Legea 15/1972 cu privire la organizarea si functionarea Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale - REPUBLICARE
B.Of. 125
Ieşit din vigoare Versiune de la: 22 Decembrie 1983
Legea 15/1972 cu privire la organizarea si functionarea Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale - REPUBLICARE
Dată act: 29-dec-1972
Emitent: Marea Adunare Nationala
Republicare*)
*) Republicare in temeiul art. II din Decretul Consiliului de Stat nr. 385 din 27 octombrie 1977, publicat in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 115 din 15 noiembrie 1977, dindu-se capitolelor si articolelor o noua numerotare si inlocuindu-se denumirea de "comitetul oamenilor muncii" cu "consiliul oamenilor muncii", denumirea de "secretar general" cu "secretar de stat", iar denumirea de "salariu" cu "retributie". Legea nr. 15/1972 a fost publicata in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 161 din 29 decembrie 1972.
Infaptuirea sarcinilor complexe stabilite de Congresul al X-lea si Conferinta Nationala a Partidului Comunist Roman din iulie 1972 privind edificarea societatii socialiste multilateral dezvoltate in patria noastra impune, in mod necesar, exercitarea unui control atotcuprinzator in toate domeniile, astfel incit societatea sa cunoasca permanent modul in care se realizeaza sarcinile planului national unic de dezvoltare economico-sociala a tarii, modul cum se desfasoara activitatea de productie, investitii, comert exterior si interior, cum sint gospodarite mijloacele materiale si financiare, cum isi indeplinesc sarcinile colectivele de oameni ai muncii si cadrele cu functii de conducere in activitatea economica si sociala.
Controlul, ca parte integranta si obligatorie a muncii de conducere, trebuie sa asigure cunoasterea temeinica si aplicarea riguroasa a hotaririlor de partid si a legilor tarii, sa contribuie la realizarea exemplara a sarcinilor de dezvoltare economica si sociala, la intarirea disciplinei de plan, a simtului de raspundere in gospodarirea fondurilor incredintate de societate, la apararea si prevenirea incalcarii integritatii proprietatii socialiste. Controlul trebuie sa contribuie la perfectionarea activitatii organelor de stat si cooperatiste, la atragerea maselor de oameni ai muncii la conducerea societatii, la dezvaluirea cauzelor lipsurilor si incalcarilor comise si la adoptarea masurilor pentru eliminarea acestora si cresterea eficientei in toate sectoarele de activitate.
Pentru infaptuirea hotaririlor Conferintei Nationale a Partidului Comunist Roman privind intarirea controlului, eliminarea paralelismelor si transformarea Consiliului Economic intr-un organ puternic de partid si de stat pentru controlul unitar al indeplinirii hotaririlor de partid si a legilor tarii in domeniile activitatii economico-sociale, in scopul aplicarii Hotaririi Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Roman din 20-21 noiembrie 1972 cu privire la unele masuri pentru imbunatatirea controlului pe linie de partid si de stat, precum si pentru organizarea consiliilor de control muncitoresc asupra activitatii economico-sociale,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I:Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale se organizeaza si functioneaza ca organ de partid si de stat, sub indrumarea directa a Comitetului Central al Partidului Comunist Roman si a Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Romania, avind sarcina de a controla in mod unitar, pe ansamblul economiei, pe ramuri si in profil teritorial, infaptuirea politicii economice si sociale a partidului si statului, indeplinirea hotaririlor de partid si a legilor adoptate de Marea Adunare Nationala, a decretelor si hotaririlor Consiliului de Stat, precum si a hotaririlor Consiliului de Ministri, in domeniile activitatii economico-sociale.
Controlul contribuie la intarirea ordinii si disciplinei, a spiritului de raspundere si exigentei in indeplinirea sarcinilor, la prevenirea fenomenelor negative, a abaterilor si incalcarilor normelor legale in vigoare, astfel incit intreaga viata economica si sociala sa se desfasoare potrivit hotaririlor de partid si legilor tarii.
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale acorda sprijin organelor de conducere colectiva in stabilirea si aplicarea de masuri in vederea eliminarii neajunsurilor si imbunatatirii activitatii din domeniile controlate, actioneaza pentru solutionarea concreta si eficienta, la fata locului, a problemelor privind realizarea integrala si in bune conditii a sarcinilor ce revin unitatilor socialiste din planul national unic.
Art. 2
Sint supuse controlului Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale ministerele, celelalte organe centrale ale administratiei de stat, organele locale ale administratiei de stat, centralele si unitatile asimilate acestora, intreprinderile, alte unitati cu activitate economica si sociala, precum si organizatiile cooperatiste.
Art. 3
Din insarcinarea Comitetului Central al Partidului Comunist Roman, Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale controleaza aplicarea, de catre organele locale de partid, a hotaririlor partidului si legilor tarii cu privire la activitatea economica si sociala a judetelor, municipiilor, oraselor si comunelor.
Concluziile si propunerile rezultate din aceste controale se prezinta Comitetului Central al Partidului Comunist Roman.
Art. 4
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale efectueaza actiuni de control si analiza cu privire la mersul dezvoltarii economiei nationale si raporteaza Comitetului Central al Partidului Comunist Roman si Consiliului de Stat asupra celor constatate si a masurilor propuse pentru solutionarea problemelor care privesc indeplinirea si depasirea planului si perfectionarea activitatii economice si sociale.
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale semnaleaza Consiliului de Ministri principalele neajunsuri din activitatea economico-sociala rezultate din controalele efectuate si propune masuri pentru eliminarea acestora si prevenirea lor in viitor.
Art. 5
Consiliul Contral de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale asigura orientarea si exercita coordonarea unitara a activitatii inspectiilor de control specializat ale statului aratate in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezenta lege. Inspectiile de control specializat ale statului sint subordonate organelor centrale ale administratiei de stat pe linga care functioneaza, precum si Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale, fiind obligate sa prezinte acestuia programe de lucru, rapoarte de activitate, iar la cerere, orice alte lucrari care se intocmesc in mod curent de acestea.
Pentru a asigura coordonarea activitatii inspectiilor de control specializat ale statului, Consiliul Central Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale colaboreaza cu Curtea Superioara de Control Financiar, ministerele si celelalte organe centrale, precum si cu Uniunea Generala a Sindicatelor din Romania.
Art. 6
In cadrul Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale functioneaza Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, care infaptuieste, impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale, politica partidului si statului in domeniul calitatii si al controlului tehnic de calitate al produselor, lucrarilor si serviciilor, potrivit legii sale de functionare si Legii privind asigurarea si controlul calitatii produselor.
CAPITOLUL II:Atributii
Art. 7
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale are urmatoarele atributii:
a)controleaza mersul dezvoltarii economiei nationale in conformitate cu sarcinile aprobate prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala a tarii;
b)controleaza aplicarea de catre ministere, celelalte organe centrale ale administratiei de stat, organe locale ale administratiei de stat, intreprinderi, centrale si unitati asimilate acestora, alte unitati cu activitate economica si sociala, precum si organizatii cooperatiste, a masurilor stabilite de conducerea de partid si de stat, privind indeplinirea sarcinilor planului national unic, punerea in valoare a resurselor de materii prime, materiale si forta de munca, modernizarea structurii productiei, ridicarea nivelului tehnic si calitativ al produselor, concentrarea, specializarea si cooperarea intre intreprinderi, folosirea eficienta a fondurilor fixe, reducerea cheltuielilor de productie si sporirea rentabilitatii;
c)urmareste si controleaza indeplinirea hotaririlor de partid si a legilor statului cu privire la dezvoltarea comertului exterior si cresterea eficientei acestei activitati; urmareste si controleaza aplicarea masurilor privind colaborarea si cooperarea economica si tehnico-stiintifica;
d)controleaza modul de aplicare a hotaririlor de partid si a legilor statului in domeniul economiei agrare; urmareste rezultatele economico-financiare ale activitatii din agricultura, cheltuielile de productie si consumurile din unitatile agricole, gospodarirea si utilizarea fondului funciar si a bazei tehnico-materiale; mersul lucrarilor de investitii, irigatii si dezvoltarea activitatilor industriale la intreprinderile agricole de stat si cooperativele agricole de productie;
e)controleaza utilizarea eficienta a fondurilor de investitii pentru realizarea de obiective productive industriale si agrozootehnice, a obiectivelor social-culturale, realizarea planului de investitii, constructii-montaj, de punere in functiune si atingere a parametrilor proiectati, indeplinirea masurilor stabilite pentru reducerea consumurilor de materii prime, materiale, combustibili si energie si a costurilor lucrarilor, scurtarea duratelor de executie si cresterea eficientei economice a investitiilor;
f)controleaza folosirea eficienta a potentialului de cercetare, inginerie tehnologica si proiectare si aplicarea in productie a rezultatelor cercetarii stiintifice; controleaza valorificarea licentelor procurate din strainatate;
g)controleaza modul de aplicare a hotaririlor si programelor de masuri pentru protectia mediului inconjurator;
h)controleaza modul in care se aduc la indeplinire hotaririle privind cresterea nivelului de trai, utilizarea fondului de consum sub forma veniturilor directe si a fondurilor sociale; exercita controlul asupra aplicarii politicii partidului si statului in domeniul preturilor si tarifelor, asupra modului in care se desfasoara aprovizionarea populatiei si activitatea de prestari de servicii;
i)controleaza realizarea programului stabilit cu privire la pregatirea si perfectionarea pregatirii cadrelor, potrivit necesitatilor dezvoltarii economico-sociale a tarii;
j)efectueaza analize si studii pentru aprofundarea unor fenomene rezultate din exercitarea controlului privind dezvoltarea economico-sociala si ridicarea eficientei economice, in vederea stabilirii de solutii si masuri pentru imbunatatirea activitatii economice si sociale;
k)controleaza aplicarea masurilor pentru perfectionarea organizarii si conducerii planificate a activitatii economice si sociale;
l)aproba, impreuna cu Consiliul de Ministri, planul controalelor complexe asupra activitatii de productie, tehnice, economice si financiare, precum si al controalelor tematice cu o durata mai mare de 3 zile ce se efectueaza de catre organe centrale de sinteza si ministere economice in unitatile socialiste, asigurind corelarea acestuia cu prevederile planului unic de control aprobat de conducerea partidului;
m)exercita coordonarea unitara a activitatii inspectiilor de control specializat ale statului in scopul realizarii unei eficiente sporite si evitarii paralelismelor, suprapunerilor sau controalelor repetate, elaborind in acest scop note metodologice;
n)exercita indrumarea si coordonarea activitatii consiliilor judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale; organizeaza impreuna cu acestea actiuni de control asupra activitatii economice si sociale ce se desfasoara in judete, municipii, orase si comune.
Pentru realizarea unor actiuni de control, Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale conlucreaza, in raport de natura problemelor analizate, cu Comitetul de Stat al Planificarii, Consiliul Organizarii Economice si Sociale, Curtea Superioara de Control Financiar, organele centrale financiar-bancare ministerele economice.
Art. 8
In exercitarea atributiilor sale, Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale are dreptul:
a)de a da indicatii obligatorii pentru inlaturarea lipsurilor din activitatea unitatilor controlate;
b)de a suspenda executarea masurilor luate de unitatile controlate, neconforme cu dispozitiile legale in vigoare.
Masurile stabilite de Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale sint obligatorii pentru unitatile controlate si se aduc la cunostinta conducerii ministerelor si celorlalte orase centrale care sint obligate sa asigure realizarea lor.
Art. 9
In cazurile in care Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale, in exercitarea atributiilor sale, constata incalcari ale dispozitiilor legale privind gospodarirea, pastrarea si evidenta resurselor materiale si financiare incredintate de societate, nerespectarea disciplinei de plan si contractuale, precum si neindeplinrea altor obligatii legale, are dreptul:
a)sa aplice direct sanctiunile disciplinare prevazute de legislatia muncii sau sa dispuna aplicarea acestor sanctiuni de catre conducatorul unitatii socialiste controlate ori, dupa caz, de conducatorul ierarhic superior al acelei unitati;
b)sa dispuna sau sa recomande indepartarea din functie a persoanelor vinovate de incalcari grave ale hotaririlor de partid si de stat, masura ce urmeaza a fi adusa la indeplinire de catre organele in drept, in conditiile prevazute de lege;
c)sa dispuna luarea, de catre conducatorii unitatilor socialiste controlate, a masurilor necesare pentru stabilirea raspunderii materiale in cazul provocarii de pagube avutului obstesc si pentru urmarirea recuperarii acestora.
Organele carora li s-au comunicat masurile de la lit. a)-c) sint obligate ca, in termen de 15 zile, sa informeze Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale asupra masurilor luate;
d)sa aplice persoanelor vinovate de neluarea uneia dintre masurile prevazute la lit. a), b) si c) o amenda egala cu retributia tarifara pe cel mult 3 luni;
e)sa propuna organelor in drept revocarea persoanelor care detin o functie electiva, precum si a celor numite prin decret prezidential ori hotarire a Consiliului de Ministri;
f)sa sesizeze Curtea Superioara de Control Financiar, in masura in care faptele constituie abateri de competenta acestei curti, in vederea aplicarii sanctiunilor si a altor masuri prevazute in lege;
g)sa sesizeze organele de urmarire penala, daca fapta este prevazuta de legea penala.
Art. 10
Impotriva sanctiunilor aplicate direct potrivit art. 9, se poate face intimpinare, in termen de 30 de zile de la data luarii la cunostinta, la Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale, urmind ca biroul executiv al acestuia sa decida. In situatia in care cei in cauza sint nemultumiti se pot adresa organelor de partid si de stat superioare Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale.
In cazul sanctiunilor disciplinare, aplicate de celelalte organe, plingerea se rezolva potrivit legislatiei muncii.
Art. 11
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale, precum si celelalte organe care exercita controlul, raspund, potrivit legii, de masurile dispuse ori propuse in cadrul activitatii de control si urmaresc modul cum sint aduse la indeplinire aceste masuri.
CAPITOLUL III:Organizare si functionare
Art. 12
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale se compune dintr-un numar de 65 membri si este format din presedinte, vicepresedinti, secretar de stat si membri numiti prin drecret prezidential. In componenta Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale vor intra activisti de partid, cadre de conducere din ministere si celelalte organe centrale, reprezentanti ai Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din Romania si ai uniunilor sindicale de ramura, reprezentanti ai Uniunii Tineretului Comunist si ai Consiliului National al Femeilor, presedinti si vicepresedinti ai consiliilor judetene de control muncitoresc al activitatii economice si sociale, sefi ai inspectiilor centrale de control specializat ale statului, directori de centrale industriale si Intreprinderi, oameni de stiinta, cadre didactice din InvatamIntul superior, precum si un numar de 23 muncitori si maistri care lucreaza direct In productie, desemnati In adunarile generale ale oamenilor muncii pe o perioada de 5 ani.
Presedintele, vicepresedintii si secretarul de stat formeaza Biroul executiv al Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale.
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale se compune dintr-un numar de 65 membri si este format din presedinte, vicepresedinti, secretar de stat si membri numiti prin drecret prezidential. In componenta Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale vor intra activisti de partid, cadre de conducere din ministere si celelalte organe centrale, reprezentanti ai Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din Romania si ai uniunilor sindicale de ramura, reprezentanti ai Uniunii Tineretului Comunist si ai Consiliului National al Femeilor, presedinti si vicepresedinti ai consiliilor judetene de control muncitoresc al activitatii economice si sociale, sefi ai inspectiilor centrale de control specializat ale statului, directori de centrale industriale si Intreprinderi, oameni de stiinta, cadre didactice din InvatamIntul superior, precum si un numar de 23 muncitori si maistri care lucreaza direct In productie, desemnati In adunarile generale ale oamenilor muncii pe o perioada de 5 ani.
Presedintele, vicepresedintii si secretarul de stat formeaza Biroul executiv al Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale.Pentru indeplinirea sarcinilor ce-i revin, Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale are un aparat propriu.
Art. 13
In vederea realizarii sarcinilor ce-i revin, Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale are dreptul de a cere ministerelor si celorlalte organe centrale, comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, precum si unitatilor subordonate acestora, dari de seama, situatii statistice si orice alte documente privind probleme ce intra in activitatea de control. Unitatile mentionate sint obligate sa puna la dispozitia Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale documentele cerute si sa sprijine desfasurarea activitatii de control.
Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale poate organiza colective si brigazi complete de control alcatuite din aparatul propriu, precum si specialisti din orice domenii si sectoare de activitate desemnati cu acordul conducatorilor unitatilor socialiste de care apartin.
Concluziile si masurile rezultate din actiunile colectivelor si brigazilor complexe de control asupra activitatii economice si sociale sint supuse dezbaterii Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale sau, dupa caz, biroului executiv care hotarasc asupra acestora.
CAPITOLUL IV:Consiliile judetene de control muncitoresc al activitatii economice si sociale
Art. 14
La judete si la municipiul Bucuresti se organizeaza consilii judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale - organe de partid si de stat - isi desfasoara activitatea sub directa conducere a comitetelor de partid judetene sau al municipiului Bucuresti si a consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, fiind subordonate si Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale.
Art. 15
Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale controleaza aplicarea, in profil teritorial, a hotaririlor de partid, a legilor, decretelor Consiliului de Stat, a hotaririlor Consiliului de Ministri, precum si a hotaririlor adoptate de organele locale de partid si de stat, raportind comitetelor de partid judetene si al municipiului Bucuresti asupra concluziilor rezultate din controalele efectuate si a masurilor necesare.
Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale Indruma activitatea consiliilor municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale, precum si activitatea consiliilor de control muncitoresc al activitatii economice si sociale din unitatile economice.
Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale controleaza aplicarea, in profil teritorial, a hotaririlor de partid, a legilor, decretelor Consiliului de Stat, a hotaririlor Consiliului de Ministri, precum si a hotaririlor adoptate de organele locale de partid si de stat, raportind comitetelor de partid judetene si al municipiului Bucuresti asupra concluziilor rezultate din controalele efectuate si a masurilor necesare.Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale controleaza indeplinirea indicatorilor planului de productie, investitii, comert exterior, aplicarea de catre centrale, intreprinderi, organizatii cooperatiste, santiere si alte unitati economice a masurilor privind folosirea capacitatilor de productie, valorificarea resurselor de materii prime, ridicarea calitatii produselor, reducerea cheltuielilor de productie, cresterea eficientei activitatii economice; acorda sprijin organelor si organizatiilor de partid si consiliilor oamenilor muncii din unitatile socialiste pentru imbunatatirea conducerii activitatii economice si sociale si solutionarea operativa a problemelor care apar in realizarea sarcinilor de plan si a angajamentelor de depasire a acestora.
Consiliile judetene si al muncipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale efectueaza analize si studii si elaboreaza propuneri privind dezvoltarea economica si sociala a judetelor municipiului Bucuresti; urmaresc ca prin proiectul planului in profil teritorial sa se asigure infaptuirea hotaririlor de partid privind folosirea cu maxima eficienta a resurselor materiale si umane si imbunatatirea continua a conditiilor de munca si viata ale populatiei din judetul respectiv.
Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale Indruma activitatea consiliilor municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale, precum si activitatea consiliilor de control muncitoresc al activitatii economice si sociale din unitatile economice.Art. 16
Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale se compun dintr-un numar de 35-41 membri si sint alcatuite din presedinte, vicepresedinte si membri; functia de presedinte al consiliului este indeplinita de secretarul cu probleme economice al comitetului de partid judetean si al municipiului Bucuresti, care este in acelasi timp vicepresedinte al comitetului executiv al consiliului popular.
In componenta acestor consilii vor intra membri ai comitetelor judetene de partid si ai comitetului executiv al consiliului popular judetean, activisti de partid, cadre cu munci de raspundere si specialisti din Intreprinderi, centrale si organe judetene de sinteza, reprezentanti ai consiliului judetean al sindicatelor si ai comitetului judetean al femeilor, ai comitetului judetean al Uniunii Tineretului Comunist, presedinti ai consiliilor municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc, sefi ai inspectiilor teritoriale de control specializat ale statului, cadre didactice, precum si un numar de 12-15 muncitori si maistri care lucreaza direct In productie, desemnati In adunarile generale ale oamenilor muncii pe o perioada de 5 ani.
Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale se compun dintr-un numar de 35-41 membri si sint alcatuite din presedinte, vicepresedinte si membri; functia de presedinte al consiliului este indeplinita de secretarul cu probleme economice al comitetului de partid judetean si al municipiului Bucuresti, care este in acelasi timp vicepresedinte al comitetului executiv al consiliului popular.
In componenta acestor consilii vor intra membri ai comitetelor judetene de partid si ai comitetului executiv al consiliului popular judetean, activisti de partid, cadre cu munci de raspundere si specialisti din Intreprinderi, centrale si organe judetene de sinteza, reprezentanti ai consiliului judetean al sindicatelor si ai comitetului judetean al femeilor, ai comitetului judetean al Uniunii Tineretului Comunist, presedinti ai consiliilor municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc, sefi ai inspectiilor teritoriale de control specializat ale statului, cadre didactice, precum si un numar de 12-15 muncitori si maistri care lucreaza direct In productie, desemnati In adunarile generale ale oamenilor muncii pe o perioada de 5 ani.Componenta consiliilor judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale se aproba de comitetele de partid si consiliile populare judetene si al municipiului Bucuresti.
Presedintele, vicepresedintele si 3-5 membri formeaza biroul executiv al consiliilor judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
Pentru indeplinirea sarcinilor ce le revin, consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale au un aparat propriu.
Art. 17
Consiliile judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale pot lua in mod corespunzator masurile si aplica sanctiunile prevazute la art. 8 si art. 9 lit. a), c), d) si g); de asemenea, pot propune, dupa caz, organelor locale in subordinea carora se afla unitatile controlate sau Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale, in cazul celorlalte unitati, indepartarea din functie a cadrelor de conducere din unitatile socialiste controlate, vinovate de incalcari grave ale hotaririlor de partid si de stat.
Dispozitiile art. 10 se aplica in mod corespunzator si consiliilor judetene de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
CAPITOLUL V:Consiliile municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale
Art. 18
La municipii, sectoarele municipiului Bucuresti si orase se organizeaza consilii de control muncitoresc al activitatii economice si sociale - organe de partid si de stat -, care isi desfasoara activitatea sub directa conducere a comitetelor de partid si a consiliilor populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti. Aceste consilii sint subordonate si consiliilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
Art. 19
Consiliile municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale controleaza si acorda sprijin unitatilor economice si social-culturale din raza lor administrativ-teritoriala, in aplicarea hotaririlor de partid, a legilor si celorlalte acte normative privind: indeplinirea sarcinilor ce revin din planul national la productia industriala, in agricultura, investitii, export, aprovizionarea populatiei, prestarile de servicii; realizarea sarcinilor de crestere a productivitatii muncii; folosirea capacitatilor de productie; introducerea progresului tehnic si ridicarea calitatii produselor; reducerea consumurilor de materii prime, materiale, combustibili si energie; reducerea cheltuielilor de productie si cresterea rentabilitatii, precum si alte probleme din domeniul activitatii economice si sociale.
Consiliile municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale raporteaza comitetelor de partid respective asupra concluziilor rezultate din controalele efectuate si a masurilor necesare.
Art. 20
Consiliile municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale se compun din 17-31 membri si sint formate din presedinte, vicepresedinte si membri; functia de presedinte al consiliului este indeplinita, la municipii, sectoarele municipiului Bucuresti si orase de categoria I, de secretarul cu probleme economice al comitetului de partid respectiv, care este in acelasi timp vicepresedinte al comitetului sau biroului executiv al consiliului popular. La orasele de categoria a II-a si a III-a, functia de presedinte al consiliului este indeplinita de unul din secretarii adjuncti ai comitetului de partid respectiv.
In componenta consiliilor vor intra membri ai comitetului de partid si ai comitetului, respectiv biroului executiv al consiliului popular, activisti de partid, cadre cu munci de raspundere si specialisti din unitatile economice si social-culturale, reprezentanti ai organizatiilor de sindicat, U.T.C. si femei, presedinti ai consiliilor de control muncitoresc din unitatile economice, cadre didactice, precum si un numar de 7-14 muncitori si maistri care lucreaza direct In productie, desemnati In adunarile generale ale oamenilor muncii pe o perioada de doi ani si jumatate.
Consiliile municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale se compun din 17-31 membri si sint formate din presedinte, vicepresedinte si membri; functia de presedinte al consiliului este indeplinita, la municipii, sectoarele municipiului Bucuresti si orase de categoria I, de secretarul cu probleme economice al comitetului de partid respectiv, care este in acelasi timp vicepresedinte al comitetului sau biroului executiv al consiliului popular. La orasele de categoria a II-a si a III-a, functia de presedinte al consiliului este indeplinita de unul din secretarii adjuncti ai comitetului de partid respectiv.
In componenta consiliilor vor intra membri ai comitetului de partid si ai comitetului, respectiv biroului executiv al consiliului popular, activisti de partid, cadre cu munci de raspundere si specialisti din unitatile economice si social-culturale, reprezentanti ai organizatiilor de sindicat, U.T.C. si femei, presedinti ai consiliilor de control muncitoresc din unitatile economice, cadre didactice, precum si un numar de 7-14 muncitori si maistri care lucreaza direct In productie, desemnati In adunarile generale ale oamenilor muncii pe o perioada de doi ani si jumatate.Componenta acestor consilii se aproba de comitetele de partid si consiliile populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti.
Pentru conducerea operativa a activitatii la consiliile municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc se constituie un birou executiv format din presedinte, vicepresedinte si 3-5 membri.
Art. 21
Consiliile municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale pot lua in mod corespunzator masurile si aplica sanctiunile prevazute la art. 8 si art. 9 lit. a) si c); de asemenea, pot propune, dupa caz, consiliilor judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale aplicarea masurilor prevazute la art. 9 lit. d) si g).
Dispozitiile art. 10 se aplica in mod corespunzator si consiliilor municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
CAPITOLUL VI:Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale
Art. 22
La intreprinderile industriale, de transport, constructii si comerciale, la intreprinderile agricole de stat si de mecanizare a agriculturii, la alte unitati economice de stat, precum si la institutele de cercetari si proiectari, se organizeaza consilii de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale functioneaza sub conducerea directa a comitetelor de partid sau a birourilor organizatiilor de baza - acolo unde nu sInt constituite comitete de partid In unitatile respective -, fiind subordonate si consiliilor orasenesti, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, municipale sau, dupa caz, judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
La intreprinderile industriale, de transport, constructii si comerciale, la intreprinderile agricole de stat si de mecanizare a agriculturii, la alte unitati economice de stat, precum si la institutele de cercetari si proiectari, se organizeaza consilii de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale functioneaza sub conducerea directa a comitetelor de partid sau a birourilor organizatiilor de baza - acolo unde nu sInt constituite comitete de partid In unitatile respective -, fiind subordonate si consiliilor orasenesti, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, municipale sau, dupa caz, judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale.Art. 23
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale efectueaza controlul asupra: activitatii economice si sociale a intreprinderilor, institutelor de proiectari si cercetari, realizarii indicatorilor planului de productie, folosirii capacitatii de productie, calitatii produselor si respectarii tehnologiilor de fabricatie, gospodaririi fondurilor materiale si financiare.
De asemenea, consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale vor urmari si controla: indeplinirea prevederilor contractelor colective de munca; aplicarea normelor de tehnica securitatii muncii si igiena muncii; buna functionare a dispensarelor, policlinicilor, spitalelor, cantinelor, caminelor de nefamilisti, creselor si gradinitelor de copii care functioneaza in cadrul unitatilor respective; modul de rezolvare a propunerilor facute in adunarile generale ale oamenilor muncii si adunarile grupelor sindicale; solutionarea problemelor sesizate de oamenii muncii prin scrisori si audiente, precum si orice alte probleme care privesc relatiile si conditiile de munca si sociale din unitatea respectiva.
Consiliile de control muncitoresc vor actiona pentru dezvoltarea unei atitudini inaintate fata de munca, pentru stimularea initiativelor creatoare ale oamenilor muncii in indeplinirea sarcinilor economice si sociale, economisirea materiiior prime, materialelor, combustibilului si energiei, in promovarea progresului tehnic, pentru combaterea manifestarilor de nepasare, neglijenta si lipsa de raspundere.
Art. 24
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale se constituie din muncitori de inalta calificare, cu experienta indelungata in productie, cei mai buni ingineri, maistri, tehnicieni, economisti si alte cadre de specialitate. In raport de marimea unitatilor, consiliile sint alcatuite dintr-un numar de 11-21 membri, din care 5-10 muncitori, maistri si tehnicieni.
Functia de presedinte al consiliului este Indeplinita de secretarul adjunct cu probleme economice al comitetului de partid din unitatea respectiva sau de unul din membrii biroului organizatiei de baza - acolo unde nu sInt constituite comitete de partid.
Componenta nominala a consiliilor de control muncitoresc al activitatii economice si sociale din unitatile socialiste se aproba de catre organele de partid respective si de adunarile generale ale oamenilor muncii, pe o perioada de doi ani si jumatate.
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale se constituie din muncitori de inalta calificare, cu experienta indelungata in productie, cei mai buni ingineri, maistri, tehnicieni, economisti si alte cadre de specialitate. In raport de marimea unitatilor, consiliile sint alcatuite dintr-un numar de 11-21 membri, din care 5-10 muncitori, maistri si tehnicieni.
Functia de presedinte al consiliului este Indeplinita de secretarul adjunct cu probleme economice al comitetului de partid din unitatea respectiva sau de unul din membrii biroului organizatiei de baza - acolo unde nu sInt constituite comitete de partid.
Componenta nominala a consiliilor de control muncitoresc al activitatii economice si sociale din unitatile socialiste se aproba de catre organele de partid respective si de adunarile generale ale oamenilor muncii, pe o perioada de doi ani si jumatate.In indeplinirea atributiilor care le revin, consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale pot antrena si alti oameni ai muncii care nu sint membri ai acestor consilii.
Art. 25
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale desfasoara o activitate cu caracter obstesc, pe baza de program de lucru.
Art. 26
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale propun comitetelor de partid sau birourilor organizatiilor de baza masuri pentru Imbunatatirea activitatii economice si sociale din unitatile socialiste care, Impreuna cu consiliile oamenilor muncii, asigura aplicarea acestora.
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale propun comitetelor de partid sau birourilor organizatiilor de baza masuri pentru Imbunatatirea activitatii economice si sociale din unitatile socialiste care, Impreuna cu consiliile oamenilor muncii, asigura aplicarea acestora.De asemenea, consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale din unitatile socialiste propun consiliilor orasenesti, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, municipale sau, dupa caz, consiliilor judetene si al municipiului Bucuresti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale luarea de masuri de imbunatatire a activitatii economice si sociale sau aplicarea de sanctiuni persoanelor vinovate de incalcarea hotaririlor de partid si de stat.
CAPITOLUL VII:Conlucrarea dintre consiliile de control muncitoresc si unitatile de control al oamenilor muncii
Art. 27
Consiliile de control muncitoresc al activitatii economice si sociale organizeaza actiuni de control in comun cu unitatile de control al oamenilor muncii asupra indeplinirii hotaririlor de partid si aplicarii legilor in domeniile: aprovizionarea populatiei, prestarile de servicii pentru populatie, intretinerea si repararea fondului locativ, transportul in comun, asistenta medicala, utilizarea bazei tehnico-materiale si gospodarirea unitatilor de invatamint, cultura, sport si asistenta sociala, respectarea normelor de protectie a muncii, apararea si conservarea mediului ambiant.
Art. 28
Pentru a asigura o rationala cuprindere in control a unitatilor economice si sociale, evitarea paralelismelor si coordonarea unitara a actiunilor organizate de controlul muncitoresc cu cele ale controlului oamenilor muncii, Consiliul Central, consiliile judetene, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale colaboreaza cu consiliile Frontului Unitatii Socialiste.
Vicepresedintii consiliilor judetene, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale indeplinesc si functia de presedinte al comisiilor judetene municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti ale Frontului Unitatii Socialiste pentru coordonarea si indrumarea activitatii de control al oamenilor muncii.
Art. 29
Consiliul Central, consiliile judetene municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale examineaza sesizarile si propunerile unitatilor de control al oamenilor muncii si stabilesc, in conformitate cu atributiile prevazute de prezenta lege, masuri pentru eliminarea neajunsurilor, imbunatatirea activitatii si sanctionarea persoanelor vinovate de incalcari ale dispozitiilor legale.
CAPITOLUL VIII:Registrul unic de contral
Art. 30
La ministere, celelalte organe si organizatii centrale, comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare, centrale si unitatile asimilate acestora, la intreprinderi, institutii de stat, unitati cooperatiste si obstesti, precum si la subunitatile acestora, stabilite de organele sau organizatiile ierarhic superioare, se infiinteaza registrul unic de control, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezenta lege.
Art. 31
In registrul unic de control se inscriu obligatoriu constatarile, recomandarile si masurile dispuse de organele de control ale Consiliului Central, consiliilor judetene, al municipiului Bucuresti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si orasenesti de control muncitoresc al activitatii economice si sociale, inspectiilor de control specializat ale statului, precum si ale altor persoane din afara unitatii socialiste, care efectueaza actiuni de control, indiferent de functie si de durata actiunii.
Persoanele care exercita controlul sint obligate ca inainte de inceperea actiunii sa consulte mentiunile inscrise in registrul unic de control, care au legatura cu sarcinile lor, pentru a cunoaste obiectivele si perioadele cuprinse in actiunile precedente, constatarile facute, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor.
Art. 32
Registrul unic de control va fi numerotat, snuruit si sigilat, fiind pastrat de conducatorul unitatii ori subunitatii sau inlocuitorul sau, astfel incit sa poata fi prezentat in orice moment celor in drept.
CAPITOLUL IX:Dispozitii finale
Art. 33
Legea nr. 4/1969 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic, art. 1 alin. 2 din Decretul nr. 77/1971 privind organizarea si functionarea Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, devenit Legea nr. 35/1971, precum si celelalte dispozitii legale, contrare prevederilor din prezenta lege, se abroga.
ANEXA nr. 1:INSPECTIILE CENTRALE DE CONTROL SPECIALIZAT ALE STATULUI
- Inspectoratul de stat pentru calitate si disciplina in constructii.
- Inspectia de stat pentru protectia muncii.
- Inspectoratul sanitar de stat central.
- Inspectoratul general de stat pentru controlul gospodaririi fondurilor fixe, combustibililor, energiei si pentru verificarea instalatiilor sub presiune si de ridicat.
- Inspectoratul de stat pentru controlul preturilor.
- Inspectiile de stat pentru agricultura si industria alimentara.
- Inspectia de stat a apelor.
- inspectoratul general comercial de stat.
- Inspectia pentru turism.
- Inspectia de stat geologica miniera.
- Alte inspecti de stat infiintate prin legi, decrete sau hotariri ale Consiliului de Ministri.
ANEXA nr. 2:MODELUL REGISTRULUI UNIC DE CONTROL
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Numele prenumele si Constatari indicatii si
functia persoanelor masuri stabilite; precum Nr.si data actu-
Nr. obligate sa se inscrie in Tema Data Data si termenele de execu- lui cuprinzind
crt. registru, unitatea de actiunii inceperii terminarii tare; semnatura per- masuriie stabilite Observatii
care apartin si nr. actiunii actiunii soanelor prevazute in de unitatea care
imputernicirii coloana 1 si a condu- a dispus actiunea
cerii unitatii
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Coloanele 0-3 se completeaza la inceperea actiunii, iar coloanele 4-5 la incheierea actiunii.
Coloana 6 se completeaza la primirea actului de dispozitie.
In cazul in care, potrivit dispozitiilor legale, se intocmesc acte de control, la coloana 5 se inscriu numai numarul de inregistrare si data acestora.
In situatia stabilirii unor contraventii in sarcina personalului din unitatile controlate, pentru abateri in indeplinirea obligatiilor de serviciu, care nu au fost mentionate in actele de control lasate unitatii verificate, in coloana 5 se inscriu: numele, prenumele si functia contravenientului sau al celui sanctionat disciplinar, abaterea savirsita si sanctiunea aplicata.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »