Art. 143. - Art. 143: Obligaţiile şi drepturile furnizorului de gaze naturale - Legea 123/2012 energiei electrice şi a gazelor naturale
M.Of. 485
În vigoare Versiune de la: 7 Noiembrie 2025
Art. 143: Obligaţiile şi drepturile furnizorului de gaze naturale
(1)Furnizorul de gaze naturale are, în principal, următoarele obligaţii:
a)să încheie contracte de achiziţie a gazelor naturale în condiţii concurenţiale, transparente şi nediscriminatorii, astfel încât să asigure acoperirea consumului pentru clienţii săi;
a1)să achiziţioneze gazele naturale pe care le furnizează clienţilor casnici, în condiţii de minimizare a costului resurselor alocate, pe baza unor proceduri proprii, elaborate în corelare cu prevederile art. 177 alin. (315), (316) şi (317), care să asigure caracterul transparent al procesului de achiziţie a gazelor naturale şi, în acelaşi timp, tratamentul egal şi nediscriminatoriu al persoanelor care participă la procedura de achiziţie a gazelor naturale, în calitate de ofertanţi;
a2)să asigure cel puţin 50% din gazele naturale necesare acoperirii consumului clienţilor finali din portofoliu, din producţie proprie sau prin achiziţie prin contracte la termen;
b)să plătească contravaloarea gazelor naturale achiziţionate, conform contractelor încheiate;
c)[textul din Art. 143, alin. (1), litera C. din titlul II, capitolul V a fost abrogat la 01-iul-2020 de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 106/2020]
d)să respecte standardele de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;
e)să pună prompt şi în mod gratuit la dispoziţia clienţilor finali datele relevante privind consumul, utilizând la cererea acestora formatul de prezentare uşor de înţeles, armonizat la nivel naţional, stabilit de către ANRE;
f)să înfiinţeze puncte unice de contact pentru informarea clienţilor finali cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii. Punctul unic de contact este constituit dintr-un punct central care coordonează punctele de informare regională/locală, după caz, formând o reţea care oferă în mod gratuit clienţilor finali toate informaţiile necesare cu privire la drepturile lor, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor de care dispun în cazul unui dezacord, asigurând accesul imediat la informaţie pentru toţi solicitanţii;
g)să permită clienţilor, în mod gratuit, schimbarea efectivă a furnizorului de gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării şi să transmită acestora un decont final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile de la schimbarea furnizorului;
h)să încheie cu clienţii finali contracte care prevăd condiţii contractuale echitabile şi cel puţin informaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) lit. b) şi să transmită gratuit clientului final o copie a contractului înainte de încheierea sau confirmarea încheierii acestuia. Atunci când contractul este încheiat prin intermediari, informaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) lit. b) sunt oferite, de asemenea, înainte de încheierea contractului;
i)să notifice clienţii finali în mod corespunzător cu privire la orice intenţie de modificare a clauzelor contractuale, precum şi cu privire la orice majorare a preţului/tarifului practicat, după caz, în mod direct şi în timp util, dar nu mai târziu de sfârşitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-un mod transparent şi uşor de înţeles;
j)să informeze clienţii finali, în momentul notificării prevăzute la lit. i), cu privire la dreptul de a denunţa contractul, în cazul în care nu acceptă noile condiţii notificate;
k)să transmită clienţilor finali informaţii transparente privind preţurile/tarifele practicate, după caz, precum şi privind condiţiile generale de acces şi de utilizare a serviciilor oferite de către acesta;
l)să pună la dispoziţia clienţilor finali o gamă largă de modalităţi de plată, care nu creează discriminări nejustificate între clienţi. Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile şi să reflecte în mod adecvat consumul probabil. Orice diferenţă în ceea ce priveşte clauzele şi condiţiile sistemelor de plată trebuie să reflecte costurile suportate cu aceste sisteme de plată diferite. Condiţiile generale trebuie să fie echitabile şi transparente, prezentate într-un limbaj clar şi uşor de înţeles, şi nu includ bariere necontractuale în calea exercitării drepturilor clienţilor, ca de exemplu documentaţia contractuală excesivă;
m)[textul din Art. 143, alin. (1), litera M. din titlul II, capitolul V a fost abrogat la 30-iul-2020 de Art. I, punctul 85. din Legea 155/2020]
n)să ofere clienţilor finali un standard ridicat de servicii şi de soluţionare a plângerilor;
o)să informeze clienţii racordaţi la obiectivele/sistemele din sectorul gazelor naturale cu privire la drepturile lor de a fi alimentaţi cu gaze naturale de o calitate specificată, la preţuri rezonabile, conform prevederilor legale în vigoare;
p)să informeze corespunzător clienţii finali cu privire la consumul lor efectiv de gaze naturale şi la costurile reale aferente, suficient de frecvent astfel încât aceştia să aibă posibilitatea să îşi ajusteze propriul consum de gaze naturale. Aceste informaţii se comunică la intervale de timp corespunzătoare, ţinându-se cont de capacitatea echipamentelor de măsurare ale clientului final şi de raportul cost-beneficiu al acestor măsuri, fără să se perceapă clienţilor finali costuri suplimentare pentru acest serviciu;
q)să constituie în depozitele de înmagazinare subterană un stoc minim de gaze naturale la nivelul necesar pentru asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor săi şi suportabilităţii preţului de către aceştia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
q)să înmagazineze gaze naturale la nivelurile necesare pentru asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor săi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
r)să nu denunţe unilateral contractele de furnizare de gaze naturale încheiate cu clienţii finali.
s)în cazul clienţilor casnici situaţi la o distanţă mai mare de 50 km de punctul unic de contact, informarea clienţilor finali trebuie să fie făcută prin notificări în scris sau prin modalitatea de comunicare convenită cu acesta. În cazul modificărilor condiţiilor contractuale notificarea se face în scris, cu confirmare de primire, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data la care modificările intră în vigoare, cu precizarea dreptului clientului de a denunţa contractul în cazul în care nu acceptă noile condiţii contractuale.
t)în cazul clientului final casnic pentru care intervalul de citire a indexului echipamentului de măsurare este mai mare decât perioada de facturare, furnizorul are obligaţia să emită facturi de regularizare a consumului, pe baza citirilor echipamentului de măsurare, la un interval de timp de maximum 3 luni;
(11)Furnizorul este obligat ca în relaţia cu clientul final să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare. În cazul utilizării unor practici incorecte sau înşelătoare în relaţia cu clienţii noncasnici, ANRE este autoritatea competentă pentru constatarea şi sancţionarea faptelor contravenţionale. În vederea punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentului alineat, ANRE se raportează la dispoziţiile art. 1-9 şi anexei nr. 1 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(21)Cantităţile de gaze naturale reprezentând stocurile minime ce urmează a fi înmagazinate de fiecare furnizor, potrivit alin. (1) lit. q), vor fi stabilite anual, în condiţii transparente şi nediscriminatorii, prin decizie a preşedintelui ANRE, în conformitate cu reglementările specifice ANRE, astfel încât să se asigure un nivel corespunzător al consumului intern, în condiţii de continuitate şi siguranţă.
(3)[textul din Art. 143, alin. (3) din titlul II, capitolul V a fost abrogat la 01-iul-2020 de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 106/2020]
(1)Furnizorul de gaze naturale are, în principal, următoarele obligaţii:
a)să încheie contracte de achiziţie a gazelor naturale în condiţii concurenţiale, transparente şi nediscriminatorii, astfel încât să asigure acoperirea consumului pentru clienţii săi;
a1)să achiziţioneze gazele naturale pe care le furnizează clienţilor casnici, în condiţii de minimizare a costului resurselor alocate, pe baza unor proceduri proprii, elaborate în corelare cu prevederile art. 177 alin. (315), (316) şi (317), care să asigure caracterul transparent al procesului de achiziţie a gazelor naturale şi, în acelaşi timp, tratamentul egal şi nediscriminatoriu al persoanelor care participă la procedura de achiziţie a gazelor naturale, în calitate de ofertanţi;
a2)să asigure cel puţin 50% din gazele naturale necesare acoperirii consumului clienţilor finali din portofoliu, din producţie proprie sau prin achiziţie prin contracte la termen;
b)să plătească contravaloarea gazelor naturale achiziţionate, conform contractelor încheiate;
c)[textul din Art. 143, alin. (1), litera C. din titlul II, capitolul V a fost abrogat la 01-iul-2020 de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 106/2020]
d)să respecte standardele de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;
e)să pună prompt şi în mod gratuit la dispoziţia clienţilor finali datele relevante privind consumul, utilizând la cererea acestora formatul de prezentare uşor de înţeles, armonizat la nivel naţional, stabilit de către ANRE;
f)să înfiinţeze puncte unice de contact pentru informarea clienţilor finali cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii. Punctul unic de contact este constituit dintr-un punct central care coordonează punctele de informare regională/locală, după caz, formând o reţea care oferă în mod gratuit clienţilor finali toate informaţiile necesare cu privire la drepturile lor, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor de care dispun în cazul unui dezacord, asigurând accesul imediat la informaţie pentru toţi solicitanţii;
g)să permită clienţilor, în mod gratuit, schimbarea efectivă a furnizorului de gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării şi să transmită acestora un decont final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile de la schimbarea furnizorului;
h)să încheie cu clienţii finali contracte care prevăd condiţii contractuale echitabile şi cel puţin informaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) lit. b) şi să transmită gratuit clientului final o copie a contractului înainte de încheierea sau confirmarea încheierii acestuia. Atunci când contractul este încheiat prin intermediari, informaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) lit. b) sunt oferite, de asemenea, înainte de încheierea contractului;
i)să notifice clienţii finali în mod corespunzător cu privire la orice intenţie de modificare a clauzelor contractuale, precum şi cu privire la orice majorare a preţului/tarifului practicat, după caz, în mod direct şi în timp util, dar nu mai târziu de sfârşitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-un mod transparent şi uşor de înţeles;
j)să informeze clienţii finali, în momentul notificării prevăzute la lit. i), cu privire la dreptul de a denunţa contractul, în cazul în care nu acceptă noile condiţii notificate;
k)să transmită clienţilor finali informaţii transparente privind preţurile/tarifele practicate, după caz, precum şi privind condiţiile generale de acces şi de utilizare a serviciilor oferite de către acesta;
l)să pună la dispoziţia clienţilor finali o gamă largă de modalităţi de plată, care nu creează discriminări nejustificate între clienţi. Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile şi să reflecte în mod adecvat consumul probabil. Orice diferenţă în ceea ce priveşte clauzele şi condiţiile sistemelor de plată trebuie să reflecte costurile suportate cu aceste sisteme de plată diferite. Condiţiile generale trebuie să fie echitabile şi transparente, prezentate într-un limbaj clar şi uşor de înţeles, şi nu includ bariere necontractuale în calea exercitării drepturilor clienţilor, ca de exemplu documentaţia contractuală excesivă;
m)[textul din Art. 143, alin. (1), litera M. din titlul II, capitolul V a fost abrogat la 30-iul-2020 de Art. I, punctul 85. din Legea 155/2020]
n)să ofere clienţilor finali un standard ridicat de servicii şi de soluţionare a plângerilor;
o)să informeze clienţii racordaţi la obiectivele/sistemele din sectorul gazelor naturale cu privire la drepturile lor de a fi alimentaţi cu gaze naturale de o calitate specificată, la preţuri rezonabile, conform prevederilor legale în vigoare;
p)să informeze corespunzător clienţii finali cu privire la consumul lor efectiv de gaze naturale şi la costurile reale aferente, suficient de frecvent astfel încât aceştia să aibă posibilitatea să îşi ajusteze propriul consum de gaze naturale. Aceste informaţii se comunică la intervale de timp corespunzătoare, ţinându-se cont de capacitatea echipamentelor de măsurare ale clientului final şi de raportul cost-beneficiu al acestor măsuri, fără să se perceapă clienţilor finali costuri suplimentare pentru acest serviciu;
q)să constituie în depozitele de înmagazinare subterană un stoc minim de gaze naturale la nivelul necesar pentru asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor săi şi suportabilităţii preţului de către aceştia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
q)să înmagazineze gaze naturale la nivelurile necesare pentru asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor săi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
r)să nu denunţe unilateral contractele de furnizare de gaze naturale încheiate cu clienţii finali.
s)în cazul clienţilor casnici situaţi la o distanţă mai mare de 50 km de punctul unic de contact, informarea clienţilor finali trebuie să fie făcută prin notificări în scris sau prin modalitatea de comunicare convenită cu acesta. În cazul modificărilor condiţiilor contractuale notificarea se face în scris, cu confirmare de primire, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data la care modificările intră în vigoare, cu precizarea dreptului clientului de a denunţa contractul în cazul în care nu acceptă noile condiţii contractuale.
t)în cazul clientului final casnic pentru care intervalul de citire a indexului echipamentului de măsurare este mai mare decât perioada de facturare, furnizorul are obligaţia să emită facturi de regularizare a consumului, pe baza citirilor echipamentului de măsurare, la un interval de timp de maximum 3 luni;
(11)Furnizorul este obligat ca în relaţia cu clientul final să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare. În cazul utilizării unor practici incorecte sau înşelătoare în relaţia cu clienţii noncasnici, ANRE este autoritatea competentă pentru constatarea şi sancţionarea faptelor contravenţionale. În vederea punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentului alineat, ANRE se raportează la dispoziţiile art. 1-9 şi anexei nr. 1 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.(2)Furnizorul de gaze naturale are, în principal, următoarele drepturi:
a)să încaseze contravaloarea gazelor naturale furnizate, conform contractelor încheiate cu clienţii;
b)să încaseze contravaloarea gazelor naturale furnizate în regim de furnizare de ultimă instanţă, conform reglementărilor ANRE;
c)să limiteze şi/sau să sisteze furnizarea gazelor naturale la clienţi, în condiţiile specificate în contracte.
(21)Cantităţile de gaze naturale reprezentând stocurile minime ce urmează a fi înmagazinate de fiecare furnizor, potrivit alin. (1) lit. q), vor fi stabilite anual, în condiţii transparente şi nediscriminatorii, prin decizie a preşedintelui ANRE, în conformitate cu reglementările specifice ANRE, astfel încât să se asigure un nivel corespunzător al consumului intern, în condiţii de continuitate şi siguranţă.
(3)[textul din Art. 143, alin. (3) din titlul II, capitolul V a fost abrogat la 01-iul-2020 de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 106/2020]Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (1)
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (239)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (239)
- Sentinta nr. RJ 2842d8d54/2025 din 05-nov-2025, Judecatoria Salonta, cerere de valoare redusa (Civil)
- Sentinta nr. RJ 395662888/2025 din 06-iun-2025, Judecatoria Mizil, actiune in raspundere contractuala (Civil)
- Decizie nr. RJ 727eg2369/2023 din 21-mar-2023, Curtea de Apel Craiova, obligatia de a face (Litigii cu profesionistii)