Secţiunea 4 - Susţinerea participării în învăţământul preuniversitar - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar
M.Of. 613
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2025 până la: 18 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 4:Susţinerea participării în învăţământul preuniversitar
Art. 74
(4)Statul finanţează, din bugetul de stat, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în limita sumelor alocate cu această destinaţie, programul "Şcoala după şcoală" pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal.
*) Aplicarea prevederilor art. 74 alin. (4) se suspendă până la începutul anului şcolar 2027-2028.
(1)În unităţile de învăţământ preuniversitar se poate derula programul "Şcoala după şcoală", care are caracter complementar în raport cu programul şcolar şi cuprinde activităţi educative pentru consolidarea, remedierea sau aprofundarea competenţelor dobândite de elevi în cadrul programului şcolar, precum şi alte activităţi pentru susţinerea dreptului la educaţie, inclusiv de tip recreativ sau de timp liber.
(2)Programul prevăzut la alin. (1) se organizează de către unitatea de învăţământ preuniversitar în parteneriat cu autorităţile publice locale, CJRAE/CMBRAE, alte unităţi de învăţământ, biblioteci locale/judeţene, asociaţii de părinţi, culte religioase recunoscute în România sau cu voluntari sau organizaţii neguvernamentale cu obiect de activitate în domeniul educaţiei ori conexe, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
(3)Hotărârea de derulare a programului "Şcoala după şcoală" se adoptă de unitatea de învăţământ preuniversitar, prin hotărârea consiliului de administraţie, pe baza unei analize de nevoi. Activităţile desfăşurate în cadrul acestuia pot fi extinse cu elevii după sau înaintea orelor de curs, dacă unitatea de învăţământ dispune de infrastructura şi de personalul de specialitate necesare implementării.
(4)Statul finanţează, din bugetul de stat, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în limita sumelor alocate cu această destinaţie, programul "Şcoala după şcoală" pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal.
*) Aplicarea prevederilor art. 74 alin. (4) se suspendă până la începutul anului şcolar 2027-2028.(5)Finanţarea programului "Şcoala după şcoală" poate fi făcută inclusiv prin fonduri externe nerambursabile ori din bugetele autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale sau de către universităţi, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile.
(6)Activităţile derulate în cadrul programelor de tip "Şcoala după şcoală" pot fi realizate inclusiv în regim de plata cu ora de personal didactic de predare şi, în regim de voluntariat, de către persoane cu pregătire în domeniul pedagogic, în situaţia în care unitatea de învăţământ desfăşoară programul în parteneriat cu o organizaţie neguvernamentală sau cu un cult religios recunoscut în România.
Art. 75
(1)În unităţile de învăţământ se desfăşoară programul "Învăţare remedială", destinat sprijinirii elevilor cu dificultăţi de învăţare sau care înregistrează rămâneri în urmă în învăţare, inclusiv copiii români veniţi din afara graniţelor ţării, în raport cu prevederile curriculare.
(2)Programul "Învăţare remedială" este destinat elevilor cu decalaje în dobândirea competenţelor-cheie prevăzute în prezenta lege, celor care se încadrează în risc de abandon şcolar şi/sau părăsire timpurie a şcolii şi copiilor români veniţi din afara graniţelor ţării.
(3)Programul "Învăţare remedială" poate fi realizat şi în cooperare cu organizaţii neguvernamentale, cu entităţi ale cultelor recunoscute de stat, cu condiţia ca personalul implicat să îndeplinească condiţiile de studii de specialitate şi de pregătire psihopedagogică necesare desfăşurării activităţilor de predare, şi poate include activităţi pentru întreaga familie, în măsura în care acestea sprijină învăţarea.
(4)La nivelul unităţii de învăţământ se realizează o analiză a nevoilor de implementare a programului "Învăţare remedială", un set de obiective şi o propunere de realizare a activităţilor aferente obiectivelor propuse, pe baza rezultatelor analizei de nevoi şi conform criteriilor stabilite în normele metodologice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, care se transmit DJIP/DMBIP spre aprobare.
(5)În situaţii justificate, cum ar fi necesitatea pregătirii elevilor pentru examene de corigenţă sau de încheiere a situaţiei şcolare sau pentru actualizarea şi îmbunătăţirea competenţelor, în perspectiva deschiderii noului an şcolar, activităţile remediale se pot desfăşura şi pe durata vacanţei şcolare sau a zilelor libere, la decizia consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, cu consultarea beneficiarilor primari şi secundari ai educaţiei.
(6)Activităţile realizate în cadrul programului "Învăţare remedială" sunt evaluate periodic de către ARACIIP şi au ca scop reducerea abandonului şcolar/părăsirii timpurii a şcolii, inclusiv creşterea performanţei elevilor la evaluările naţionale şi suport în dobândirea tuturor competenţelor-cheie prevăzute în planul-cadru, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
(7)Statul finanţează programul "Învăţare remedială" pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, din sumele alocate cu această destinaţie, de la bugetul de stat sau prin fonduri externe nerambursabile, rambursabile ori din bugetele autorităţilor administraţiei publice locale, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile. În acest sens, Ministerul Educaţiei organizează programe de granturi nerambursabile, a căror eficienţă este evaluată de ARACIIP.
Art. 76
(1)Statul român garantează accesul egal la educaţie pentru elevele gravide şi pentru elevii care au devenit părinţi, fără niciun fel de discriminare din partea membrilor comunităţii şcolare. Unităţile de învăţământ au obligaţia să ia măsuri adecvate pentru a proteja elevele gravide şi elevii părinţi de stigmatizare sau discriminare, inclusiv prin asigurarea unui mediu de învăţare sigur şi incluziv.
(2)Elevele gravide şi elevii părinţi vor beneficia de un program de studiu adaptat nevoilor lor, care să le permită să îşi continue studiile, inclusiv prin oferirea posibilităţii de învăţare online, acolo unde este posibil.
(3)În vederea protejării dreptului la educaţie al elevelor gravide şi al elevilor părinţi, Ministerul Educaţiei elaborează, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, o metodologie specifică privind şcolarizarea elevelor gravide şi a elevilor părinţi, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
(4)Ministerul Educaţiei, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, autorităţile publice locale, cultele recunoscute de lege şi organizaţiile neguvernamentale, promovează programe de prevenire a sarcinilor nedorite şi a maternităţii timpurii în rândul elevilor. Programele vor fi adaptate vârstei şi nivelului de dezvoltare al elevilor.
(5)Elevele gravide şi elevii părinţi beneficiază cu prioritate de următoarele facilităţi care vizează combaterea abandonului şcolar, în conformitate cu metodologia prevăzută la alin. (3):
j)prin excepţie de la prevederile art. 33 alin. (7), prioritate la transfer în cadrul unei unităţi de învăţământ care are în structură nivelul antepreşcolar pentru înscrierea copilului;
a)motivarea unui număr limitat de absenţe;
b)transferul în cadrul unor grupe speciale, cu program flexibil;
c)asistenţă medicală specifică în cabinetele de medicină şcolară şi în cabinete specializate;
d)activităţi de învăţare remedială;
e)activităţi în cadrul programului "Şcoala după şcoală" şi al programului educaţional "A doua şansă". Metodologia de organizare a programului educaţional, prevăzută la art. 20 alin. (2), va cuprinde în mod obligatoriu măsuri specifice care să faciliteze accesul la program;
f)consiliere şcolară, inclusiv cu sprijinul unui mediator şcolar, şi psihologică;
g)consiliere administrativă cu privire la drepturile educaţionale şi cele privind starea de sănătate, inclusiv cu sprijinul unui mediator şcolar şi al unui mediator sanitar;
h)prioritate la înscrierea copilului în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar de nivel antepreşcolar din apropierea unităţii de învăţământ la care este înscris elevul părinte;
i)prioritate la accesarea serviciilor complementare de educaţie timpurie;
j)prin excepţie de la prevederile art. 33 alin. (7), prioritate la transfer în cadrul unei unităţi de învăţământ care are în structură nivelul antepreşcolar pentru înscrierea copilului;k)posibilitatea de a amâna examenele în cazul în care acestea coincid cu perioada de naştere sau cu perioada de îngrijire a copilului.
(6)Formarea de grupe speciale se realizează în conformitate cu prevederile metodologiei prevăzute la alin. (3) şi nu constituie segregare şcolară.
(7)Unităţile de învăţământ preuniversitar care au înmatriculate eleve gravide sau elevi părinţi beneficiază de sprijinul CJRAE/CMBRAE, prin activităţi specifice.
(8)Pe toată perioada şcolarizării elevelor gravide sau elevilor părinţi se desemnează un cadru didactic monitor care are obligaţia de a supraveghea parcursul educaţional al acestora, de a ţine în permanenţă legătura cu unitatea de învăţământ la care aceştia sunt înmatriculaţi şi de a propune măsuri educaţionale în interesul acestora.
(9)Elevele gravide şi elevii părinţi beneficiază de rezervarea locului de şcolarizare în cadrul unităţii de învăţământ la care sunt şcolarizaţi şi au dreptul de a reveni în unitatea de învăţământ oricând în timpul anului şcolar.
(10)În cazul în care elevele gravide sau elevii părinţi întâmpină dificultăţi financiare în a-şi asigura necesarul de rechizite, haine sau alte resurse necesare pentru a participa la cursuri, aceştia vor fi sprijiniţi financiar, în conformitate cu metodologia prevăzută la alin. (3).
(11)DJIP/DMBIP monitorizează situaţia şi progresul elevelor gravide şi elevilor părinţi în ceea ce priveşte continuarea studiilor.
(12)Datele colectate de DJIP/DMBIP sunt utilizate pentru a dezvolta şi îmbunătăţi politicile şi programele educaţionale care vizează elevele gravide şi elevii părinţi, astfel încât aceştia să poată să îşi continue studiile.
(13)Monitorizarea integrată se realizează sub coordonarea managerului de caz din cadrul DGASPC, cu sprijinul DJIP/DMBIP, în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin comun al ministrului educaţiei şi al ministrului familiei, tineretului şi egalităţii de şanse.
(14)Pe toată perioada şcolarizării, elevele gravide şi elevii părinţi sau reprezentanţii legali ai acestora beneficiază de consiliere administrativă cu privire la drepturile educaţionale pe care le au conform alin. (5) lit. g). Consilierea administrativă se realizează din oficiu, obligatoriu, de către un inspector desemnat de către DJIP/DMBIP, în conformitate cu metodologia prevăzută la alin. (3). Dosarul conţinând documentele şcolare şi orice alt act necesar pentru revenirea cu prezenţa fizică în unitatea de învăţământ de bază va fi întocmit instituţional de către inspectorul şcolar desemnat, în baza cererii părintelui/reprezentantului legal al elevei.
(15)În unităţile administrativ-teritoriale cu un număr crescut de eleve gravide şi elevi părinţi, la nivelul unităţii de învăţământ unice sau cu cele mai multe astfel de cazuri înregistrate, se alocă suplimentar, în mod obligatoriu, un post de mediator şcolar.