Secţiunea 1 - Tipurile şi condiţiile răspunderii materiale - Instructiunile 152/2024 pentru aplicarea în Ministerul Afacerilor Interne a Ordonanţei Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor

M.Of. 991

În vigoare
Versiune de la: 3 Octombrie 2024
SECŢIUNEA 1:Tipurile şi condiţiile răspunderii materiale
Art. 5
(1)În conformitate cu art. 10 din ordonanţa Guvernului, valorile pentru care se stabileşte răspunderea materială potrivit ordonanţei Guvernului şi prezentelor instrucţiuni sunt cele aflate în proprietatea, administrarea, folosinţa sau deţinerea, chiar temporară, a Ministerului Afacerilor Interne.
(2)Răspunderea materială se stabileşte independent de răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală a celor care produc pagube patrimoniului M.A.I.
(3)Răspunderea materială nu poate fi stabilită pentru pagube îndoielnice, ipotetice sau eventuale.
Art. 6
(1)Răspunderea materială a personalului este:
a)integrală, în condiţiile art. 12 din ordonanţa Guvernului şi ale art. 911 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în condiţiile art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, în integralitatea pagubei produse;
b)limitată, în condiţiile art. 13 din ordonanţa Guvernului, în limita a trei solde lunare nete/salarii lunare nete/indemnizaţii lunare nete, calculate la data constatării pagubei.
(2)Modul de calcul al cuantumului imputabil în raport cu solda lunară netă/salariul lunar net/indemnizaţia lunară netă, în cazul angajării răspunderii individuale limitate, este prevăzut în anexa nr. 1.
(3)Personalul restituie integral sumele primite şi nedatorate, contravaloarea bunurilor care nu i se datorau şi care nu mai pot fi restituite în natură, precum şi a serviciilor care i-au fost prestate şi pentru care nu era îndreptăţit, în condiţiile art. 18 din ordonanţa Guvernului.
Art. 7
(1)Răspunderea materială a personalului când paguba a fost cauzată de mai multe persoane se angajează în condiţiile art. 14 din ordonanţa Guvernului.
(2)Modul de calcul al cuantumului imputabil în raport cu solda lunară netă/salariul lunar net/indemnizaţia lunară netă, în cazul angajării răspunderii în comun, este prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 8
(1)Răspunderea materială a personalului se poate stabili numai dacă sunt întrunite, cumulativ, următoarele condiţii:
a)există o pagubă;
b)există o faptă cu caracter ilicit săvârşită de personalul M.A.I. cu încălcarea dispoziţiilor legale în vigoare ori prin neexecutarea obligaţiilor de serviciu care îi revin din statute, regulamente sau, după caz, fişa postului;
c)încălcarea dispoziţiilor legale ori neexecutarea obligaţiilor de serviciu s-a produs cu vinovăţie;
d)între fapta cu caracter ilicit şi paguba materială produsă există un raport de cauzalitate, adică paguba s-a produs nemijlocit direct ca urmare a faptei ilicite a personalului M.A.I.;
e)persoana responsabilă s-a aflat, la momentul producerii pagubei, în raporturi de muncă sau de serviciu cu M.A.I. ori cu structurile din cadrul/subordinea acestuia sau, după caz, era concentrată ori mobilizată, a deţinut calitatea de elev sau student în cadrul instituţiilor de învăţământ din subordinea M.A.I. ori exercita o funcţie de demnitate publică.
(2)Condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) nu trebuie îndeplinite în situaţia prevăzută de art. 911 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, şi în situaţia prevăzută de art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Paguba este:
a)materială - are un conţinut economic, adică poate fi exprimată şi reparată în bani sau în natură, după caz;
b)efectivă - nu cuprinde şi foloasele nerealizate;
c)directă - a fost cauzată unităţii nemijlocit de personalul care a produs-o sau indirect - în cazurile în care răspunderea materială se stabileşte în subsidiar;
d)reală - la calcularea ei se are în vedere gradul real de uzură a bunului;
e)certă - are o întindere precisă determinată în expresie valorică;
f)actuală - existenţa sa este constatată neîndoielnic şi nu a intervenit prescripţia dreptului la acţiune pentru recuperarea sa.
(4)Fapta cu caracter ilicit săvârşită de personalul M.A.I. poate consta într-o:
a)acţiune - faptă comisivă - atunci când personalul săvârşeşte acte pe care, potrivit legii sau obligaţiilor de serviciu, nu avea dreptul să le efectueze; sau
b)inacţiune - faptă omisivă - atunci când personalul nu săvârşeşte acele acte pe care era obligat să le efectueze.
(5)Forma de vinovăţie prin care s-a produs fapta cauzatoare de pagube poate fi:
a)intenţia - atunci când personalul a urmărit ori a acceptat producerea faptei ilicite care a determinat paguba; sau
b)culpa - atunci când fapta s-a săvârşit prin imprudenţă sau din neglijenţă.
Art. 9
(1)Paguba nu se prezumă, se dovedeşte.
(2)Dovada pagubei se face cu probe şi mijloace de probă, astfel cum acestea sunt definite de art. 250 din Codul de procedură civilă.
(3)Sarcina probei revine comandantului/şefului unităţii.
(4)În cazul producerii unei pagube în rezervele proprii, constituite potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea şi împrospătarea produselor din rezervele proprii ale forţelor destinate apărării naţionale, aprobată prin Legea nr. 50/1999, cu modificările şi completările ulterioare, comandantul/şeful unităţii informează, pe cale ierarhică, Direcţia generală management operaţional, imediat după constatarea acesteia şi, ulterior, asupra rezultatului cercetării administrative şi a hotărârii luate cu privire la modalitatea de recuperare.
Art. 10
(1)La stabilirea răspunderii materiale se va ţine seama de actele normative în vigoare:
a)la data săvârşirii faptei - atunci când se apreciază caracterul ilicit al faptei care le-a cauzat, adică nerespectarea sau aplicarea greşită a dispoziţiilor normative incidente;
b)la data efectuării plăţii - în cazul sumelor încasate fără drept, al contravalorii bunurilor ori serviciilor nedatorate;
c)la data constatării pagubelor - în ceea ce priveşte preţurile ce se iau ca bază pentru evaluarea lor;
d)la data efectuării cercetării administrative - în privinţa regulilor de procedură.
(2)Prin excepţie de la alin. (1), pentru pagubele care vizează animalele de serviciu, valoarea pagubei se stabileşte potrivit dispoziţiilor speciale aplicabile.
Art. 11
La nivelul M.A.I. sunt considerate activităţi de instruire, fără a se limita la prezenta enumerare, următoarele:
a)instrucţia de front;
b)instrucţia tragerii cu armamentul din dotare;
c)pregătirea de specialitate;
d)pregătirea fizică;
e)aplicaţiile tactice şi operative;
f)exerciţiile şi aplicaţiile de specialitate din tabere, laboratoare şi din teren;
g)lucrul cu tehnica şi alte mijloace de luptă;
h)antrenamentele în folosirea mijloacelor de protecţie individuală;
i)activităţile demonstrativ-metodice;
j)antrenamentele în lucrul de stat major;
k)convocările tematice.
Art. 12
Sunt considerate misiuni şi atribuţii de serviciu operative, în sensul art. 8 din ordonanţa Guvernului, activităţile executate efectiv şi direct pentru:
a)apărarea vieţii, integrităţii corporale şi libertăţii persoanelor, proprietăţii publice şi private, celorlalte drepturi şi interese legitime ale cetăţenilor şi ale statului;
b)menţinerea ordinii publice şi respectarea regulilor de convieţuire socială;
c)asigurarea desfăşurării normale a adunărilor publice şi competiţiilor sportive;
d)combaterea manifestărilor de violenţă şi restabilirea ordinii publice, atunci când aceasta a fost tulburată;
e)paza sau protecţia şi apărarea obiectivelor, a bunurilor şi valorilor de importanţă deosebită, paza transportului unor valori importante, a armelor, muniţiilor, materialelor explozive, stupefiantelor, substanţelor toxice sau radioactive ori a altor materii sau substanţe periculoase;
f)prevenirea şi combaterea faptelor ilicite ale persoanelor despre care există date sau indicii că se pregătesc să săvârşească ori au săvârşit infracţiuni;
g)participarea la prevenirea, neutralizarea şi lichidarea actelor elementelor teroriste şi de diversiune atât pe teritoriul României, cât şi în afara teritoriului naţional, la acţiuni în cadrul forţelor multinaţionale;
h)executarea, independent sau în cooperare cu efective ale altor autorităţi prevăzute de lege, la activităţile de salvare şi evacuare a persoanelor şi bunurilor periclitate de incendii, explozivi, avarii, accidente, epidemii, calamităţi naturale şi catastrofe, precum şi de limitare şi înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;
i)executarea, cu forţe proprii sau în cooperare cu alte structuri, a operaţiunilor şi activităţilor de înştiinţare, avertizare, alarmare, alertare, recunoaştere, cercetare, evacuare, adăpostire, stingere a incendiilor, depoluare, protecţie nucleară, biologică şi chimică (N.B.C.) şi decontaminare, filtrare şi transport de apă, iluminat, asanare de muniţie neexplodată, protecţie a bunurilor materiale şi valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supravieţuirea populaţiei afectate şi alte măsuri de protecţie a cetăţenilor în caz de situaţii de urgenţă;
j)intervenţia pentru căutarea, salvarea, descarcerarea, deblocarea, prim ajutor sau asistenţă medicală, precum şi salvarea persoanelor şi animalelor de la înălţimi, din subsoluri, puţuri, de la înec;
k)acordarea de sprijin persoanelor cu funcţii ce implică exerciţiul autorităţii de stat, dacă acestea întâmpină rezistenţă fizică în executarea sarcinilor de serviciu;
l)legitimarea şi stabilirea identităţii persoanelor care încalcă dispoziţiile legale ori sunt suspecte de o asemenea încălcare şi luarea măsurilor care se impun;
m)conducerea în faţa organelor de urmărire penală a celor care prin acţiunile lor periclitează ordinea publică, viaţa persoanelor sau alte valori sociale;
n)efectuarea percheziţiilor sau a altor acte de urmărire penală, intrarea în locuinţa persoanelor fizice/sediul persoanelor juridice, în condiţiile prevăzute de lege;
o)verificarea şi cercetarea în teren a activităţilor privind securitatea şi integritatea patrimoniului M.A.I., precum şi controlul, verificarea şi măsurarea realizării cantitative şi calitative a unor performanţe, sarcini sau lucrări de către structurile M.A.I.;
p)participarea, potrivit prevederilor legale, în afara teritoriului naţional, la acţiuni în cadrul forţelor multinaţionale pentru îndeplinirea misiunilor specifice;
q)îndeplinirea altor misiuni operative, stabilite de ministrul afacerilor interne;
r)activităţile specifice de asigurare a comunicaţiilor şi serviciilor electronice pentru îndeplinirea şi în sprijinul misiunilor operative.
Art. 13
Sunt considerate cauze complexe, în sensul art. 20 alin. (3) din ordonanţa Guvernului, cauzele care se regăsesc în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
a)pagubele pentru a căror cercetare unitatea al cărei patrimoniu este afectat nu dispune de specialiştii necesari să o efectueze;
b)pagubele care sunt produse sau în care sunt implicate persoane aflate în competenţa de numire a unor comandanţi diferiţi;
c)pagubele care afectează patrimoniul mai multor unităţi;
d)pagubele cu privire la care eşalonul superior nu este de acord cu rezultatul cercetării administrative efectuate iniţial, constatând că aceasta a fost efectuată cu încălcarea sau interpretarea eronată a normelor de drept material incidente, cu excepţia situaţiilor în care asupra rezultatului cercetării a fost pronunţată o hotărâre judecătorească definitivă;
e)pagubele produse prin pierderea, distrugerea sau degradarea bunurilor din rezervele proprii;
f)pagubele produse în patrimoniul unor unităţi comasate ori desfiinţate;
g)pagubele care au un impact major asupra bunei funcţionări a instituţiei, apreciate ca atare de comandanţii/şefii unităţilor ierarhic superioare celei în patrimoniul căreia acestea s-au produs.