Capitolul iv - Calea de atac împotriva deciziilor Consiliului - Legea 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor

M.Of. 393

În vigoare
Versiune de la: 2 Decembrie 2025
CAPITOLUL IV:Calea de atac împotriva deciziilor Consiliului
Art. 29
Deciziile Consiliului privind soluţionarea contestaţiei pot fi atacate de către autoritatea contractantă şi/sau de către orice persoană vătămată de măsurile dispuse de Consiliu cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de 10 zile de la comunicare pentru părţile cauzei, respectiv de la data luării la cunoştinţă de către alte persoane vătămate.

Art. 30
(1)Plângerea se formulează în scris, dispoziţiile privind conţinutul contestaţiei prevăzute la art. 10 aplicându-se în mod corespunzător.
(2)În plângere, contestatorul nu poate invoca alte motive împotriva actelor autorităţii contractante decât cele cuprinse în contestaţia adresată Consiliului.
(3)Plângerea se depune la instanţa judecătorească competentă.
(4)Pentru transmiterea cu celeritate către instanţa competentă a dosarului care a stat la baza pronunţării deciziei Consiliului, persoana care a formulat plângere în faţa instanţei transmite o copie a plângerii respective şi Consiliului.
(5)Pentru soluţionarea plângerii, Consiliul transmite instanţei de judecată dosarul care a stat la baza pronunţării deciziei, în cel mult 3 zile de la primirea plângerii în original sau în copie, conform alin. (3), respectiv (4).
Art. 31
(1)Partea care formulează plângerea este obligată să comunice, în termenul prevăzut la art. 29, o copie de pe aceasta şi celeilalte/celorlalte părţi implicate în procedura de contestare în faţa Consiliului, depunând dovada de comunicare în faţa instanţei până la primul termen de judecată, sub sancţiunea respingerii plângerii ca fiind tardivă.
(2)Întâmpinarea este obligatorie. Intimatul este obligat să comunice instanţei de judecată şi petentului întâmpinarea în termen de 5 zile de la comunicarea plângerii de către petent. Nedepunerea întâmpinării în termen atrage decăderea din dreptul de a mai invoca excepţii în afara celor de ordine publică.
(3)Nu se pot depune probe noi faţă de cele care au fost depuse în cadrul contestaţiei.

Art. 32
(1)Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu este curtea de apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii contractante. Plângerile se soluţionează de complete specializate în achiziţii publice.
(2)Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu privind procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrări aferente infrastructurii de transport de interes naţional, astfel cum este definită de legislaţia în vigoare, este Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal.
(3)În situaţia formulării plângerilor, Consiliul nu are calitate de parte în proces.
(4)Plângerea este soluţionată de urgenţă şi cu precădere, într-un termen ce nu va depăşi 45 de zile de la data sesizării legale a instanţei, în complete specializate în achiziţii publice, formate din 3 judecători.
(5)Primul termen de judecată este de maximum 20 de zile de la data înregistrării plângerii, iar termenele ulterioare nu pot depăşi 15 zile.

Art. 33
(1)În cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, instanţa poate dispune, la cererea părţii interesate, prin încheiere dată cu citarea părţilor, suspendarea procedurii de atribuire şi/sau a executării contractului până la soluţionarea cauzei. Încheierea este definitivă.
(2)
[textul din Art. 33, alin. (2) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(3)[textul din Art. 33, alin. (3) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(4)[textul din Art. 33, alin. (4) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(5)[textul din Art. 33, alin. (5) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(6)[textul din Art. 33, alin. (6) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(7)[textul din Art. 33, alin. (7) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(8)[textul din Art. 33, alin. (8) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(9)[textul din Art. 33, alin. (9) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(10)[textul din Art. 33, alin. (10) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(11)[textul din Art. 33, alin. (11) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(12)[textul din Art. 33, alin. (12) din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 22. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(13)Instanţa soluţionează cererea de suspendare luând în considerare consecinţele probabile ale acesteia asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public. Instanţa poate să nu dispună măsura prevăzută la alin. (1) în cazul în care consecinţele negative ale acesteia ar putea fi mai mari decât beneficiile ei. Hotărârea de a nu dispune suspendarea procedurii de atribuire şi/sau executării contractului nu trebuie să prejudicieze niciun alt drept al persoanei care a înaintat cererea prevăzută la alin. (1).
Art. 34
(1)Instanţa, admiţând plângerea, modifică decizia Consiliului, dispunând, după caz:
a)anularea în tot sau în parte a actului autorităţii contractante;
b)obligarea autorităţii contractante la emiterea unui act/adoptarea măsurilor necesare restabilirii legalităţii, cu indicarea clară şi precisă a operaţiunilor care urmează a fi realizate de autoritatea contractantă;

c)îndeplinirea unei obligaţii de către autoritatea contractantă, inclusiv eliminarea oricăror specificaţii tehnice, economice sau financiare discriminatorii din anunţul de participare, din documentaţia de atribuire sau din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire;
d)anularea procedurii de atribuire, în situaţia în care nu este posibilă remedierea actului atacat.

(2)Instanţa, sesizată cu o plângere împotriva unei decizii prin care Consiliul a soluţionat contestaţia prin soluţionarea unei excepţii procesuale, admiţând plângerea, desfiinţează decizia respectivă şi reţine cauza spre judecare pe fond, cu luarea în considerare a motivelor care au determinat desfiinţarea deciziei. În vederea respectării principiilor oralităţii, contradictorialităţii şi dreptului la apărare, soluţionarea pe fond a cauzei ca urmare a admiterii plângerii se face de instanţa de judecată la un termen distinct, care se stabileşte ulterior pronunţării soluţiei în ceea ce priveşte plângerea asupra excepţiei.

(3)În situaţia în care instanţa admite plângerea, modifică decizia Consiliului şi constată că actul autorităţii contractante a fost emis cu încălcarea prevederilor legislaţiei în materia achiziţiilor publice, achiziţiilor sectoriale sau concesiunilor, iar contractul a fost încheiat înainte de comunicarea deciziei de către Consiliu, aplică dispoziţiile art. 58-61 în mod corespunzător.

(4)În cazul în care Consiliul a analizat doar o parte dintre motivele invocate în contestaţie, iar instanţa consideră că plângerea împotriva deciziei Consiliului este întemeiată, admiţând plângerea, reţine cauza spre judecare pe fond, analizând motivele de contestaţie ce nu au format obiectul analizei Consiliului. În vederea respectării principiilor oralităţii, contradictorialităţii şi dreptului la apărare, soluţionarea pe fond a cauzei ca urmare a admiterii plângerii se face de instanţa de judecată la un termen distinct, care se stabileşte ulterior pronunţării soluţiei în ceea ce priveşte plângerea.

(5)Instanţa poate respinge plângerea pe fond sau prin soluţionarea unei excepţii procesuale.
(6)În situaţia în care contestaţia a vizat rezultatul procedurii de atribuire, iar instanţa, admiţând plângerea, dispune reevaluarea ofertelor, aceasta va indica în mod clar şi precis limitele reevaluării, respectiv identitatea ofertelor care fac obiectul reevaluării, etapa/etapele procedurii de atribuire vizată/vizate de reevaluare şi măsurile concrete pe care le va adopta autoritatea contractantă în cadrul reevaluării.
(7)Instanţa nu poate decide atribuirea contractului către un anumit operator economic, cu excepţia situaţiei în care acesta a fost desemnat de autoritatea contractantă sau calitatea sa de ofertant câştigător rezultă din informaţiile cuprinse în dosarul de soluţionare a contestaţiei.

Art. 35
(1)În cazuri justificate, dacă instanţa nu ia hotărârea de îndată, poate dispune amânarea pronunţării pentru un termen de 5 zile.
(2)Hotărârea prin care instanţa soluţionează plângerea este definitivă.
(3)Hotărârea motivată se redactează într-un termen de 7 zile de la pronunţare şi se comunică de îndată părţilor în cauză.
(4)După soluţionarea plângerii de către instanţă, dosarul cauzei se restituie de aceasta Consiliului, împreună cu o copie a hotărârii motivate.
(5)Hotărârea motivată pronunţată de instanţă este înaintată, în copie, în termen de 15 zile de la data redactării, ANAP, care o publică în SEAP, fără referire la datele de identificare ale părţilor, la datele cu caracter personal, precum şi la acele informaţii pe care operatorul economic le precizează ca fiind confidenţiale, clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuală. Prevederile art. 76 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
Art. 361
Plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu este scutită de plata oricărei taxe judiciare de timbru.

Art. 36
[textul din Art. 36 din capitolul IV a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. IV, punctul 25. din Ordonanta urgenta 45/2018]