Art. 104. - Este interzis marketingul, vânzarea sau distribuirea în România, cu titlu profesional, către unul sau mai mulţi clienţi de retail sau consumatori, de instrumente financiare derivate tranzacţionate prin intermediul unei platforme electronice de tranzacţionare, prin una sau mai multe dintre următoarele modalităţi: - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
Art. 104
(1)Este interzis marketingul, vânzarea sau distribuirea în România, cu titlu profesional, către unul sau mai mulţi clienţi de retail sau consumatori, a instrumentelor financiare derivate de tipul opţiunilor binare.
(2)Este interzis marketingul, vânzarea sau distribuirea în România, cu titlu profesional, către unul sau mai mulţi clienţi de retail sau consumatori, a oricăror instrumente financiare derivate tranzacţionate prin intermediul unei platforme electronice de tranzacţionare, în cazul în care aceste instrumente au o scadenţă de maximum 48 de ore şi implică, direct sau indirect, un efect de levier stabilit în funcţie de activul-suport la un nivel peste cel maxim prevăzut în reglementările secundare emise de A.S.F.
(3)Efectul de levier prevăzut la alin. (2) reprezintă orice procedură care permite creşterea expunerii clientului de retail sau a consumatorului peste suma pe care acesta a alocat-o respectivei tranzacţii.
(4)Este interzis marketingul, vânzarea sau distribuirea în România, cu titlu profesional, către unul sau mai mulţi clienţi de retail sau consumatori, de instrumente financiare derivate tranzacţionate prin intermediul unei platforme electronice de tranzacţionare, prin una sau mai multe dintre următoarele modalităţi:
a)acordarea de recompense de orice fel pentru clienţii existenţi care aduc noi clienţi sau potenţiali clienţi sau care recomandă altor persoane instrumentele financiare derivate oferite sau serviciile prestate în legătură cu aceste instrumente;
b)acordarea de cadouri sau bonusuri unui client, cu excepţia cazului în care clientul poate obţine valoarea acestora în numerar, ori acordarea de sume de bani unui client, fără a fi nevoie să îndeplinească vreo condiţie sau acordarea oricărui alt avantaj, în cazul în care acordarea efectivă a acestuia depinde de executarea tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate care au fost distribuite;
c)folosirea furnizorilor externi de servicii de tip "call center" în vederea contactării clienţilor sau potenţialilor clienţi;
d)folosirea oricărui software proiectat, dezvoltat sau vândut de către furnizori a căror remuneraţie este determinată, în mod direct sau indirect, în totalitate sau parţial, de sumele obţinute de entitatea în cauză, rezultate în urma pierderilor suferite de clienţi, în cursul distribuirii produselor în cauză sau al prestării serviciilor în legătură cu acestea;
e)acordarea către oricare parte terţă, implicată în mod direct sau indirect în distribuire, a unei remuneraţii stabilite direct sau indirect, în totalitate sau parţial, în funcţie de sumele obţinute de entitatea în cauză, câştigate de aceasta sau pierdute de clienţi în cursul distribuirii produselor respective sau a prestării serviciilor în legătură cu acestea;
f)asigurarea fondurilor necesare executării tranzacţiilor prin debitarea automată a unui card de credit;
g)angajarea în operaţiuni de vânzare prin metoda "din uşă în uşă", reprezentând operaţiuni de vânzare care nu se desfăşoară la sediile S.S.I.F.
(5)Marketingul, vânzarea sau distribuirea în România, cu titlu profesional, către unul sau mai mulţi clienţi de retail sau consumatori, a instrumentelor financiare derivate de tipul contractelor financiare pentru diferenţă (CFD) se limitează la circumstanţele în care sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)distribuitorul/vânzătorul CFD:
(i)solicită clientului de retail sau consumatorului să plătească cel puţin marja iniţială pentru protecţie (initial margin protection);
(ii)acordă clientului de retail sau consumatorului posibilitatea de închidere în marja de protecţie (margin close-out protection);
(iii)acordă clientului de retail sau consumatorului clauza privind balanţa negativă pentru protecţie (negative balance protection);
b)distribuitorul/vânzătorul CFD şi orice altă persoană implicată în marketingul, vânzarea sau distribuirea CFD:
(i)nu acordă clientului de retail sau consumatorului o plată, un beneficiu monetar sau un beneficiu nemonetar în relaţia cu marketingul, vânzarea sau distribuirea unui CFD, altul decât profitul obţinut de orice CFD oferit;
(ii)nu transmite o comunicare sau nu publică informaţii accesibile unui client de retail sau unui consumator legate de marketingul, vânzarea sau distribuirea unui CFD decât dacă acestea includ un avertisment de risc având conţinutul şi forma conform reglementărilor A.S.F.
(6)În sensul alin. (5), termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)CFD - un instrument financiar derivat, altul decât o opţiune, future, swap sau contract forward pe rate, indiferent dacă este sau nu tranzacţionat pe un loc de tranzacţionare, care îndeplineşte următoarele condiţii:
(i)oferă deţinătorului o poziţie sau expunere lungă sau scurtă pe diferenţa dintre valoarea preţului, nivelului sau valorii unui activ-suport la începutul şi la sfârşitul contractului; şi
(ii)care trebuie decontat în fonduri băneşti sau poate fi decontat în fonduri băneşti la cererea uneia dintre părţi, altfel decât în caz de încălcare a obligaţiilor sau de alt incident care conduce la reziliere;
b)beneficiu nemonetar - orice beneficiu nemonetar, altul decât, în măsura în care au legătură cu CFD, informaţiile şi instrumentele de cercetare;
c)marja iniţială - orice plată necesară pentru a iniţia un CFD, excluzând comisioanele şi onorariile de tranzacţionare;
d)marja iniţială pentru protecţie (initial margin protection) - marja iniţială determinată în funcţie de activul-suport în conformitate cu reglementările A.S.F.;
e)[textul din Art. 104, alin. (6), litera E. din titlul II, capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 28-aug-2020 de Art. VIII, punctul 8. din capitolul VI din Legea 158/2020]
f)balanţa negativă pentru protecţie (negative balance protection) - suma maximă totală pe care o poate pierde un client de retail sau consumator pentru toate CFD-urile asociate unui cont de tranzacţionare CFD deschis la un distribuitor/vânzător de CFD până la:
(i)în ceea ce priveşte toate respectivele CFD-uri, sumele disponibile rămase în respectivul cont de tranzacţionare din marja iniţială şi marja variabilă; şi
(ii)în ceea ce priveşte toate respectivele CFD-uri care sunt deschise, profiturile, iar în ceea ce priveşte toate respectivele CFD-uri care sunt închise, sumele disponibile rămase în respectivul cont de tranzacţionare din profiturile realizate;
g)marja variabilă - orice plată necesară pentru a tranzacţiona un CFD, excluzând comisioanele şi onorariile de tranzacţionare.
(7)Dispoziţiile alin. (2) şi (4) nu se aplică:
a)instrumentelor financiare derivate admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată sau pe un SMT operat de către o firmă de investiţii sau un operator de piaţă;
b)instrumentelor financiare derivate ce constituie o formă de remunerare acordată în temeiul unui contract de muncă/contract de mandat.