Art. 233. - Componentele asigurării calităţii cuprind cel puţin: - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar

M.Of. 613

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025 până la: 18 Decembrie 2025
Art. 233
(1)Asigurarea şi evaluarea calităţii educaţiei se realizează în baza unor standarde de calitate şi metodologii de evaluare instituţională privind autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, adoptate prin hotărâre a Guvernului.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), metodologia de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară, a alternativelor educaţionale şi a unităţilor de învăţământ special se adoptă prin ordin al ministrului educaţiei.
(3)Componentele asigurării calităţii cuprind cel puţin:
a)criterii;
b)standarde de calitate;
c)indicatori de performanţă;
d)rezultate.
(4)Calitatea în educaţie este asigurată prin următoarele procese:
a)planificarea şi realizarea efectivă a rezultatelor învăţării;
b)monitorizarea rezultatelor;
c)evaluarea internă privind asigurarea calităţii educaţiei;
d)evaluarea externă privind asigurarea calităţii educaţiei;
e)îmbunătăţirea continuă a rezultatelor în educaţie.
(5)Componentele şi procesele de asigurare a calităţii educaţiei şi relaţiile dintre ele se diferenţiază în funcţie de:
a)nivelul de învăţământ şi, după caz, al calificării;
b)tipul organizaţiei furnizoare de educaţie;
c)tipul programului de studii;
d)forma de învăţământ.
(6)Asigurarea calităţii educaţiei este centrată preponderent pe rezultatele învăţării.
(7)Asigurarea calităţii educaţiei se referă la următoarele domenii:
a)capacitatea instituţională;
b)eficacitatea educaţională;
c)managementul calităţii.
(8)Capacitatea instituţională, care rezultă din organizarea internă şi din resursele disponibile, este descrisă prin următoarele criterii:
a)structurile şi procesele instituţionale de tip managerial şi administrativ, care implică beneficiarii primari şi alte părţi interesate;
b)baza materială şi optimizarea utilizării acesteia;
c)resursele umane şi capacitatea instituţiei de atragere a resurselor umane externe instituţiei şi din afara ţării, în condiţiile legii;
d)digitalizarea proceselor instituţionale.
(9)Eficacitatea educaţională, care constă în mobilizarea de resurse cu scopul de a se obţine rezultatele aşteptate ale învăţării, este descrisă prin următoarele criterii:
a)conţinutul şi relevanţa programelor de studiu;
b)învăţarea, predarea şi evaluarea centrate pe elev;
c)rezultatele învăţării;
d)activitatea de cercetare ştiinţifică sau metodică, după caz;
e)dezvoltarea personală şi profesională a cadrelor didactice şi elevilor, inclusiv prin implementarea unor proiecte sau activităţi de educaţie nonformală şi informală, respectiv participarea în mobilităţi de scurtă sau lungă durată;
f)activitatea financiară a organizaţiei.
(10)Managementul calităţii este descris prin următoarele criterii:
a)strategii şi proceduri pentru asigurarea calităţii educaţiei, inclusiv respectarea eticii şi deontologiei;
b)proceduri privind iniţierea, monitorizarea şi revizuirea periodică a programelor şi activităţilor desfăşurate;
c)proceduri obiective şi transparente de evaluare a rezultatelor învăţării, inclusiv de către elevi;
d)proceduri de evaluare periodică a calităţii corpului profesoral;
e)bază de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a calităţii;
f)transparenţa informaţiilor de interes public cu privire la programele de studii şi, după caz, certificatele, diplomele şi calificările obţinute;
g)funcţionalitatea structurilor de asigurare a calităţii educaţiei conform prevederilor legale;
h)acurateţea raportărilor prevăzute de legislaţia în vigoare.