Art. 149. - Veniturile instituţiilor de învăţământ superior de stat se compun din: - Legea 199/2023 a învăţământului superior
M.Of. 614
În vigoare Versiune de la: 19 Decembrie 2025
Art. 149
(6)Instituţiile de învăţământ superior de stat pot utiliza sumele din finanţarea de bază, într-un procent de maximum 10% din valoarea acesteia, pentru cheltuieli de investiţii, în beneficiul procesului educaţional, de cercetare, inovare şi antreprenoriat, în conformitate cu o metodologie adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.
(12)Fondul de dezvoltare instituţională se alocă instituţiilor de învăţământ superior de stat conform unor criterii competitive, bazate pe standarde elaborate de Comisia Naţională a Finanţării Învăţământului Superior. Metodologia de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltare instituţională se elaborează de către Ministerul Educaţiei şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.
(21)Valoarea costului standard pentru fondul de burse şi protecţie socială în lei/lună/student este echivalentul a 10% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(22)Costul standard pentru constituirea fondului de burse şi protecţie socială a studenţilor se alocă pentru 12 luni, pentru studenţii de la învăţământul cu frecvenţă, fără taxă de studii.
(1)Instituţiile de învăţământ superior de stat funcţionează ca instituţii finanţate din fonduri alocate de la bugetul de stat, din venituri proprii şi din alte surse, potrivit legii.
(2)Veniturile instituţiilor de învăţământ superior de stat se compun din:
a)sume alocate de la bugetul Ministerului Educaţiei, pe bază de contract;
b)venituri alocate de la alte ministere, autorităţi sau instituţii publice centrale şi locale, pe bază de contract;
c)venituri proprii, dobânzi, donaţii, dividende, sponsorizări şi taxe percepute în condiţiile legii de la persoane fizice şi juridice, române sau străine, şi din alte surse inclusiv din împrumuturi şi ajutoare externe;
d)alte surse potrivit legii.
(3)Sumele alocate de la bugetul Ministerului Educaţiei, pe bază de contract, conform metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea CNFIS, după caz, cuprind:
a)finanţarea de bază;
b)finanţarea suplimentară;
c)fonduri alocate pe bază competiţională, pentru dezvoltare instituţională;
d)fonduri pentru granturile doctorale;
e)fonduri pentru situaţii speciale;
f)fonduri alocate pentru incluziune, burse şi protecţia socială a studenţilor;
g)subvenţii pentru transportul local în comun al studenţilor;
h)finanţarea obiectivelor şi a altor cheltuieli de natura investiţiilor;
i)finanţarea complementară.
(4)Veniturile proprii sunt utilizate de instituţiile de învăţământ superior, în condiţiile autonomiei universitare şi cu respectarea principiului răspunderii publice, în vederea realizării obiectivelor care le revin în cadrul politicii statului din domeniul învăţământului şi cercetării ştiinţifice, precum şi pentru implementarea obiectivelor şi activităţilor stabilite prin carta universitară şi strategiile proprii.
(5)Finanţarea de bază se realizează prin intermediul granturilor de studii, calculate pe baza costului mediu per student echivalent, per domeniu, per cicluri de studiu şi per limbă de predare. Granturile de studii vor fi alocate prioritar spre acele domenii care asigură dezvoltarea sustenabilă şi competitivă a societăţii.
(6)Instituţiile de învăţământ superior de stat pot utiliza sumele din finanţarea de bază, într-un procent de maximum 10% din valoarea acesteia, pentru cheltuieli de investiţii, în beneficiul procesului educaţional, de cercetare, inovare şi antreprenoriat, în conformitate cu o metodologie adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.(7)Finanţarea de bază şi finanţarea complementară sunt utilizate pentru activităţi desfăşurate în cadrul tuturor componentelor organizatorice prevăzute la art. 20 alin. (1).
(8)Finanţarea complementară se alocă de către Ministerul Educaţiei şi este compusă din:
a)subvenţii pentru cazare şi masă;
b)fonduri alocate pe bază de priorităţi şi norme specifice pentru dotări şi alte cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale;
c)fonduri alocate pentru cercetarea ştiinţifică din instituţiile de învăţământ superior, inclusiv pentru investiţii specifice, pentru institutele de cercetare-dezvoltare şi pentru staţiunile de cercetare-dezvoltare care funcţionează în structura sau în coordonarea/subordinea instituţiilor de învăţământ superior;
d)fonduri alocate pentru cluburile sportive universitare;
e)fonduri alocate pentru grădini botanice;
f)fonduri alocate pentru unităţile de învăţământ preuniversitar din structura şi în subordinea instituţiilor de învăţământ superior;
g)fonduri alocate pentru unităţile de învăţământ preuniversitar - şcoli din spital, potrivit legii;
h)fonduri alocate pentru unităţile medicale, inclusiv stomatologice şi farmacii universitare din structura şi/sau în subordinea instituţiilor de învăţământ superior.
(9)Fondurile alocate instituţiilor pentru finanţarea cercetării ştiinţifice sunt considerate venituri proprii ale acestora şi sunt utilizate conform autonomiei universitare în vederea realizării obiectivelor cercetării ştiinţifice, inclusiv pentru cheltuieli de investiţii, în conformitate cu bugetul aprobat.
(10)Finanţarea cercetării ştiinţifice din instituţiile de învăţământ superior de stat se compune din:
a)finanţarea complementară alocată de Ministerul Educaţiei;
b)fonduri obţinute pe bază de competiţii organizate de autorităţile publice ale statului;
c)fonduri obţinute din competiţiile sau contractele naţionale sau internaţionale;
d)fonduri obţinute din contracte cu mediul privat.
(11)Finanţarea suplimentară se acordă din fonduri publice de Ministerul Educaţiei pentru a stimula excelenţa instituţiilor şi a programelor de studii din cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat. Finanţarea suplimentară reprezintă minimum 33% din suma alocată la nivel naţional instituţiilor de învăţământ superior de stat ca finanţare de bază, pe baza criteriilor şi a standardelor de calitate stabilite de Comisia Naţională a Finanţării Învăţământului Superior şi aprobate de Ministerul Educaţiei prin metodologia de finanţare.
(12)Fondul de dezvoltare instituţională se alocă instituţiilor de învăţământ superior de stat conform unor criterii competitive, bazate pe standarde elaborate de Comisia Naţională a Finanţării Învăţământului Superior. Metodologia de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltare instituţională se elaborează de către Ministerul Educaţiei şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.(13)Ministerul Educaţiei negociază şi semnează contractele de finanţare prevăzute la alin. (18) pe baza planurilor strategice multianuale de dezvoltare instituţională.
(14)Planurile strategice multianuale de dezvoltare instituţională sunt elaborate cu consultarea Ministerului Educaţiei şi asumate de instituţiile de învăţământ superior de stat acreditate. Planurile strategice multianuale sunt documente publice.
(15)În baza planului strategic multianual prevăzut la alin. (13), instituţia de învăţământ superior elaborează planurile operaţionale anuale. Planul strategic multianual se elaborează ţinând cont de:
a)priorităţile statului în domeniul învăţământului superior, al cercetării, dezvoltării şi inovării, al educaţiei şi formării profesionale şi al ocupării forţei de muncă, prevăzute de legislaţia specifică şi documentele de politici publice;
b)domeniile prioritare de dezvoltare a României;
c)strategiile şi documentele adoptate la nivelul Uniunii Europene care vizează învăţământul superior;
d)componenta internaţională prevăzută la art. 117-120;
e)nevoia de investiţii pentru dezvoltarea infrastructurii instituţiilor de învăţământ superior;
f)nevoile înregistrate pe piaţa muncii şi cererea pentru pregătirea profesională manifestată de către absolvenţii de liceu şi de către angajatori.
(16)Pentru instituţiile de învăţământ superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională care funcţionează în coordonarea Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei sau Serviciului Român de Informaţii, planurile strategice multianuale sunt analizate, după caz, şi de ministerele sau instituţiile de resort.
(17)Ministerul Educaţiei monitorizează implementarea planului strategic multianual de dezvoltare instituţională.
(18)Finanţarea instituţiilor de învăţământ superior de stat se face pe bază de contract încheiat între Ministerul Educaţiei şi instituţia de învăţământ superior respectivă, după cum urmează:
a)contract instituţional, pentru fondurile prevăzute la alin. (3) lit. a)-h);
b)contract complementar, pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la alin. (8).
(19)Contractele instituţionale şi complementare sunt supuse controlului periodic efectuat de Ministerul Educaţiei, prin structurile de specialitate şi CNFIS.
(20)Fondurile pentru burse şi protecţie socială a studenţilor din instituţiile de învăţământ superior de stat se alocă în funcţie de numărul de studenţi înmatriculaţi la programele de studii la forma de învăţământ cu frecvenţă, pe locuri fără taxă de studii, pe baza costului standard pentru fondul de burse şi protecţie socială.
(21)Valoarea costului standard pentru fondul de burse şi protecţie socială în lei/lună/student este echivalentul a 10% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată.*) Prin derogare de la prevederile art. 149 alin. (21) şi (22) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 august 2025 şi până la începutul anului universitar 2028-2029, valoarea costului standard pentru fondul de burse şi protecţie socială în lei/lună/student este echivalentul a 10% din salariul de bază minim net pe ţară garantat în plată. Costul standard pentru constituirea fondului de burse şi protecţie socială a studenţilor se alocă pe perioada desfăşurării activităţilor didactice prin care se înţelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activităţi practice, sesiuni de examene, conform graficului activităţilor, doar pentru studenţii de la învăţământul cu frecvenţă înmatriculaţi pe locurile finanţate de la bugetul de stat.
(22)Costul standard pentru constituirea fondului de burse şi protecţie socială a studenţilor se alocă pentru 12 luni, pentru studenţii de la învăţământul cu frecvenţă, fără taxă de studii.*) Prin derogare de la prevederile art. 149 alin. (21) şi (22) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 august 2025 şi până la începutul anului universitar 2028-2029, valoarea costului standard pentru fondul de burse şi protecţie socială în lei/lună/student este echivalentul a 10% din salariul de bază minim net pe ţară garantat în plată. Costul standard pentru constituirea fondului de burse şi protecţie socială a studenţilor se alocă pe perioada desfăşurării activităţilor didactice prin care se înţelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activităţi practice, sesiuni de examene, conform graficului activităţilor, doar pentru studenţii de la învăţământul cu frecvenţă înmatriculaţi pe locurile finanţate de la bugetul de stat.
(23)În cazul studenţilor înmatriculaţi în cadrul programelor de studii de licenţă din domeniile aferente STIM, costului standard pentru fondul de burse şi protecţie socială i se aplică un coeficient de 33%.
(24)Instituţiile de învăţământ superior pot suplimenta fondul de burse din venituri proprii.
(25)Studenţii pot beneficia de:
a)[textul din Art. 149, alin. (25), litera A. din titlul I, capitolul XVIII a fost abrogat la 28-iul-2025 de Art. 54, punctul 4. din Legea 141/2025]
b)burse de performanţă;
c)burse de studiu;
d)burse pentru învăţământ dual;
e)burse pentru masterat didactic;
f)burse sociale;
g)burse speciale, acordate de instituţia de învăţământ superior, în baza unei metodologii aprobate de senatul universitar;
h)burse de performanţă sportivă.
(26)Cuantumul minim al bursei sociale se propune anual de către CNFIS‚ se adoptă prin ordin al ministrului educaţiei şi trebuie să acopere cheltuielile minime de masă şi cazare. Bursele sociale se cumulează cu alte tipuri de burse, dacă studentul îndeplineşte criteriile pentru ambele categorii de burse, conform criteriilor generale de acordare a burselor‚ stabilite prin ordin al ministrului educaţiei.
(27)Criteriile specifice de acordare a burselor se stabilesc prin metodologii proprii fiecărei instituţii de învăţământ superior.
(28)Rectorii instituţiilor de învăţământ superior de stat, prin contractul instituţional şi prin contractul complementar încheiate cu Ministerul Educaţiei, sunt direct responsabili de alocarea resurselor instituţiei.
(29)Instituţiile de învăţământ superior de stat pot aloca fonduri pentru cluburile sportive universitare, activităţile asociaţiilor studenţeşti, pentru institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, pentru institutele de cercetare-dezvoltare, pentru staţiunile didactice şi de cercetare-dezvoltare, pentru spitalele, unităţile medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, cabinetele de specialitate, inclusiv stomatologice, şi farmaciile universitare, precum şi pentru alte entităţi aflate în coordonare sau subordonare şi pot pune la dispoziţia acestora baza materială a instituţiei de învăţământ superior, în mod gratuit.
(30)Cluburile sportive universitare, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, institutele de cercetare-dezvoltare, staţiunile didactice şi de cercetare-dezvoltare, spitalele, unităţile medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, şi farmaciile universitare, precum şi alte entităţi aflate în coordonarea sau subordonarea instituţiilor de învăţământ superior pot aloca fonduri şi pot pune baza materială proprie la dispoziţia instituţiilor de învăţământ, în mod gratuit.
(31)Instituţiile de învăţământ superior de stat pot prelua în subordinea lor, pe baza hotărârii senatului universitar, cluburi sportive, caz în care cluburile sportive devin ordonatori terţiari de credite.
(32)Instituţiile de învăţământ superior de stat, pe baza hotărârii senatului universitar, pot înfiinţa sau prelua institute naţionale de cercetare-dezvoltare, institute de cercetare-dezvoltare, staţiuni didactice şi staţiuni de cercetare, dezvoltare, spitale, unităţi medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, şi farmacii universitare, precum şi alte entităţi, după cum urmează:
a)în cadrul acestora, ca structuri fără personalitate juridică;
b)în subordinea sau coordonarea acestora, caz în care instituţiile de învăţământ superior de stat devin ordonatori secundari de credite, iar structurile preluate devin ordonatori terţiari de credite.
(33)Datele care au stat la baza determinării finanţării din bugetul de stat a instituţiilor de învăţământ superior de stat sunt informaţii publice, care se publică de CNFIS.
(34)În vederea evaluării impactului programelor naţionale şi al politicilor publice, Ministerul Educaţiei susţine elaborarea de studii privind impactul acestora din 3 în 3 ani, în vederea adaptării politicilor şi finanţării. Studiile pot fi elaborate, după caz, de UEFISCDI, ARACIS, ANC, sau de experţi externi care colaborează cu aceste instituţii. Studiile de impact nu pot fi elaborate de instituţiile care au implementat politicile/programele analizate.
(35)Participarea la olimpiade şi concursuri internaţionale, la conferinţe, workshopuri, congrese şi expoziţii, şcoli de vară, tabere, precum şi deplasările efectuate în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, ale salariaţilor şi studenţilor din instituţiile de învăţământ superior, sunt exceptate de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 16/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (3)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (3)
- Metodologie din 2024 de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltarea instituţională a instituţiilor de învăţământ superior de stat, pentru anul 2025
- Metodologie din 2024 pentru utilizarea sumelor din finanţarea de bază într-un procent de maximum 10% pentru cheltuieli de investiţii în beneficiul procesului educaţional, de cercetare, inovare şi antreprenoriat
- Metodologie din 2023 de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltarea instituţională a instituţiilor de învăţământ superior de stat, pentru anul 2024