Capitolul iv - Comisia de insolvenţă - Legea 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice
M.Of. 464
În vigoare Versiune de la: 31 Iulie 2017
CAPITOLUL IV:Comisia de insolvenţă
Art. 44: Înfiinţare şi structură
(1)Se înfiinţează comisia de insolvenţă, cu structurile sale descentralizate în teritoriu, la nivelul fiecărui judeţ.
(2)Comisia de insolvenţă la nivel central este alcătuită din câte un reprezentant al fiecăreia dintre următoarele instituţii: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Justiţiei, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului - Direcţia Buletinul procedurilor de insolvenţă. Aceasta este sprijinită, în activitatea sa, de un aparat tehnic, care funcţionează ca departament în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Comisia de insolvenţă este condusă de un preşedinte. Condiţiile de desemnare şi înlocuire se stabilesc prin norme metodologice, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(3)Comisia de insolvenţă la nivel central se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie.
(4)Comisia de insolvenţă la nivel teritorial este alcătuită din reprezentanţi ai structurilor deconcentrate în teritoriu ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice.
(5)Comisia de insolvenţă la nivel teritorial se întruneşte ori de câte ori este nevoie, dar nu mai puţin de o dată pe lună. Lucrările sale sunt pregătite de un aparat tehnic ce funcţionează în cadrul structurilor teritoriale ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi care este format din experţi specializaţi în insolvenţă persoanelor fizice.
(6)Cheltuielile de organizare şi funcţionare ale comisiei de insolvenţă, la nivel central şi teritorial, şi ale aparatului tehnic se asigură de la bugetul de stat.
(7)Organizarea şi funcţionarea comisiei de insolvenţă, la nivel central şi teritorial, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, prin Ministerul Economiei.
Art. 45: Atribuţiile comisiilor de insolvenţă
(1)Comisia de insolvenţă la nivel central are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi monitorizează activitatea comisiilor de insolvenţă ce funcţionează la nivel teritorial;
b)propune Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor modificarea şi/sau completarea normelor metodologice pentru aplicarea prezentei legi;
c)întocmeşte şi actualizează, cel puţin bianual, Lista administratorilor procedurii şi a lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice şi o pune la dispoziţia instanţelor competente şi a comisiilor de insolvenţă teritoriale;
d)emite, prin decizie a preşedintelui, criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil şi le publică anual;
e)emite, prin decizie a preşedintelui, criteriile pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor şi ale familiilor lor, cu luarea în considerare a prezentei legi şi a Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
f)elaborează formularul de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare, precum şi alte formulare necesare în implementarea prezentei legi;
g)organizează formarea profesională a personalului comisiilor de insolvenţă;
h)elaborează ghiduri, organizează, în mod constant, acţiuni sau campanii de informare a publicului, foloseşte, în condiţiile legii, orice alte mijloace pentru a sprijini accesul debitorilor persoane fizice la procedurile prevăzute de prezenta lege;
i)elaborează statistici şi studii privind aplicarea procedurilor prevăzute de prezenta lege pe baza informaţiilor furnizate de comisiile de insolvenţă organizate la nivel teritorial şi de instanţele judecătoreşti.
(2)Comisia de insolvenţă la nivel teritorial are următoarele atribuţii:
a)soluţionează cererile debitorilor de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor;
b)avizează formularul de cerere de deschidere a procedurii completat de debitor;
c)emite deciziile de admitere în principiu a cererii debitorului şi de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor;
d)desemnează şi înlocuieşte, pentru motive temeinice, administratorul procedurii, în condiţiile prezentei legi;
e)confirmă procesul-verbal întocmit de administratorul procedurii privind neaprobarea planului de rambursare;
f)supraveghează executarea planului de rambursare şi verifică, din oficiu ori la sesizarea administratorului procedurii sau a oricărui creditor, dacă debitorul, prin acţiunea sau omisiunea lui, pune în pericol executarea planului;
g)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege în derularea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare;
h)constată închiderea procedurii de insolvenţă ca urmare a executării de către debitor a planului de rambursare a datoriilor;
i)sesizează instanţa în vederea închiderii procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor şi deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active;
j)verifică bianual registrele publice pentru identificarea eventualelor modificări ale situaţiei patrimoniale a debitorului, care ar justifica modificarea planului de rambursare a datoriilor;
k)îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 66 alin. (2), art. 69 şi 70, în derularea procedurii simplificate de insolvenţă;
l)îndeplineşte atribuţiile prevăzute de prezenta lege privind supravegherea debitorului după închiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active;
m)soluţionează cererile privind incompatibilitatea administratorilor procedurii şi lichidatorilor.