Capitolul v - Organisme funcţionale la nivelul unităţii de învăţământ - Instructiuni din 2025 privind organizarea şi funcţionarea colegiilor naţionale militare

M.Of. 98

În vigoare
Versiune de la: 3 Februarie 2025
CAPITOLUL V:Organisme funcţionale la nivelul unităţii de învăţământ
SECŢIUNEA 1:Consiliul profesoral
Art. 27
Consiliul profesoral este constituit şi funcţionează potrivit prevederilor art. 129 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 54-56 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
Art. 28
(1)Directorul colegiului este preşedintele consiliului profesoral şi conduce şedinţele acestuia.
(2)Comandantul colegiului poate participa la şedinţele consiliului profesoral, cu statut de invitat.
(3)La şedinţele consiliului profesoral poate fi invitat să participe şi personalul didactic auxiliar, atunci când se discută probleme referitoare la activitatea acestuia.
(4)Directorul poate invita la şedinţele consiliului profesoral, cu aprobarea comandantului, în funcţie de tematica dezbătută, psihologul colegiului, reprezentanţi ai părinţilor, ai consiliului elevilor, ai eşaloanelor ierarhic superioare, ai unităţilor şi instituţiilor de învăţământ militar din reţeaua Ministerului Apărării Naţionale, ai autorităţilor locale sau ai altor parteneri sociali.
Art. 29
(1)Directorul desemnează un secretar al consiliului profesoral, care are atribuţia de a redacta procesele-verbale ale şedinţelor, în registrul constituit în acest scop.
(2)Participanţii la şedinţa consiliului profesoral au obligaţia să semneze procesul-verbal încheiat în cadrul acesteia, iar, în cazul în care au o opinie separată faţă de cele consemnate, aceasta se înscrie distinct şi se semnează.
SECŢIUNEA 2:Consiliul clasei şi consiliul şcolar al elevilor
Art. 30
(1)Consiliul clasei se organizează şi funcţionează potrivit prevederilor art. 57-59 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
(2)Preşedintele consiliului clasei este profesorul diriginte sau, după caz, comandantul de subunitate, iar reprezentantul elevilor este şeful clasei, ales în conformitate cu prevederile cuprinse în Statutul elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.707/2024.
(3)Locţiitorul comandantului colegiului poate participa la şedinţele consiliului clasei, cu statut de invitat.
Art. 31
(1)Consiliul şcolar al elevilor este format din şefii de clasă. Consiliul şcolar al elevilor reprezintă interesele elevilor din colegiu şi este structură consultativă şi partener al unităţii de învăţământ.
(2)Modul de funcţionare şi atribuţiile consiliului şcolar al elevilor se stabilesc prin regulamentul propriu al consiliului, care se supune avizării consiliului de conducere şi aprobării comandantului colegiului şi se anexează la regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.
(3)Consiliul şcolar al elevilor îşi desemnează reprezentantul în consiliul de conducere al colegiului.
(4)Consiliul profesoral al colegiului desemnează un cadru didactic care realizează legătura cu consiliul şcolar al elevilor.
(5)Consiliul şcolar al elevilor asigură reprezentarea, informarea şi implicarea elevilor în activitatea consiliului de conducere, în relaţiile cu structurile similare din unităţile de învăţământ partenere, în organizarea activităţilor extraşcolare şi a altor activităţi în sprijinul învăţământului.
SECŢIUNEA 3:Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare şi coordonatorul pentru proiecte educaţionale europene
Art. 32
(1)Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare şi coordonatorul pentru proiecte educaţionale europene sunt cadre didactice titulare, numite de către comandantul colegiului, în baza hotărârii consiliului de conducere, la propunerea consiliului profesoral.
(2)Atribuţiile coordonatorilor menţionaţi la alin. (1) sunt cele prevăzute la art. 61 şi, respectiv, la art. 62 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
SECŢIUNEA 4:Profesorul diriginte
Art. 33
(1)Coordonarea activităţii claselor de elevi se realizează de către profesorii diriginţi, în colaborare cu comandanţii subunităţilor de elevi.
(2)Profesorul diriginte, denumit în continuare diriginte, se numeşte anual de către comandantul colegiului, în baza hotărârii consiliului de conducere, dintre cadrele didactice, civile sau militare, care predau la clasa respectivă, la propunerea directorului, în urma consultării consiliului profesoral, cu respectarea principiului continuităţii şi a performanţelor educaţionale.
(3)Dirigintele îşi proiectează şi îşi desfăşoară activitatea potrivit sarcinilor prevăzute în planurile de activităţi ale unităţii de învăţământ.
(4)Dirigintele are obligaţia să cunoască, să respecte şi să aducă la cunoştinţa elevilor şi a părinţilor prevederile prezentelor instrucţiuni, ale Statutului elevului de colegiu naţional militar şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.
Art. 34
Dirigintele are, pe lângă atribuţiile prevăzute la art. 68 şi 69 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi următoarele atribuţii specifice:
a)formulează propuneri privind modernizarea logisticii didactice din sălile de clasă;
b)informează elevii şi părinţii acestora cu privire la prevederile legale în vigoare referitoare la examenul de bacalaureat şi la concursurile de admitere în unităţile şi instituţiile de învăţământ pentru formarea cadrelor militare în activitate;
c)colaborează cu comandantul de companie pentru organizarea şi desfăşurarea tuturor activităţilor şcolare şi extraşcolare la care participă elevii clasei;
d)organizează şi desfăşoară, împreună cu coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare, coordonatorul pentru proiecte educaţionale europene şi psihologul colegiului, activităţi de consiliere şi de orientare şcolară şi profesională, în funcţie de particularităţile colectivului de elevi şi de interesele Ministerului Apărării Naţionale;
e)înmânează diplome şi premii la festivitatea de încheiere a anului şcolar.
Art. 35
La nivelul colegiilor naţionale militare se organizează şi funcţionează comisiile prevăzute la art. 71 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, aprobate prin hotărâri ale consiliului de conducere.
Art. 36
(1)Comisia pentru curriculum se constituie, de regulă, din minimum cinci membri, cu reprezentare pe discipline de studiu, pe discipline înrudite sau arii curriculare.
(2)Mandatul comisiei pentru curriculum este de un an şcolar.
Art. 37
Comisia pentru curriculum are atribuţiile prevăzute la art. 72 alin. (10) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
Art. 38
(1)Atribuţiile responsabilului comisiei pentru curriculum sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar şi cuprind, cel puţin, următoarele:
a)întocmeşte planul managerial al comisiei pentru curriculum;
b)organizează şi conduce şedinţele comisiei pentru curriculum;
c)stabileşte atribuţiile fiecărui membru al comisiei pentru curriculum;
d)elaborează rapoarte şi analize cu privire la activitatea comisiei pentru curriculum şi alte documente stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.
(2)Şedinţele comisiei pentru curriculum se ţin lunar sau ori de câte ori se consideră necesar, după o tematică aprobată de către director.
(3)La sfârşitul fiecărei şedinţe a comisiei pentru curriculum, toţi membrii au obligaţia să semneze procesul-verbal de şedinţă. Procesele-verbale se înscriu în registrul de procese-verbale al comisiei pentru curriculum.
(4)Pentru fiecare comisie stabilită la nivelul colegiului naţional militar se elaborează proceduri operaţionale privind funcţionarea acestora.
SECŢIUNEA 6:Personalul didactic din unităţile de învăţământ liceal militar
Art. 39
(1)Personalul didactic din unităţile de învăţământ liceal militar este cel prevăzut în Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Competenţele, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului didactic sunt cele prevăzute de lege, precum şi cele specifice personalului militar sau, după caz, personalului contractual civil din structurile Ministerului Apărării Naţionale.
(3)Cheltuielile de transport prevăzute la art. 139 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură din fondurile alocate cu această destinaţie de la bugetul de stat.
(4)Prevederile alin. (3) nu se aplică personalului care beneficiază de drepturi de transport la deplasarea de la domiciliu sau reşedinţă la locul de muncă şi de la locul de muncă la domiciliu sau reşedinţă, în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.198/2022 privind drepturile de transport, pe teritoriul naţional, ale personalului din instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Cheltuielile cu formarea continuă prevăzute la art. 139 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, sunt suportate de unitatea de învăţământ liceal militar, din fonduri alocate cu această destinaţie de la bugetul de stat, pentru obţinerea numărului minim de credite transferabile prevăzut în legislaţia în vigoare.
Art. 40
Comandanţii de subunităţi/Instructorii militari din cadrul colegiilor naţionale militare sunt ofiţeri în activitate, absolvenţi cu diplomă de licenţă/inginer ai unei instituţii de învăţământ superior militar, şi au drepturile şi îndatoririle care decurg din normele de reglementare ale învăţământului preuniversitar şi din calitatea de cadru militar în activitate.