Capitolul vi - Accesul şi racordarea la reţea - Legea 123/2012 energiei electrice şi a gazelor naturale
M.Of. 485
În vigoare Versiune de la: 7 Noiembrie 2025
CAPITOLUL VI:Accesul şi racordarea la reţea
Art. 147: Regimul accesului terţilor la reţea
Accesul terţilor la conductele de alimentare din amonte, la sistemele de transport, la depozitele de înmagazinare, la sistemele GNL şi la sistemele de distribuţie a gazelor naturale se realizează în regim reglementat.
Art. 148: Regimul racordării la obiective din sectorul gazelor naturale
(1)Racordarea terţilor în calitate de utilizatori de sistem la conductele de alimentare din amonte, la sistemele de transport, la instalaţiile/terminalul GNL şi la sistemele de distribuţie a gazelor naturale se realizează în regim reglementat, conform reglementărilor specifice elaborate de ANRE.
(3)[textul din Art. 148, alin. (3) din titlul II, capitolul VI a fost abrogat la 31-dec-2021 de Art. I, punctul 176. din Ordonanta urgenta 143/2021]
(4)Solicitantul, viitor client final noncasnic, are obligaţia să utilizeze locul de consum şi să păstreze destinaţia acestuia pe o perioadă de 5 ani de la data punerii în funcţiune a instalaţiei de racordare.
(5)În cazul în care clientul final noncasnic nu respectă prevederile alin. (4), acesta este obligat să restituie operatorului de distribuţie contravaloarea lucrărilor de proiectare şi execuţie a instalaţiei de racordare, proporţional cu perioada rămasă neutilizată, în mod gradual, în conformitate cu reglementările adoptate de ANRE.
(1)Racordarea terţilor în calitate de utilizatori de sistem la conductele de alimentare din amonte, la sistemele de transport, la instalaţiile/terminalul GNL şi la sistemele de distribuţie a gazelor naturale se realizează în regim reglementat, conform reglementărilor specifice elaborate de ANRE.(2)Racordarea la conductele de alimentare din amonte şi la sistemul de transport este permisă următoarelor categorii de solicitanţi:
a1)unităţilor administrativ-teritoriale sau serviciilor specializate ale acestora cărora le-au fost delegate atributele concesiunii serviciului public de distribuţie a gazelor naturale;
d)clienţilor industriali cu un consum anual mai mare de 100.000 MWh;
a)titularilor contractelor de concesiune a serviciului public de distribuţie a gazelor naturale, în vederea îndeplinirii obligaţiilor contractuale ce le revin în această calitate;
a1)unităţilor administrativ-teritoriale sau serviciilor specializate ale acestora cărora le-au fost delegate atributele concesiunii serviciului public de distribuţie a gazelor naturale;b)operatorilor terminalului GNL;
c)operatorilor depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale;
d)clienţilor industriali cu un consum anual mai mare de 100.000 MWh;e)operatorilor economici titulari ai licenţei de distribuţie;
f)producătorilor de gaze naturale;
g)[textul din Art. 148, alin. (2), litera G. din titlul II, capitolul VI a fost abrogat la 20-dec-2014 de Art. 1, punctul 1. din Legea 174/2014]
(3)[textul din Art. 148, alin. (3) din titlul II, capitolul VI a fost abrogat la 31-dec-2021 de Art. I, punctul 176. din Ordonanta urgenta 143/2021]
(4)Solicitantul, viitor client final noncasnic, are obligaţia să utilizeze locul de consum şi să păstreze destinaţia acestuia pe o perioadă de 5 ani de la data punerii în funcţiune a instalaţiei de racordare.
(5)În cazul în care clientul final noncasnic nu respectă prevederile alin. (4), acesta este obligat să restituie operatorului de distribuţie contravaloarea lucrărilor de proiectare şi execuţie a instalaţiei de racordare, proporţional cu perioada rămasă neutilizată, în mod gradual, în conformitate cu reglementările adoptate de ANRE.Art. 149: Refuzul de acces
(1)Refuzul accesului terţilor la obiectivele/sistemele din sectorul gazelor naturale se poate face în următoarele situaţii:
a)capacitatea obiectivului/sistemului este insuficientă;
b)accesul la sistem împiedică îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public şi siguranţă în exploatare;
c)accesul la sistem poate conduce la serioase dificultăţi economice şi/sau financiare legate de contractele de tip "take-or-pay" pentru titularul de licenţă/autorizaţie căruia i se solicită accesul;
d)calitatea gazelor naturale care urmează să fie introduse în sisteme şi/sau în depozite nu corespunde cerinţelor impuse de reglementările în vigoare.
(2)Refuzul de acces la sistem se materializează printr-un document denumit "Refuz de acces", care cuprinde în mod obligatoriu motivele refuzului.
Art. 1491: Derogări privind angajamentele de plată asumate prin contractele de tip take or pay
(1)În cazul în care un operator economic din sectorul gazelor naturale se confruntă sau consideră că se confruntă cu serioase dificultăţi economice şi financiare din cauza angajamentelor de plată asumate prin contracte de tip take or pay, angajamente acceptate prin unul sau mai multe din contractele sale de cumpărare a gazelor naturale, acesta poate adresa ANRE o cerere de derogare temporară de la aplicarea prevederilor art. 147 şi 148.
(2)Cererea de derogare poate fi prezentată la ANRE fie înainte, fie după refuzarea accesului la sistem, în situaţia în care operatorul economic din sectorul gazelor naturale a refuzat accesul la sistem, cererea se prezintă de îndată.
(3)Cererea trebuie să fie însoţită de toate informaţiile relevante privind natura şi importanţa problemei, precum şi privind eforturile depuse de operatorul economic, respectiv pentru rezolvarea problemei.
(4)Decizia privind cererea de derogare referitoare la contractele de tip take or pay încheiate înainte de 4 august 2003 nu trebuie să conducă la situaţii care să facă imposibilă găsirea unor pieţe de desfacere alternative, viabile din punct de vedere economic.
(5)Cererea nu se acceptă dacă vânzările de gaze naturale nu scad sub nivelul garanţiilor de cerere minimă incluse în contractele de cumpărare de gaze naturale de tip take or pay sau în măsura în care aceste contracte pot fi adaptate, respectiv operatorul economic din sectorul gazelor naturale este capabil să găsească pieţe de desfacere alternative.
(6)ANRE analizează cererea de derogare luând în considerare următoarele criterii:
a)obiectivul realizării unei pieţe competitive a gazelor naturale;
b)necesitatea de a îndeplini obligaţiile de serviciu public şi de a garanta siguranţa alimentării;
c)poziţia pe piaţă a operatorului economic din sectorul gazelor naturale şi situaţia reală a concurenţei pe această piaţă;
d)gravitatea dificultăţilor economice şi financiare cu care se confruntă operatorii economici din sectorul gazelor naturale şi operatorul de transport şi de sistem sau clienţii eligibili;
e)datele semnării şi clauzele contractului sau contractelor în cauză, inclusiv măsura în care acestea ţin seama de schimbările de pe piaţă;
f)diligentele depuse pentru a rezolva problema respectivă;
g)măsura în care, în cazul acceptării angajamentelor de plată în cauză asumate prin contracte de tip take or pay, operatorul economic ar fi putut să prevadă, într-o manieră rezonabilă, luând în considerare dispoziţiile prezentei legi, posibilitatea apariţiei unor dificultăţi serioase;
h)gradul de conectare a sistemului cu alte sisteme şi gradul de interoperabilitate al acestor sisteme;
i)efectele pe care acordarea unei derogări le-ar avea asupra aplicării corecte a dispoziţiilor prezentei legi cu privire la buna funcţionare a pieţei interne a gazelor naturale.
(7)În cazul în care nu există soluţii rezonabile alternative şi, având în vedere criteriile menţionate la alin. (6), ANRE poate decide acordarea unei derogări.
(8)ANRE notifică de îndată Comisia Europeană cu privire la decizia de acordare a derogării, oferind, într-o formă consolidată, toate informaţiile relevante privind respectiva derogare.
(9)În situaţia în care Comisia Europeană solicită ANRE să modifice sau să retragă decizia de acordare a derogării, aceasta se conformează în termen de 28 de zile.
(10)Orice derogare acordată în temeiul dispoziţiilor de mai sus va fi motivată în mod corespunzător şi va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(11)Operatorii economici din sectorul gazelor naturale cărora nu li s-a acordat o derogare, în sensul menţionat în prezentul articol, nu refuză sau nu continuă să refuze accesul la sistem din cauza angajamentelor de plată asumate în cadrul contractelor de cumpărare de gaze naturale de tip take or pay.Art. 150: Refuzul de racordare
a)capacitatea obiectivului/sistemului este insuficientă;
Refuzul de racordare la obiectivele/sistemele din sectorul gazelor naturale se poate face în următoarele situaţii:
a)capacitatea obiectivului/sistemului este insuficientă;b)nu există obiective/conducte părţi componente ale sistemelor la care urmează să fie realizată conectarea;
c)[textul din Art. 150, litera C. din titlul II, capitolul VI a fost abrogat la 30-iul-2020 de Art. I, punctul 92. din Legea 155/2020]
Art. 151: Finanţarea lucrărilor pentru realizarea obiectivelor/ conductelor necesare racordării
(1)Operatorul de distribuţie sau operatorul de transport şi de sistem nu poate refuza solicitările de racordare la sistem şi este obligat să asigure, în limita planurilor anuale de investiţii şi în condiţii de eficienţă economică, finanţarea şi realizarea lucrărilor de extindere a sistemului de transport sau de distribuţie în vederea racordării tuturor solicitanţilor aflaţi în perimetrul concesionat. Operatorul de distribuţie sau operatorul de transport, după caz, întocmeşte planurile anuale de investiţii luând în considerare şi solicitările UAT privind planurile de dezvoltare regională sau locală şi de urbanism.
(11)Pentru realizarea lucrărilor de extindere a sistemelor de transport/distribuţie gaze naturale, operatorii de transport/distribuţie gaze naturale licenţiaţi asigură participarea oricărei societăţi autorizate în regim concurenţial, transparent şi nediscriminatoriu, cu respectarea prevederilor legale în materia achiziţiilor publice.
(12)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi în conformitate cu prevederile reglementărilor ANRE, solicitanţii pot asigura finanţarea lucrărilor de extindere a reţelei de transport/distribuţie a gazelor naturale, urmând ca operatorul de transport/distribuţie să returneze suma finanţată de solicitanţi, în condiţiile de eficienţă stabilite de ANRE. Activele rezultate intră în proprietatea operatorilor licenţiaţi, de la momentul punerii în funcţiune, prin efectul prezentei legi, iar valoarea acestora se recunoaşte în tarifele reglementate conform reglementărilor ANRE.
(2)[textul din Art. 151, alin. (2) din titlul II, capitolul VI a fost abrogat la 31-dec-2021 de Art. I, punctul 179. din Ordonanta urgenta 143/2021]
(3)Pentru dezvoltarea programelor de alimentare cu gaze naturale a localităţilor şi de extindere/înfiinţare a sistemelor de distribuţie a gazelor naturale, autorităţile administraţiei publice locale şi ministerele implicate vor răspunde, în termen de 60 de zile de la primirea solicitărilor operatorului de transport şi de sistem, precum şi ale operatorilor de distribuţie, pentru realizarea planurilor de dezvoltare a sistemelor pe termen mediu şi lung.
(4)[textul din Art. 151, alin. (4) din titlul II, capitolul VI a fost abrogat la 31-dec-2021 de Art. I, punctul 179. din Ordonanta urgenta 143/2021]
Art. 152
(1)În situaţii justificate, ANRE emite autorizaţii pentru înfiinţarea unei magistrale directe pentru a permite:
a)furnizorilor licenţiaţi de către ANRE să furnizeze gaze naturale clienţilor eligibili alimentaţi dintr-o magistrală directă;
b)furnizarea de gaze naturale de către un furnizor licenţiat de către ANRE oricărui astfel de client eligibil, printr-o magistrală directă.
(2)Magistrala directă este finanţată integral de către solicitanţi şi se află în proprietatea acestora.
(3)Criteriile transparente şi nediscriminatorii pentru acordarea autorizaţiilor de înfiinţare, precum şi condiţiile de operare a magistralei directe se aprobă de ANRE.
(4)Deţinătorul unei magistrale directe are obligaţia să asigure accesul şi racordarea la aceasta, fără schimbarea destinaţiei pentru care aceste bunuri au fost construite, conform reglementărilor ANRE.
(5)În termen de 60 de zile de la data la care a încheiat contractul de concesiune a serviciului public de distribuţie a gazelor naturale, operatorul de distribuţie concesionar preia în folosinţă magistrala directă realizată în condiţiile alin. (2) şi poate prelua activele care rezultă în condiţiile alin. (4) în conformitate cu reglementările ANRE, cu plata unei juste despăgubiri.
(6)Proiectarea şi execuţia obiectivelor necesare realizării magistralelor directe se vor face conform normelor tehnice specifice.
(7)ANRE poate permite realizarea unei magistrale directe şi în următoarele cazuri:
a)în cazul în care există un refuz de acces la sistemul de distribuţie, în temeiul lipsei de capacitate sau atunci când accesul la reţea ar împiedica operatorul de distribuţie a gazelor naturale concesionar să îşi îndeplinească obligaţiile de serviciu public;
b)din cauza unor grave dificultăţi economice şi financiare legate de contractele de tip «take-or-pay», având în vedere criteriile şi procedurile menţionate la art. 149.
(8)În vederea îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public, în termen de 60 de zile de la data primirii unei noi solicitări de racordare la sistemul de distribuţie, operatorul sistemului concesionar din zona în care este realizată magistrala directă în conformitate cu alin. (6) şi (7) are obligaţia de a prelua în folosinţă acele obiective în conformitate cu reglementările ANRE, cu plata unei juste despăgubiri.[textul din Art. 152 din titlul II, capitolul VI a fost abrogat la 25-iul-2022 de Actul din Legea 248/2022]
Art. 153: Soluţionarea divergenţelor de acces la sistem
(1)Pentru soluţionarea pe cale administrativ-jurisdicţională a divergenţelor de acces la sistem se constituie în cadrul ANRE o comisie de specialitate.
(2)Organizarea şi funcţionarea comisiei prevăzute la alin. (1) se realizează în baza unui regulament aprobat de ANRE.
(3)Comisia prevăzută la alin. (1) adoptă o hotărâre în termen de 60 de zile de la primirea reclamaţiei.
(4)Hotărârea comisiei prevăzută la alin. (3) are caracter definitiv, este obligatorie pentru părţi şi poate fi atacată în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.