Art. 17. - Entităţile raportoare aplică, în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei, măsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei în toate situaţiile care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, inclusiv în următoarele situaţii: - Legea 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
M.Of. 589
În vigoare Versiune de la: 19 Decembrie 2025
Arată norme de aplicare
Art. 17
(2)Entităţile raportoare au obligaţia să examineze contextul şi scopul tuturor tranzacţiilor care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)sunt tranzacţii complexe;
b)sunt tranzacţii cu valori neobişnuit de mari;
c)nu se încadrează în tiparul obişnuit;
d)nu au un scop economic, comercial sau legal evident.
(3)Entităţile raportoare au obligaţia să crească gradul şi natura monitorizării relaţiei de afaceri în scopul de a stabili dacă respectivele tranzacţii sau activităţi sunt suspecte.
(1)Entităţile raportoare aplică, în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei, măsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei în toate situaţiile care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, inclusiv în următoarele situaţii:
a)în cazul relaţiilor de afaceri şi tranzacţiilor care implică persoane din ţări care nu aplică sau aplică insuficient standardele internaţionale în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a finanţării terorismului sau care sunt cunoscute la nivel internaţional ca fiind ţări necooperante;
b)în cazul relaţiilor de corespondent cu instituţii de credit şi instituţii financiare din alte state membre sau state terţe;
c)în cazul tranzacţiilor sau relaţiilor de afaceri cu persoanele expuse public sau cu clienţi ai căror beneficiari reali sunt persoane expuse public, inclusiv pentru o perioadă de cel puţin 12 luni începând cu data de la care respectiva persoană nu mai ocupă o funcţie publică importantă;
d)în cazul persoanelor fizice sau juridice stabilite în ţări terţe identificate de Comisia Europeană drept ţări terţe cu grad înalt de risc;
e)în cazurile prevăzute în reglementările sau instrucţiunile sectoriale emise de autorităţile competente în aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4).
(2)Entităţile raportoare au obligaţia să examineze contextul şi scopul tuturor tranzacţiilor care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)sunt tranzacţii complexe;
b)sunt tranzacţii cu valori neobişnuit de mari;
c)nu se încadrează în tiparul obişnuit;
d)nu au un scop economic, comercial sau legal evident.
(3)Entităţile raportoare au obligaţia să crească gradul şi natura monitorizării relaţiei de afaceri în scopul de a stabili dacă respectivele tranzacţii sau activităţi sunt suspecte.(4)Oficiul va informa autorităţile de supraveghere şi control competente cu privire la vulnerabilităţile sistemelor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului din alte ţări şi publică pe site-ul propriu lista ţărilor care prezintă vulnerabilităţi în sistemele de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului şi care nu aplică sau aplică insuficient standardele internaţionale în domeniu, în conformitate cu comunicările publice ale organismelor internaţionale din domeniu.
(5)Autorităţile de supraveghere şi control, precum şi organismele de autoreglementare, prin dispoziţii specifice, vor dezvolta cerinţe şi mecanisme aplicabile referitoare la informarea entităţilor raportoare, cu privire la vulnerabilităţile sistemelor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului din alte ţări.
(6)În baza dispoziţiilor specifice reglementate de autorităţile de supraveghere şi control, precum şi organismele de autoreglementare, entităţile raportoare vor examina circumstanţele şi scopul tranzacţiilor care implică persoane din ţări care prezintă vulnerabilităţi în sistemele de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului şi care nu aplică sau aplică insuficient standardele internaţionale în domeniu şi vor pune la dispoziţia autorităţilor cu atribuţii de control sau organismelor de autoreglementare, la cererea acestora, constatările consemnate în scris.
(7)În cazul relaţiilor transfrontaliere de corespondent cu instituţii respondente din alte state membre şi ţări terţe, care implică executarea de operaţiuni de plată pentru clienţii instituţiei respondente, instituţiile de credit şi instituţiile financiare corespondente aplică, în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei, următoarele măsuri, înainte de stabilirea unei relaţii de afaceri:
a)obţin suficiente informaţii despre instituţia respondentă pentru a înţelege pe deplin natura activităţii acesteia şi pentru a determina, pe baza informaţiilor disponibile în mod public, reputaţia acesteia, inclusiv dacă a făcut subiectul unei măsuri de supraveghere ori investigaţii de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului;
b)obţin suficiente informaţii despre calitatea supravegherii la care este supusă instituţia respondentă;
c)evaluează mecanismele implementate de instituţia respondentă în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a finanţării terorismului pentru a se asigura că sunt adecvate şi eficiente;
d)obţin aprobarea conducerii de rang superior înainte de stabilirea fiecărei noi relaţii de corespondent;
e)stabilesc pe bază de documente responsabilităţile fiecărei părţi;
f)în cazul conturilor de corespondent accesibile direct clienţilor, se asigură că instituţia respondentă aplică pe bază continuă măsurile de cunoaştere a clientelei pentru aceşti clienţi şi este în măsură să furnizeze instituţiei corespondente, la cererea acesteia, informaţii obţinute prin aplicarea respectivelor măsuri.
(8)În aplicarea alin. (1), instituţiile de credit şi instituţiile financiare corespondente pot considera îndeplinite obligaţiile de la alin. (7) lit. b), c) şi f) în cazul instituţiilor de credit şi instituţiilor financiare respondente din state membre care sunt entităţi obligate potrivit art. 2 alin. (1) din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, cu modificările şi completările ulterioare.
(9)În cazul tranzacţiilor ocazionale sau al relaţiilor de afaceri cu persoane expuse public sau care au ca beneficiar real persoane expuse public, entităţile raportoare aplică, în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei, următoarele măsuri:
a)obţin aprobarea conducerii de rang superior pentru stabilirea sau continuarea relaţiilor de afaceri cu astfel de persoane;
b)adoptă măsuri adecvate pentru a stabili sursa averii şi sursa fondurilor implicate în relaţii de afaceri sau în tranzacţii cu astfel de persoane;
c)efectuează în mod permanent o monitorizare sporită a respectivelor relaţii de afaceri.
(10)Măsurile prevăzute la alin. (9) şi (11)-(13) se aplică şi membrilor de familie sau persoanelor cunoscute ca fiind asociaţi apropiaţi ai persoanelor expuse public.
(11)Entităţile raportoare sunt obligate să aplice măsuri rezonabile pentru a stabili dacă beneficiarii unei poliţe de asigurare de viaţă sau ai unei alte poliţe de asigurare legate de investiţii şi/sau, după caz, beneficiarul real al beneficiarului poliţei sunt persoane expuse public.
(12)Măsurile prevăzute la alin. (11) se adoptă cel mai târziu la momentul plăţii sau la momentul atribuirii, totale sau parţiale, a poliţei.
(13)În cazul în care s-au identificat riscuri mărite, entităţile raportoare aplică, în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei, următoarele măsuri:
c)transmit un raport de tranzacţii suspecte ori de câte ori o persoană expusă public este beneficiarul unei poliţe de asigurare de viaţă şi sunt identificate motive de suspiciune.
a)informează conducerea de rang superior înainte de plata veniturilor corespunzătoare poliţei de asigurare;
b)efectuează o examinare sporită a întregii relaţii de afaceri cu asiguratul.
c)transmit un raport de tranzacţii suspecte ori de câte ori o persoană expusă public este beneficiarul unei poliţe de asigurare de viaţă şi sunt identificate motive de suspiciune.(14)La evaluarea riscurilor de spălare de bani şi de finanţare a terorismului se vor lua în considerare şi următorii factori caracteristici situaţiilor cu risc potenţial mărit:
1.factori de risc privind clienţii:
g)clientul este un resortisant al unei ţări terţe care solicită drepturi de şedere sau cetăţenia română în schimbul transferurilor de capital, al achiziţionării de proprietăţi sau de obligaţiuni de stat sau al investiţiilor în entităţi corporative.
a)relaţia de afaceri se desfăşoară în circumstanţe neobişnuite;
b)clienţi care îşi au reşedinţa în zone geografice cu risc ridicat, astfel cum se prevede la pct. 3;
c)persoane juridice sau entităţi fără personalitate juridică cu rol de structuri de administrare a activelor personale;
d)societăţi care au acţionari aparenţi (nominee shareholders) sau acţiuni la purtător;
e)activităţi în care se rulează mult numerar;
f)situaţia în care structura acţionariatului societăţii pare neobişnuit sau excesiv de complexă, având în vedere natura activităţii sale;
g)clientul este un resortisant al unei ţări terţe care solicită drepturi de şedere sau cetăţenia română în schimbul transferurilor de capital, al achiziţionării de proprietăţi sau de obligaţiuni de stat sau al investiţiilor în entităţi corporative.2.factori de risc privind produsele, serviciile, tranzacţiile sau canalele de distribuţie:
c)relaţii de afaceri sau tranzacţii la distanţă, fără anumite măsuri de protecţie, cum ar fi mijloacele de identificare electronică sau serviciile de încredere relevante definite în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 sau orice alt proces de identificare sigur, la distanţă sau electronic, reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat de către Autoritatea pentru Digitalizarea României;
f)tranzacţii cu petrol, arme, metale preţioase, produse din tutun, obiecte de artă şi alte obiecte de importanţă arheologică, istorică sau culturală, obiecte de cult sau obiecte rare cu valoare ştiinţifică, precum şi fildeşul şi speciile protejate.
a)servicii bancare personalizate;
b)produse sau tranzacţii care ar putea favoriza anonimatul;
c)relaţii de afaceri sau tranzacţii la distanţă, fără anumite măsuri de protecţie, cum ar fi mijloacele de identificare electronică sau serviciile de încredere relevante definite în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 sau orice alt proces de identificare sigur, la distanţă sau electronic, reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat de către Autoritatea pentru Digitalizarea României;d)plăţi primite de la terţi necunoscuţi sau neasociaţi;
e)produse noi şi practici comerciale noi, inclusiv mecanisme noi de distribuţie şi utilizarea unor tehnologii noi sau în curs de dezvoltare atât pentru produsele noi, cât şi pentru produsele preexistente;
f)tranzacţii cu petrol, arme, metale preţioase, produse din tutun, obiecte de artă şi alte obiecte de importanţă arheologică, istorică sau culturală, obiecte de cult sau obiecte rare cu valoare ştiinţifică, precum şi fildeşul şi speciile protejate.3.factori de risc geografic:
a)ţări care, conform evaluării organismelor internaţionale de profil, nu dispun de sisteme efective de combatere a spălării banilor/de combatere a finanţării terorismului;
b)ţări care, conform unor surse credibile, au un nivel ridicat al corupţiei sau al altor activităţi infracţionale;
c)ţări supuse unor sancţiuni, embargouri sau măsuri similare, instituite, de exemplu, de Uniunea Europeană sau de Organizaţia Naţiunilor Unite;
d)ţări care acordă finanţare sau sprijin pentru activităţi teroriste sau pe teritoriul cărora operează organizaţii teroriste desemnate.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (4)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (4)
- Sentinta nr. RJ 9892d6556/2023 din 16-mar-2023, Curtea de Apel Bucuresti, anulare acte administrative emise de C.N.V.M (Contencios administrativ si fiscal)
- Hotarare nr. 271/2022 din 04-mai-2022, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii Bucuresti
- Sentinta nr. RJ 982ee6588/2022 din 16-feb-2022, Judecatoria Oradea, plangere contraventionala (Civil)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (2)
Comentarii numărul de obiecte din listă: (2)
- Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Editia a 2-a, revizuita si adaugita din 1-ian-2021, Universul Juridic
- Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative : comentariu pe articole din 1-oct-2019, Universul Juridic