Legea 2/2024 pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiect privind consolidarea bazelor pentru îmbunătăţirea furnizării serviciilor judiciare) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 17 iulie 2023

M.Of. 9

În vigoare
Versiune de la: 22 Noiembrie 2024
Legea 2/2024 pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiect privind consolidarea bazelor pentru îmbunătăţirea furnizării serviciilor judiciare) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 17 iulie 2023
Dată act: 3-ian-2024
Emitent: Parlamentul
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1
Se ratifică Acordul de împrumut (Proiect privind consolidarea bazelor pentru îmbunătăţirea furnizării serviciilor judiciare) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 17 iulie 2023, în valoare de 100 de milioane de euro, denumit în continuare Acord de împrumut.
Art. 2
(1)Ministerul Justiţiei este desemnat agenţie de implementare şi în această calitate i se deleagă întreaga autoritate şi responsabilitate în realizarea Proiectului prevăzut la art. 1, denumit în continuare Proiect.
(2)Ministerul Finanţelor va încheia cu Ministerul Justiţiei un acord subsidiar, prin care se vor stabili drepturile şi obligaţiile părţilor în implementarea Proiectului şi în aplicarea Acordului de împrumut.
(3)Ministerul Justiţiei va implementa Proiectul prin Direcţia de implementare a proiectelor finanţate din împrumuturi externe, existentă în structura acestuia, astfel cum este prevăzut în Acordul de împrumut.
(4)Ministerul Justiţiei va menţine Direcţia de implementare a proiectelor finanţate din împrumuturi externe pe toată durata implementării Proiectului, cu atribuţii, structură şi resurse satisfăcătoare pentru Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Art. 3
(1)Cheltuielile reprezentând echivalentul în lei al valorii împrumutului, cu excepţia fondurilor care se alocă categoriilor «Cheltuieli eligibile în cadrul CERP» şi «Finanţare complementară CAT-DDO», vor fi asigurate din bugetul Ministerului Justiţiei, în limita sumelor alocate anual cu această destinaţie de la bugetul de stat.
(2)Cheltuielile reprezentând echivalentul în lei al fondurilor care se alocă din împrumut la categoria «Cheltuieli eligibile în cadrul CERP» vor fi cuprinse în bugetul ministerului/ministerelor de resort desemnat/desemnate agenţie/agenţii de implementare a CERP, conform Manualului CERP, în cadrul sumelor alocate anual cu această destinaţie de la bugetul de stat.
(3)În condiţiile în care sumele împrumutului nu mai sunt disponibile ca urmare a activării Opţiunii de răspuns rapid, finanţarea activităţilor cuprinse în cadrul Proiectului prevăzut la art. 1 se asigură, inclusiv după data-limită de finalizare a proiectului, din sume alocate anual cu această destinaţie de la bugetul de stat, în bugetul Ministerului Justiţiei şi/sau din alte surse legal constituite.

Art. 4
Contribuţia României la finanţarea Proiectului se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiţiei, în limita echivalentului în lei al sumei de 34 de milioane de euro, care include cheltuieli cu servicii şi despăgubiri aferente procedurii de expropriere conform Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, şi salarizarea personalului Direcţiei de implementare a proiectelor finanţate din împrumuturi externe din cadrul Ministerului Justiţiei.
Art. 5
Sumele trase din împrumut şi virate în contul de valută deschis pe numele Ministerului Finanţelor la Banca Naţională a României se utilizează pe măsura necesităţilor de finanţare a deficitului bugetului de stat şi refinanţării datoriei publice guvernamentale, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6
Plata serviciului datoriei publice aferent împrumutului, respectiv rambursarea capitalului, achitarea dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente împrumutului, se asigură conform legislaţiei în vigoare privind datoria publică, prin mecanismul aferent finanţărilor rambursabile contractate de Guvernul României, prin Ministerul Finanţelor, în vederea finanţării deficitului bugetului de stat, refinanţării şi rambursării anticipate a datoriei publice guvernamentale.
Art. 7
(1)Se autorizează Guvernul României ca, prin Ministerul Finanţelor, să convină cu Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare amendamente la conţinutul Acordului de împrumut care nu sunt de natură să majoreze obligaţiile financiare asumate de România faţă de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
(2)Amendamentele convenite potrivit alin. (1) se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3)Fără a contraveni prevederilor prezentului articol, redistribuirea sumelor între categoriile de cheltuieli în cadrul împrumutului, în cazul activării Opţiunii de răspuns rapid, astfel cum se convine cu Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, nu reprezintă amendament la acordul de împrumut şi nu necesită aprobare prin act normativ.

-****-
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,

ALFRED-ROBERT SIMONIS

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

SORIN-MIHAI CÎMPEANU

ANEXĂ:
ACORD DE ÎMPRUMUT (Proiect privind consolidarea bazelor pentru îmbunătăţirea furnizării serviciilor judiciare) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 9 din data de 5 ianuarie 2024