Capitolul i - Dispoziţii generale - Legea 21/1996 Legea concurenţei - Republicare
M.Of. 153
În vigoare Versiune de la: 26 Iunie 2025
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta lege are drept scop protecţia, menţinerea şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor.
(2)În înţelesul prezentei legi, principiile statuate de Directiva (UE) 2019/1 a Parlamentului European şi a Consiliului, transpusă prin prezenta lege, se aplică situaţiilor în care Consiliul Concurenţei aplică doar prevederile art. 101 şi/sau 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, aplică în mod paralel legislaţia naţională şi prevederile art. 101 şi/sau 102 din TFUE, precum şi atunci când aplică legislaţia naţională în mod exclusiv.
(3)Consiliul Concurenţei exercită în calitate de autoritate naţională de concurenţă atribuţiile prevăzute de prezenta lege, dispunând de garanţiile de independenţă, resurse şi competenţe în materie de aplicare a legii, astfel încât concurenţa să nu fie denaturată pe piaţa internă.
(4)În vederea asigurării asistenţei reciproce pentru garantarea bunei funcţionări a pieţei interne, Consiliul Concurenţei cooperează cu Comisia Europeană şi cu celelalte autorităţi naţionale de concurenţă în cadrul Reţelei europene în domeniul concurenţei.Art. 2
(2)[textul din Art. 2, alin. (2) din capitolul I a fost abrogat la 06-dec-2023 de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 108/2023]
(1)Dispoziţiile prezentei legi se aplică actelor şi faptelor care restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa, săvârşite de:
a)întreprinderi sau asocieri de întreprinderi - persoane fizice sau juridice - de cetăţenie, respectiv de naţionalitate română sau străină, denumite în continuare întreprinderi;
a)întreprinderi sau asocieri de întreprinderi - persoane fizice sau juridice - de cetăţenie, respectiv de naţionalitate română sau străină, denumite în continuare întreprinderi;b)autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale sau locale, în măsura în care acestea, prin deciziile emise sau prin reglementările adoptate, intervin în operaţiuni de piaţă, influenţând direct sau indirect concurenţa, cu excepţia situaţiilor când asemenea măsuri sunt luate în aplicarea altor legi sau pentru apărarea unui interes public major.
(2)[textul din Art. 2, alin. (2) din capitolul I a fost abrogat la 06-dec-2023 de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 108/2023](3)Când întreprinderile, definite potrivit prevederilor alin. (1) lit. a), participă la o grupare realizată pe cale convenţională prin acord, înţelegere, pact, protocol, contract şi altele asemenea, fie ea explicită, publică ori ascunsă, dar fără personalitate juridică şi indiferent de formă - alianţă, coaliţie, grup, bloc, federaţie şi altele asemenea - pentru actele şi faptele prevăzute la alin. (1), săvârşite în cadrul participării la o asemenea grupare, dispoziţiile prezentei legi se aplică fiecărei întreprinderi, ţinându-se seama de principiul proporţionalităţii.
(4)Dispoziţiile prezentei legi se aplică actelor şi faptelor prevăzute la alin. (1), când sunt săvârşite pe teritoriul României, precum şi celor săvârşite în afara teritoriului ţării, atunci când produc efecte pe teritoriul României.
Art. 21
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)autoritate de concurenţă - Comisia Europeană, Consiliul Concurenţei sau orice altă autoritate naţională de concurenţă desemnată de un stat membru al Uniunii Europene conform dispoziţiilor art. 35 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la articolele 81 şi 82 din tratat, denumit în cele ce urmează Regulamentul (CE) nr. 1/2003, ori toate, după caz;
b)autoritate naţională de concurenţă - o autoritate desemnată de un stat membru al Uniunii Europene în temeiul art. 35 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 ca fiind responsabilă cu aplicarea prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE;
c)autoritate solicitantă - o autoritate naţională de concurenţă care formulează o cerere de asistenţă reciprocă;
d)autoritate solicitată - Consiliul Concurenţei, care primeşte o solicitare de asistenţă reciprocă, iar în cazul unei solicitări de asistenţă menţionate la art. 664 alin. (1), autoritate solicitată înseamnă Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
e)cartel - un acord sau o practică concertată între doi sau mai mulţi concurenţi, care urmăreşte coordonarea comportamentului concurenţial al acestora pe piaţă sau influenţarea parametrilor relevanţi ai concurenţei prin practici care includ, printre altele, fixarea sau coordonarea preţurilor de achiziţie sau de vânzare sau a altor condiţii comerciale, inclusiv în legătură cu drepturile de proprietate intelectuală, alocarea cotelor de producţie sau de vânzare, împărţirea pieţelor şi a clienţilor, inclusiv manipularea procedurilor de cerere de oferte, restricţionări ale importurilor sau exporturilor sau acţiuni anticoncurenţiale împotriva altor concurenţi;
f)cartel secret - un cartel a cărui existenţă este parţial sau integral ascunsă;
g)clemenţă - atât imunitatea la amenzi, cât şi reducerea amenzilor;
h)controlor de acces - sensul noţiunii este cel folosit la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2022/1.925 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1.937 şi (UE) 2020/1.828, denumit în continuare Regulamentul privind pieţele digitale;
i)decizie definitivă - o decizie care nu poate sau nu mai poate fi contestată potrivit legii;
j)declaraţie de clemenţă - informarea, în mod voluntar, a Consiliului Concurenţei, în scris sau oral, de către o întreprindere sau o persoană fizică sau în numele acesteia ori o înregistrare a acestei informări, care prezintă informaţiile pe care întreprinderea sau persoana fizică în cauză le cunoaşte cu privire la o practică anticoncurenţială interzisă de art. 5 din prezenta lege şi/sau de art. 101 din TFUE şi propriul rol în cadrul acesteia şi care a fost redactată în mod specific pentru a fi înaintată Consiliului Concurenţei în vederea obţinerii imunităţii la amenzi sau a unei reduceri a amenzilor în cadrul unui program de clemenţă, neincluzând dovezile care există indiferent de procedurile de aplicare a legii şi indiferent dacă aceste informaţii se află sau nu în dosarul unei autorităţi de concurenţă, şi anume informaţiile preexistente. Declaraţiile de clemenţă în ceea ce priveşte cereri complete sau simplificate se pot depune în limba română sau în altă limbă oficială a Uniunii asupra căreia s-a convenit de comun acord între Consiliul Concurenţei şi solicitantul clemenţei;
k)dreptul intern în materie de concurenţă - prevederile art. 5 şi 6, care urmăresc în principal acelaşi obiectiv ca prevederile art. 101 şi 102 din TFUE şi care sunt aplicate aceluiaşi caz, în paralel cu dreptul Uniunii în materie de concurenţă, precum şi prevederile art. 8 şi cele referitoare la materia concentrărilor economice;
l)imunitatea la amendă - scutirea de amenda care ar fi impusă în mod normal unei întreprinderi pentru participarea sa la o practică anticoncurenţială cu scopul de a o recompensa pentru cooperarea sa cu o autoritate de concurenţă în cadrul unui program de clemenţă;
m)instanţă naţională - orice instanţă dintr-un stat membru al Uniunii Europene în sensul prevederilor art. 267 din TFUE;
n)instanţă de control judiciar - o instanţă naţională care este competentă, prin soluţionarea unor căi de atac ordinare, să exercite controlul judiciar asupra deciziilor unei autorităţi naţionale de concurenţă sau asupra hotărârilor judecătoreşti privind deciziile respective, indiferent dacă instanţa respectivă are competenţa de constatare a unei încălcări a legislaţiei în materie de concurenţă;
o)întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul de finanţare;
p)procedură de aplicare a legii - procedura desfăşurată în faţa Consiliului Concurenţei pentru aplicarea dispoziţiilor art. 5 şi/sau 6 din prezenta lege şi a prevederilor art. 101 şi/sau 102 din TFUE până la terminarea unei astfel de proceduri prin adoptarea de către Consiliul Concurenţei a unei decizii menţionate la art. 46 din lege ori prin adoptarea unei decizii în temeiul art. 7, 9 sau 10 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 în cazul Comisiei Europene, precum şi procedura desfăşurată în faţa Consiliului Concurenţei pentru aplicarea dispoziţiilor art. 8 sau a prevederilor în materia concentrărilor economice sau până când Consiliul Concurenţei ajunge la concluzia că nu există motive pentru continuarea acţiunii sale;
q)program de clemenţă - un program privind aplicarea prevederilor art. 5 din prezenta lege sau a prevederilor art. 101 din TFUE, pe baza căruia un participant la o înţelegere anticoncurenţială sau o practică concertată, în mod independent de celelalte întreprinderi implicate, cooperează în cadrul unei investigaţii desfăşurate de Consiliul Concurenţei sau în vederea declanşării de către acesta a procedurii de investigaţie, furnizând, în mod voluntar, informaţiile pe care le are despre practica interzisă şi despre rolul său în cadrul acesteia şi primind în schimb, printr-o decizie sau prin încetarea procedurii, imunitate la amendă sau o reducere a amenzii care ar urma să fie impuse pentru implicarea sa în practica anticoncurenţială respectivă;
r)reducerea amenzii în cadrul procedurii de clemenţă - o reducere a cuantumului amenzii care ar fi impusă în mod normal unei întreprinderi pentru participarea sa la o practică anticoncurenţială cu scopul de a o recompensa pentru cooperarea sa cu o autoritate de concurenţă în cadrul unui program de clemenţă;
s)Reţeaua europeană în domeniul concurenţei - reţeaua autorităţilor publice, formată din autorităţile naţionale de concurenţă şi Comisie, pentru a oferi un forum de discuţii şi cooperare în ceea ce priveşte aplicarea şi asigurarea respectării prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE;
ş)solicitarea expresă a întreprinderilor investigate formulată în vederea recunoaşterii săvârşirii faptei în temeiul art. 57 alin. (3) - informarea în mod voluntar a Consiliului Concurenţei de către o întreprindere sau în numele unei întreprinderi, care cuprinde recunoaşterea participării sale la săvârşirea unei fapte prevăzute la art. 55 alin. (1) sau renunţarea la a contesta această participare şi asumarea responsabilităţii sale pentru încălcarea respectivă, informare redactată în mod specific pentru ca autoritatea de concurenţă să poată aplica o procedură simplificată;
t)solicitant - o întreprindere care depune o cerere de imunitate sau de reducere a amenzilor în cadrul unui program de clemenţă.Art. 3
(2)Consiliul Concurenţei aplică dispoziţiile art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la articolele 81 şi 82 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003, în cazurile în care actele sau faptele întreprinderilor sau asocierilor de întreprinderi pot afecta comerţul dintre statele membre ale Uniunii Europene.
(3)Toate trimiterile la aplicarea prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE sau la încălcarea acestora cuprinse în prezenta lege includ aplicarea, în acelaşi caz şi în paralel, a dreptului intern în materie de concurenţă.
(4)În vederea aplicării eficace a prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE, respectiv a prevederilor art. 5 şi 6 din prezenta lege, Guvernul include în proiectul bugetului de stat, înaintat Parlamentului, bugetul propriu al Consiliului Concurenţei, aprobat conform prevederilor art. 24 alin. (1), pentru exercitarea în mod corespunzător, în condiţii de independenţă, a competenţelor sale. Bugetul Consiliului Concurenţei cuprinde resurse necesare adecvate pentru asigurarea numărului optim de personal calificat, pregătirea profesională şi salarizarea acestuia, dotările tehnice şi tehnologice şi logistica aferentă desfăşurării activităţii.
(5)Consiliul Concurenţei are independenţa necesară în cheltuirea bugetului alocat în scopul îndeplinirii sarcinilor încredinţate.
(1)Punerea în aplicare a prezentei legi este încredinţată Consiliului Concurenţei ca autoritate naţională în domeniul concurenţei. Consiliul Concurenţei este autoritate administrativă autonomă, învestită în acest scop, în condiţiile, modalităţile şi limitele stabilite prin dispoziţiile prezentei legi.
(2)Consiliul Concurenţei aplică dispoziţiile art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la articolele 81 şi 82 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003, în cazurile în care actele sau faptele întreprinderilor sau asocierilor de întreprinderi pot afecta comerţul dintre statele membre ale Uniunii Europene.
(3)Toate trimiterile la aplicarea prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE sau la încălcarea acestora cuprinse în prezenta lege includ aplicarea, în acelaşi caz şi în paralel, a dreptului intern în materie de concurenţă.
(4)În vederea aplicării eficace a prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE, respectiv a prevederilor art. 5 şi 6 din prezenta lege, Guvernul include în proiectul bugetului de stat, înaintat Parlamentului, bugetul propriu al Consiliului Concurenţei, aprobat conform prevederilor art. 24 alin. (1), pentru exercitarea în mod corespunzător, în condiţii de independenţă, a competenţelor sale. Bugetul Consiliului Concurenţei cuprinde resurse necesare adecvate pentru asigurarea numărului optim de personal calificat, pregătirea profesională şi salarizarea acestuia, dotările tehnice şi tehnologice şi logistica aferentă desfăşurării activităţii.
(5)Consiliul Concurenţei are independenţa necesară în cheltuirea bugetului alocat în scopul îndeplinirii sarcinilor încredinţate.
Art. 31
(1)Procedurile privind încălcarea dispoziţiilor prezentei legi, inclusiv exercitarea competenţelor de către Consiliul Concurenţei în aplicarea legii respectă principiile generale ale dreptului Uniunii şi Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
(2)În exercitarea competenţelor prevăzute de prezenta lege, Consiliul Concurenţei asigură respectarea garanţiilor adecvate în ceea ce priveşte drepturile la apărare ale întreprinderilor, inclusiv dreptul de a fi audiat şi dreptul la o cale de atac eficientă în faţa unei instanţe judecătoreşti.Art. 4
(3)Pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.
(5)Întreprinderile transmit la cererea Consiliului Concurenţei preţurile de vânzare a produselor comercializate de acestea, în vederea realizării de analize, studii de piaţă sau comparaţii de preţ incluse în platformele on-line destinate informării consumatorilor. În acest scop, selectarea sectoarelor din economie incluse în platformele online se realizează de către Consiliul Concurenţei, cu consultarea autorităţii de reglementare din sectorul respectiv.
(6)Întreprinderile transmit la cererea Consiliului Concurenţei preţurile de vânzare a produselor comercializate de acestea, în vederea realizării de analize, studii de piaţă sau comparaţii de preţ incluse în platformele online destinate informării consumatorilor. În acest scop, selectarea sectoarelor din economie incluse în platformele online se realizează de către Consiliul Concurenţei, cu consultarea autorităţii de reglementare din sectorul respectiv.
(1)Preţurile produselor şi tarifele serviciilor şi lucrărilor se determină în mod liber prin concurenţă, pe baza cererii şi ofertei. Preţurile şi tarifele practicate în cadrul unor activităţi cu caracter de monopol natural sau al unor activităţi economice prevăzute prin lege se stabilesc şi se ajustează cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, cu excepţia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevăzute alte competenţe.
(2)În sectoarele economice sau pe pieţele unde concurenţa este exclusă sau substanţial restrânsă prin efectul unei legi sau datorită existenţei unei poziţii de monopol, Guvernul poate, prin hotărâre, să instituie forme corespunzătoare de control al preţurilor pentru o perioadă de cel mult 3 ani, care poate fi prelungită succesiv pe durate de câte cel mult un an, dacă împrejurările care au justificat adoptarea respectivei hotărâri continuă să existe.
(3)Pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.(4)Intervenţia Guvernului în situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) se face cu avizul Consiliului Concurenţei.
(5)Întreprinderile transmit la cererea Consiliului Concurenţei preţurile de vânzare a produselor comercializate de acestea, în vederea realizării de analize, studii de piaţă sau comparaţii de preţ incluse în platformele on-line destinate informării consumatorilor. În acest scop, selectarea sectoarelor din economie incluse în platformele online se realizează de către Consiliul Concurenţei, cu consultarea autorităţii de reglementare din sectorul respectiv.
(6)Întreprinderile transmit la cererea Consiliului Concurenţei preţurile de vânzare a produselor comercializate de acestea, în vederea realizării de analize, studii de piaţă sau comparaţii de preţ incluse în platformele online destinate informării consumatorilor. În acest scop, selectarea sectoarelor din economie incluse în platformele online se realizează de către Consiliul Concurenţei, cu consultarea autorităţii de reglementare din sectorul respectiv.