Art. 1. - Posibilităţile de modificare a contractului şi/sau acordului-cadru detaliate prin prezenta instrucţiune sunt structurate în corelaţie cu prevederile legale în vigoare, aşa cum rezultă din tabelul de mai jos: - Instructiunile 1/2021 privind modificarea contractului de achiziţie publică/contractului de achiziţie sectorială/acordului-cadru

M.Of. 56

În vigoare
Versiune de la: 19 Ianuarie 2021
Art. 1
(1)Autoritatea/Entitatea contractantă şi operatorul/operatorii economic/economici stabilesc prin semnarea contractului de achiziţie publică/sectorial (denumit în continuare contractul) sau a acordului-cadru, ca urmare a acordului de voinţă exprimat, drepturile şi obligaţiile pe care şi le asumă, cu respectarea regulilor şi limitelor impuse prin acesta şi prin legislaţia în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale, precum şi din domeniul obiectului contractului/acordului-cadru.
(2)În situaţia în care, pe parcursul derulării unui contract sau a unui acord-cadru, apare necesitatea unei modificări a acestuia, autoritatea/entitatea contractantă va stabili, înainte de aprobarea şi formalizarea efectuării respectivei modificări, dacă aceasta ar reprezenta o modificare nesubstanţială a contractului fără a fi necesară organizarea unei noi proceduri sau o modificare substanţială care ar necesita organizarea unei noi proceduri de atribuire.
(3)În aplicarea prevederilor alin. (2), pentru fiecare modificare contractuală autoritatea/entitatea contractantă efectuează o analiză cu privire la necesitatea şi justificarea modificării, care se formalizează, în cazul altor modificări decât cele vizate de art. 2 din prezenta instrucţiune, printr-un document, însoţit de analize justificative detaliate (de exemplu, analize de piaţă), la nivelul căruia se demonstrează încadrarea în circumstanţele specifice prevăzute la art. 221 din Legea nr. 98/2016 şi, respectiv, la art. 235-243 din Legea nr. 99/2016 şi care se supune aprobării de către reprezentatul legal al autorităţii/entităţii contractante sau de către persoana împuternicită de către acesta.
(4)Autoritatea/Entitatea contractantă va menţine, pe parcursul implementării contractului şi/sau acordului-cadru, un registru al modificărilor care va indica pentru fiecare modificare cel puţin următoarele: descrierea modificării, scopul modificării, valoarea acesteia şi noua valoare a contractului şi/sau acordului-cadru (dacă este cazul), baza legală [conform categoriilor definite la alin. (5), data şi referinţa documentului de aprobare (act adiţional, ordin administrativ etc.)].
(5)Posibilităţile de modificare a contractului şi/sau acordului-cadru detaliate prin prezenta instrucţiune sunt structurate în corelaţie cu prevederile legale în vigoare, aşa cum rezultă din tabelul de mai jos:

A. Modificări nesubstanţiale ale contractului/acordului-cadru (nu necesită o nouă procedură de atribuire (capitolul II)

Tipul de modificare

Legea nr. 98/2016

Legea nr. 99/2016

Referinţă instrucţiune

Modificări prin clauze de revizuire prevăzute în mod expres în cadrul contractului

I.1. Aplicare directă a clauzelor prevăzute la nivelul contractului/acordului-cadru

Art. 221 alin. (1) lit. a) şi alin. (2)

Art. 236

Secţiunea 1 art. 2

Modificări în baza posibilităţilor oferite de legislaţie (chiar dacă nu sunt menţionate în cadrul contractului)

Lucrări/Servicii/Bunuri suplimentare

Modificare ce nu permite schimbarea contractantului din motive economice sau tehnice şi pentru că ar cauza autorităţii contractante o creştere semnificativă a costurilor/dificultăţi semnificative, în cazul în care sunt necesare lucrări/servicii/bunuri suplimentare

Art. 221 alin. (1) lit. b), alin. (3), (4), (5), (6) şi (10)

Art. 237 şi 239

Secţiunea a 2-a - art. 3

Secţiunea a 4-a - art. 5

Circumstanţe pe care o autoritate/entitate contractantă diligentă nu putea să le prevadă

Modificări cauzate de circumstanţe pe care o autoritate/entitate contractantă diligentă nu putea să le prevadă

Art. 221 alin. (1) lit. c), alin. (4), (5), (6) şi (10)

Art. 238, 239 şi art. 242 alin. (1)

Secţiunea a 3-a - art. 4

Secţiunea a 4-a - art. 5

Înlocuirea contractantului

Înlocuirea contractantului

Art. 221 alin. (1) lit. d)

Art. 240 alin. (1)

Secţiunea a 5-a - art. 6

Alte modificări nesubstanţiale

Modificare nesubstanţială, indiferent de valoarea sa, inclusiv ajustarea preţului în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autorităţile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renunţarea la anumite taxe/impozite locale

Art. 221 alin. (1) lit. e) şi alin. (7)

Art. 164 alin. (4) din anexa la H.G. nr. 395/2016

Art. 240 alin. (2) şi (3)

Art. 158 alin. (4) din anexa la H.G. nr. 394/2016

Secţiunea a 6-a - art. 7 şi 8

Modificare a contractului care conduce la o suplimentare/modificare financiară valoric scăzută

Modificare cu valoare redusă

Art. 221 alin. (1) lit. f), alin. (9) şi (10)

Art. 241

Art. 242 alin. (1)

Secţiunea a 7-a - art. 9

B. Modificări substanţiale ale contractului/acordului-cadru care fac necesară organizarea unei noi proceduri de atribuire (capitolul III)

Modificarea ar fi permis selecţia altor candidaţi decât cei selectaţi iniţial sau acceptarea unei alte oferte decât cea acceptată iniţial sau ar fi atras şi alţi participanţi la procedura de atribuire.

Art. 221 alin. (7) lit. a) şi art. 222

Art. 240 alin. (3) lit. a) şi art. 243

Art. 10 şi 11

Modificarea schimbă echilibrul economic al contractului în favoarea contractantului.

Art. 221 alin. (7) lit. b) şi art. 222

Art. 240 alin. (3) lit. a) şi art. 243

Art. 10 şi 11

Modificarea extinde în mod considerabil obiectul contractului.

Art. 221 alin. (7) lit. c) şi art. 222

Art. 240 alin. (3) lit. a) şi art. 243

Art. 10 şi 11

Un nou contractant înlocuieşte contractantul iniţial, în alte cazuri decât cele permise.

Art. 221 alin. (7) lit. d) şi art. 222

Art. 240 alin. (3) lit. a) şi art. 243

Art. 10 şi 11

(6)În sensul prezentei instrucţiuni, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)natură generală/caracter general al contractului - conform art. 221 alin. (11) din Legea nr. 98/2016, respectiv art. 242 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, obiectivele principale urmărite de autoritatea/entitatea contractantă la realizarea achiziţiei iniţiale, obiectul principal al contractului şi drepturile şi obligaţiile principale ale contractului, inclusiv principalele cerinţe de calitate şi performanţă;
b)data de clarificare - data ultimului termen-limită prevăzut de art. 160 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, respectiv de art. 172 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, care se calculează prin raportare la data-limită de depunere a ofertelor/solicitărilor de participare (inclusiv decalată, după caz);
c)data de referinţă - data stabilită de autoritatea/entitatea contractantă în contractul inclus în documentaţia de atribuire ca reprezentând un anumit număr de zile înainte de data depunerii, fie conform prevederilor legislative exprese în acest sens şi aplicabile documentaţiei de atribuire (de exemplu, conform celor prevăzute de H.G. nr. 1/2018), fie în baza deciziei autorităţii/entităţii contractante atunci când nu există prevederi legislative exprese în acest sens; în acest din urmă caz, data de referinţă nu poate fi stabilită ca fiind ulterioară datei de clarificare;
d)costul - toate cheltuielile efectuate sau care urmează a fi efectuate de către contractant în legătură cu executarea contractului/acordului-cadru, inclusiv cheltuielile indirecte sau costuri similare, dar care nu includ profitul;
e)remăsurare - activitatea de determinare a cantităţilor de lucrări real executate de către contractant în cadrul contractelor de execuţie lucrări şi care rezultă în urma implementării şi respectării proiectului tehnic iniţial. Eventualele diferenţe între cantităţile estimate la nivelul proiectului tehnic iniţial şi cele real executate nu vor fi considerate modificări ale proiectului tehnic iniţial.
(7)Înainte de aprobarea unei modificări, autoritatea/entitatea contractantă se asigură că dispune/va dispune de resursele financiare necesare pentru a efectua plăţile contractuale aferente modificărilor; de asemenea, pe parcursul implementării contractului/acordului-cadru, autoritatea/entitatea contractantă va monitoriza efectul aplicării clauzelor de revizuire şi se va asigura că dispune de resursele financiare necesare pentru a efectua plăţile contractuale.
(8)Acordul de voinţă al părţilor privind modificările contractuale se consemnează în scris şi poate fi exprimat, în funcţie de prevederile contractuale incluse în documentaţia de atribuire, în mai multe modalităţi, după cum urmează:
a)în ceea ce priveşte aplicarea mecanică, de strictă interpretare a clauzelor de revizuire prevăzute în mod explicit în contract, cum ar fi aplicarea unei formule de ajustare, remăsurători, acordul de voinţă al părţilor este exprimat prin semnarea contractului; această situaţie nu se aplică în cazul exercitării unei opţiuni, pentru că opţiunea este prevăzută ca o posibilitate în contract, dar exercitarea opţiunii nu este decisă la momentul semnării contractului;
b)în cazul în care contractul prevede astfel, unele modificări solicitate de contractant pot fi aprobate prin ordin sau instrucţiune emisă de către autoritatea/entitatea contractantă (sau de către un reprezentant împuternicit al autorităţii/entităţii contractante); în acest caz, acordul de voinţă al operatorului economic este exprimat prin semnarea contractului prin care a acceptat clauzele contractuale care permit aprobarea de modificări prin ordin sau instrucţiune (în limitele definite în respectivele clauze);
c)în cazul în care contractul prevede astfel, unele modificări pot fi aprobate prin schimb de scrisori, de tip solicitare/aprobare, cum ar fi în cazul aprobării unui subcontractant sau aprobării unor experţi non-cheie;
d)în toate celelalte cazuri, prin act adiţional.
(9)În aplicarea alin. (8) şi în situaţia în care este necesar un angajament bugetar suplimentar, orice creştere a valorii unui contract trebuie consemnată prin act adiţional.
(10)În aplicarea alin. (8) lit. b) şi c), autoritatea/entitatea contractantă nu poate include clauze contractuale care să înlăture obligaţia semnării unui act adiţional la contract atunci când au loc modificări contractuale în baza art. 221 alin. (1) lit. b), c) şi lit. d) pct. (ii) din Legea nr. 98/2016, respectiv a art. 237, 238 şi 240 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 99/2016 sau clauze contractuale care au drept efect eludarea controlului exante exercitat de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice asupra modificărilor contractuale.