Capitolul i - Limitele poziţiilor şi mecanismele de control al administrării poziţiilor în cazul instrumentelor financiare derivate pe mărfuri - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
CAPITOLUL I:Limitele poziţiilor şi mecanismele de control al administrării poziţiilor în cazul instrumentelor financiare derivate pe mărfuri
Art. 156
(1)A.S.F. instituie şi aplică limite cu privire la dimensiunea poziţiei nete pe care o persoană o poate deţine în orice moment în instrumente financiare derivate pe mărfuri agricole şi în instrumente financiare derivate pe mărfuri critice sau importante care sunt tranzacţionate în locuri de tranzacţionare şi în contracte extrabursiere echivalente din punct de vedere economic, în conformitate cu metodologia de calcul stabilită conform prevederilor alin. (5).

(11)Instrumentele financiare derivate pe mărfuri sunt considerate critice sau importante atunci când suma tuturor poziţiilor nete ale deţinătorilor de poziţii finale constituie dimensiunea poziţiilor lor deschise şi este de cel puţin 300.000 de loturi în medie pe an.

(2)Limitele se stabilesc atât pe baza tuturor poziţiilor deţinute de o persoană, cât şi a celor deţinute în numele acesteia cumulate la nivelul unui grup pentru:
a)a preveni abuzul de piaţă;
b)a sprijini condiţiile de decontare şi de formare a preţului în condiţii ordonate, inclusiv prevenirea poziţiilor care cauzează distorsionarea pieţei şi, în special, asigurarea convergenţei dintre preţurile instrumentelor derivate în luna livrării şi preţurile de pe piaţa la vedere pentru marfa activ-suport, fără a aduce atingere mecanismului de descoperire a preţului pe piaţa mărfii activ-suport.
(3)Limitele poziţiilor menţionate la alin. (1) nu se aplică:
a)poziţiilor deţinute de o entitate nefinanciară sau în numele acesteia şi care pot fi măsurate în mod obiectiv ca reducând riscurile legate în mod direct de activitatea comercială a entităţii nefinanciare respective;
b)poziţiilor deţinute de o entitate financiară sau în numele unei entităţi financiare care face parte dintr-un grup predominant comercial şi acţionează în numele unei entităţi nefinanciare a grupului predominant comercial, atunci când poziţiile respective pot fi măsurate în mod obiectiv ca reducând riscurile legate în mod direct de activitatea comercială a entităţii nefinanciare;
c)poziţiilor deţinute de contrapărţi financiare şi nefinanciare pentru poziţiile care pot fi măsurate în mod obiectiv ca rezultând din tranzacţii încheiate în scopul îndeplinirii obligaţiilor de a furniza lichidităţi într-un loc de tranzacţionare, astfel cum se menţionează în standardele tehnice întocmite de ESMA;
d)oricărui alt titlu de valoare, astfel cum este menţionat la art. 3 alin. (1) pct. 84 lit. c), care se referă la o marfă sau la un activ-suport, astfel cum se menţionează la anexa nr. 1 secţiunea C pct. 10.

(4)Limitele impuse poziţiilor specifică praguri cantitative clare privind dimensiunea maximă a unei poziţii pe un instrument financiar derivat pe mărfuri pe care o poate deţine o persoană.
(5)A.S.F. stabileşte limite ale poziţiilor pentru instrumentele financiare derivate pe mărfuri critice sau importante şi pentru instrumentele financiare derivate pe mărfuri agricole, care sunt tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare, pe baza metodologiei de calcul prevăzute în standardele tehnice întocmite de ESMA, adoptate de Comisia Europeană. Limitele impuse poziţiilor cuprind contractele extrabursiere echivalente din punct de vedere economic.

(6)A.S.F. revizuieşte limitele poziţiilor menţionate la alin. (5) în cazul în care intervine o modificare semnificativă în cadrul pieţei, inclusiv o modificare semnificativă în furnizarea elementelor livrabile sau în totalul poziţiilor deschise, pe baza stabilirii de către aceasta a elementelor livrabile şi a totalului poziţiilor deschise şi restabileşte respectivele limite ale poziţiilor în conformitate cu metodologia de calcul prevăzută la alin. (5).

Art. 157
(1)A.S.F. notifică ESMA cu privire la limitele exacte ale poziţiilor pe care aceasta intenţionează să le impună în conformitate cu metodologia de calcul stabilită conform art. 156 alin. (5).
(2)În termen de două luni de la transmiterea notificării prevăzute la alin. (1), compatibilitatea limitelor impuse poziţiilor cu obiectivele prevăzute la art. 156 alin. (1)-(3) şi cu metodologia de calcul stabilită conform art. 156 alin. (5) este evaluată de ESMA, urmând ca aceasta să emită un aviz în acest sens şi să îl publice pe pagina proprie de internet.
(3)A.S.F. modifică limitele impuse poziţiilor în conformitate cu avizul ESMA sau transmite ESMA motivele pentru care consideră că modificarea nu este necesară.
(4)În cazul în care A.S.F. impune limite contrare avizului emis de ESMA, aceasta publică de îndată pe pagina proprie de internet o notificare prin care explică detaliat motivele care stau la baza deciziei sale.
Art. 158
(1)În cazul în care instrumentele financiare derivate pe mărfuri agricole bazate pe acelaşi activ-suport şi cu aceleaşi caracteristici sunt tranzacţionate în cantităţi importante în locuri de tranzacţionare din mai multe jurisdicţii sau în cazul în care instrumentele financiare derivate pe mărfuri critice sau importante bazate pe acelaşi activ-suport şi cu aceleaşi caracteristici sunt tranzacţionate în locuri de tranzacţionare din mai multe jurisdicţii, iar A.S.F. deţine calitatea de autoritate competentă din locul de tranzacţionare în care se înregistrează cel mai mare volum de tranzacţii, aceasta, în calitate de autoritate centrală competentă, stabileşte limita poziţiei unice care trebuie să se aplice tuturor tranzacţiilor cu instrumentele financiare derivate respective.
(2)A.S.F., în cazul în care deţine calitatea de autoritate centrală competentă, conform prevederilor alin. (1), consultă autorităţile competente din alte locuri de tranzacţionare în care respectivele instrumente derivate pe mărfuri agricole sunt tranzacţionate în cantităţi importante sau în care sunt tranzacţionate respectivele instrumente financiare derivate pe mărfuri critice sau importante, cu privire la limita poziţiei unice care trebuie să se aplice şi la orice revizuire a limitelor poziţiilor unice.
(3)În cazul în care autorităţile competente nu sunt de acord cu stabilirea limitei poziţiei unice de către autoritatea centrală competentă, acestea declară, în scris, motivele complete şi detaliate pentru care consideră că cerinţele prevăzute la art. 156 alin. (1)-(3) nu sunt îndeplinite, eventualele litigii care rezultă în astfel de cazuri urmând a fi soluţionate de către ESMA.
(4)Pentru a face posibilă monitorizarea şi executarea limitei poziţiei unice, A.S.F. participă la mecanisme de cooperare, inclusiv la schimbul de date pertinente cu autorităţile competente ale locurilor de tranzacţionare în care se tranzacţionează în cantităţi importante instrumente financiare derivate pe mărfuri agricole, bazate pe acelaşi activ-suport şi cu aceleaşi caracteristici, sau se tranzacţionează instrumente financiare derivate pe mărfuri critice sau importante, bazate pe acelaşi activ-suport şi cu aceleaşi caracteristici, şi cu autorităţile competente ale deţinătorilor de poziţii pe instrumentele financiare derivate pe mărfurile respective.

Art. 159
(1)S.S.I.F., instituţiile de credit sau operatorii de piaţă care administrează un loc de tranzacţionare în care se tranzacţionează instrumente financiare derivate pe mărfuri aplică mecanisme de control al administrării poziţiilor.
(2)Mecanismele de control pentru administrarea poziţiilor includ competenţele locului de tranzacţionare de a:
a)monitoriza totalul poziţiilor deschise ale persoanelor;
b)obţine informaţii de la persoane, inclusiv toată documentaţia relevantă, privind dimensiunea şi scopul unei poziţii sau ale unei expuneri generate, informaţii privind beneficiarii reali sau subiacenţi, orice practică concertată şi orice activ sau pasiv conex de pe piaţa activului-suport, inclusiv, după caz, în legătură cu poziţiile deţinute pentru instrumente financiare derivate pe mărfuri care sunt bazate pe acelaşi activ-suport şi au aceleaşi caracteristici în alte locuri de tranzacţionare şi în contracte extrabursiere echivalente din punct de vedere economic prin intermediul membrilor sau al participanţilor;
c)solicită unei persoane să elimine sau să reducă o poziţie, în mod temporar sau permanent, şi de a adopta măsuri în mod unilateral pentru a asigura eliminarea sau reducerea poziţiei în cazul în care persoana respectivă nu dă curs acestei solicitări;
d)impune unei persoane să reintroducă temporar lichidităţi pe piaţă la un preţ şi volum convenite, cu intenţia expresă de a reduce efectele unei poziţii majore sau dominante.

(3)Limitele impuse poziţiilor şi mecanismele de control al administrării poziţiilor sunt transparente şi nediscriminatorii, specificând modul în care acestea se aplică persoanelor şi ţinând seama de natura şi structura participanţilor la piaţă, precum şi de modul în care aceştia utilizează contractele tranzacţionate.
(4)S.S.I.F., instituţiile de credit sau operatorul de piaţă care administrează locul de tranzacţionare informează A.S.F. cu privire la detaliile privind mecanismele de control al administrării poziţiilor.
(5)A.S.F. transmite informaţiile prevăzute la alin. (4), precum şi detaliile referitoare la limitele poziţiilor pe care le-a stabilit către ESMA, care publică şi menţine pe pagina proprie de internet o bază de date care prezintă pe scurt limitele poziţiilor şi mecanismele de control al administrării poziţiilor.
(6)A.S.F. impune limitele poziţiilor prevăzute la art. 156 alin. (1)-(3) în conformitate cu prevederile art. 236 alin. (3) lit. p).
(7)A.S.F. nu impune limite mai restrictive decât cele adoptate în conformitate cu prevederile art. 156 alin. (1)-(3) decât în cazurile excepţionale în care acestea sunt justificate în mod obiectiv şi proporţionate ţinând seama de lichiditatea şi de necesitatea funcţionării ordonate a pieţei respective.
Art. 160
(1)A.S.F. publică pe pagina proprie de internet detaliile referitoare la limitele mai restrictive impuse poziţiilor pe care decide să le impună, care sunt valabile o perioadă iniţială care nu depăşeşte 6 luni de la data publicării lor.
(2)Limitele mai restrictive impuse poziţiilor pot fi reînnoite pentru perioade suplimentare care nu depăşesc 6 luni fiecare, dacă motivele cărora li se datorează impunerea acestora se menţin în continuare. Dacă limitele nu sunt reînnoite după perioada de 6 luni, acestea expiră automat.
(3)A.S.F. notifică ESMA în cazul în care decide să impună limite mai restrictive ale poziţiilor, urmând ca aceasta să emită un aviz, în termen de 24 de ore de la notificare, şi să îl publice pe pagina proprie de internet. Notificarea transmisă de A.S.F. include o justificare a limitelor mai restrictive ale poziţiilor.
(4)În cazul în care A.S.F. impune limite contrare avizului emis de ESMA, A.S.F. publică imediat pe pagina proprie de internet o notificare prin care explică detaliat motivele care stau la baza deciziei sale.