Art. 82. - Clienţilor sau potenţialilor clienţi le sunt furnizate, în timp util, informaţii adecvate privind S.S.I.F. şi serviciile sale, instrumentele financiare şi strategiile de investiţii propuse, locurile de executare, precum şi informaţii privind toate costurile şi cheltuielile aferente. Informaţiile respective includ următoarele: - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
Art. 82
(1)Toate informaţiile, inclusiv publicitare, adresate de S.S.I.F. clienţilor sau potenţialilor clienţi sunt corecte, clare şi neînşelătoare. Informaţiile publicitare sunt clar identificabile ca atare.
(2)Clienţilor sau potenţialilor clienţi le sunt furnizate, în timp util, informaţii adecvate privind S.S.I.F. şi serviciile sale, instrumentele financiare şi strategiile de investiţii propuse, locurile de executare, precum şi informaţii privind toate costurile şi cheltuielile aferente. Informaţiile respective includ următoarele:
a)în cazul în care se oferă consultanţă de investiţii, S.S.I.F. informează clientul, cu suficient timp înainte de a furniza consultanţa de investiţii, cu privire la următoarele aspecte:
(i)dacă consultanţa este sau nu este furnizată în mod independent;
(ii)dacă consultanţa se bazează pe o analiză extinsă sau pe o analiză mai restrânsă a diferitelor tipuri de instrumente financiare şi, în special, dacă gama acestora este limitată la instrumentele financiare emise sau furnizate de entităţile care au cu S.S.I.F. legături strânse sau orice alte relaţii juridice şi economice, cum ar fi relaţiile contractuale suficient de strânse încât să poată afecta independenţa consultanţei oferite;
(iii)dacă S.S.I.F. îi va oferi clientului o evaluare periodică a caracterului adecvat al instrumentelor financiare recomandate acestuia;
b)orientări şi avertizări adecvate privind riscurile asociate investiţiei în aceste instrumente sau privind anumite strategii de investiţii care trebuie să precizeze şi dacă instrumentul financiar este destinat clienţilor de retail sau clienţilor profesionali, ţinând seama de piaţa-ţintă identificată în conformitate cu prevederile art. 81 alin. (2)-(4);
c)informaţii referitoare atât la serviciile de investiţii, cât şi la serviciile auxiliare, inclusiv la costurile consultanţei, dacă este cazul, costurile instrumentului financiar recomandat sau vândut clientului şi modalităţile de plată de care dispune clientul, menţionând, de asemenea, orice plăţi efectuate de terţi.
(3)Informaţiile despre toate costurile şi cheltuielile, inclusiv despre costurile şi cheltuielile aferente serviciului de investiţii şi instrumentului financiar, care nu sunt generate de apariţia riscului de pe piaţa activului-suport, sunt agregate pentru a permite clientului să înţeleagă costul global, precum şi efectul cumulativ al randamentului investiţiei şi se furnizează clientului, la cererea acestuia, o defalcare detaliată pe componente. După caz, aceste informaţii sunt furnizate clientului în mod regulat, cel puţin anual, pe durata investiţiei.
(31)În cazul în care contractul de cumpărare sau de vânzare a unui instrument financiar este încheiat prin intermediul unor mijloace de comunicare la distanţă care împiedică furnizarea prealabilă a informaţiilor privind costurile şi cheltuielile, S.S.I.F. poate furniza informaţiile privind costurile şi cheltuielile fie în format electronic, fie pe hârtie, dacă un client de retail solicită acest lucru, fără întârzieri nejustificate după încheierea tranzacţiei, cu condiţia să fie îndeplinite următoarele două condiţii:
a)clientul a fost de acord să primească informaţiile fără întârzieri nejustificate după încheierea tranzacţiei;
b)S.S.I.F. i-a oferit clientului opţiunea de a amâna încheierea tranzacţiei până când clientul va primi informaţiile.
(32)În plus faţă de cerinţele prevăzute la alin. (31), S.S.I.F. are obligaţia de a oferi clientului opţiunea de a primi prin telefon informaţiile privind costurile şi cheltuielile înainte de încheierea tranzacţiei.

(4)Informaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) şi art. 85 alin. (1)-(3) se furnizează într-o formă comprehensibilă, astfel încât clienţii sau potenţialii clienţi să poată înţelege natura serviciului de investiţii sau a tipului specific de instrument financiar propus, precum şi riscurile aferente acestora şi să poată lua decizii în materie de investiţii în cunoştinţă de cauză. Aceste informaţii pot fi furnizate într-o formă standardizată.
(41)S.S.I.F. furnizează clienţilor sau clienţilor potenţiali, în format electronic, toate informaţiile cerute a fi transmise de prezenta lege, cu excepţia cazului în care clientul sau clientul potenţial este de retail şi a solicitat să primească informaţiile pe suport hârtie, caz în care informaţiile respective se furnizează pe suport hârtie, în mod gratuit.
(42)S.S.I.F. informează clienţii de retail sau clienţii de retail potenţiali că au opţiunea de a primi informaţiile pe suport hârtie.

(5)Este interzisă promovarea serviciilor şi activităţilor de investiţii prin intermediul unor furnizori externi de servicii tip "call center".
(6)Prin promovarea serviciilor şi activităţilor de investiţii se înţelege orice formă de prezentare a S.S.I.F., în scopul atragerii de clienţi ai acesteia, care:
a)presupune interacţiunea directă cu potenţialii clienţi;
b)implică plata în funcţie de numărul de clienţi atraşi sau de activitatea acestora.
(7)Interacţiunea directă prevăzută la alin. (6) lit. a) include, cel puţin, întâlniri cu clientul, apeluri telefonice cu sau fără intervenţie umană, seminare şi prezentări care permit interacţiunea cu clientul, mesaje primite pe telefon, e-mail, chat, scrisori personalizate, fax, şi exclude anunţurile din presă, reclamele audio, video şi de pe internet, panourile publicitare, posterele, cataloagele, broşurile.