Capitolul iv - Organizare instituţională - Legea 219/2015 privind economia socială

M.Of. 561

În vigoare
Versiune de la: 24 Iulie 2022
CAPITOLUL IV:Organizare instituţională
SECŢIUNEA I:Compartimentul pentru economie socială
Art. 23
(1)În cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale se organizează un compartiment cu atribuţii în elaborarea politicilor şi strategiilor în domeniul economiei sociale, promovarea şi sprijinirea întreprinderilor sociale, precum şi furnizarea de informaţii către persoanele fizice şi juridice interesate.

(2)Organizarea şi funcţionarea compartimentului prevăzut la alin. (1) se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
Art. 24
(1)În cadrul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă se înfiinţează un compartiment pentru economie socială, care coordonează şi monitorizează activitatea agenţiilor de ocupare în domeniul economiei sociale, precum şi îndrumarea metodologică a acestora.
(2)În vederea asigurării implementării politicilor, dezvoltării şi monitorizării domeniului de economie socială, la nivel judeţean se organizează, în cadrul agenţiilor de ocupare, compartimente pentru economie socială.
(3)Organizarea şi funcţionarea compartimentelor prevăzute la alin. (1) şi (2) se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(4)Compartimentele prevăzute la alin. (1) şi (2) se organizează cu încadrarea în numărul de posturi aprobat.
(5)Pentru implementarea planului judeţean de inserţie socio- profesională prevăzut la art. 25 lit. i), agenţia va aloca resurse financiare corespunzătoare
Art. 25
Principalele atribuţii ale compartimentelor pentru economie socială din cadrul agenţiilor de ocupare sunt:
a)analizează şi evaluează solicitările persoanelor juridice care desfăşoară activităţi în domeniul economiei sociale în vederea acordării, după caz, a atestatului sau a mărcii sociale;
b)emit deciziile de acordare ori, după caz, de neacordare a atestatului, respectiv a mărcii sociale;
c)informează şi acordă sprijin metodologic pentru derularea procedurii de atestare/certificare a întreprinderilor sociale/întreprinderilor sociale de inserţie, precum şi pentru desfăşurarea
activităţii acestora în raport cu drepturile şi obligaţiile acestora în calitate de întreprinderi sociale/întreprinderi sociale de inserţie;
d)propun suspendarea sau retragerea, după caz, a atestatul ori a mărcii sociale;
e)actualizează Registrul unic de evidenţă a întreprinderilor sociale cu informaţiile privind întreprinderile sociale atestate, respectiv întreprinderile sociale de inserţie certificate;
f)monitorizează la nivel judeţean, respectiv la nivelul municipiului Bucureşti activitatea întreprinderilor sociale atestate, respectiv a întreprinderilor sociale de inserţie certificate, pe baza rapoartelor anuale transmise de acestea;
g)propun conducerii Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă efectuarea de controale pentru verificarea îndeplinirii criteriilor şi principiilor care au stat la baza atestării/certificării întreprinderilor sociale/întreprinderilor sociale de inserţie;
h)întocmesc raportul anual de activitate aferent judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, pe care îl transmit Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
i)propun Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă măsuri de îmbunătăţire şi dezvoltare a domeniului de economie socială;
j)elaborează, prin consultare cu întreprinderile sociale de inserţie, planul de inserţie socioprofesională judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, definit prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
k)publică raportul anual de activitate pe pagina proprie de internet;
l)organizează, în colaborare cu întreprinderile sociale şi întreprinderile sociale de inserţie, autorităţile publice locale, alte entităţi relevante, activităţi de consultări, evenimente, grupuri de lucru, seminare, evenimente sau acţiuni de mediatizare a domeniului economiei sociale, precum şi acţiuni de consultare cu privire la acest domeniu.

Art. 26
(1)Se înfiinţează Comisia naţională pentru economie socială, fără personalitate juridică, organism de colaborare, coordonare şi monitorizare în domeniul economiei sociale, denumită în continuare Comisia naţională, cu scopul de a contribui la dezvoltarea economiei sociale prin promovarea şi sprijinirea entităţilor din economia socială.
(2)Comisia naţională va avea o reprezentare paritară, va fi compusă din 8 membri şi va fi condusă de un preşedinte.
Comisia va avea în componenţă:
a)câte un reprezentant al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, al Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, al Ministerului Finanţelor, la nivel de secretar de stat;
b)2 reprezentanţi din partea întreprinderilor sociale;
c)2 reprezentanţi ai întreprinderilor sociale de inserţie.

(3)Membrii Comisiei naţionale prevăzuţi la alin. (2) lit. a) sunt numiţi prin ordin de către ministrul de resort, iar cei prevăzuţi la alin. (2) lit. b) şi c) sunt numiţi prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.
(4)Compartimentul prevăzut la art. 23 alin. (1) va asigura secretariatul Comisiei naţionale.
(5)Organizarea şi funcţionarea Comisiei naţionale se reglementează prin regulament intern, aprobat prin ordin comun al miniştrilor reprezentanţilor prevăzuţi la alin. (2) lit. a).

(6)Reprezentantul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale are calitatea de preşedinte al Comisiei naţionale.

SECŢIUNEA II:Registrul unic de evidenţă a întreprinderilor sociale
Art. 27
(1)În scopul asigurării informaţiilor necesare, corecte şi complete cu privire la situaţia şi evoluţia domeniului economiei sociale la nivel naţional se înfiinţează Registrul unic de evidenţă a întreprinderilor sociale, denumit în continuare registru.
(2)Registrul este administrat de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi cuprinde, după caz, următoarele informaţii cu privire la întreprinderile sociale şi întreprinderile sociale de inserţie atestate, respectiv certificate în România referitoare la:
a)date de identificare a întreprinderii sociale/întreprinderii sociale de inserţie;
b)date referitoare la numărul de angajaţi/membri;
c)date referitoare la numărul de angajaţi/membri din rândul persoanelor din grupul vulnerabil;
d)date referitoare la numărul total de voluntari;
e)date despre atestare/certificare;
f)abateri şi sancţiuni constatate/aplicate în raport cu statutul de întreprindere socială/întreprindere socială de inserţie.

(3)Întreprinderile sociale de inserţie sunt obligate să transmită documentele prevăzute la alin. (2) lit. c) agenţiilor de ocupare, în termen de 5 zile de la data la care se demonstrează că persoana angajată aparţine grupului vulnerabil sau, după caz, de la data la care au intervenit modificări în documentele furnizate cu privire la acestea.

Art. 28
Procedura de organizare, actualizare şi utilizare a registrului se elaborează de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, şi se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.
Art. 281
Întreprinderile sociale şi întreprinderile sociale de inserţie au obligaţia de a transmite la agenţia de ocupare şi o copie după registrul de evidenţă a voluntarilor odată cu depunerea raportului de activitate anual prevăzut de prezenta lege.