Capitolul xiv - Promovarea calităţii şi excelenţei în învăţământul superior şi în cercetarea ştiinţifică - Legea 199/2023 a învăţământului superior
M.Of. 614
În vigoare Versiune de la: 1 August 2025
CAPITOLUL XIV:Promovarea calităţii şi excelenţei în învăţământul superior şi în cercetarea ştiinţifică
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 112
(1)Asigurarea calităţii învăţământului superior şi a cercetării ştiinţifice universitare este o obligaţie a instituţiei de învăţământ superior şi o atribuţie fundamentală a Ministerului Educaţiei. În realizarea acestei atribuţii, Ministerul Educaţiei colaborează cu ARACIS, cu alte agenţii înscrise în EQAR, precum şi cu alte organisme cu competenţe în domeniu, conform legislaţiei în vigoare.
(2)Instituţia de învăţământ superior înfiinţează Comisia de evaluare şi asigurare a calităţii, denumită în continuare CEAC, şi structuri tehnico-administrative şi de suport, care să faciliteze managementul activităţilor de asigurare şi evaluare internă şi externă a calităţii, finanţate din veniturile acestora. Rolul şi atribuţiile CEAC sunt stabilite printr-un regulament aprobat de către senatul universitar.
(3)Studenţii sunt parteneri cu drepturi depline în procesul de asigurare a calităţii.
Art. 113
(1)Instituţiile de învăţământ superior au obligaţia de a furniza Ministerului Educaţiei datele solicitate de acesta, conform prevederilor legale.
(2)Instituţiile de învăţământ superior care refuză să facă publice datele de interes public solicitate de Ministerul Educaţiei sau raportează date false încalcă principiul răspunderii publice şi sunt sancţionate conform prevederilor art. 174 alin. (5).
(3)Raportările instituţionale solicitate de Ministerul Educaţiei, cu excepţia celor prevăzute la art. 124 alin. (2), sau de comisiile consultative ale Ministerului Educaţiei, prevăzute la art. 154, de Institutul Naţional de Statistică, de ARACIS sau de alte instituţii către care instituţiile de învăţământ superior raportează date instituţionale se vor realiza printr-o raportare anuală unică, prin intermediul PNRUIS.
(4)Gestiunea PNRUIS se realizează de către UEFISCDI în conformitate cu prevederile hotărârii Guvernului privind operaţionalizarea PNRUIS iniţiată de Ministerul Educaţiei‚ în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(5)Instituţiile de învăţământ superior şi Academia Română au obligaţia de a desemna una sau mai multe persoane responsabile cu completarea şi actualizarea datelor în PNRUIS.
(6)Încărcarea datelor în PNRUIS face parte din răspunderea publică a instituţiilor de învăţământ superior.
(7)Ministerul Educaţiei‚ în calitate de proprietar‚ beneficiar şi operator al PNRUIS‚ controlează gestionarea sistemului‚ decide cu privire la modificările şi îmbunătăţirile care i se aduc‚ în urma consultării şi pe baza propunerilor înaintate de instituţiile care utilizează sistemul informatic‚ şi răspunde solidar pentru confidenţialitatea datelor cu caracter personal înregistrate în sistem alături de celelalte instituţii care au acces la acestea.
(8)Datele colectate în PNRUIS se prelucrează în conformitate cu prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, precum şi ale legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.
(9)Datele şi informaţiile înregistrate în PNRUIS sunt disponibile pentru Ministerul Educaţiei. PNRUIS poate fi interoperabil cu alte baze de date electronice, atât ale instituţiilor de învăţământ superior de stat şi particulare‚ acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu‚ cât şi ale instituţiilor publice centrale‚ în beneficiul studenţilor şi cursanţilor‚ prin digitalizarea proceselor‚ fiind în acelaşi timp şi un instrument de prevenţie a fraudelor şi de monitorizare a parcursului profesional al absolvenţilor. Interoperabilitatea se realizează în baza unor proceduri specifice pentru instituţiile din sistemul de învăţământ superior sau a unor protocoale încheiate între Ministerul Educaţiei şi alte ministere sau autorităţi de care aparţin instituţiile care gestionează celelalte baze de date de la nivel naţional, cu respectarea prevederilor Legii nr. 190/2018, cu modificările ulterioare, precum şi ale legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.
(10)Lista protocoalelor prevăzute la alin. (9) şi conţinutul acestora se publică pe site-ul Ministerului Educaţiei şi se comunică în scris instituţiilor de învăţământ superior.
(11)Finanţarea PNRUIS se realizează de la bugetul de stat şi/sau din fonduri externe nerambursabile.
Art. 114
(1)Pentru promovarea calităţii şi creşterea eficacităţii şi a relevanţei sistemului de învăţământ superior, pentru creşterea vizibilităţii internaţionale, precum şi pentru concentrarea şi utilizarea eficientă a resurselor, instituţiile de învăţământ superior de stat, particulare şi confesional particulare pot:
a)să se constituie în consorţii universitare, potrivit legii;
b)să fuzioneze într-o singură instituţie de învăţământ superior cu personalitate juridică;
c)să se constituie în consorţii de învăţământ dual, potrivit legii;
d)să participe în consorţii de tipul universităţilor europene sau centrelor europene de excelenţă în formare profesională, cu statut conform reglementărilor Uniunii Europene în domeniu.
(2)Ministerul Educaţiei alocă resurse financiare consorţiilor sau instituţiilor de învăţământ superior fuzionate, conform unei metodologii aprobate în acest sens prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Comisiei Naţionale pentru Finanţarea Învăţământului Superior, denumită în continuare CNFIS.
(3)Fuziunea prin comasare sau prin absorbţie a instituţiilor de învăţământ superior de stat se face, de regulă, ţinând cont de proximitatea geografică.
Art. 115
Statul încurajează excelenţa în instituţiile de învăţământ superior de stat prin pârghii de finanţare specifice: finanţarea suplimentară, fondul de dezvoltare instituţională şi finanţarea cercetării ştiinţifice.
SECŢIUNEA 2:Sprijinirea excelenţei individuale
Art. 116
Formele de sprijin pentru cadrele didactice, studenţii şi cercetătorii cu performanţe excepţionale includ:
a)granturi de studii sau de cercetare la instituţii de învăţământ superior şi la centre internaţionale de cercetare ştiinţifică/creaţie artistică/performanţă sportivă, din ţară ori din străinătate, acordate pe bază de competiţie;
b)granturi pentru efectuarea şi finalizarea unor proiecte de cercetare şi/sau creaţii artistice, inclusiv teze de doctorat;
c)granturi pentru promovarea excelenţei în activitatea didactică;
d)aprobarea unor rute educaţionale flexibile, care permit accelerarea parcursului de studii universitare;
e)crearea de instrumente şi mecanisme de susţinere a inserţiei lor profesionale în ţară, astfel încât să valorifice la nivel superior atât talentul, cât şi competenţele dobândite prin formare.