadrul sau normele pentru suportarea separată sau în comun a costurilor prevăzute la art. 16 alin. (3) din Directiva 2009/28/CE;
g)dezvoltarea disponibilităţii şi utilizării resurselor de biomasă în scop energetic;
h)preţul de comercializare şi schimbările în ceea ce priveşte utilizarea terenurilor asociate cu intensificarea utilizării biomasei şi a altor forme de energie din surse regenerabile;
i)dezvoltarea şi utilizarea în comun a biocarburanţilor produşi din materiile prime enumerate în anexa nr. 10 din legislaţia naţională care transpune Directiva 2009/30/CE, inclusiv evaluarea resurselor, accentul fiind pus pe aspectele de durabilitate referitoare la efectul înlocuirii produselor alimentare şi furajelor pentru producţia biocarburanţilor, ţinând seama în mod adecvat de principiile ierarhiei deşeurilor stabilite prin Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, principiul utilizării în cascadă a biomasei, ţinând cont de circumstanţele economice şi tehnologice de la nivel regional şi local, menţinerea stocului necesar de carbon în sol şi calitatea solului şi a ecosistemelor;

j)impactul estimat al producţiei de biocarburanţi şi a biolichidelor asupra biodiversităţii, resurselor de apă, calităţii apei şi solului de pe teritoriul României;
k)reducerea estimată netă a emisiilor de gaze cu efect de seră datorată utilizării energiei din surse regenerabile;
l)excesul estimat de producţie de energie din surse regenerabile al României în comparaţie cu traiectoria orientativă, care ar putea fi transferat altor state membre, precum şi potenţialul estimat pentru proiecte comune, până în anul 2020;
m)cererea estimată de energie din surse regenerabile care trebuie să fie satisfăcută altfel decât prin producţia internă până în anul 2020;
n)informaţii privind modul de estimare a ponderii deşeurilor biodegradabile din deşeurile utilizate la producerea energiei şi privind măsurile luate pentru a ameliora şi verifica aceste estimări.

o)cantităţile de biocarburanţi şi biolichide în unităţi energetice, corespunzătoare fiecărui grup de materii prime enumerat în anexa nr. 9 partea A din legislaţia naţională care transpune Directiva 2009/30/CE, de care se ţine seama în scopul realizării obiectivelor prevăzute art. 3 alin. (2)-(11), art. 4 alin. (2) şi la art. 5 alin. (5) şi (6).

(6)În fiecare raport se pot corecta datele din rapoartele precedente.

(7)La estimarea reducerii nete a emisiilor de gaze cu efect de seră datorate utilizării biocarburanţilor se utilizează valorile tipice indicate în anexa nr. 6 partea A şi partea B din legislaţia naţională care transpune Directiva 2009/30/CE, în scopul rapoartelor menţionate la art. 20 alin. (4) şi (5).

Art. 21
(1)Ministerul de resort elaborează şi notifică Comisiei Europene, până la data de 30 iunie 2010, Planul naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile.
(2)Planul naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile menţionat la alin. (1) stabileşte obiectivele naţionale privind ponderea energiei din surse regenerabile consumate în transport, energie electrică, încălzire şi răcire în anul 2020, ţinând seama de efectele măsurilor altor politici privind eficienţa energetică asupra consumului final de energie, şi măsurile care trebuie adoptate pentru atingerea respectivelor obiective naţionale globale, inclusiv cooperarea între autorităţile locale, regionale şi naţionale, transferurile statistice sau proiectele comune planificate, strategii naţionale de dezvoltare a resurselor de biomasă şi de mobilizarea unor noi surse de biomasă destinate diferitelor utilizări, precum şi măsurile care trebuie luate conform prezentei legi.
Art. 22
În cazul în care ponderea de energie din surse regenerabile scade sub valoarea stabilită de traiectoria orientativă prevăzută la art. 5 într-o perioadă de 2 ani, ministerul de resort elaborează şi notifică Comisiei Europene un Plan naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile modificat, până la data de 30 iunie a anului următor, plan naţional prin care se stabilesc măsuri corespunzătoare şi proporţionale pentru a atinge într-un termen rezonabil valoarea stabilită în traiectoria orientativă.
Art. 23
Ministerul de resort elaborează şi notifică Comisiei Europene înainte de data limită pentru elaborarea Planului naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile, un document previzional care indică:
a)excesul estimat al producţiei sale de energie din surse regenerabile comparat cu obiectivele orientative stabilite potrivit anexei I partea B a Directivei 2009/28/CE, care ar putea fi transferat către alte state membre, în conformitate cu art. 16-19, precum şi potenţialul său estimat pentru proiecte comune, până în anul 2020;

b)cererea sa estimată de energie din surse regenerabile care trebuie să fie satisfăcută altfel decât prin producţia internă până în anul 2020.
Art. 231
Documentul previzional prevăzut la art. 23 se actualizează în raportul menţionat la art. 20 alin. (4).