Art. 6. - Art. 6: Atribuţiile ministerului de resort - Legea 123/2012 energiei electrice şi a gazelor naturale

M.Of. 485

În vigoare
Versiune de la: 7 Noiembrie 2025
Art. 6: Atribuţiile ministerului de resort
Ministerul de resort elaborează strategia energetică naţională şi politica energetică şi implementează prevederile acestora, în condiţiile prezentei legi, având următoarele atribuţii principale:
a)stabileşte cadrul instituţional corespunzător pentru desfăşurarea, în condiţii de eficienţă şi competitivitate, a activităţii operatorilor economici care îşi derulează activitatea în domeniul energiei electrice;
b)pentru stabilirea strategiei şi politicilor energetice, în vederea asigurării securităţii şi siguranţei în funcţionarea SEN, cooperează cu operatorii de transport şi de sistem şi coordonează activităţi specifice exclusiv pentru acest scop şi pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) 2019/941 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind pregătirea pentru riscuri în sectorul energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2005/89/CE şi pentru a crea o piaţă internă competitivă în conformitate cu Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică (reformare);
c)elaborează programe şi planuri de acţiuni şi măsuri pentru aplicarea politicii Guvernului în sectorul energiei electrice, inclusiv a programelor de decarbonare, stocare de energie, eficienţă energetică şi de promovare a surselor regenerabile de energie, în conformitate cu programele naţionale şi europene privind Planul Naţional Integrat Energie şi Schimbări Climatice 2021-2030, Green Deal şi Next Generation, precum şi cu alte documente europene relevante;
d)elaborează, în colaborare cu ANRE, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Ministerul Finanţelor Publice, mecanismele, precum şi cadrul legal primar şi secundar pentru realizarea de investiţii prin contracte pentru diferenţă, care includ:
- cadrul legislativ de implementare şi de reglementare complementar a schemei de sprijin;
- cadrul de funcţionare, schema de aplicare şi metodologia de stabilire a preţului;
- nominalizarea entităţilor desemnate pentru administrarea schemei de finanţare şi a schemei de aplicare, domeniul de competenţă şi responsabilitate al acestora;
- modul de finanţare, mecanismul de sprijin prin ajutor de stat şi modalităţile de contractare fără licitaţie, pentru a sprijini proiecte unice;
- regulamentul de alocare a capacităţilor;
- procesul de alocare standard şi cerinţele de eligibilitate a operatorilor economici pentru participarea, condiţiile de acordare şi de încheiere a contractelor;
- contractul-cadru pentru mecanismul contractelor pentru diferenţă;
- colectarea contribuţiei CfD, definită la art. 2 pct. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea şi funcţionarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferenţă pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon, de către furnizorii de energie electrică, respectiv de către producătorii de energie electrică cu drept complementar de furnizare, în facturile consumatorilor finali, începând cu 1 aprilie 2025;

d1)[textul din Art. 6, litera D^1. din titlul I, capitolul II a fost abrogat la 31-dec-2021 de Art. I, punctul 8. din Ordonanta urgenta 143/2021]
e)elaborează proiecte de acte normative pentru sectorul energiei electrice;
f)asigură elaborarea de studii pe baza cărora urmează să fie stabilite priorităţile privind investiţiile de interes strategic din sectorul energiei electrice;
g)asigură elaborarea de studii, analize şi evaluări, necesare îndeplinirii atribuţiilor proprii, cu finanţare asigurată de la bugetul de stat sau alte surse atrase, în vederea elaborării şi implementării strategiei energetice naţionale, a politicii Guvernului în sectorul energetic şi evaluării impactului implementării în conformitate cu legislaţia naţională şi europeană;
h)are calitatea de autoritate contractantă privind concesionarea în sectorul energiei electrice, cu excepţia activităţii de transport al energiei electrice care este realizată de către Ministerul Economiei, în condiţiile prezentei legi;

i)analizează şi monitorizează, pe baza informaţiilor primite de la operatorii economici şi consumatori, inclusiv ministerele, autorităţile şi instituţiile statului, aplicarea şi respectarea măsurilor stabilite pentru protecţia mediului;
j)elaborează, în colaborare cu ANRE, legislaţia pentru promovarea producerii de energie electrică din surse regenerabile, surse neconvenţionale şi cogenerare de înaltă eficienţă, precum şi tehnologiile privind utilizarea hidrogenului, promovarea stocării energiei şi electromobilitatea;
k)coordonează acţiunile de cooperare cu instituţii similare din alte ţări, precum şi cu organisme internaţionale de profil;
l)asigură monitorizarea respectării angajamentelor asumate prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană pentru sectorul energetic şi coordonează transpunerea şi implementarea acestor angajamente de către instituţiile implicate;
m)defineşte, identifică şi propune desemnarea infrastructurii critice a SEN. Este autoritate competentă privind siguranţa alimentării cu energie, pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) 2019/941 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind pregătirea pentru riscuri în sectorul energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2005/89/CE;
n)analizează şi monitorizează, pe baza informaţiilor primite de la operatorii economici din sectorul energetic aflaţi în subordinea sau coordonarea ministerului, îndeplinirea măsurilor asumate pentru conformitatea instalaţiilor din sectorul energetic, care au obţinut perioada de tranziţie în urma negocierilor cu Uniunea Europeană, la normele prevăzute în legislaţia de mediu;
o)urmăreşte şi propune, împreună cu alte instituţii şi autorităţi ale statului competente în domeniu, măsuri obligatorii pentru toţi operatorii economici din sectorul energiei electrice, indiferent de forma de proprietate, în legătură cu stocarea energiei şi realizarea stocurilor de siguranţă ale SEN în ceea ce priveşte combustibilii pentru perioada sezonului rece şi volumul de apă din lacurile de acumulare, precum şi orice alte măsuri privind nivelul de siguranţă şi securitate în funcţionare a SEN, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului;
p)promovează şi facilitează, împreună cu ANRE, cooperarea dintre operatorul pieţei de energie electrică, operatorii de transport şi de sistem şi omologii lor la nivel regional, inclusiv în ceea ce priveşte aspectele transfrontaliere, cu scopul de a crea o piaţă internă competitivă a energiei electrice, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică (reformare);
q)colaborează cu ministerul de resort în domeniul protecţiei sociale, care are responsabilitatea realizării planului naţional de acţiune pentru diminuarea numărului de cazuri de sărăcie energetică şi de definire a consumatorului vulnerabil;
r)susţine programe de cercetare-dezvoltare şi inovare în domeniu;
s)împreună cu operatorul de transport şi sistem colaborează cu ministerul de resort în domeniul apelor, precum şi cu alte instituţii şi autorităţi ale statului competente în domeniu, în vederea menţinerii rezervelor de apă aferente acumulărilor cu folosinţe multiple;
t)elaborează programul de stocare a energiei şi de constituire a stocurilor de siguranţă la combustibili şi urmăreşte realizarea prevederilor acestuia de către operatorii economici;
u)urmăreşte permanent, prin instituţiile şi autorităţile abilitate în acest sens, performanţele şi calitatea tehnologiilor şi instalaţiilor din sistemul energetic şi iniţiază măsuri în vederea creşterii nivelului acestora;
v)ia măsuri pentru realizarea instalaţiilor de producere a energiei electrice care permit utilizarea, în condiţiile eficienţei economice, a combustibililor inferiori din resurse interne, precum şi valorificarea unor cantităţi prestabilite de resurse regenerabile şi secundare de energie;
w)monitorizează şi evaluează adecvarea resurselor pe teritoriul României, elaborează programe privind diversificarea surselor primare de energie, în special pentru valorificarea energiei din surse regenerabile, surse neconvenţionale, biomasă, hidrogen, propunând Guvernului măsuri în acest sens;
w1)aprobă standardul de fiabilitate prevăzut la Art. 25 din Regulamentul (UE) 2019/943 în urma propunerii ANRE;
w2)avizează planurile de dezvoltare ale operatorilor de transport şi operatorilor de distribuţie din punctul de vedere al asigurării concordanţei cu prevederile strategiei energetice şi planului naţional integrat energie schimbări climatice 2021-2030;

x)implementează politica energetică a Guvernului, referitoare la continuarea promovării cogenerării de înaltă eficienţă, ca soluţie eficientă de acoperire a consumului naţional de energie termică, şi la utilizarea surselor regenerabile de energie, surselor neconvenţionale, biomasei şi hidrogenului;
y)decide în cooperare cu operatorul de transport şi de sistem cu privire la decizia referitoare la abordarea congestiei structurale în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2019/943;
z)elaborează planul de acţiune, în cooperare cu ANRE, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/943.