Secţiunea 6 - Elevii capabili de performanţe înalte - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar
M.Of. 613
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2025
SECŢIUNEA 6:Elevii capabili de performanţe înalte
Art. 110
(1)Statul sprijină elevii capabili de performanţe înalte prin activităţi organizate atât în unităţile de învăţământ, cât şi în centrele judeţene de excelenţă/Centrul Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă. Organizarea şi funcţionarea centrelor judeţene de excelenţă/Centrului Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.
(2)Centrele judeţene de excelenţă/Centrul Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă, denumite în continuare centre de excelenţă, funcţionează ca unităţi de educaţie extraşcolară cu personalitate juridică şi sunt coordonate metodologic de Centrul Naţional pentru Excelenţă.
Art. 111
(1)În unităţile de învăţământ şi în centrele de excelenţă se pot desfăşura activităţi suplimentare de învăţare şi programe educaţionale pentru elevii capabili de performanţe înalte, adaptate la particularităţile, interesele, potenţialul şi ritmul lor de învăţare. Aceste programe sunt de aprofundare şi extindere a învăţării corespunzătoare curriculumului naţional sau altor domenii, de dezvoltare a unor aptitudini specifice, de mentorat şi transfer de competenţă, de accelerare a promovării, conform ritmului individual de învăţare.
(2)Resursele umane, curriculare, informaţionale, materiale şi financiare pentru susţinerea elevilor capabili de performanţe înalte se asigură de Ministerul Educaţiei, prin DJIP/DMBIP, conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
(3)Administraţiile publice locale pot susţine programele centrelor de excelenţă.
Art. 112
(1)Identificarea tinerilor capabili de performanţă înaltă se realizează de echipe formate din specialişti în domeniu, psihologi, pedagogi, profesori, şi satisface exigenţele de obiectivitate, fidelitate, validitate şi fiabilitate. Membrii acestor echipe nu pot efectua activităţi de pregătire cu tinerii selectaţi.
(2)În procesul de identificare se utilizează profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare, chestionare, teste psihologice de aptitudini şcolare, individuale şi colective, de inteligenţă, de creativitate, de aptitudini speciale, analiza activităţii şi a rezultatelor şcolare, precum şi alte instrumente şi procedee elaborate de specialişti.
(3)Procedurile de identificare a tinerilor capabili de performanţă înaltă proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate se adaptează specificului lor şi prin implicarea reprezentanţilor comunităţii locale.
Art. 113
(1)Pentru sprijinirea elevilor capabili de performanţe înalte, Ministerul Educaţiei organizează olimpiade, concursuri şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, tabere de profil, simpozioane şi alte activităţi specifice şi poate acorda burse şi alte forme de sprijin material şi financiar. Normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor, a concursurilor şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, a taberelor de profil, a simpozioanelor şi a altor activităţi specifice se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Normele metodologice privind cheltuielile cu organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor, a concursurilor şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, a taberelor de profil, a simpozioanelor şi a altor activităţi specifice, precum şi cuantumul stimulentelor financiare acordate elevilor, profesorilor care i-au pregătit şi unităţilor şcolare de provenienţă a premianţilor se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2)Absolvenţii clasei a VIII-a pot fi înscrişi în clasa a IX-a fără susţinerea evaluării naţionale sau a concursului de admitere la liceu dacă au obţinut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa naţională a olimpiadelor şcolare organizate şi finanţate de Ministerul Educaţiei sau au obţinut premiile I, II sau III la competiţii internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordinul ministrului educaţiei.
(5)Elevii capabili de performanţe înalte pot promova 2 ani de studii într-un an şcolar, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cu excepţia celor din unităţile de învăţământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
(1)Pentru sprijinirea elevilor capabili de performanţe înalte, Ministerul Educaţiei organizează olimpiade, concursuri şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, tabere de profil, simpozioane şi alte activităţi specifice şi poate acorda burse şi alte forme de sprijin material şi financiar. Normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor, a concursurilor şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, a taberelor de profil, a simpozioanelor şi a altor activităţi specifice se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Normele metodologice privind cheltuielile cu organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor, a concursurilor şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, a taberelor de profil, a simpozioanelor şi a altor activităţi specifice, precum şi cuantumul stimulentelor financiare acordate elevilor, profesorilor care i-au pregătit şi unităţilor şcolare de provenienţă a premianţilor se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2)Absolvenţii clasei a VIII-a pot fi înscrişi în clasa a IX-a fără susţinerea evaluării naţionale sau a concursului de admitere la liceu dacă au obţinut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa naţională a olimpiadelor şcolare organizate şi finanţate de Ministerul Educaţiei sau au obţinut premiile I, II sau III la competiţii internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordinul ministrului educaţiei.(3)Elevii cu performanţe deosebite la olimpiadele naţionale sau la competiţiile internaţionale pot fi înscrişi fără examen în învăţământul superior la filiera/profilul/specializarea care corespunde specificului olimpiadei naţionale/competiţiei internaţionale dacă au obţinut premiul I la etapa naţională a olimpiadelor şcolare organizate şi finanţate de Ministerul Educaţiei sau au obţinut premiile I, II sau III la competiţii internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei. Lista privind corespondenţa specificului olimpiadei naţionale/competiţiei internaţionale cu filiera/profilul/specializarea la care se face înscrierea se aprobă anual prin ordin al ministrului educaţiei.
(4)Identificarea elevilor capabili de performanţe înalte, care vor urma programele de pregătire din unităţile de învăţământ sau din centrele de excelenţă, se poate realiza începând cu nivelul de vârstă specific clasei a III-a.
(5)Elevii capabili de performanţe înalte pot promova 2 ani de studii într-un an şcolar, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cu excepţia celor din unităţile de învăţământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională.Art. 114
(2)Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului Naţional pentru Excelenţă se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.
(1)Se înfiinţează Centrul Naţional pentru Excelenţă, organism de specialitate al Ministerului Educaţiei, fără personalitate juridică, cu rol de organizare şi coordonare metodologică, monitorizare şi evaluare, după caz, a următoarelor activităţi şi servicii educaţionale:
a)elaborarea strategiilor de identificare şi de selecţie a elevilor capabili de performanţe înalte, în vederea constituirii unor grupe de excelenţă pe discipline, arii curriculare sau domenii ştiinţifice, artistice şi tehnice;
b)iniţierea acţiunilor de identificare şi promovare a elevilor capabili de performanţe înalte;
c)coordonarea metodologică a centrelor judeţene de excelenţă/Centrului Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă şi unităţilor de învăţământ în cazul activităţilor de sprijin al elevilor capabili de performanţe înalte;
d)asigurarea constituirii, funcţionării şi pregătirii grupelor de excelenţă;
e)elaborarea şi asigurarea implementării unor programe de parteneriat cu diverse instituţii din ţară şi străinătate, cu organizaţii neguvernamentale, cu comunitatea locală, în scopul îmbunătăţirii condiţiilor şi resurselor necesare sprijinirii participării şi implementării activităţilor destinate elevilor capabili de performanţe înalte;
f)dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactică şi organizarea conferinţelor care au ca temă activităţile specifice centrului de excelenţă;
g)organizarea taberelor naţionale de pregătire a elevilor capabili de performanţe înalte, pe discipline;
h)organizarea activităţii de pregătire a loturilor olimpice naţionale, judeţene/ale municipiului Bucureşti;
i)crearea de contexte pentru implicarea elevilor capabili de performanţe înalte în procese de reflecţie asupra transformărilor şi reformelor vizate în domeniile acestora de excelenţă;
j)implicarea instituţiilor de învăţământ superior în organizarea programelor şi demersurilor pe care centrele de excelenţă le derulează în vederea sprijinirii elevilor capabili de performanţe înalte.
(2)Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului Naţional pentru Excelenţă se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.(3)Centrul Naţional pentru Excelenţă are rol de sprijinire a centrelor de excelenţă.
(4)Finanţarea Centrului Naţional pentru Excelenţă şi a activităţilor centrelor de excelenţă se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei.