Secţiunea 1 - Planificarea aprovizionarii tehnico-materiale - Legea 11/1980 pentru modificarea si completarea Legii nr. 14/1971 cu privire la gospodarirea fondurilor fixe, resurselor materiale si aprovizionarea tehnico-materiala
B.Of. 110
În vigoare Versiune de la: 23 Decembrie 1980
SECTIUNEA 1:Planificarea aprovizionarii tehnico-materiale
Art. 92
Planul de aprovizionare tehnico-materiala asigura baza materiala necesara indeplinirii sarcinilor si obiectivelor planului national unic de dezvoltare economico-sociala, in conditiile fundamentarii consumurilor prin norme si normative, corelat cu structura fizica a productiei, precum si a valorificarii complete a tuturor materiilor prime si a resurselor materiale refolosibile, a intregului potential tehnico-productiv, incadrarii in normele de stoc, stabilirii unor rezerve de plan care sa permita desfasurarea continua a proceselor productive.
Planul de aprovizionare tehnico-materiala se elaboreaza in cadrul activitatii de intocmire a planului national unic de dezvoltare economico-sociala, pe toate treptele organizatorice pornind de la unitatile de baza economice, social-culturale si teritorial-administrative.
A.Balantele materiale
Art. 93
Sarcina elaborarii si prezentarii proiectelor balantelor materiale si solutiilor de echilibrare ale acestora pentru planurile cincinale si anuale, adaptarii balantelor materiale potrivit imbunatatirilor ce se aduc planurilor anuale, emiterii repartitiilor pentru incheierea sau adaptarea contractelor economice si raspunderea pentru executarea balantelor aprobate revine coordonatorilor de balante.
Coordonator de balanta este principalul producator: intreprindere, centrala, minister. Coordonator poate fi si unitatea de desfacere sau, dupa caz, principalul beneficiar.
Art. 94
Coordonatorii de balante, pe baza resurselor alocate titularilor de plan prin balantele materiale din planul cincinal, vor emite repartitii desfasurate pe fiecare an al cincinalului, pe beneficiari, cu indicarea furnizorilor, precum si repartitii anuale cu defalcare pe trimestre, corespunzator prevederilor actualizate din planurile anuale.
Repartitiile se vor emite atit pentru materiile prime, materialele, produsele, piesele si subansamblele noi, cit si pentru cele refolosibile, provenit edin propria unitate sau de la alte unitati, precum si pentru materialele inlocuitoare a unor resurse deficitare.
Art. 95
Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale sau locale, precum si cu coordonatorii de balante, unitatile producatoare si consumatoare vor lua masuri pentru ca la elaborarea balantelor energetice si de materiale sa fie cuprinse toate resursele disponibile, inclusiv cele recuperabile de orice fel, iar repartizarea acestora sa se faca pe categorii de consumuri, pe baza de norme fundamentate tehnic.
Organele si unitatile prevazute la alineatul precedent raspund de:
a)includerea integrala in balante a resurselor din tara, astfel incit sa asigure dezvoltarea bazei interne de materii prime, incarcarea optima a capacitatilor de productie, cu evidentierea distincta a tuturor resurselor materiale refolosibile;
b)asigurarea volumului de marfuri pentru export, in conformitate cu sarcinile fizice nominalizate in planul de comert exterior si cooperare economica internationala;
c)repartizarea judicioasa a resurselor pe consumatori, pe baza de norme si normative de consum si de stoc, a structurii planificate a productiei fizice si cu promovarea in consum a materialelor inlocuitoare, eficiente din punct de vedere economic;
d)acoperirea necesarului de marfa pentru fondul pietei;
e)prevederea de rezerve dimensionate in functie de natura materialelor si specificul proceselor productive, in vederea acoperirii unor nevoi neprevazute sau cerinte suplimentare care apar in cursul executarii planului.
Destinatia rezervelor din balantele materiale se stabileste de catre Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, tinind seama de prioritatile stabilite in utilizarea resurselor materiale, de sarcinile de productie sau de prestatii si de normele de consum si de stoc; pentru produsele ale caror balante se aproba prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala, stabilirea destinatiei rezervelor se face cu consultarea Comitetului de Stat al Planificarii.
Art. 96
Odata cu propunerea construirii de noi capacitati, de dezvoltare a celor existente sau de introducere in fabricatie a noi produse, ministerele, impreuna cu coordonatorii de balante, vor stabili masurile ce se impun pentru asigurarea certa si in perspectiva, indeosebi din tara, a necesarului de materii prime, materiale, produse de completare, piese de schimb si ambalaje, precum si pentru desfacerea productiei ce urmeaza a se realiza pe aceste capacitati dupa punerea lor in functiune.
Art. 97
In scopul elaborarii balantelor materiale, centralele sint obligate sa transmita coordonatorilor de balante necesarul de consum fundamentat tehnico-economic pentru materiile prime, materialele, ambalajele, piesele de schimb, combustibilii, carburantii, energia, masinile si utilajele la care se elaboreaza balante, respectiv datele privind nivelurile de productie si celelalte resurse ce se cuprind in balante.
Pentru unitatile direct subordonate ministerelor, celorlalte organe centrale si locale, obligatiile prevazute la alin. 1 se aduc la indeplinire de acestea.
Fundamentarea necesarului de aprovizionare se va face pe baza de norme si normative de consum si de stoc aprobate, in conditiile valorificarii superioare a tuturor resurselor materiale, accentuarii reducerii consumurilor specifice, cresterii indicilor de valorificare si de utilizare a materiilor prime, intensificarii recuperarii si reutilizarii tuturor materiilor prime, materialelor si resurselor energetice refolosibile.
Art. 98
Balantele materiale pentru planurile cincinale si anuale se aproba astfel:
a)prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala, pentru materiile prime, materialele, combustibilii, carburantii, energia, masinile si utilajele cu rol hotaritor in dezvoltarea economiei si in stabilirea proportiilor intre ramurile acesteia;
b)de catre organele de conducere colectiva din ministere si celelalte organe centrale sau de organele locale, cu avizul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-MJateriale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Comitetului de Stat al Planificarii, pentru alte produse importante care conditioneaza indeplinirea unor sarcini din planul national unic de dezvoltare economico-sociala sau la care sint necesare importuri ori se prevad sarcini de export;
c)de catre organele de conducere colectiva din centrale si intreprinderi, insusite de catre ministerul tutelar si cu avizul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, pentru celelalte produse.
Art. 99
Nomenclatorul produselor pentru care se elaboreaza balante, coordonatorii de balante, precum si competentele de aprobare a balantelor materiale se stabilesc prin hotarire a Consiliului de Ministri, la propunerea Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Comitetului de Stat al Planificarii.
Actualizarea nomenclatorului balantelor materiale, ca urmare a modificarilor ce rezulta din aplicarea unor dispozitii legale privind indicatori ai planului national unic de dezvoltare economico-sociala sau din schimbarea structurii organizatorice ori a profilului de activitate al titularilor de plan se va face de catre Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Comitetul de Stat al Planificarii.
Art. 100
Pe baza resurselor si destinatiilor din balantele materiale aprobate si a specificatiilor pe sortimente, tipurisi dimensiuni primite de la beneficiari, coordonatorii de balante vor elabora balantele analitice, programele de fabricatie, precum si cele de optimizare a transporturilor si vor emite repartitiile pe beneficiari in limita cantitatilor repartizate prin balante titularilor de plan.
Cantitatile de materiale care se aloca unitatilor economice trebuie sa fie in stricta concordanta cu productia fizica sau cu volumul de prestari de servicii planificat si cu normele de consum si de stoc.
Coordonatorii de balante vor putea modifica sau anula repartitiile emise numai in cazurile in care aceasta masura este consecinta modificarii unor sarcini din planul national unic de dezvoltare economico-sociala sau a dispozitiei obligatorii emise de Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe in conditiile prezentei legi.
Se interzice modificarea sau anularea repartitiilor de catre coordonatorii de balante dupa expirarea perioadei pentru care acestea au fost emise.
B.Normarea stocurilor de materii prime, materiale, combustibili si carburanti
Art. 101
Normele de stoc trebuie sa asigure desfasurarea ritmica a productiei conform planului si a proceselor tehnologice, in conditiile folosirii cu maximum de eficienta a resurselor materiale si a capacitatilor de productie.
Normele de stoc se revizuiesc anual si se aproba odata cu adoptarea planului national unic de dezvoltare economico-sociala.
In activitatea de aprovizionare tehnico-materiala unitatile economice sint obligate sa se incadreze in normele de stoc aprobate.
Art. 102
La dimensionarea nivelului normelor de stoc, intreprinderile, centralele, ministerele, celelalte organe centrale si locale sint obligate sa asigure:
a)desfasurarea continua, ritmica, a proceselor de productie, folosirea intensiva a capacitatilor de productie si a fortei de munca, in conditiile respectarii stricte a consumurilor normate, evitind golurile in aprovizionare;
b)reflectarea modificarilor intervenite in structura productiei si consumului, in cresterea complexitatii tehnologiilor si a calitatii produselor ce se executa;
c)reducerea sistematica a consumurilor materiale pe baza perfectionarii continue a produselor si tehnologiilor, precum si a largirii bazei de materii prime interne;
d)corelarea judicioasa intre dinamica stocurilor materiale si dinamica productiei nete, astfel incit pe ansamblul economiei volumul stocurilor materiale raportat la 1.000 lei venit national creat sa prezinte o dinamica descrescatoare;
e)reflectarea masurilor de perfectionare continua a procesului de aprovizionare tehnico-materiala, in special in ce priveste optimizarea fluxurilor de transport si zonarea aprovizionarii, precum si a surselor de aprovizionare; pentru produsele cu pondere la import, nivelul stocurilor va tine seama de durata ciclurilor de aprovizionare pe diferite piete;
f)scurtarea ciclului de fabricatie specific diferitelor subramuri si grupe de produse, imbunatatirea organizarii productiei si optimizarea fluxurilor de productie si a loturilor de fabricatie, corelarea stocurilor de produse finite cu marimea ciclurilor de livrare si facturare, eliminindu-se imobilizarile in stocuri de produse finite.
Determinarea nivelului normelor de stoc de materii prime, materiale si produse se face potrivit metodologiei aprobate de Consiliul de Ministri.
Art. 103
Nivelurile normelor de stoc se stabilesc dupa cum urmeaza:
a)nivelul normelor de stoc la producatori pentru fiecare materie prima, material, combustibil si produse se stabileste prin balantele materiale;
b)nivelul normelor de stoc la consumatori pentru fiecare materie prima, material, combustibil, carburant si produs la care se elaboreaza balante materiale se stabileste de catre ministere si celelalte organe centrale si locale, impreuna cu coordonatorii de balante si se aproba de Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Comitetul de Stat al Planificarii, in cadrul resurselor materiale prevazute prin planul national unic de dezvoltare economico-sociala;
c)pentru alte produse, normele de stoc la producator si consumator se stabilesc de organul de conducere colectiva al unitatii economice.
Desfasurarea nivelurilor normelor de stoc stabilite potrivit lit. a) si b) se face odata cu ceilalti indicatori ai planului national unic de dezvoltare economico-sociala;
Art. 104
Se interzice consumarea de catre unitatile economice a stocurilor normate in scopul depasirii planului de productie sau pentru acoperirea unor consumuri mai mari decit cele aprobate.
Art. 105
In cadrul stocurilor normate se stabilesc stocuri de siguranta, pentru asigurarea continuitatii procesului de productie in cazul eventualelor intreruperi in aprovizionare, ca urmare a unor neregularitati in procesul de productie al furnizorilor sau in transporturi.
Stocurile de siguranta vor putea fi consumate numai cu aprobarea organului ierarhic superior, in cazuri temeinic justificate, cu obligatia reintregirii lor, in termenul cel mai scurt, din livrarile curente. Pentru materiile prime si materialele ale caror balante se aproba odata cu planul national unic de dezvoltare economico-sociala, stocurile de siguranta vor putea fi consumate numai cu acordul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe.
Pentru rezolvarea unor probleme care apar in procesul de aprovizionare tehnico-materiala, determinate de intreruperi in livrari, modificari in structura productiei, pentru interventii urgente in cazul unor avarii, calamitati si in alte situatii similare, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe va constitui stocuri de interventie in bazele de aprovizionare tehnico-materiala din subordine; stocurile de interventie nu sint considerate ca stocuri cu miscare lenta si fara miscare si se crediteaza cu dobinda curenta.
Art. 106
Intreprinderile, centralele, ministerele si celelalte organe centrale si locale sint obligate ca, in cazul modificarilor de plan, sa adapteze in mod corespunzator normele de stoc si sa ia masuri pentru introducerea in circuitul economic, potrivit prevederilor prezentei legi, a stocurilor devenite disponibile ca urmare a acestor modificari.
Art. 107
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Finantelor, Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, Directia Centrala de Statistica impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale si locale vor analiza periodic stocurile de materii prime si materiale existente in economie comparativ cu cele avute in vedere la elaborarea planului si vor face propuneri de reglementare a acestora.