Art. 102. - Formarea iniţială pentru ocuparea funcţiilor didactice în învăţământul preuniversitar se realizează în instituţiile de învăţământ superior, prin următoarele tipuri de programe: - Legea 199/2023 a învăţământului superior

M.Of. 614

În vigoare
Versiune de la: 1 August 2025 până la: 18 Decembrie 2025
Art. 102
(1)În calitatea sa de principal finanţator, pe baza analizei nevoilor de formare din sistem, Ministerul Educaţiei stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei reperele curriculare şi calificările de formare iniţială în specialitate a personalului didactic.
(2)Planurile de învăţământ ale programelor de studii universitare de licenţă în specializarea Educaţie timpurie, Pedagogia învăţământului primar, ale programelor de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare şi programelor de studii universitare de masterat didactic, ale programelor de studii universitare de masterat de psihopedagogie specială, respectiv de consiliere şcolară şi de carieră, ale programelor de formare psihopedagogică şi ale altor programe de formare pentru funcţiile didactice sunt elaborate pe baza standardelor profesionale pentru funcţiile didactice, care se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.
(3)Formarea iniţială pentru ocuparea funcţiilor didactice în învăţământul preuniversitar se realizează în instituţiile de învăţământ superior, prin următoarele tipuri de programe:
a)Programul universitar de formare psihopedagogică pentru învăţământul preuniversitar de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT;
b)Programul de studii universitare de licenţă în specializarea Educaţie timpurie, respectiv în specializarea Pedagogia învăţământului primar;
c)Programul de studii universitare de masterat didactic de 60 de credite de studii transferabile ECTS/SECT;
d)Programul de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare;
e)Programul de studii postuniversitare de conversie profesională pentru cadre didactice;
f)Programul de studii universitare de masterat didactic integrat de 90 de credite de studii transferabile ECTS/SECT;
g)Programul de studii universitare de masterat de psihopedagogie specială, respectiv programe de studii universitare de masterat în consiliere şcolară şi în carieră.
(4)Programele de formare psihopedagogică sunt organizate de către departamentele pentru pregătirea personalului didactic, certifică competenţe didactice şi pot fi frecventate pe parcursul studiilor universitare de licenţă, de masterat în acelaşi domeniu de studii sau în regim postuniversitar, în cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate în acest sens şi în limita locurilor alocate prin cifra de şcolarizare aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(5)Programul de studii universitare de licenţă cu specializările "Educaţie timpurie", respectiv "Pedagogia învăţământului primar" certifică competenţele didactice, corespunzătoare funcţiilor didactice de profesor pentru educaţie timpurie, respectiv profesor pentru învăţământ primar.
(6)Programul de studii universitare de masterat didactic de 60 de credite de studii transferabile ECTS/SECT se organizează de instituţiile de învăţământ superior pentru absolvenţii programelor de licenţă care au parcurs un program de formare psihopedagogică de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT. Absolvenţii specializărilor de licenţă în domeniul Ştiinţele educaţiei se consideră absolvenţi ai programului de formare psihopedagogică de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT, atâta timp cât disciplinele acestui program sunt cuprinse în programul lor de licenţă.
(7)Programul de studii universitare de masterat didactic de 60 de credite de studii transferabile ECTS/SECT cuprinde practica didactică, realizată de instituţia de învăţământ superior organizatoare în colaborare cu unitatea de învăţământ preuniversitar de aplicaţie unde are loc practica didactică, cu 48 de credite de studii transferabile ECTS/SECT şi activităţi specifice desfăşurate în cadrul instituţiei de învăţământ superior, cu 12 credite de studii transferabile ECTS/SECT.
(8)Programul de studii universitare de masterat didactic integrat, de 90 de credite de studii transferabile ECTS/SECT, se organizează de instituţiile de învăţământ superior pentru absolvenţii programelor de licenţă care nu au parcurs programul de formare psihopedagogică de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT. Programul de studii cuprinde, pe lângă practica didactică şi activităţile specifice desfăşurate în cadrul instituţiei de învăţământ superior, şi programul de formare psihopedagogică de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT.
(9)Programul de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare corespunde unui număr de 240 de credite de studii transferabile ECTS/SECT şi se organizează pentru specializările aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, în conformitate cu prevederile legii.
(10)Absolvirea programelor de studii universitare de licenţă cu dublă specializare, a programului de formare psihopedagogică şi a programului de studii universitare de masterat didactic permite accesul absolvenţilor, potrivit prevederilor legale, la o carieră didactică în învăţământul preuniversitar pentru discipline din specializarea/specializările urmate.
(11)Programele de studii universitare de masterat în domeniul psihopedagogiei speciale, respectiv în domeniul consilierii şcolare şi în carieră cuprinde stagiatură de specialitate, dublu coordonată de instituţia de învăţământ superior organizatoare şi unitatea de învăţământ preuniversitar de aplicaţie unde are loc stagiatura de specialitate.
(12)Programul de studii postuniversitare de conversie profesională pentru cadre didactice se adresează cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, titulare şi suplinitoare, absolvenţi cu diplomă de licenţă sau echivalentă ai unei instituţii de învăţământ superior, care doresc să dobândească o nouă specializare. Organizarea şi funcţionarea programelor de conversie profesională a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar se reglementează prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(13)Programul de studii postuniversitare de conversie profesională este un program de formare profesională a adulţilor şi corespunde unui număr de 120 de credite de studii transferabile ECTS/SECT. Activitatea de predare la clasă reprezintă minimum 25% din orele aferente planului de învăţământ.
(14)Formarea iniţială pentru ocuparea funcţiilor didactice în învăţământul superior se realizează în instituţiile de învăţământ superior prin programul universitar de formare psihopedagogică pentru învăţământul superior de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT.