Capitolul iv - Sancţiuni şi măsuri administrative - Legea 181/2023 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2.365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1.132, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 582

În vigoare
Versiune de la: 27 Iunie 2023
CAPITOLUL IV:Sancţiuni şi măsuri administrative
Art. 9
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, următoarele fapte săvârşite de către contrapartea centrală, denumită în continuare CPC, de către membri ai consiliului de administraţie, directori sau, după caz, membri ai consiliului de supraveghere şi membri ai directoratului acestora:
a)nerespectarea obligaţiilor de a elabora, menţine şi actualiza planuri de redresare conform art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/23;
b)nerespectarea obligaţiei de a furniza toate informaţiile necesare pentru elaborarea şi punerea în aplicare a planurilor de rezoluţie conform art. 13 din Regulamentul (UE) 2021/23;
c)nerespectarea obligaţiei de a înştiinţa A.S.F. atunci când CPC este în curs de a intra în dificultate sau este susceptibilă de a intra în dificultate prin încălcarea prevederilor art. 70 alin. (1) coroborate cu cele ale art. 22 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;
d)nerespectarea obligaţiei de a demonstra, la cererea A.S.F., îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 15 alin. (3) lit. a) şi b) din Regulamentul (UE) 2021/23;
e)nerespectarea obligaţiei de a propune A.S.F., în termen de 4 luni de la data primirii raportului prezentat în conformitate cu art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, posibile măsuri vizând abordarea sau înlăturarea obstacolelor semnificative identificate în raport, în conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;
f)nerespectarea obligaţiei de a propune, în termen de o lună, un plan de conformare la măsurile alternative, cu un interval de timp rezonabil pentru punerea în aplicare a planului, conform art. 16 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/23;
g)nerespectarea măsurilor pe care A.S.F. le-a impus CPC conform art. 16 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2021/23;
h)nerespectarea măsurilor de intervenţie timpurie pe care A.S.F. le-a impus CPC conform art. 18 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23;
i)nerespectarea termenului stabilit de A.S.F. conform art. 18 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23;
j)nerespectarea obligaţiei de a informa A.S.F. fără întârzieri nejustificate şi de a explica dacă evenimentul respectiv reflectă deficienţe sau probleme ale respectivei CPC, conform art. 18 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/23;
k)nerespectarea măsurii de a contacta cumpărători potenţiali pe care A.S.F. a impus-o CPC conform art. 18 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2021/23;
l)nerespectarea măsurii impuse de A.S.F. unei CPC aflate în rezoluţie de a evalua fiecare contract şi de a actualiza soldurile conturilor fiecărui membru compensator, conform art. 29 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (UE) 2021/23;
m)nerespectarea obligaţiei de a include în normele sale de funcţionare, conform art. 30 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/23, o referire la competenţa de a reduce obligaţiile de plată menţionate la art. 30 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, în plus faţă de orice mecanisme similare prevăzute în normele de funcţionare respective în etapa de redresare, şi de a se asigura că se încheie acorduri contractuale care să permită A.S.F. să îşi exercite competenţele în temeiul art. 30 din Regulamentul (UE) 2021/23;
n)nerespectarea măsurilor pe care A.S.F. le-a impus CPC dacă un membru compensator care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată nu plăteşte cuantumul necesar conform art. 31 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23;
o)nerespectarea măsurii pe care A.S.F. o impune CPC în cazul în care se aplică art. 32 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, conform art. 35 alin. (1) din acelaşi regulament;
p)neprezentarea către A.S.F. a analizei cauzelor intrării în dificultate şi a unui plan de reorganizare a activităţii, în termen de o lună de la aplicarea instrumentelor menţionate la art. 32 din Regulamentul (UE) 2021/23, în conformitate cu prevederile art. 36 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23;
q)nerespectarea obligaţiei de a prezenta un plan modificat, conform art. 38 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23;
r)nerespectarea obligaţiei de a pune în aplicare planul de reorganizare a activităţii şi de a transmite către A.S.F., la cererea acesteia şi cel puţin o dată la 6 luni, un raport privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a planului respectiv, conform prevederilor art. 39 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23.
(2)Constituie contravenţii nerespectarea obligaţiilor pe care A.S.F. le impune persoanelor fizice şi juridice vizate conform art. 48 alin. (1) lit. a), art. 49 alin. (1) lit. e), art. 51 alin. (1) şi art. 53 din Regulamentul (UE) 2021/23.
(3)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se sancţionează de către A.S.F. cu una dintre următoarele sancţiuni contravenţionale principale:
a)în cazul persoanelor fizice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de la 5.000 lei la 24.000.000 lei sau cu amendă de la 5.000 lei până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi stabilit;
b)în cazul CPC, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de la 15.000 lei până la 10% din cifra de afaceri anuală totală realizată de CPC în exerciţiul financiar precedent sancţionării sau cu amendă de la 15.000 lei până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi stabilit; în cazul în care CPC este o filială a unei societăţi-mamă, cifra de afaceri relevantă este cea care rezultă din situaţiile financiare consolidate ale societăţii-mamă de cel mai înalt rang în exerciţiul financiar precedent sancţionării.
(4)În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancţionării nu este disponibilă la data sancţionării, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care CPC a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţă. Prin an de referinţă se înţelege anul anterior sancţionării.
(5)Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care CPC nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancţionării, aceasta va fi sancţionată cu amendă de la 15.000 lei la 2.500.000 lei.
(6)În funcţie de gravitatea faptei, săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) poate fi sancţionată cu următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
a)interdicţia de a exercita funcţii de conducere în cadrul CPC pentru membrii conducerii superioare a unei CPC sau pentru orice altă persoană fizică responsabilă de încălcare pe o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani;
b)retragerea autorizaţiei acordate CPC de către A.S.F.
(7)În cazul constatării unor fapte contravenţionale de gravitate redusă, A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative precum:
a)o declaraţie publică prin care se indică persoana fizică, CPC sau altă persoană juridică responsabilă de încălcare şi natura încălcării;
b)o decizie prin care se impune persoanei responsabile de încălcare să pună capăt respectivului comportament şi să se abţină de la repetarea acestuia.
(8)Sancţiunile contravenţionale complementare prevăzute la alin. (6) se pot aplica distinct sau cumulativ sancţiunilor contravenţionale principale prevăzute la alin. (3).
(9)Măsurile administrative prevăzute la alin. (7) pot fi aplicate distinct, iar măsura administrativă prevăzută la alin. (7) lit. a) poate fi aplicată şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (3), respectiv la alin. (6).
Art. 10
(1)Măsurile şi sancţiunile dispuse potrivit prevederilor prezentei legi sunt proporţionale cu faptele şi deficienţele constatate şi de natură a avea un efect de descurajare.
(2)Potrivit prevederilor alin. (1), la stabilirea măsurii şi/sau a sancţiunii, precum şi, după caz, a cuantumului amenzilor, A.S.F. are în vedere toate circumstanţele relevante menţionate la art. 85 din Regulamentul (UE) 2021/23.
Art. 11
A.S.F. publică pe site-ul său orice decizie prin care se impune o sancţiune sau măsură administrativă potrivit prevederilor prezentei legi, în conformitate cu art. 83 din Regulamentul (UE) 2021/23.
Art. 12
Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, decizia de sancţionare, precum şi celelalte acte administrative adoptate de A.S.F. conform prevederilor prezentei legi, motivate în mod corespunzător, pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal. Actul administrativ individual prin care A.S.F. aplică sancţiunea cu amendă constituie titlu executoriu.
Art. 13
În măsura în care prezenta lege nu prevede altfel, contravenţiilor prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 16 alin. (1), art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.