Art. 57. - Art. 57: Obligaţiile furnizorului - Legea 123/2012 energiei electrice şi a gazelor naturale
M.Of. 485
În vigoare Versiune de la: 19 Decembrie 2025
Art. 57: Obligaţiile furnizorului
(1)Furnizorul/operatorul de distribuţie trebuie să informeze clienţii finali, atât prin intermediul punctelor unice de contact şi paginii de internet, conform reglementărilor ANRE, cât şi prin intermediul facturii sau al documentelor anexate acesteia, precum şi prin materiale promoţionale, cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii.
(11)Furnizorul este obligat să înfiinţeze puncte unice de contact, fizice sau virtuale, care să asigure clienţilor finali modalităţi adecvate de informare cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare, la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii. Punctele unice de contact pot face parte din punctele de informare generală a clienţilor finali şi oferă clienţilor finali informaţii în mod gratuit.
(21)Furnizorul trebuie să ofere clienţilor finali opţiunea de a primi/accesa electronic facturi şi informaţii de facturare, precum şi modalităţi flexibile de efectuare a plăţilor propriu-zise ale facturilor.
(5)Furnizorul pune la dispoziţia clienţilor datele privind consumul într-un format uşor de înţeles şi armonizat la nivel naţional, conform reglementărilor emise de ANRE.
(6)Furnizorul are obligaţia să achiziţioneze energie electrică astfel încât să asigure acoperirea consumului clienţilor săi.
(61)Furnizorul are obligaţia de a-şi asigura cel puţin 50% din energia electrică necesară acoperirii consumului clienţilor finali din portofoliu din producţie proprie sau prin achiziţie prin contracte la termen pe pieţele de energie electrică, pe alte pieţe decât PZU, PI şi PE.
(7)Furnizorul este obligat ca în relaţia cu clientul final să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare. În cazul utilizării unor practici incorecte sau înşelătoare în relaţia cu clienţii noncasnici ANRE este autoritatea competentă pentru constatarea şi sancţionarea faptelor contravenţionale. În vederea punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentului alineat, ANRE se raportează la dispoziţiile art. 1-9 şi anexei nr. 1 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Furnizorul este obligat să furnizeze clienţilor finali informaţii referitoare la avantajele, costurile şi riscurile pe care le prezintă contractele de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice, inclusiv cu privire la necesitatea de a avea un sistem de contorizare inteligentă.
(9)Furnizorul este obligat să obţină acordul clientului final anterior trecerii acestuia la un contract de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice.
(10)Furnizorul este obligat să transmită ANRE ofertele de furnizare de energie electrică, atât ofertele-tip pentru clienţii casnici şi microîntreprinderi, cât şi ofertele cu preţuri dinamice.
(11)Furnizorul este obligat să informeze cel puţin clienţii casnici şi microîntreprinderile cu un consum anual estimat sub 100.000 kWh, prin intermediul facturilor sau în documente anexate acestora sau prin alte mijloace de comunicare agreate cu privire la existenţa instrumentului de comparare a ofertelor furnizorilor, inclusiv a ofertelor de contracte de furnizare a energiei electrice pus la dispoziţie de către ANRE.
(12)Pentru a permite clienţilor finali să compare mai multe oferte, furnizorul de energie electrică trebuie să prezinte oferte- tip cel puţin pentru clienţii prevăzuţi la alin. (11).
(13)Furnizorul este obligat să comunice clienţilor informaţiile prevăzute la art. 58 alin. (2) înainte de încheierea sau de confirmarea contractului.
(14)Furnizorul este obligat să asigure clienţilor finali un sistem de gestionare a plângerilor simplu, echitabil şi prompt.
(15)În cazul clientului final casnic, furnizorul este obligat să emită facturi de regularizare a consumului la un interval de maximum 3 luni, în baza datelor de consum comunicate de către operatorul de distribuţie.
(16)Furnizorul este obligat să asigure clienţilor finali un standard ridicat de furnizare conform reglementărilor ANRE.
(1)Furnizorul/operatorul de distribuţie trebuie să informeze clienţii finali, atât prin intermediul punctelor unice de contact şi paginii de internet, conform reglementărilor ANRE, cât şi prin intermediul facturii sau al documentelor anexate acesteia, precum şi prin materiale promoţionale, cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii.
(11)Furnizorul este obligat să înfiinţeze puncte unice de contact, fizice sau virtuale, care să asigure clienţilor finali modalităţi adecvate de informare cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare, la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii. Punctele unice de contact pot face parte din punctele de informare generală a clienţilor finali şi oferă clienţilor finali informaţii în mod gratuit.(2)Furnizorul trebuie să pună la dispoziţia clienţilor casnici mai multe modalităţi de plată a energiei furnizate şi să permită acestora să opteze pentru oricare dintre acestea.
(21)Furnizorul trebuie să ofere clienţilor finali opţiunea de a primi/accesa electronic facturi şi informaţii de facturare, precum şi modalităţi flexibile de efectuare a plăţilor propriu-zise ale facturilor.(3)Furnizorul este obligat să asigure etichetarea energiei electrice conform reglementărilor autorităţii competente şi să informeze, periodic, clienţii finali privind structura, provenienţa, caracteristicile şi impactul asupra mediului pentru energia electrică furnizată acestora.
(4)Furnizorul este obligat să participe la activităţi prin care se asigură siguranţa şi securitatea SEN.
(5)Furnizorul pune la dispoziţia clienţilor datele privind consumul într-un format uşor de înţeles şi armonizat la nivel naţional, conform reglementărilor emise de ANRE.
(6)Furnizorul are obligaţia să achiziţioneze energie electrică astfel încât să asigure acoperirea consumului clienţilor săi.
(61)Furnizorul are obligaţia de a-şi asigura cel puţin 50% din energia electrică necesară acoperirii consumului clienţilor finali din portofoliu din producţie proprie sau prin achiziţie prin contracte la termen pe pieţele de energie electrică, pe alte pieţe decât PZU, PI şi PE.
(7)Furnizorul este obligat ca în relaţia cu clientul final să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare. În cazul utilizării unor practici incorecte sau înşelătoare în relaţia cu clienţii noncasnici ANRE este autoritatea competentă pentru constatarea şi sancţionarea faptelor contravenţionale. În vederea punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentului alineat, ANRE se raportează la dispoziţiile art. 1-9 şi anexei nr. 1 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Furnizorul este obligat să furnizeze clienţilor finali informaţii referitoare la avantajele, costurile şi riscurile pe care le prezintă contractele de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice, inclusiv cu privire la necesitatea de a avea un sistem de contorizare inteligentă.
(9)Furnizorul este obligat să obţină acordul clientului final anterior trecerii acestuia la un contract de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice.
(10)Furnizorul este obligat să transmită ANRE ofertele de furnizare de energie electrică, atât ofertele-tip pentru clienţii casnici şi microîntreprinderi, cât şi ofertele cu preţuri dinamice.
(11)Furnizorul este obligat să informeze cel puţin clienţii casnici şi microîntreprinderile cu un consum anual estimat sub 100.000 kWh, prin intermediul facturilor sau în documente anexate acestora sau prin alte mijloace de comunicare agreate cu privire la existenţa instrumentului de comparare a ofertelor furnizorilor, inclusiv a ofertelor de contracte de furnizare a energiei electrice pus la dispoziţie de către ANRE.
(12)Pentru a permite clienţilor finali să compare mai multe oferte, furnizorul de energie electrică trebuie să prezinte oferte- tip cel puţin pentru clienţii prevăzuţi la alin. (11).
(13)Furnizorul este obligat să comunice clienţilor informaţiile prevăzute la art. 58 alin. (2) înainte de încheierea sau de confirmarea contractului.
(14)Furnizorul este obligat să asigure clienţilor finali un sistem de gestionare a plângerilor simplu, echitabil şi prompt.
(15)În cazul clientului final casnic, furnizorul este obligat să emită facturi de regularizare a consumului la un interval de maximum 3 luni, în baza datelor de consum comunicate de către operatorul de distribuţie.
(16)Furnizorul este obligat să asigure clienţilor finali un standard ridicat de furnizare conform reglementărilor ANRE.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (38)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (38)
- Sentinta nr. RJ d943dg33d/2025 din 23-sept-2025, Judecatoria Targu Mures, plangere contraventionala (Civil)
- Sentinta nr. RJ 236e99e26/2025 din 21-mai-2025, Judecatoria Targu Mures, plangere contraventionala (Civil)
- Decizie nr. RJ 6295d4475/2022 din 14-mar-2022, Tribunalul Bucuresti, anulare proces verbal de contraventie (Contencios administrativ si fiscal)