Secţiunea 2 - Licenţierea serviciilor sociale - Legea 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale

M.Of. 754

În vigoare
Versiune de la: 17 Decembrie 2024
SECŢIUNEA 2:Licenţierea serviciilor sociale
Art. 102
(1)Standardele minime care stau la baza licenţierii serviciilor sociale se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi, după caz, al ministrului familiei, tineretului şi egalităţii de şanse.
(2)Standardele minime utilizate pentru licenţierea serviciilor sociale au în vedere, în principal, următoarele aspecte:
a)scopul serviciilor sociale şi specificul activităţilor derulate;
b)principiile calităţii în domeniul serviciilor sociale;
c)calitatea vieţii şi prevenirea încălcării drepturilor beneficiarilor;
d)managementul de caz;
e)utilizarea instrumentelor standardizate în toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale;
f)calitatea managementului, competenţa personalului de specialitate şi normativele minime de personal specifice fiecărui serviciu social;
g)respectarea disciplinei economico-financiare.
(3)Pentru evaluarea, în vederea licenţierii serviciului social, se solicită, după caz, documente justificative, fişă de autoevaluare şi se realizează vizite de evaluare în teren.
(4)Fişa de autoevaluare prevăzută la alin. (3) reprezintă un formular standard în care se înscriu de către solicitantul licenţierii datele şi punctajul estimat de acesta cu privire la gradul de îndeplinire a indicatorilor de monitorizare aferenţi standardelor minime şi data/termenul de îndeplinire a acestora, înainte de funcţionarea efectivă a serviciului social. Fişa de autoevaluare se completează obligatoriu cu date conforme cu realitatea din teren.
Art. 11
(1)Licenţierea serviciului social presupune următoarele etape:
a)evaluarea serviciului social în baza standardelor minime definite la art. 5 alin. (3);
b)aprobarea sau respingerea cererii de licenţiere a serviciului social;
c)eliberarea licenţei de funcţionare provizorii/licenţei de funcţionare sau, după caz, a notificării de respingere a cererii de licenţiere;
d)înscrierea serviciului social licenţiat în Registrul electronic unic al serviciilor sociale.
(2)Pentru a solicita licenţierea serviciilor sociale, furnizorul trebuie să deţină obligatoriu certificat de acreditare ca furnizor, acordat în condiţiile prevăzute la art. 10.
(3)Licenţierea serviciilor sociale se defineşte şi se realizează în funcţie de următoarele situaţii:
a)licenţierea iniţială, în cazul în care furnizorul de servicii sociale solicită licenţierea pentru prima oară sau în cazul în care solicită licenţierea după retragerea acesteia;
b)obţinerea unei noi licenţe de funcţionare, în cazul serviciilor sociale cărora le expiră perioada de licenţiere.
(4)Licenţierea serviciilor sociale se realizează la cererea furnizorului, pentru fiecare serviciu social în parte. Furnizorul are obligaţia de a solicita licenţierea iniţială ori eliberarea unei noi licenţe de funcţionare a serviciului social cu cel puţin 60 de zile înainte de darea în funcţiune a serviciului social sau, după caz, de la expirarea licenţei de funcţionare.
(5)În situaţia în care furnizorul are organizat acelaşi tip de serviciu social în locaţii distincte, licenţierea se realizează separat pentru fiecare locaţie.
(6)Licenţierea iniţială a serviciului social presupune:
a)verificarea documentelor justificative şi a fişei de autoevaluare depuse de furnizorul de servicii sociale, realizarea evaluării în teren în termen de 15 zile de la data înregistrării cererii, acordarea licenţei de funcţionare provizorii pe o perioadă de maximum 3 luni, pentru centrele cu cazare, şi 6 luni, pentru centrele fără cazare;
b)realizarea, nu mai târziu de 60 de zile înainte de data expirării licenţei de funcţionare provizorii, a vizitei/vizitelor de evaluare în teren în vederea constatării conformităţii datelor prezentate în documentele justificative şi în fişa de autoevaluare cu realitatea din teren.
(61)Dacă se constată că sunt respectate în totalitate standardele minime, precum şi conformitatea datelor prezentate în documentele justificative cu realitatea din teren, se eliberează licenţa de funcţionare.
(62)În situaţia în care, la evaluarea în teren, se constată îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare, conformitatea datelor prezentate în documentele justificative cu realitatea din teren şi faptul că standardele minime sunt îndeplinite în proporţie de 90%, fără a aduce atingere vieţii şi siguranţei beneficiarului şi cu îndeplinirea obligaţiilor de accesibilizare a spaţiilor şi informaţiilor, se propune menţinerea licenţei de funcţionare provizorii şi se acordă un termen pentru remedierea aspectelor care au condus la neîndeplinirea standardelor minime, astfel încât o nouă vizită de evaluare în teren şi recomandarea acordării licenţei de funcţionare să se realizeze în cadrul perioadei prevăzute la alin. (6) lit. a).
(63)În situaţia în care, la evaluarea în teren, se constată că nu sunt îndeplinite condiţiile legale de funcţionare, fie prin constatarea neconformităţii datelor prezentate în documentele justificative cu realitatea din teren, fie prin constatarea neîndeplinirii standardelor minime cel puţin în procentul prevăzut la alin. (62), se aplică sancţiuni contravenţionale, se retrage licenţa de funcţionare provizorie şi se operează radierea serviciului social respectiv din Registrul electronic unic al serviciilor sociale, în cel mult 7 zile de la data deciziei de retragere a licenţei de funcţionare provizorii.
(64)Prin excepţie de la prevederile alin. (3) lit. a), pentru serviciile sociale aflate în situaţia prevăzută la alin. (63), se poate solicita o nouă licenţă de funcţionare, doar după ce furnizorul de servicii sociale remediază neregulile constatate şi prezintă documente justificative pentru aceasta, iar licenţa de funcţionare se acordă numai pe baza raportului de evaluare în teren cu privire la constatarea îndeplinirii standardelor minime de calitate şi a conformităţii datelor prezentate în documentele justificative cu realitatea din teren.
(7)Obţinerea unei noi licenţe pentru serviciile sociale cărora le expiră licenţa de funcţionare presupune:
a)evaluarea serviciului social, în baza documentelor justificative depuse de furnizor şi a raportului de evaluare în teren, realizat în cadrul procesului de monitorizare a respectării standardelor minime;
b)eliberarea licenţei de funcţionare, numai dacă raportul de evaluare în teren confirmă îndeplinirea în totalitate a standardelor minime, precum şi conformitatea datelor prezentate în documentele justificative şi în fişa de autoevaluare cu realitatea din teren;
c)în situaţia în care în raportul de evaluare în teren sunt reţinute aspecte care privesc neîndeplinirea standardelor minime, iar acestea nu sunt remediate în termenele stabilite, măsura propusă poate fi suspendarea funcţionării serviciului social sau, după caz, retragerea licenţei de funcţionare, urmată de radierea serviciului din Registrul electronic unic al serviciilor sociale.
(8)Înscrierea serviciilor sociale licenţiate în Registrul electronic unic al serviciilor sociale se realizează la data eliberării licenţei de funcţionare provizorii şi se completează cu datele privind acordarea licenţei de funcţionare.
(9)Licenţa de funcţionare se eliberează pe o perioadă de 5 ani pentru toate tipurile de servicii sociale.
(10)Perioada de acordare a licenţei de funcţionare provizorii se include în perioada de acordare a licenţei de funcţionare a serviciului social respectiv.
(11)În termen de 30 de zile de la data închiderii sau desfiinţării, prin decizia furnizorului de servicii sociale, a unui serviciu social licenţiat, acesta are obligaţia de a notifica instituţia emitentă, în vederea emiterii deciziei de încetare a valabilităţii licenţei de funcţionare şi a radierii serviciului social respectiv din Registrul electronic unic al serviciilor sociale, şi de a informa Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.
Art. 111
În situaţia prevăzută la art. 11 alin. (62), inspectorii sociali înscriu în raportul de evaluare următoarele date:
a)descrierea situaţiei de fapt şi constatările referitoare la standardele minime de calitate;
b)măsurile dispuse, termenul acordat pentru remedierea neregulilor constatate care au condus la neîndeplinirea standardelor minime, precum şi persoana responsabilă pentru îndeplinirea măsurilor; furnizorul serviciului social poate solicita o singură dată prelungirea termenului, în mod justificat şi ţinându-se cont de valabilitatea licenţei de funcţionare provizorii/licenţei de funcţionare.
Art. 12
(1)Cererea de licenţiere a serviciului cuprinde, cel puţin, date şi informaţii despre:
a)serviciul social;
b)furnizorul serviciului social;
c)beneficiarii serviciului social şi situaţiile de dificultate în care aceştia se află;
d)principalele activităţi desfăşurate;
e)clădirea/spaţiul în care funcţionează serviciul social;
f)resursele umane;
g)sursele de finanţare;
h)neîncadrarea în prevederile art. 27 alin. (9);
i)documentele justificative solicitate.
(2)Documentele justificative prevăzute la alin. (1) lit. i) sunt următoarele:
a)extras de carte funciară pentru informare, însoţit, după caz, de documentul care atestă dreptul de administrare, de concesiune sau de folosinţă asupra spaţiului în care funcţionează serviciul social;
b)actul/documentul legal privind decizia de înfiinţare a serviciului social, după caz;
c)regulamentul de organizare şi funcţionare al serviciului social, elaborat cu respectarea modelului-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
d)fotografii ale spaţiilor aferente desfăşurării serviciilor sociale, la data solicitării licenţierii;
e)CV-ul unui asistent social, însoţit de dovada dreptului de exercitare a profesiei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, cu modificările şi completările ulterioare;
f)o copie a contractului de muncă sau a contractului de prestări de servicii încheiat cu asistentul social, pentru o durată a muncii/prestării activităţii, conform normativului de personal pentru asigurarea managementului de caz;
g)lista persoanelor angajate, cu precizarea calificării (cod COR) şi a contractelor individuale de muncă pentru serviciile sociale existente, respectiv organigrama şi statul de funcţii aferente serviciului social nou-înfiinţat pentru care se solicită licenţierea;
h)lista persoanelor cu care furnizorul de servicii sociale are încheiate contracte de voluntariat şi tipul activităţii în care urmează să fie implicate persoanele voluntare în cadrul serviciului social pentru care se solicită licenţierea, după caz;
i)autorizaţia sanitară de funcţionare sau, după caz, documentul prevăzut în procedura în vigoare privind reglementarea sanitară pentru funcţionarea activităţilor cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei;
j)documentul de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor pentru situaţiile în care activităţile desfăşurate se supun înregistrării sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor sau negaţie în situaţia în care activităţile desfăşurate nu se supun înregistrării;
k)orice alte documente prevăzute în legi speciale cu privire la autorizarea de funcţionare a clădirilor în care se va desfăşura activitatea supusă licenţierii; nominalizarea acestor documente, precum şi termenul de depunere al acestora se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei legi, în funcţie de tipul de serviciu social pentru care se solicită licenţierea;

l)angajamentul furnizorului de servicii sociale de a notifica Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale sau, după caz, instituţiile responsabile de eliberarea licenţei de funcţionare, în funcţie de beneficiarii serviciului social, asupra oricăror modificări referitoare la serviciul social pentru care a obţinut licenţa de funcţionare, intervenite după data acordării acesteia;
m)planul de urgenţă în caz de suspendare/retragere/încetare a licenţei de funcţionare/desfiinţare a serviciului social, dacă este prevăzut în standardul minim de calitate aplicabil;
n)consimţământul prin care furnizorul de servicii sociale îşi exprimă acordul cu privire la efectuarea evaluării, monitorizării şi controlului la sediul serviciului social/furnizorului de servicii sociale, cu respectarea prevederilor prezentei legi;
o)fişa de autoevaluare completată cu respectarea formularului prevăzut în standardul minim de calitate aferent serviciului social pentru care solicită licenţa de funcţionare.
(3)Planul de urgenţă prevăzut la alin. (2) lit. m) reprezintă un document care conţine posibilele soluţii personalizate în funcţie de situaţia persoanelor beneficiare, aplicabile pentru situaţia în care serviciile sociale nu mai pot fi acordate în centrul respectiv. Planul de urgenţă se actualizează pe baza revizuirii planurilor de îngrijire şi asistenţă şi se implementează personalizat, cu acordul şi participarea persoanei beneficiare/reprezentantului legal, precum şi a susţinătorului legal.
(4)Planul de urgenţă prevăzut la alin. (2) lit. m) este avizat şi asumat prin semnătură de serviciul public de asistenţă socială pe a cărui rază administrativ-teritorială urmează să funcţioneze serviciul social, cu informarea serviciului public de asistenţă socială de pe a cărui rază administrativ-teritorială provin persoanele beneficiare, în funcţie de criteriile de admitere aprobate de furnizorul de servicii sociale, potrivit standardului minim de calitate, după caz, şi de direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului care asigură managementul de caz şi/sau care a făcut, în planul de intervenţie/planul de servicii sociale, recomandarea de asigurare de servicii de tip rezidenţial, astfel ca, în situaţia suspendării/retragerii/încetării licenţei de funcţionare/desfiinţării serviciului social, planul de urgenţă să poată fi implementat într-un termen de maximum 30 de zile.

(5)Documentele justificative prevăzute la alin. (2) se transmit electronic în format needitabil sau, după caz, în fotocopie, dacă se depun la registratură sau sunt trimise prin poştă.
Art. 13
(1)Cererile de licenţiere a serviciilor sociale se soluţionează în termen de 45 de zile de la data înregistrării acestora, termen care poate fi prelungit cu maximum 15 zile.
(2)Inspectorii sociali realizează vizita de evaluare inopinată în teren în primele 15 zile de la data înregistrării cererii de licenţiere.
(3)Procedura de soluţionare a cererilor de licenţiere a serviciilor sociale, formularele utilizate, inclusiv modelul planului de urgenţă, se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, cu modificările şi completările ulterioare.