Secţiunea 6 - Zone de investiţii prioritare în educaţie - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar

M.Of. 613

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025
SECŢIUNEA 6:Zone de investiţii prioritare în educaţie
Art. 78
(1)Ministerul Educaţiei coordonează implementarea programelor pentru zone de investiţii prioritare în educaţie, cu scopul reducerii decalajelor de acces, participare şi rezultate şcolare cu care se confruntă elevii aflaţi în risc de excluziune socială.
(2)Se consideră în risc de excluziune socială elevii din următoarele categorii: elevii din medii dezavantajate socioeconomic, izolate, elevii proveniţi din grupuri marginalizate din punct de vedere social, elevii cu dizabilităţi şi/sau CES, precum şi copiii şi tinerii din cadrul comunităţilor de romi vulnerabile, aflaţi în risc de abandon şcolar sau de eşec şcolar.
(3)Ministerul Educaţiei şi instituţiile aflate în subordinea sa, în colaborare cu parteneri sociali, entităţi din mediul privat, culte religioase recunoscute în România şi organizaţii neguvernamentale, efectuează periodic cartografierea şi identificarea zonelor de investiţii prioritare în educaţie, definite în acord cu o metodologie specifică aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
(4)În baza cartografierii realizate conform prevederilor alin. (3), Ministerul Educaţiei organizează programe pentru zone de investiţii prioritare în educaţie, care includ măsuri integrate de suport educaţional şi socioeconomic prin oferta şcolară şi prin servicii complementare pentru elevii aflaţi în risc de excluziune socială, în scopul asigurării accesului, participării şi creşterii calităţii rezultatelor şcolare ale acestora.
(5)Se organizează consiliile de coordonare a zonelor de investiţii prioritare în educaţie formate din reprezentanţi ai consiliilor judeţene, DJIP/DMBIP, CNEI, CJRAE/CMBRAE, direcţiilor judeţene de statistică, instituţiilor de învăţământ superior, organizaţiilor neguvernamentale sau ai altor organizaţii, asociaţii şi instituţii din societatea civilă, cu activităţi relevante în plan educaţional.
(6)Pentru elevii aparţinând unei minorităţi naţionale, aflaţi în risc de excluziune socială, în consiliile de coordonare a zonelor de investiţii prioritare în educaţie sunt cuprinşi şi reprezentanţi ai organizaţiei minorităţii naţionale respective.
(7)Ministerul Educaţiei, cu consultarea structurilor asociative ale administraţiei publice locale, va adopta prin ordin al ministrului educaţiei metodologia privind organizarea, funcţionarea şi rolurile consiliilor de coordonare a zonelor de investiţii prioritare în educaţie.
(8)Zonele de investiţii prioritare în educaţie beneficiază de măsuri de finanţare de bază suplimentare care să satisfacă nevoile specifice identificate. Personalul didactic încadrat în unităţile de învăţământ din zonele de investiţii prioritare în educaţie beneficiază de stimulente financiare lunare, corespunzătoare nivelului de intervenţie, în conformitate cu prevederile hotărârii de Guvern iniţiate de Ministerul Educaţiei.
*) Aplicarea prevederilor 78 alin. (8) se suspendă până la începutul anului şcolar 2027-2028.