Capitolul v - Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor - Legea 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor

M.Of. 393

În vigoare
Versiune de la: 2 Decembrie 2025
CAPITOLUL V:Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
SECŢIUNEA 1:Organizare şi funcţionare
Art. 37
(1)Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, denumit în continuare Consiliul, este organism independent cu activitate administrativ-jurisdicţională.
(2)Consiliul are personalitate juridică şi funcţionează conform prezentei legi, pe baza propriului regulament de organizare şi funcţionare, care se aprobă cu majoritate absolută prin hotărâre a plenului Consiliului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)În activitatea sa, Consiliul se supune numai legii, iar şedinţele plenului Consiliului sunt legal constituite în prezenţa majorităţii membrilor acestuia.
(4)În ceea ce priveşte deciziile sale, Consiliul este independent şi nu este subordonat niciunei autorităţi sau instituţii publice.
Art. 38
(1)Consiliul este condus de un preşedinte, ales dintre membrii săi.
(2)În aplicarea prevederilor alin. (1), membrii Consiliului, reuniţi în plen, aleg preşedintele prin vot secret, cu majoritate absolută.
(3)Preşedintele este ales pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată a mandatului.
(4)În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Consiliului emite ordine.
Art. 39
În activitatea sa, preşedintele Consiliului este ajutat de un colegiu format din 3 membri ai Consiliului, aleşi pentru un mandat de 3 ani, prin vot secret, cu majoritate absolută, dintre cei care şi-au exprimat intenţia de a candida. Numărul de mandate nu este limitat.
Art. 40
(1)Preşedintele reprezintă Consiliul şi îl angajează patrimonial prin semnătura sa, în calitate de ordonator principal de credite, în raporturile cu terţii.
(2)Atribuţiile preşedintelui şi ale colegiului, precum şi structura organizatorică şi statul de funcţii ale Consiliului se stabilesc în regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat conform art. 37 alin. (2).
Art. 41
(1)Preşedintele Consiliului are obligaţia de a întocmi un raport de activitate anual, pe care îl prezintă Parlamentului până la data de 31 martie a anului următor, în vederea evaluării activităţii Consiliului.
(2)Procedura de evaluare vizează exclusiv activitatea administrativă şi organizatorică.
Art. 42
(1)Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Consiliului se asigură de la bugetul de stat, preşedintele Consiliului având calitatea de ordonator principal de credite. Guvernul României are obligaţia să prevadă în proiectul bugetului de stat resursele financiare necesare pentru funcţionarea şi organizarea Consiliului, precum şi pentru perfecţionarea profesională a salariaţilor şi organizarea seminarelor de unificare a practicii administrativ-jurisdicţionale.
(2)Sediul Consiliului este în municipiul Bucureşti.
(3)Consiliul utilizează un parc propriu de mijloace de transport dotat cu 3 autoturisme.
Art. 43
(1)Consiliul are dreptul de a iniţia şi supune aprobării proiecte de acte normative în domeniul organizării şi funcţionării acestuia.
(2)Consiliul exprimă, la solicitarea ANAP, punctul de vedere asupra proiectelor de acte normative iniţiate de alte autorităţi şi instituţii publice care conţin prevederi ce intră în domeniul său de activitate.

SECŢIUNEA 2:Statutul personalului Consiliului
Art. 44
(1)Consiliul are un număr de 36 de membri, precum şi un număr de 64 de persoane cu statut de personal tehnico-administrativ.
(2)Cel puţin jumătate din numărul membrilor Consiliului trebuie să fie licenţiaţi în drept, cu o vechime de 10 ani în domeniul juridic.

(3)Preşedintele Consiliului trebuie să fie licenţiat în drept, cu o vechime de cel puţin 12 ani în domeniul juridic, dintre care cel puţin 3 ani în funcţia de consilier de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice.

(4)Competenţele Consiliului se realizează cu respectarea principiilor independenţei şi stabilităţii în funcţie a membrilor săi.
(5)Membrii Consiliului au ca sarcină principală ducerea la îndeplinire a atribuţiilor date în competenţa Consiliului prin prezenta lege.
Art. 45
(1)Membrii Consiliului sunt selectaţi prin concurs, fiind numiţi în funcţie prin decizia prim-ministrului, în condiţiile legii.
(2)Membrii Consiliului sunt selecţionaţi pe baza aptitudinilor profesionale şi a bunei reputaţii. Candidaţii trebuie să aibă studii universitare, o vechime de 10 ani în domeniul juridic, economic sau tehnic, precum şi o experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul achiziţiilor publice.

(3)Personalul tehnico-administrativ se încadrează prin concurs, în condiţiile legii.
(4)Preşedintele Consiliului înaintează prim-ministrului propunerile de numire a membrilor Consiliului, pentru candidaţii declaraţi admişi la concurs.
Art. 46
(1)Membrii Consiliului sunt funcţionari publici cu statut special, denumiţi consilieri de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice. Aceştia sunt asimilaţi din punctul de vedere al salarizării funcţiei publice de consilier de concurenţă.
(2)Preşedintele Consiliului este asimilat din punctul de vedere al salarizării funcţiei de preşedinte al Consiliului Concurenţei, iar membrii colegiului sunt asimilaţi din punctul de vedere al salarizării funcţiei de vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei.
(21)Membrilor Consiliului le sunt aplicabile toate drepturile, beneficiile şi obligaţiile specifice funcţiei publice.

(21)[textul din Art. 46, alin. (2^1) din capitolul V, sectiunea 2 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
(3)Personalul tehnico-administrativ are calitatea de personal contractual şi/sau funcţionari publici şi este salarizat potrivit reglementărilor aplicabile personalului contractual şi/sau funcţionarilor publici din cadrul administraţiei publice centrale.

(4)Prevederile prezentei legi se completează cu dispoziţiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care nu contravin prezentei reglementări.
(5)Perioada exercitării funcţiei publice de consilier de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice constituie vechime în specialitatea avută în vedere la ocuparea funcţiei, respectiv juridică, economică sau tehnică.
(6)Prevederile art. 33 alin. (1) şi ale art. 86 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător şi pentru consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice cu studii juridice, prevăzuţi la alin. (5).
Art. 47
(1)Membrilor Consiliului le este interzis:
a)să desfăşoare activităţi comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
b)să deţină calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare sau control la societăţi civile, societăţi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv bănci sau alte instituţii de credit, societăţi de asigurare sau financiare, companii naţionale, societăţi naţionale sau regii autonome;
c)să deţină calitatea de membru al unui grup de interes economic;
d)să deţină calitatea de membru al unui partid politic şi să desfăşoare sau să participe la activităţi cu caracter politic;
e)să exercite orice funcţie/activitate publică sau privată, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior şi a creaţiei literar-artistice;

f)să exercite oricare alte activităţi profesionale sau de consultanţă.
(2)Membrii Consiliului au obligaţia să depună declaraţiile de avere şi de interese, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Membrii Consiliului nu au dreptul de a participa la soluţionarea unei contestaţii dacă se află în una dintre situaţiile prevăzute mai jos, sub sancţiunea nulităţii deciziei pronunţate:
a)dacă aceştia, soţul sau ascendenţii ori descendenţii lor au vreun interes în soluţionarea contestaţiei sau când sunt soţi, rude sau afini până la al patrulea grad inclusiv cu vreuna dintre părţi;
b)dacă între aceştia şi una dintre părţi a fost un proces penal cu până la 5 ani înaintea soluţionării cauzei;
c)dacă s-au pronunţat public în legătură cu contestaţia pe care o soluţionează;
d)dacă se constată că au primit de la una dintre părţi bunuri materiale sau promisiuni de bunuri materiale ori altfel de avantaje.
(4)Nulitatea deciziei Consiliului se constată pe calea plângerii împotriva respectivei decizii, de către curtea de apel competentă să soluţioneze plângerea.
(5)Membrii care se află în situaţiile prevăzute la alin. (3) au obligaţia de a se abţine de la soluţionarea contestaţiei. Ei pot fi recuzaţi de oricare dintre părţile cauzei.
Art. 48
(1)Evaluarea performanţelor membrilor Consiliului, constatarea şi sancţionarea abaterilor disciplinare, formarea profesională şi oricare alte detalii organizatorice sunt reglementate prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat conform art. 37 alin. (2).
(2)Activitatea de formare profesională a membrilor Consiliului este organizată şi cu judecători şi procurori, în condiţiile legii.
(3)Verificarea anuală a stării de sănătate aprofundată a consilierilor de soluţionare include şi examen psihologic şi, după caz, examen psihiatric la indicaţia medicului de medicina muncii.

Art. 481
(1)Constatarea abaterilor disciplinare săvârşite de membrii Consiliului revine comisiei de disciplină care se constituie în cadrul Consiliului.
(2)Comisia de disciplină are un număr de 3 membri, dintre care unul este numit de preşedintele Consiliului, unul este ales de membrii Consiliului, cu majoritate simplă, şi unul este reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(3)La propunerea comisiei de disciplină, sancţiunile disciplinare se aplică de preşedintele Consiliului, cu excepţia sancţiunii destituirii din funcţia publică, care se aplică de persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică.