Capitolul ii - Structura personalului din serviciile de probaţiune - Legea 123/2006 privind statutul personalului de probaţiune

M.Of. 407

În vigoare
Versiune de la: 10 Mai 2024
CAPITOLUL II:Structura personalului din serviciile de probaţiune
Art. 7
(1)Personalul de probaţiune se compune din:
a)consilieri de probaţiune;
b)şefi ai serviciilor de probaţiune, denumiţi în continuare şefi serviciu;
c)inspectori de probaţiune, personal de execuţie cu atribuţii de control al activităţii serviciilor de probaţiune, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul direcţiei de specialitate.
(2)Consilierii de probaţiune exercită funcţii de execuţie.
(3)Directorul Direcţiei de probaţiune poate fi numit de ministrul justiţiei din rândul personalului de probaţiune menţionat la alin. (1).

SECŢIUNEA 1:Consilierii de probaţiune
Art. 8
(1)După criteriul vechimii în probaţiune, funcţia de consilier de probaţiune are 4 grade profesionale, după cum urmează:
a)consilieri de probaţiune debutanţi;
b)consilieri de probaţiune gradul III - vechime în probaţiune de la un an la 4 ani;
c)consilieri de probaţiune gradul II - vechime în probaţiune de la 4 ani la 6 ani;
d)consilieri de probaţiune gradul I - vechime în probaţiune peste 6 ani.
(2)Fiecare grad profesional corespunde unui nivel al salariului stabilit prin legea de salarizare.
(3)Prin vechimea în probaţiune se înţelege vechimea dobândită prin desfăşurarea activităţii în sistemul de probaţiune, în funcţiile de consilier de reintegrare socială şi supraveghere a executării sancţiunilor neprivative de libertate, consilier de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor, consilier de probaţiune, şef al serviciului de reintegrare socială a infractorilor şi supraveghere a executării sancţiunilor neprivative de libertate, şef al serviciului de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor, şef al serviciului de probaţiune, inspector de reintegrare socială a infractorilor şi supraveghere a executării sancţiunilor neprivative de libertate, inspector de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor, inspector de probaţiune sau, după caz, de director al direcţiei de specialitate.
(4)Prin vechime în specialitate se înţelege vechimea în specialitatea diplomei de licenţă.

Art. 9
Consilierii de probaţiune sunt debutanţi şi definitivi.
Art. 10
(1)Consilierul de probaţiune debutant este persoana cu vechime în specialitate mai mică de un an la data numirii în funcţie, care îndeplineşte un an de stagiu până la definitivare.
(2)Consilierii de probaţiune definitivi se împart în 3 grade profesionale, potrivit art. 8 alin. (1) lit. b)- d).
(3)Persoanele care la data angajării au cel puţin un an vechime în specialitate vor fi încadrate pe funcţia de consilier de probaţiune gradul III.
(4)Persoanele încadrate în condiţiile alin. (3) se pot înscrie la examenul pentru promovarea în gradul profesional următor după ce împlinesc 4 ani de vechime în probaţiune.
(5)În cazul în care persoana a mai exercitat anterior funcţii în sistemul de probaţiune şi a părăsit sistemul din motive neimputabile, în situaţia reangajării beneficiază de recunoaşterea vechimii în probaţiune.

Art. 11
(1)Stagiul reprezintă perioada premergătoare definitivării în funcţia de consilier de probaţiune şi are drept scop pregătirea profesională la începutul exercitării funcţiei.
(2)Stagiul este efectiv şi obligatoriu.
(3)Pe perioada stagiului consilierul de probaţiune debutant exercită toate atribuţiile prevăzute de lege, având obligaţia:
a)să aprofundeze cunoştinţele teoretice în domeniul probaţiunii şi protecţiei victimelor infracţiunilor - noţiuni de drept penal şi procedură penală, criminologie, metodologia activităţii de probaţiune şi protecţie a victimelor, sănătate mentală şi infracţiune, problema dependenţei, dezvoltare instituţională şi cooperare instituţională, psihologia dezvoltării, sociologie aplicată, informatică socială;
b)să îşi dezvolte abilităţi de bază, necesare desfăşurării activităţii de probaţiune şi protecţie a victimelor.
(4)Activitatea consilierului de probaţiune debutant este îndrumată de către şeful serviciului de probaţiune sau de către consilierul de probaţiune care îndeplineşte activităţi de supervizare.

(5)Dispoziţiile alin. (3) şi (4) se aplică în mod corespunzător şi personalului care la angajare avea vechimea în specialitate necesară pentru ocuparea unui post de consilier de probaţiune definitiv, dar care nu a mai exercitat anterior o funcţie în domeniul probaţiunii.
Art. 12
(1)Consilierii de probaţiune se subordonează ierarhic şefilor serviciilor şi directorului direcţiei de specialitate.
(2)Consilierii de probaţiune respectă legislaţia în vigoare şi îndeplinesc sarcinile încredinţate de şeful serviciului şi de directorul direcţiei de specialitate.
SECŢIUNEA 2:Şefii serviciilor de probaţiune
Art. 13
Şefii serviciilor sunt numiţi în funcţie de ministrul justiţiei, din rândul consilierilor de probaţiune gradele III-I, ţinându-se seama de calităţile profesionale, de aptitudinile manageriale, îndeosebi de capacitatea de organizare şi decizie, de integritate, de capacitatea de gestionare a situaţiilor de criză, de abilităţile de comunicare, de lucru în echipă, de planificare, de autocontrol şi de motivaţia pentru ocuparea funcţiei.
Art. 131
(1)Pentru a ocupa funcţia de şef serviciu, persoana trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să aibă o vechime în probaţiune de cel puţin 3 ani;
b)să nu fi fost sancţionată disciplinar în ultimii 2 ani, prin aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 74 alin. (1) lit. b)- e);
c)să fi obţinut calificativele «bine» sau «foarte bine» la evaluările performanţelor profesionale din ultimii 2 ani;
d)să fi promovat concursul organizat în condiţiile art. 21.
(2)Numirea în funcţia de şef serviciu se face prin ordin al ministrului justiţiei, pe un mandat de 4 ani, cu posibilitatea reînvestirii în condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b), c) şi d).
(3)La încetarea mandatului funcţiei de şef serviciu, persoana revine pe funcţia de consilier de probaţiune.
(4)Mandatul prevăzut la alin. (2) se prelungeşte de drept până la momentul numirii în funcţia de şef serviciu a candidatului declarat admis în urma concursului organizat în acest sens.
(5)În situaţia în care niciun candidat nu a fost declarat admis la concurs, funcţia de şef serviciu rămâne vacantă.
(6)Pe perioada vacantării sau a vacantării temporare a funcţiei de şef serviciu, atribuţiile specifice funcţiei de conducere vor fi exercitate, prin delegare, de către un consilier de probaţiune desemnat conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului justiţiei.

Art. 14
Şefii serviciilor de probaţiune au următoarele atribuţii:
a)coordonează activitatea serviciului de probaţiune, asigurând buna funcţionare a acestuia;
b)repartizează lucrările şi sarcinile în cadrul serviciului de probaţiune;
c)urmăresc şi răspund de elaborarea corespunzătoare şi la termenele stabilite a lucrărilor;
d)duc la îndeplinire dispoziţiile legale şi pe cele ale şefilor ierarhici;
e)asigură un mediu de lucru participativ şi consultativ;
f)gestionează cu responsabilitate şi imparţialitate relaţiile profesionale care se stabilesc cu şi între personalul de probaţiune din subordine;
g)contribuie la promovarea activităţilor serviciului de probaţiune;
h)evaluează anual performanţele profesionale ale consilierilor de probaţiune;
i)contribuie la pregătirea iniţială şi continuă a personalului de probaţiune din subordine;
j)formulează propuneri de eficientizare a practicii în materie;
k)reprezintă serviciul şi dezvoltă relaţii optime de lucru cu colaboratorii din cadrul organizaţiilor şi instituţiilor partenere;
l)desfăşoară activităţile administrative pe care postul le presupune.
Art. 15
(1)Revocarea din funcţia de conducere a şefilor serviciilor de probaţiune se dispune de ministrul justiţiei, la propunerea directorului direcţiei de specialitate, pentru următoarele motive:
a)în cazul în care nu mai îndeplinesc una dintre condiţiile necesare pentru numirea în funcţia de conducere;
b)în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuţiilor manageriale privind organizarea eficientă, comportamentul şi comunicarea, asumarea responsabilităţilor.
(2)La verificarea organizării eficiente a activităţii de către şefii serviciilor de probaţiune vor fi avute în vedere, în principal, următoarele criterii: folosirea adecvată a resurselor umane şi materiale, evaluarea necesităţilor, gestionarea situaţiilor de criză, gestionarea informaţiilor, organizarea pregătirii şi perfecţionării profesionale şi repartizarea sarcinilor în cadrul serviciului de probaţiune.
(3)La verificarea comportamentului şi comunicării şefilor serviciilor de probaţiune vor fi avute în vedere, în principal, comportamentul şi comunicarea cu persoanele aflate în evidenţa serviciului de probaţiune, cu organele judiciare, cu colaboratorii din cadrul organizaţiilor şi instituţiilor partenere, cu mass-media, precum şi asigurarea accesului la informaţiile de interes public şi transparenţa actului de conducere.
(4)La verificarea asumării responsabilităţii de către şefii serviciilor de probaţiune vor fi avute în vedere, în principal, îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege şi regulamente, precum şi implementarea strategiilor naţionale şi secvenţiale în domeniul justiţiei.
(5)La verificarea aptitudinilor manageriale ale şefilor serviciilor de probaţiune vor fi avute în vedere, în principal, capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de decizie, rezistenţa la stres, autoperfecţionarea, capacitatea de analiză, sinteză, previziune, strategie şi de planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativa şi capacitatea de adaptare rapidă.
(6)Împotriva ordinului de revocare din funcţie se poate face contestaţie la instanţa judecătorească competentă, potrivit legii.

SECŢIUNEA 3:Inspectorii de probaţiune
Art. 16
(1)Inspectorii de probaţiune sunt numiţi în funcţie prin ordin al ministrului justiţiei, din rândul consilierilor de probaţiune gradele profesionale II-I, ţinându-se seama de calităţile profesionale, abilităţile de comunicare, tactul în relaţiile de serviciu, integritate şi obiectivitate, precum şi de capacitatea de gestionare a situaţiilor de criză.
(2)Pentru a fi numită în funcţia de inspector de probaţiune, persoana trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să nu fi fost sancţionată disciplinar în ultimii 2 ani, prin aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 74 alin. (1) lit. b)- e);
b)să fi obţinut calificativele «bine» sau «foarte bine» la evaluările performanţelor profesionale din ultimii 2 ani;
c)să fi promovat concursul organizat în condiţiile art. 21.

Art. 17
(1)După criteriul vechimii în probaţiune, funcţia de inspector de probaţiune are două grade profesionale, după cum urmează:
a)inspector de probaţiune gradul II, cu o vechime în probaţiune de la 4 ani la 6 ani;
b)inspector de probaţiune gradul I, cu o vechime în probaţiune de peste 6 ani.

(2)Fiecare grad corespunde unui nivel al salariului de bază din grila de salarizare.
Art. 18
Inspectorii de probaţiune au următoarele atribuţii:
a)efectuează controlul serviciilor de probaţiune prin intermediul unor inspecţii de probaţiune periodice;
b)propun directorului direcţiei de specialitate soluţii legale şi oportune în rezolvarea aspectelor identificate cu ocazia efectuării inspecţiilor şi în vederea eficientizării activităţii serviciului de probaţiune, pe baza constatărilor inspecţiilor;
c)efectuează, din dispoziţia şefilor ierarhici, cercetarea disciplinară prealabilă a personalului din serviciile de probaţiune;
d)participă la activitatea de recrutare, selecţie şi pregătire profesională a personalului de probaţiune;
e)contribuie la evaluarea anuală a performanţelor profesionale ale personalului din serviciile de probaţiune;
f)duc la îndeplinire dispoziţiile legale şi alte sarcini ordonate pe linie ierarhică, în limitele competenţelor legale şi regulamentare.