Capitolul iii - Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat - Legea 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor
M.Of. 708
În vigoare Versiune de la: 2 Octombrie 2025
CAPITOLUL III:Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat
Art. 11
(1)În vederea creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice a fondului construit naţional se instituie Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, program multianual, de interes şi utilitate publică, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, denumit în continuare program.
(2)Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat are ca obiectiv general proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii la clădirile existente care prezintă niveluri insuficiente de protecţie la acţiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acţiuni seismice în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice, precum şi asigurarea funcţionalităţii acestora conform tuturor cerinţelor fundamentale şi a creşterii eficienţei energetice a acestora.
(3)Clădirile încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiză tehnică, realizată conform normativului Cod de proiectare seismică - Partea a III-a - Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3, în vigoare la data solicitării includerii în program, de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate, se includ în Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, pe baza solicitărilor depuse de beneficiarii programului, conform prezentului act normativ.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale şi Serviciul de Protecţie şi Pază întocmesc propriile programe de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aprobate de către fiecare ordonator principal de credite.
Art. 12
a)subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă;
b)subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică.
Programul prevăzut la art. 11 cuprinde următoarele subprograme:
a)subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă;
b)subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică.Art. 13
Mecanismele de iniţiere, derulare, implementare, acordare a finanţării şi monitorizare a subprogramelor prevăzute la art. 12 se detaliază în normele metodologice de aplicare a prezentei legi, aprobate prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.
Art. 14
(1)Beneficiarii subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă sunt unităţile şi subunităţile administrativ-teritoriale, reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale.
(2)Beneficiarii subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică sunt autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, inclusiv unităţile aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, unităţile de cult ce aparţin cultelor recunoscute în conformitate cu prevederile Legii nr. 489/2006, republicată, precum şi organizaţiile, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile de utilitate publică recunoscute în conformitate cu prevederile art. 8 din Legea Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România nr. 139/1995, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare, pentru clădirile definite la art. 2 lit. b), aflate în proprietatea sau în administrarea acestora.Art. 15
(3)Clădirile care fac obiectul celor două subprograme prevăzute la art. 12 vor fi incluse în program numai dacă valoarea lucrărilor de intervenţii prevăzute la art. 7 alin. (4) reprezintă cel puţin 50% din valoarea totală a obiectivului de investiţii, iar pentru clădirile care fac obiectul subprogramului prevăzut la art. 12 lit. a), după efectuarea lucrărilor de intervenţii pentru clădirile încadrate în clasa de risc seismic RsI, acestea să poată fi încadrate cel puţin în clasa de risc seismic RsIII, iar cele încadrate în clasa de risc seismic RsII să poată fi încadrate în clasa de risc seismic RsIV. Sunt exceptate de la încadrarea în clasa de risc seismic RsIV după efectuarea lucrărilor de intervenţie, clădirile incluse în lista monumentelor istorice, cele situate în zonele de protecţie a monumentelor istorice, precum şi clădirile din zonele construite protejate, în situaţia în care cerinţele impuse prin avizul Ministerului Culturii nu permite acest lucru.
(4)Pot fi introduse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică şi clădirile care cuprind spaţii aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care reprezintă mai mult de jumătate din suprafaţa desfăşurată a clădirii, dacă în aceste spaţii se desfăşoară activităţi în domenii de interes public general şi/sau comunitar şi social, care implică prezenţa publicului temporar sau permanent în aria totală expusă, prevăzute la art. 2 lit. b).
(1)Clădirile care fac obiectul subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă vor fi incluse în program, dacă întrunesc cumulativ următoarele criterii:
b)sunt situate în unităţi administrativ-teritoriale al căror teritoriu se află, parţial sau integral, în zone în care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g.
c)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va stabili prin ordin de ministru criteriile alocării fondurilor pentru investiţii.
a)[textul din Art. 15, alin. (1), litera A. din capitolul III a fost abrogat la 24-iul-2023 de Art. 1, punctul 2. din Legea 243/2023]
b)sunt situate în unităţi administrativ-teritoriale al căror teritoriu se află, parţial sau integral, în zone în care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g.
c)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va stabili prin ordin de ministru criteriile alocării fondurilor pentru investiţii.(2)Clădirile care fac obiectul subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică vor fi incluse în program în funcţie de următoarele criterii:
b)sunt situate în unităţi administrativ-teritoriale al căror teritoriu se află, parţial sau integral, în zone în care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g;
a)clasa de importanţă a clădirii, fiind incluse doar clădirile încadrate în clasele I şi II de importanţă;
b)sunt situate în unităţi administrativ-teritoriale al căror teritoriu se află, parţial sau integral, în zone în care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g;
(3)Clădirile care fac obiectul celor două subprograme prevăzute la art. 12 vor fi incluse în program numai dacă valoarea lucrărilor de intervenţii prevăzute la art. 7 alin. (4) reprezintă cel puţin 50% din valoarea totală a obiectivului de investiţii, iar pentru clădirile care fac obiectul subprogramului prevăzut la art. 12 lit. a), după efectuarea lucrărilor de intervenţii pentru clădirile încadrate în clasa de risc seismic RsI, acestea să poată fi încadrate cel puţin în clasa de risc seismic RsIII, iar cele încadrate în clasa de risc seismic RsII să poată fi încadrate în clasa de risc seismic RsIV. Sunt exceptate de la încadrarea în clasa de risc seismic RsIV după efectuarea lucrărilor de intervenţie, clădirile incluse în lista monumentelor istorice, cele situate în zonele de protecţie a monumentelor istorice, precum şi clădirile din zonele construite protejate, în situaţia în care cerinţele impuse prin avizul Ministerului Culturii nu permite acest lucru.
(4)Pot fi introduse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică şi clădirile care cuprind spaţii aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care reprezintă mai mult de jumătate din suprafaţa desfăşurată a clădirii, dacă în aceste spaţii se desfăşoară activităţi în domenii de interes public general şi/sau comunitar şi social, care implică prezenţa publicului temporar sau permanent în aria totală expusă, prevăzute la art. 2 lit. b).Art. 16
(1)Finanţarea programului se asigură prin:
a)sume din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anual cu această destinaţie, pentru lucrările necesare consolidării clădirilor cu destinaţia principală de locuinţă sau a clădirilor de interes şi utilitate publică aflate în proprietatea sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor aflate în coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora, unităţilor de cult recunoscute potrivit legii sau a organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor de utilitate publică recunoscute potrivit legii, şi din bugetele locale sau fondurile proprii ale beneficiarilor, pentru cofinanţarea lucrărilor neeligibile în cadrul programului;
b)sume din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anual cu această destinaţie, conform mecanismului prevăzut la art. 24, pe baza contractelor încheiate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru lucrările necesare consolidării clădirilor de interes şi utilitate publică aflate în proprietatea sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice centrale sau a instituţiilor aflate în coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora;
a)sume din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anual cu această destinaţie, pentru lucrările necesare consolidării clădirilor cu destinaţia principală de locuinţă sau a clădirilor de interes şi utilitate publică aflate în proprietatea sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor aflate în coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora, unităţilor de cult recunoscute potrivit legii sau a organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor de utilitate publică recunoscute potrivit legii, şi din bugetele locale sau fondurile proprii ale beneficiarilor, pentru cofinanţarea lucrărilor neeligibile în cadrul programului;
b)sume din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anual cu această destinaţie, conform mecanismului prevăzut la art. 24, pe baza contractelor încheiate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru lucrările necesare consolidării clădirilor de interes şi utilitate publică aflate în proprietatea sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice centrale sau a instituţiilor aflate în coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora;c)alte surse legal constituite.
(2)Sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se transferă beneficiarilor sau, după caz, se virează în contul distinct prevăzut la art. 24 alin. (5) în vederea decontării lucrărilor de proiectare şi/sau execuţie a lucrărilor de intervenţii pentru:
b)clădirile cu destinaţia de locuinţă aflate în proprietatea sau în administrarea unităţilor administrativ-teritoriale, unităţilor aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a);
c)clădirile cu destinaţia de locuinţă existente în proprietatea sau în administrarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale, unităţilor aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a);
d)spaţii publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice, incluse în subprogramele prevăzute la art. 12 lit. a) şi b).
e)clădiri de interes şi utilitate publică, precum şi anexele acestora cu destinaţia de locuinţă, aflate în proprietatea sau administrarea beneficiarilor prevăzuţi la art. 14 alin. (2), incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b).
f)[textul din Art. 16, alin. (2), litera F. din capitolul III a fost abrogat la 02-oct-2025 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 52/2025]
a)locuinţele proprietate privată ale persoanelor fizice şi juridice, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a);
b)clădirile cu destinaţia de locuinţă aflate în proprietatea sau în administrarea unităţilor administrativ-teritoriale, unităţilor aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a);
c)clădirile cu destinaţia de locuinţă existente în proprietatea sau în administrarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale, unităţilor aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a);
d)spaţii publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice, incluse în subprogramele prevăzute la art. 12 lit. a) şi b).
e)clădiri de interes şi utilitate publică, precum şi anexele acestora cu destinaţia de locuinţă, aflate în proprietatea sau administrarea beneficiarilor prevăzuţi la art. 14 alin. (2), incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b).
f)[textul din Art. 16, alin. (2), litera F. din capitolul III a fost abrogat la 02-oct-2025 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 52/2025](3)Sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, prin prezentul program, sunt surse de finanţare complementare pentru bugetele locale.
Art. 17
(11)În categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. c) nu sunt incluse cheltuielile aferente dotărilor şi activelor necorporale.
(3)Asociaţiile de proprietari sau proprietarii, definiţi conform prevederilor Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, pot aplica pentru obţinerea de credite garantate de stat în vederea reabilitării seismice a clădirilor. Statul garantează creditele de reabilitare seismică a clădirilor şi achită dobânda aferentă acestor credite prin instituţia mandatată de Ministerul Finanţelor.
(4)De creditele garantate de stat pot beneficia asociaţiile de proprietari sau proprietarii care locuiesc în imobile încadrate în clasele de risc seismic RsI şi RsII.
(1)Categoriile de cheltuieli din devizul general, care se pot finanţa de la bugetul de stat prin program, în vederea consolidării şi reabilitării clădirilor, sunt:
b)cheltuieli pentru elaborarea expertizelor tehnice în vederea încadrării clădirilor într-o clasă de risc seismic şi a fundamentării măsurilor de intervenţie, pentru elaborarea auditului energetic şi pentru elaborarea certificatului de performanţă energetică după intervenţie, pentru elaborarea proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, verificarea tehnică a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie şi asistenţa tehnică din partea proiectantului;
a)cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii, care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţii;
b)cheltuieli pentru elaborarea expertizelor tehnice în vederea încadrării clădirilor într-o clasă de risc seismic şi a fundamentării măsurilor de intervenţie, pentru elaborarea auditului energetic şi pentru elaborarea certificatului de performanţă energetică după intervenţie, pentru elaborarea proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, verificarea tehnică a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie şi asistenţa tehnică din partea proiectantului;c)cheltuieli pentru realizarea investiţiei de bază;
d)cheltuieli pentru organizarea de şantier;
e)cheltuieli diverse şi neprevăzute.
(11)În categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. c) nu sunt incluse cheltuielile aferente dotărilor şi activelor necorporale.(2)Beneficiarii programului pot finanţa din bugetele proprii atât cheltuielile care nu se pot finanţa de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cât şi alte cheltuieli din devizul general, definite conform legislaţiei în vigoare, necesare realizării şi finalizării obiectivelor de investiţii incluse în program.
(3)Asociaţiile de proprietari sau proprietarii, definiţi conform prevederilor Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, pot aplica pentru obţinerea de credite garantate de stat în vederea reabilitării seismice a clădirilor. Statul garantează creditele de reabilitare seismică a clădirilor şi achită dobânda aferentă acestor credite prin instituţia mandatată de Ministerul Finanţelor.
(4)De creditele garantate de stat pot beneficia asociaţiile de proprietari sau proprietarii care locuiesc în imobile încadrate în clasele de risc seismic RsI şi RsII.Art. 18
(2)Beneficiarii subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă realizează măsurile de intervenţie pe bază de convenţie încheiată cu asociaţia de proprietari sau, în lipsa acesteia, cu proprietarii unităţilor locative, precum şi cu proprietarii spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă din clădirile cu destinaţia principală de locuinţă.
(6)Înstrăinarea, în decurs de 5 ani de la data recepţiei la terminarea lucrărilor, a spaţiilor cu destinaţia de locuinţă din clădirile incluse în program şi la care proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii au fost finanţate prin transferuri de la bugetul de stat prin program este condiţionată de rambursarea integrală a sumelor alocate de la bugetul de stat, precum şi a celor de la bugetele locale, calculate ca fiind cotă-parte din valoarea totală a investiţiei.
(7)Înstrăinarea, în decurs de 10 ani de la data recepţiei la terminarea lucrărilor, a spaţiilor cu altă destinaţie din clădirile incluse în program şi la care proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii au fost finanţate prin transferuri de la bugetul de stat prin program este condiţionată de rambursarea integrală a sumelor alocate de la bugetul de stat, precum şi a celor de la bugetele locale, calculate ca fiind cotă-parte din valoarea totală a investiţiei.
(1)Finanţarea acordată de la bugetul de stat prin program este nerambursabilă, inclusiv finanţarea acordată pentru persoanele juridice, proprietari ai spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, care se va acorda în baza unei scheme de ajutor de stat aprobate prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.
(2)Beneficiarii subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă realizează măsurile de intervenţie pe bază de convenţie încheiată cu asociaţia de proprietari sau, în lipsa acesteia, cu proprietarii unităţilor locative, precum şi cu proprietarii spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă din clădirile cu destinaţia principală de locuinţă.(3)Prin convenţia prevăzută la alin. (2) se vor stabili următoarele:
a)proprietarii, conform drepturilor reale intabulate în cartea funciară, destinaţia spaţiilor din clădire, conform evidenţelor direcţiilor de taxe şi impozite locale şi/sau documentaţiilor de urbanism, cotele-părţi indivize din proprietatea comună care revine fiecărei proprietăţi individuale stabilită conform măsurătorilor cadastrale;
b)sursele de finanţare asigurate, în condiţiile prezentei legi, după caz, din: transferuri de la bugetul de stat, bugetul local, alte surse;
c)obligaţiile în sarcina fiecărei părţi, conform prezentei legi şi celorlalte acte normative în vigoare.
(4)Obligaţiile în sarcina fiecărei părţi prevăzute la alin. (3) lit. c) privesc:
a)atribuirea, prin procedură de achiziţie publică, a contractului de prestare de servicii de expertizare şi/sau proiectare, respectiv de executare a lucrărilor de intervenţii;
b)notarea dreptului de creanţă în partea a III-a a cărţii funciare a imobilelor incluse în program, cu menţionarea cuantumului sumelor ce urmează a fi restituite de către fiecare proprietar persoană fizică sau juridică de locuinţă şi/sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, în situaţia înstrăinării imobilului înainte de termenul stabilit prin prezenta lege;
c)modificarea sumelor menţionate în partea a III-a a cărţii funciare, pe parcursul derulării lucrărilor de intervenţie, în funcţie de modificările valorii totale a investiţiei, după caz.
(5)Instituirea, modificarea şi radierea menţiunilor în cartea funciară conform alin. (4) lit. b) şi c) sunt scutite de plata taxei de timbru sau orice alte tarife.
(6)Înstrăinarea, în decurs de 5 ani de la data recepţiei la terminarea lucrărilor, a spaţiilor cu destinaţia de locuinţă din clădirile incluse în program şi la care proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii au fost finanţate prin transferuri de la bugetul de stat prin program este condiţionată de rambursarea integrală a sumelor alocate de la bugetul de stat, precum şi a celor de la bugetele locale, calculate ca fiind cotă-parte din valoarea totală a investiţiei.
(7)Înstrăinarea, în decurs de 10 ani de la data recepţiei la terminarea lucrărilor, a spaţiilor cu altă destinaţie din clădirile incluse în program şi la care proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii au fost finanţate prin transferuri de la bugetul de stat prin program este condiţionată de rambursarea integrală a sumelor alocate de la bugetul de stat, precum şi a celor de la bugetele locale, calculate ca fiind cotă-parte din valoarea totală a investiţiei.(8)Actele juridice de înstrăinare încheiate cu încălcarea prevederilor alin. (6) şi (7) sunt lovite de nulitate absolută. Nicio persoană care încheie astfel de acte nu poate invoca buna-credinţă în asemenea cazuri.
Art. 19
(1)În vederea includerii în program, beneficiarii transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru fiecare obiectiv de investiţii solicitarea de includere în program şi necesarul de sume de la bugetul de stat.
(2)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei verifică administrativ şi centralizează solicitările transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, în termen de 30 de zile de la înregistrare, iar pentru solicitările conforme întocmeşte listelesinteză cu obiective propuse spre finanţare pe fiecare subprogram, liste ce se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei. Solicitările neconforme rămân în baza de date a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, obiectivele urmând a fi introduse în listele-sinteză pe măsura îndeplinirii de către beneficiari a tuturor cerinţelor legale pentru introducerea acestora în program.
(1)În vederea includerii în program, beneficiarii transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru fiecare obiectiv de investiţii solicitarea de includere în program şi necesarul de sume de la bugetul de stat.
(2)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei verifică administrativ şi centralizează solicitările transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, în termen de 30 de zile de la înregistrare, iar pentru solicitările conforme întocmeşte listelesinteză cu obiective propuse spre finanţare pe fiecare subprogram, liste ce se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei. Solicitările neconforme rămân în baza de date a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, obiectivele urmând a fi introduse în listele-sinteză pe măsura îndeplinirii de către beneficiari a tuturor cerinţelor legale pentru introducerea acestora în program.(3)Modelul de solicitare de includere în program, precum şi detaliile privind verificarea administrativă a conformităţii/neconformităţii solicitărilor pe baza modelului aprobat se stabilesc prin norme metodologice.
(4)Listele-sinteză se pot modifica şi completa, după caz, în funcţie de solicitările conforme înregistrate la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
(5)Ordinul menţionat la alin. (2) se publică pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
Art. 20
(1)După includerea în lista-sinteză, pentru clădirile eligibile a intra în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă, încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiză tehnică, ordonatorii principali de credite ai unităţilor administrativ-teritoriale în raza cărora sunt amplasate clădirile vor lua măsurile necesare pentru:
a)obţinerea hotărârii asociaţiei de proprietari sau a hotărârilor tuturor asociaţiilor de proprietari în cazul clădirilor în care există mai mult de o asociaţie de proprietari, hotărâri luate cu jumătate plus unu din numărul membrilor; în cazul în care proprietarii nu sunt constituiţi în asociaţii de proprietari, cu acordul scris al jumătate plus unu din numărul acestora, pentru introducerea în program, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii; prevederile art. 10 rămân aplicabile;
a)obţinerea hotărârii asociaţiei de proprietari sau a hotărârilor tuturor asociaţiilor de proprietari în cazul clădirilor în care există mai mult de o asociaţie de proprietari, hotărâri luate cu jumătate plus unu din numărul membrilor; în cazul în care proprietarii nu sunt constituiţi în asociaţii de proprietari, cu acordul scris al jumătate plus unu din numărul acestora, pentru introducerea în program, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii; prevederile art. 10 rămân aplicabile;b)realizarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii;
c)aprobarea indicatorilor tehnico-economici corespunzători lucrărilor ce urmează a fi executate;
d)aprobarea finanţării categoriilor de cheltuieli care nu se finanţează de la bugetul de stat prin program;
e)obţinerea certificatului de urbanism şi a avizelor şi acordurilor solicitate prin acesta;
f)obţinerea autorizaţiei de construire.
(2)După includerea în lista-sinteză, pentru clădirile eligibile a intra în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică, încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiză tehnică, ordonatorii principali de credite, unităţile de cult recunoscute potrivit legii şi organizaţiile, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii vor lua măsurile necesare pentru:
a)realizarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii;
b)aprobarea indicatorilor tehnico-economici corespunzători lucrărilor ce urmează a fi executate;
c)aprobarea finanţării categoriilor de cheltuieli care nu se finanţează de la bugetul de stat prin program;
d)obţinerea certificatului de urbanism şi a avizelor şi acordurilor solicitate prin acesta;
e)obţinerea autorizaţiei de construire.
Art. 21
Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă, beneficiarii vor lua măsurile necesare pentru:
Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă, beneficiarii vor lua măsurile necesare pentru:a)organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de servicii/lucrări;
b)realizarea proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie;
c)asigurarea verificării proiectelor prin specialişti verificatori de proiecte atestaţi;
d)asigurarea relocării proprietarilor/locatarilor locuinţelor;
e)derularea contractelor de execuţie a lucrărilor de intervenţii;
f)asigurarea verificării execuţiei corecte a lucrărilor de intervenţii prin diriginţi de specialitate sau operatori economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor;
g)implementarea obligaţiilor ce decurg din contractul de finanţare;
h)organizarea recepţiei la terminarea lucrărilor;
i)predarea asociaţiei de proprietari/proprietarilor, după caz, a documentaţiei legale pentru completarea cărţii tehnice a construcţiei.
Art. 22
Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică, ordonatorii principali de credite, unităţile de cult recunoscute potrivit legii şi organizaţiile, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii vor lua măsurile necesare pentru:
Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică, ordonatorii principali de credite, unităţile de cult recunoscute potrivit legii şi organizaţiile, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii vor lua măsurile necesare pentru:a)organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de servicii/lucrări;
b)realizarea proiectului tehnic şi detaliilor de execuţie;
c)asigurarea verificării proiectelor prin specialişti verificatori de proiecte atestaţi;
d)derularea contractelor de execuţie a lucrărilor de intervenţii;
e)asigurarea verificării execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii prin diriginţi de specialitate sau operatori economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor;
f)implementarea obligaţiilor ce decurg din contractul de finanţare;
g)organizarea recepţiei la terminarea lucrărilor.
Art. 23
Pentru încheierea contactelor de finanţare, beneficiarii programului, pentru obiectivele de investiţii incluse în listele-sinteză prevăzute la art. 19 alin. (2), depun la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei următoarele documentaţii:
a)autorizaţia de construire valabilă, obţinută pe baza proiectului pentru autorizarea/desfiinţarea executării lucrărilor, reglementată prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)devizul general, cu identificarea categoriilor de cheltuieli ce se finanţează de la bugetul de stat şi a celor suportate de autoritatea locală/beneficiar;
c)documente care să prezinte stadiul fizic realizat, dacă este cazul.
Art. 231
(1)Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obiectivele de investiţii incluse în listele-sinteză prevăzute la art. 19 alin. (2), încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI, termenul pentru eliberarea certificatului de urbanism de către autorităţile competente este de 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.
(2)Pentru obiectivele de investiţii prevăzute la alin. (1), avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, inclusiv avizul autorităţii administraţiei publice centrale competente în domeniul protejării patrimoniului cultural sau al structurilor deconcentrate ale acesteia, împreună cu punctul de vedere al autorităţii competente pentru protecţia mediului, se emit de entităţile competente în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării acestora/depunerii documentaţiei specifice complete.
(3)Autorizaţiile de construire pentru obiectivele de investiţii prevăzute la alin. (1) se emit în regim de urgenţă, în termenul prevăzut la art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)[textul din Art. 23^1, alin. (4) din capitolul III a fost abrogat la 02-oct-2025 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 52/2025]Art. 24
(11)În cazul documentaţiilor conforme prevăzute la alin. (1) pentru care nu se pot încheia contracte de finanţare din cauza fondurilor insuficiente alocate de la bugetul de stat, autorităţile locale, inclusiv sectoarele municipiului Bucureşti, pot decide finanţarea din sursele prevăzute în bugetele locale sau din alte surse legal constituite în acest sens. Modalitatea de implementare se stabileşte prin hotărâre de consiliul local.
(12)Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile aflate în proprietatea sau administrarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale, în cazul în care finanţarea asigurată de la bugetul de stat este insuficientă, autorităţile locale, inclusiv sectoarele municipiului Bucureşti, dar şi consiliile judeţene, pot decide finanţarea din sursele prevăzute în bugetele locale sau din alte surse legal constituite în acest sens.
(21)În baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) din Legea nr. 489/2006, republicată, se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi unităţile de cult recunoscute potrivit legii, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 2 ani în cazuri justificate, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare.
(22)În baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 139/1995, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 46 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi organizaţiile, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 2 ani în cazuri justificate, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare.
(1)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei verifică administrativ şi centralizează documentaţiile transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, iar pentru documentaţiile conforme, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinaţie, prevăzute în legea bugetară anuală, încheie contracte de finanţare.
(11)În cazul documentaţiilor conforme prevăzute la alin. (1) pentru care nu se pot încheia contracte de finanţare din cauza fondurilor insuficiente alocate de la bugetul de stat, autorităţile locale, inclusiv sectoarele municipiului Bucureşti, pot decide finanţarea din sursele prevăzute în bugetele locale sau din alte surse legal constituite în acest sens. Modalitatea de implementare se stabileşte prin hotărâre de consiliul local.
(12)Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile aflate în proprietatea sau administrarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale, în cazul în care finanţarea asigurată de la bugetul de stat este insuficientă, autorităţile locale, inclusiv sectoarele municipiului Bucureşti, dar şi consiliile judeţene, pot decide finanţarea din sursele prevăzute în bugetele locale sau din alte surse legal constituite în acest sens.(2)Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) şi h) şi alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2), se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi unităţile administrativ-teritoriale reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 2 ani în cazuri justificate, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare.
(21)În baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) din Legea nr. 489/2006, republicată, se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi unităţile de cult recunoscute potrivit legii, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 2 ani în cazuri justificate, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare.
(22)În baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 139/1995, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 46 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi organizaţiile, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 2 ani în cazuri justificate, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare.(3)Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (6) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2) se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi beneficiarii instituţii publice centrale.
(4)Documentaţiile care în urma analizei de conformitate administrativă sunt declarate neconforme se returnează beneficiarilor programului, motivat, cu menţiunea că documentaţiile revizuite vor primi un nou număr de înregistrare.
(5)Pentru beneficiarii instituţii publice ale administraţiei publice centrale finanţate integral de la bugetul de stat, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei virează anual, la solicitarea acestora, sumele aferente contractelor de finanţare prevăzute la alin. (3), în cont distinct de venituri ale bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al beneficiarilor respectivi.
(6)Se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite, să majoreze, la poziţii distincte, veniturile bugetului de stat, precum şi creditele bugetare prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite cu suma virată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru finanţarea cheltuielilor aferente contractelor de finanţare prevăzute la alin. (3), în termen de 10 zile de la data propunerii.
(7)Concomitent cu majorarea prevăzută la alin. (6) se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite, să majoreze creditele de angajament prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite cu suma necesară implementării obiectivelor de investiţii, fără a depăşi valoarea totală a obiectivului menţionată în contractul prevăzut la alin. (3), în termen de 10 zile de la data propunerii.
(8)Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze influenţele aprobate potrivit alin. (6) şi (7) în bugetele lor şi în anexele la acestea, să introducă obiectivele de investiţii în anexe şi să le comunice Ministerului Finanţelor, în termen de 5 zile lucrătoare.
(9)Cererile de deschidere de credite bugetare prezentate de ordonatorii principali de credite pentru finanţarea obiectivelor de investiţii vor fi însoţite de avizul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu privire la eligibilitatea cheltuielilor solicitate prin deschiderea de credite bugetare. Deschiderile de credite bugetare se realizează de către Ministerul Finanţelor în termen de 5 zile de la data depunerii cererii.
(10)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei emite avizul prevăzut la alin. (9) în baza documentelor justificative depuse de către beneficiarii prevăzuţi la alin. (5) şi numai după stabilirea eligibilităţii cheltuielilor solicitate.
(11)În cazul în care ordonatorii principali de credite nu ataşează cererii de deschidere de credite avizul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei prevăzut la alin. (9), Ministerul Finanţelor restituie deschiderea de credite bugetare solicitată.
(12)Conţinutul, formatul şi termenul de emitere a avizului prevăzut la alin. (9) se aprobă prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, aprobate prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.
(13)Până la data de 22 decembrie a anului bugetar, sumele rămase neutilizate, determinate ca diferenţă între veniturile încasate potrivit alin. (5) şi plăţile efectuate, se virează de către ordonatorii de credite beneficiari din contul de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate, la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în contul de cheltuieli din care au fost virate iniţial.
(14)Sumele virate în contul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei prevăzut la alin. (13) se pot solicita în anul următor, urmând procedura prevăzută la alin. (5)-(7).
(15)În termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea obiectivului de investiţii, beneficiarii instituţii publice finanţate integral de la bugetul de stat restituie sumele neutilizate din contul de venituri în care au fost încasate, la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în contul de cheltuieli din care au fost virate iniţial, dacă restituirea se efectuează în anul în care au fost alocate sumele, sau potrivit prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care sumele se restituie în anul următor celui în care au fost alocate.
Art. 25
(1)Beneficiarii programului sunt responsabili de utilizarea eficientă a fondurilor alocate investiţiilor, precum şi de realizarea obiectivelor de investiţii incluse în program, în termenele prevăzute în contractul de finanţare.
(2)În cazul nefinalizării obiectivelor de investiţii în termenele stabilite prin contractul de finanţare, sumele transferate de la bugetul de stat se restituie Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
(3)După încheierea contractelor de finanţare, valoarea alocată de la bugetul de stat nu se majorează, iar în situaţia în care apar cheltuieli suplimentare, acestea se finanţează din sursele prevăzute din bugetele locale sau alte surse legal constituite.
Art. 26
(1)Sumele aferente contractelor de finanţare se transferă beneficiarilor în limita bugetului anual al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei aprobat cu această destinaţie, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea serviciilor/lucrărilor executate, cu excepţia beneficiarilor instituţii publice centrale finanţate integral de la bugetul de stat cărora le sunt aplicabile prevederile art. 24 alin. (5).
(2)Efectuarea primului transfer de la bugetul de stat, pentru obiectivele de investiţii incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a), este condiţionată de încheierea convenţiei prevăzute la art. 18 alin. (2).
(3)[textul din Art. 26, alin. (3) din capitolul III a fost abrogat la 02-oct-2025 de Art. I, punctul 10. din Ordonanta urgenta 52/2025]
(4)În situaţia epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu această destinaţie, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei înştiinţează beneficiarii contractelor de finanţare cu privire la aceasta.
(5)După primirea înştiinţării prevăzute la alin. (4) beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate, respectiv sistarea prestării de servicii, execuţiei de lucrări sau continuă implementarea obiectivelor de investiţii din surse proprii sau alte surse legal constituite.
(6)După înştiinţarea beneficiarilor, în situaţia suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anunţă beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume, acestea urmând a se realiza în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea serviciilor/lucrărilor executate, şi, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare.
Art. 27
(1)În perioada de valabilitate a contractelor de finanţare multianuală, în situaţia în care beneficiarii, unităţile şi subdiviziunile administrativ-teritoriale, unităţile de cult recunoscute conform legii şi organizaţiile, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii decontează sumele aferente contribuţiei de la bugetul de stat din surse proprii sau alte surse legal constituite, au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinaţie, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea serviciilor/lucrărilor executate.
(2)În baza contractelor de finanţare se decontează şi cheltuielile pentru elaborarea expertizelor tehnice în vederea încadrării clădirilor într-o clasă de risc seismic şi a fundamentării măsurilor de intervenţie şi pentru elaborarea auditului energetic, efectuate anterior introducerii în program şi încheierii contractului de finanţare.Art. 28
(1)Pe perioada de derulare a contractelor de finanţare multianuală încheiate conform art. 24 alin. (2)-(22), în situaţia în care solicitările de transfer depuse depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea serviciilor/lucrărilor executate.
(1)Pe perioada de derulare a contractelor de finanţare multianuală încheiate conform art. 24 alin. (2)-(22), în situaţia în care solicitările de transfer depuse depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea serviciilor/lucrărilor executate.(2)În situaţia în care durata contractelor de finanţare multianuală încetează, iar solicitările de transfer depuse la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în perioada de valabilitate a contractului de finanţare depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condiţiile art. 281 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 29
Beneficiarii, în baza contractelor de finanţare multianuală încheiate în temeiul prezentei legi, cuprind în bugetul propriu credite bugetare estimate în funcţie de graficele de realizare aferente prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări.
Art. 30
(1)În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate şi solicită restituirea în termen de 30 de zile calendaristice a sumelor decontate necuvenit.
(2)În situaţia în care beneficiarii unităţi administrativ-teritoriale, reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale, nu restituie sumele decontate necuvenit în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei solicită în scris direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află unităţile administrativ-teritoriale sistarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii. Alocarea şi utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate în condiţiile altor acte normative, se menţin.
(3)După recuperarea sumelor de la beneficiari, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei comunică, în scris, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află unităţile administrativ-teritoriale, care dispun încetarea restricţiilor prevăzute la alin. (2).
(4)La cererea beneficiarului care se angajează să achite sumele decontate necuvenit prevăzute la alin. (1) şi în care se menţionează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei ca beneficiar al sumelor şi detaliile privind plata, directorii generali ai direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/directorul general al Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti/şefii de administraţie ai administraţiilor judeţene ale finanţelor publice alimentează conturile acestora atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, până la nivelul sumelor solicitate pentru plata sumelor decontate necuvenit prevăzute la alin. (1).
(5)În termen de două zile lucrătoare de la data alocării sumelor, ordonatorii de credite prezintă unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului documentele de plată prin care achită sumele decontate necuvenit, prevăzute la alin. (1), potrivit celor menţionate în cerere.
(6)În cazul în care ordonatorii de credite nu prezintă documentele de plată în termenul prevăzut la alin. (5) sau în cazul în care acestea nu sunt întocmite potrivit destinaţiei prevăzute la alin. (4), unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligaţia să retragă din conturile bugetelor locale sumele aferente cotelor defalcate din impozitul pe venit, precum şi sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost alocate pe baza cererii, corespunzătoare documentelor de plată neprezentate sau întocmite eronat. Unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligaţia să comunice de îndată ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale sumele care au fost retrase şi motivele pentru care au fost retrase.
(7)În situaţia în care beneficiarii instituţii publice centrale nu restituie sumele decontate necuvenit în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei poate solicita instanţelor de judecată obligarea instituţiilor centrale beneficiare ale programului la restituirea sumelor.
Art. 31
(1)Beneficiarii răspund de organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile legale şi cu obligaţiile din contractele de finanţare multianuală, precum şi de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program, potrivit destinaţiei pentru care au fost alocate.
(2)Beneficiarii au obligaţia să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei toate documentele necesare monitorizării şi finanţării prin program a obiectivelor de investiţii şi sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate.
(3)Beneficiarii programului răspund, potrivit legii, pentru necesitatea şi oportunitatea sumelor solicitate de la bugetul de stat, precum şi pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea sumelor cheltuite în scopul pentru care au fost alocate.
Art. 311
(1)Beneficiarii subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică, prevăzut la art. 12 lit. b), au obligaţia ca pe o perioadă de 5 ani de la încheierea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor pentru obiectivele de investiţii finanţate prin program să le menţină destinaţia şi să asigure întreţinerea acestora, sub sancţiunea restituirii sumelor transferate de la bugetul de stat prin program.
(2)În situaţia în care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei constată că nu au fost respectate obligaţiile prevăzute la alin. (1), acesta iniţiază procedurile de recuperare a sumelor transferate de la bugetul de stat, conform prevederilor art. 30, în termen de 30 de zile de la constatare.Art. 32
(1)Programarea, coordonarea şi monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea obiectivelor de investiţii din program se fac de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
(2)Reprezentanţii Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, împreună cu reprezentanţi cu atribuţii de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., pot efectua verificări prin sondaj pentru lucrările realizate la obiectivele de investiţii derulate prin program.