Secţiunea 4 - Transformări digitale în învăţământul preuniversitar - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar

M.Of. 613

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025
SECŢIUNEA 4:Transformări digitale în învăţământul preuniversitar
Art. 132
(1)Transformările digitale în învăţământul preuniversitar au în vedere Strategia naţională pentru digitalizarea educaţiei şi dezvoltarea competenţelor digitale în rândul comunităţii educaţionale, strategie adoptată prin hotărâre a Guvernului în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2)Se înfiinţează Unitatea Executivă pentru Suport, Mentenanţă şi Asistenţă Tehnică pentru Digitalizare, denumită în continuare UESMATD, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei, cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, cu responsabilităţi în formarea utilizatorilor de tehnologie digitală din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, digitalizarea proceselor şi asistenţă în furnizarea de soluţii pentru probleme informatice la nivel hardware şi software, conform legislaţiei în vigoare. Organizarea şi funcţionarea UESMATD se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei.
(3)UESMATD poate să folosească colaboratori externi, angajaţi pe bază de contract civil, experţi în IT, remuneraţi în condiţiile legii.
(4)UESMATD va asigura, direct sau prin servicii externe, integrarea, dezvoltarea şi mentenanţa platformelor strategice ale Ministerului Educaţiei. Lista platformelor educaţionale digitale ce îndeplinesc criteriile calitative, tehnice şi de securitate minimale şi, după caz, metodologiile privind gestionarea bazelor de date aferente se aprobă prin ordine ale ministrului educaţiei, în maximum 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(5)În învăţământul preuniversitar, dezvoltarea platformelor strategice se realizează cu respectarea standardului informatic minim impus dezvoltării, administrării şi interoperabilităţii platformelor dedicate proceselor şi gestiunii de date educaţionale în învăţământul preuniversitar, adoptat prin hotărâre a Guvernului. Acest standard se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr. 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice şi crearea Platformei naţionale de interoperabilitate, ale legislaţiei protecţiei datelor cu caracter personal, interoperabilitatea tehnică, semantică şi sintactică deplină, precum şi, în mod obligatoriu, cu ale legislaţiei europene şi bunelor practici la nivel global.
(6)Toate dezvoltările, integrările şi asistenţa asociată activităţii UESMATD se vor face cu respectarea standardului informatic minim impus dezvoltării, administrării şi interoperabilităţii platformelor dedicate proceselor şi gestiunii de date educaţionale în învăţământul preuniversitar, prevăzut la alin. (5).
(7)UESMATD colaborează cu CNFDCD în dezvoltarea de programe de formare pentru personalul ce utilizează sau urmează să utilizeze platformele strategice din învăţământul preuniversitar.
(8)UESMATD colaborează cu CNCE, IŞE, Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul învăţământului în vederea asigurării accesibilităţii resurselor educaţionale online.
(9)Ministerul Educaţiei controlează gestionarea bazelor de date electronice aferente platformelor strategice prevăzute la alin. (4), decide cu privire la modificările şi îmbunătăţirile care se aduc pe baza propunerilor înaintate de către instituţiile care utilizează sistemele informatice şi răspunde solidar pentru confidenţialitatea datelor cu caracter personal înregistrate alături de celelalte instituţii care au acces la acestea.
(10)Datele colectate sunt prelucrate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679, precum şi ale Legii nr. 190/2018, cu modificările ulterioare.
(11)Bazele de date pot fi interoperabile cu alte baze de date electronice. Interoperabilitatea se realizează în baza unor protocoale încheiate între Ministerul Educaţiei şi alte ministere sau autorităţi de care aparţin instituţiile care gestionează celelalte baze de date de la nivel naţional. Protocoalele vor avea la bază ordine de ministru comune între ministerele responsabile. Aceste protocoale vor fi realizate cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679, precum şi ale legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.
(12)Platformele strategice ale Ministerului Educaţiei vor asigura schimbul de date deschise, în conformitate cu legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal şi Legea nr. 179/2022 privind datele deschise şi reutilizarea informaţiilor din sectorul public. Datele deschise vor fi publicate în portalul Guvernului României dedicat seturilor de date deschise, putând fi publicate, de asemenea, pe platforme tematice proprii aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei, respectiv în agregatoare de seturi de date deschise la nivel internaţional.
Art. 133
(1)Sistemul integrat de management al şcolarităţii, finanţat de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educaţiei, este un ansamblu de resurse informatice, de comunicaţii şi de securitate cibernetică, bazat pe tehnologia "cloud computing", interconectat la nivel de servicii cu "clouduri" publice şi/sau private. Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Sistemului integrat de management al şcolarităţii se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, adoptată în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2)Catalogul electronic, parte a Sistemului integrat de management al şcolarităţii, este o aplicaţie care rulează pe o infrastructură de tip "cloud", bazată pe principiile interoperabilităţii şi interconectării. Înfiinţarea, organizarea, funcţionarea, planul de migrare şi interconectare, precum şi calendarul operaţionalizării catalogului electronic se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei în maximum 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3)În termen de 36 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, portofoliul educaţional va fi realizat şi în format digital integrat, ca parte a Sistemului integrat de management al şcolarităţii, administrat de Ministerul Educaţiei prin intermediul UESMATD.
(4)Ministerul Educaţiei va pune la dispoziţia instituţiilor de învăţământ şi a celor îndreptăţite prin lege să gestioneze datele cu caracter educaţional soluţii de interconectare în timp real pentru verificarea statutului de elev, respectiv absolvent al examenului de bacalaureat prin interfeţe de programare ale aplicaţiilor. Specificaţiile vor fi definite în Ghidul privind standardul informatic minim impus dezvoltării, administrării şi interoperabilităţii platformelor dedicate proceselor şi gestiunii de date educaţionale în învăţământul preuniversitar.
(5)Toate informaţiile legate de diplomele emise şi centralizate în sistemele integrate de management al şcolarităţii vor fi interconectate cu Registrul unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii pentru a asigura trasabilitatea profilului educaţional şi profesional al beneficiarilor sistemului de educaţie.
(6)În termen de maximum 36 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei va asigura interoperabilitatea tuturor datelor existente în sistemele de management al şcolarităţii având la bază principiul "doar o singură dată", asigurând trasabilitatea şi schimbul de date între sistemele operate la nivelul învăţământului preuniversitar spre universitar, precum şi alte baze de date gestionate de autorităţi şi instituţii publice, după caz.
(7)Începând cu anul şcolar 2027-2028, Ministerul Educaţiei, cu sprijinul CNCE şi UESMATD, asigură administrarea evaluărilor şi examenelor naţionale, integral în format digital, în conformitate cu prevederile art. 97 alin. (3).
(8)Se înfiinţează mecanismul de monitorizare a nivelului de maturitate digitală pentru învăţământul preuniversitar, sistem de evaluare, monitorizare şi îmbunătăţire a transformărilor digitale în ceea ce priveşte infrastructura software şi hardware disponibilă/accesibilă în fiecare unitate de învăţământ preuniversitar, precum şi nivelul competenţelor digitale în rândul elevilor şi cadrelor didactice.
(9)Operaţionalizarea mecanismului prevăzut la alin. (8) se realizează de către UESMATD pe baza unui ordin al ministrului educaţiei.
(10)În baza monitorizării prevăzute la alin. (8), UESMATD propune intervenţii specifice la nivel de sistem sau la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar.