Art. 144. - De la bugetul de stat, ca finanţare specială, prin bugetul Ministerului Educaţiei, se asigură următoarele cheltuieli aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, inclusiv pentru învăţământul special: - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar

M.Of. 613

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025
Art. 144
(1)De la bugetul de stat, ca finanţare specială, prin bugetul Ministerului Educaţiei, se asigură următoarele cheltuieli aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, inclusiv pentru învăţământul special:
a)finanţarea programelor naţionale ale Ministerului Educaţiei, aprobate prin hotărâre a Guvernului;
b)componenta locală aferentă proiectelor aflate în derulare, cofinanţate de Guvernul României şi de organismele financiare internaţionale, precum şi rambursările de credite externe aferente proiectelor respective;
c)bursele elevilor;
d)bursele, aprobate prin hotărâre a Guvernului, pentru elevii din Republica Moldova, etnicii români din afara graniţelor ţării, precum şi bursele pentru elevii străini;
e)organizarea evaluărilor, a simulărilor şi a examenelor naţionale;
f)perfecţionarea pregătirii profesionale a salariaţilor, pentru implementarea politicilor şi strategiilor Ministerului Educaţiei;
g)finanţarea, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, a unor programe anuale sau multianuale de investiţii, de modernizare şi de dezvoltare a bazei materiale a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, inclusiv consolidări, reabilitări şi dotări;
h)finanţarea unor programe naţionale de protecţie socială, stabilite prin reglementări specifice;
i)finanţarea privind organizarea de concursuri pentru elevi, pe obiecte de învăţământ şi pe meserii, tehnico-aplicative, ştiinţifice, de creaţie, concursuri şi festivaluri cultural-artistice, campionate şi concursuri sportive şcolare, cu participare naţională şi internaţională, precum şi olimpiade internaţionale pe obiecte de învăţământ;
j)cheltuieli cu eliberarea actelor de studii ale elevilor;
k)alte categorii de cheltuieli pentru care legea prevede că sunt finanţate prin bugetul Ministerului Educaţiei.
(2)Autorităţile locale pot efectua din veniturile proprii, pentru imobilele trecute în administrarea lor, cheltuieli pentru întreţinerea şi funcţionarea lor, precum şi cheltuieli de natura investiţiilor.
(3)Autorităţile administraţiei publice locale pot aloca fonduri, din veniturile proprii ale acestora, ca participare la finanţarea de bază şi ca finanţare complementară a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat.
(4)Consiliul local/Consiliul judeţean/Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate asigura fonduri pentru organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor şi a concursurilor şcolare locale/judeţene/ale municipiului Bucureşti, precum şi pentru acordarea stimulentelor financiare elevilor care au obţinut distincţii, medalii şi premii speciale şi cadrelor didactice care s-au ocupat de pregătirea acestora.
(5)Cuantumul stimulentelor financiare prevăzute la alin. (4) se acordă în baza unui regulament aprobat prin hotărâre a consiliului local/judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(51)Consiliul local/judeţean/Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate asigura fonduri pentru premierea elevilor care au obţinut distincţii, medalii, premii şi la alte concursuri decât cele din listele aprobate anual de Ministerul Educaţiei, precum şi celor care au obţinut media 10 la examenul de evaluare naţională, la examenul de bacalaureat şi cadrelor didactice care s-au ocupat de pregătirea acestora.
(52)Cuantumul stimulentelor financiare prevăzute la alin. (51) se acordă în baza unui regulament aprobat prin hotărâre a consiliului local/judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în limita bugetului aprobat.

(6)În vederea evaluării impactului programelor naţionale, Ministerul Educaţiei finanţează elaborarea de studii privind impactul tuturor programelor naţionale din 3 în 3 ani în vederea adaptării politicilor şi finanţării. Studiile pot fi elaborate, după caz, de IŞE, Unitatea pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, denumită în continuare UFÎP, ARACIIP, CNEI, CNFDCD sau de experţi externi care colaborează cu aceste instituţii. Studiile de impact nu pot fi elaborate de instituţiile care au implementat programele analizate.