Capitolul iv - Activităţi principale în cadrul programului de înzestrare - Instructiuni din 2021 privind Sistemul de management al achiziţiilor de echipamente militare destinate înzestrării

M.Of. 123

În vigoare
Versiune de la: 4 Decembrie 2025
CAPITOLUL IV:Activităţi principale în cadrul programului de înzestrare
SECŢIUNEA 1:Etapele programului de înzestrare
Art. 16
Un program de înzestrare se realizează prin parcurgerea următoarelor etape:
a)etapa 1 - fundamentarea programului de înzestrare;
b)etapa 2 - planificarea programului de înzestrare;
c)etapa 3 - iniţierea şi derularea procedurii de atribuire a contractului/contractelor necesar/necesare realizării programului de înzestrare;
d)etapa 4 - etapa de realizare/dezvoltare a producţiei în funcţie de tipul programului de înzestrare;
e)etapa 5 - intrarea în înzestrare a produselor;
f)etapa 6 - operarea şi suportul;
g)etapa 7 - analiza nevoilor de modernizare pe parcursul ciclului de viaţă al produselor;
h)etapa 8 - scoaterea din înzestrare.
Art. 17
Etapele de realizare cuprind activităţi specifice fiecăruia din cele trei sisteme din cadrul Sistemului integrat de management al înzestrării Armatei României şi sunt reglementate la nivelul autorităţilor de decizie ale acestora.
SECŢIUNEA 2:Fundamentarea programului de înzestrare
Art. 18
Etapa de fundamentare a programului de înzestrare cuprinde următoarele faze:
a)elaborarea DNM;
b)aprobarea DNM;
c)elaborarea studiului de concept, pe baza elementelor din DNM aprobat;
d)recepţionarea studiului de concept de către comisia de recepţie a lucrării de cercetare-dezvoltare;
e)aprobarea de către structura beneficiară/structurile beneficiare a/ale studiului de concept;
f)elaborarea DCO;
g)aprobarea de către autoritatea competentă a DCO, astfel: CSC pentru programele comune şi structurile beneficiare pentru programele specifice;
h)elaborarea de către directorul de program (DP) a Strategiei programului de înzestrare (SPI) şi a Bazei programului de înzestrare (BPI) şi supunerea aprobării acestor documente autorităţii de decizie în domeniul achiziţiilor de echipamente militare destinate înzestrării.
Art. 19
(1)Stabilirea nevoilor misiunii şi a necesităţii achiziţiei se efectuează în cadrul Sistemului de emitere a cerinţelor (SEC).
(2)Toate programele de înzestrare au la bază nevoile misiunii identificate, analizate, elaborate/redactate, validate şi aprobate.
(3)Identificarea nevoilor misiunii se efectuează de către structura beneficiară din MApN sau structura coordonatoare de domeniu din MApN, pe baza analizei obiectivelor politicii de apărare privind securitatea naţională, a strategiei militare, a doctrinei naţionale, a obligaţiilor asumate faţă de NATO şi UE şi a cerinţelor operaţionale şi tehnice specifice precizate în documentele acestor organizaţii, a ameninţărilor preconizate şi a evaluării capabilităţilor existente de realizare a misiunilor repartizate. În urma acestei evaluări pot fi identificate deficite de capabilităţi care se constituie în nevoile misiunii.
(31)În condiţiile în care, în urma analizei efectuate conform prevederilor alin. (3), sunt identificate cerinţe/nevoi de sprijin logistic, securitatea aprovizionării, asigurarea mentenanţei, regenerarea/multiplicarea capabilităţilor militare pe teritoriul naţional în situaţii de criză sau război, în legătură cu producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, acestea se cuprind obligatoriu în DNM, însoţite de justificările care impun luarea măsurilor de realizare a acestora. DGArm sprijină structura beneficiară din MApN sau structura coordonatoare de domeniu din MApN, în vederea formulării acestora.

(4)Responsabilităţile structurilor implicate în procesul de definire, redactare, avizare, validare şi aprobare a DNM sunt stabilite în cadrul SEC.
Art. 20
(1)Studiul de concept (SC) este documentul care are ca obiectiv identificarea, analiza şi definirea posibilităţilor de realizare a sistemelor de armamente şi echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată aferente programelor de înzestrare care să răspundă DNM în vederea furnizării datelor de intrare necesare elaborării DCO, respectiv pentru SPI.
(11)În situaţiile în care DNM prevede cel puţin una dintre cerinţele/nevoile prevăzute la art. 19 alin. (31), SC cuprinde o analiză efectuată în baza unor criterii obiective raportate şi la cerinţele/nevoile referitoare la producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, în vederea identificării posibilităţilor de realizare a achiziţiilor aferente programului de înzestrare, în vederea furnizării datelor necesare elaborării DCO. Analiza cuprinsă în SC trebuie să descrie şi să justifice, sub aspectul necesităţii şi proporţionalităţii, măsurile propuse pentru protejarea interesului esenţial de securitate, prin luarea în considerare a prevederilor Comunicatului interpretativ al Comisiei Europene privind aplicarea articolului 296 al Tratatului în domeniul achiziţiilor pentru apărare, COM (2006) 779 final.

(2)SC este realizat de Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM), cu sprijinul echipei de produs de supraveghere a proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare sub coordonarea directorului de proiect de cercetare-dezvoltare şi inovare/program de cercetare-dezvoltare şi inovare, prin activităţi de documentare, surse deschise de informare şi răspunsurile la documentele de tip Request for Information (RFI), Letter for Price and Availability (LPA), Request for Price and Availability (RPA) şi altele asemenea. În situaţia în care nu se obţin date suficiente prin modalităţile prezentate se pot utiliza şi date obţinute din surse de date deschise credibile.
(3)Echipa de produs de supraveghere a proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare/programului de cercetare-dezvoltare şi inovare va avea în componenţă, după caz, reprezentanţi ai categoriilor de forţe ale armatei implicate, care sunt specialişti în domeniile operaţii, planificare, logistică, financiar, mentenanţă, operare a tehnicii/echipamentului care face obiectul proiectului de cercetare-dezvoltare, managementul informaţiei, precum şi un reprezentant din structura de planificare a înzestrării beneficiarului, o persoană utilizatoare de tehnică (combatant) şi o persoană specializată având cunoştinţe cu privire la tehnica/echipamentul care face obiectul proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare/programului de cercetare-dezvoltare şi inovare.
(4)Echipa de produs de supraveghere a proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare/programului de cercetare-dezvoltare şi inovare va avea ca responsabilităţi: analiza cerinţelor, stabilirea variantelor de realizare; convenirea criteriilor de evaluare pentru stabilirea variantei optime de realizare; stabilirea ponderilor pentru fiecare criteriu/subcriteriu pentru fiecare variantă şi stabilirea punctajelor pentru fiecare criteriu/subcriteriu pentru fiecare variantă.
(5)SC este aprobat de şeful structurii beneficiare, iar în situaţia în care sunt mai multe structuri beneficiare, acesta este aprobat de către şefii acestora.
(6)Modul detaliat de elaborare a SC, precum şi modul de lucru al echipei de produs de supraveghere a proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare/programului de cercetare-dezvoltare şi inovare se reglementează prin proceduri operaţionale specifice la nivelul DGArm.
(7)În scopul elaborării documentelor de bază pentru fundamentarea programului de înzestrare, DGArm are competenţa de a aproba organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de tipul: prezentări şi/sau testări de produse, activităţi de documentare în ţară şi străinătate, întâlniri cu reprezentanţi ai structurilor NATO, UE, ai operatorilor economici, întâlniri cu reprezentanţi ai altor armate care au în înzestrare produse similare.
(8)Activităţile prevăzute la alin. (7) se vor materializa în rapoarte care vor fi transmise beneficiarilor şi ACTTM, precum şi celorlalte structuri cu responsabilităţi în programul de înzestrare respectiv.
Art. 201
DCO, care are la bază SC întocmit conform art. 20 alin. (11), cuprinde cerinţele de natură operaţională, cu justificările aferente fiecărei cerinţe, referitoare la asigurarea sprijinului logistic, securităţii aprovizionării, mentenanţei, regenerării/multiplicării capabilităţilor militare pe teritoriul naţional în situaţii de criză sau război, în legătură cu producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, pentru efectuarea demersurilor în vederea invocării interesului esenţial de securitate, în situaţiile prevăzute la art. 346 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE). DGArm sprijină structura beneficiară din MApN sau structura coordonatoare de domeniu din MApN în vederea formulării acestor cerinţe.
Art. 202
(1)În situaţia în care SPI este întocmit conform art. 481, DGArm propune CODA analizarea şi, după caz, aprobarea transmiterii unui memorandum la CSAT, însoţit de analizele efectuate, prin care se propune aprobarea respectivului program multianual de înzestrare care vizează protejarea interesului esenţial de securitate.
(2)În condiţiile aprobării de către CODA, şeful DGArm dispune iniţierea demersurilor în vederea transmiterii documentelor prevăzute la alin. (1).

Art. 21
Responsabilităţile structurilor implicate în procesul de definire, redactare, avizare, validare şi aprobare a DCO sunt stabilite în cadrul SEC.
SECŢIUNEA 3:Planificarea programului de înzestrare
Art. 22
Etapa de planificare a programului de înzestrare se realizează prin includerea acestuia în Directiva de planificare, programele majore, PIAR, planurile anuale şi PAAP, pe baza elementelor de fundamentare, urmând ca acestea să fie actualizate pe măsură ce intervin elemente de noutate.
SECŢIUNEA 4:Iniţierea şi derularea procedurii de atribuire în cadrul programului de înzestrare
Art. 23
(1)Etapa de iniţiere şi derulare a procedurilor de atribuire aferente unui program de înzestrare se derulează fie în conformitate cu legislaţia naţională în domeniul achiziţiilor publice, fie prin procedură specifică sau în conformitate cu reglementările specifice asistenţei de securitate sau similar acordate Guvernului României de alte guverne pentru acordurile guvern la guvern şi cuprinde următoarele faze:
a)iniţierea procedurii de atribuire;
b)derularea procedurii de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru sau a acordurilor guvern la guvern după caz;
c)atribuirea/încheierea contractelor/acordurilor-cadru sau a acordurilor guvern la guvern.
(2)Iniţierea unei proceduri de atribuire aferentă unui program de înzestrare se efectuează în condiţiile în care a fost obţinută aprobarea Parlamentului României (dacă este necesar) şi sunt identificate şi planificate resursele financiare necesare.
SECŢIUNEA 5:Realizarea activităţilor specifice etapei de realizare/dezvoltare a producţiei
Art. 24
(1)Schema logică de principiu pentru realizarea activităţilor specifice etapei de realizare/dezvoltare a producţiei este prezentată în anexele nr. 4a, 4b şi 4c.
(2)În cadrul programelor de înzestrare pentru fazele care includ activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare se aplică legislaţia naţională aferentă domeniului de cercetare-dezvoltare şi inovare.
SECŢIUNEA 6:Intrarea în înzestrare a produselor
Art. 25
Etapa de intrare în înzestrare se derulează conform reglementărilor pe linie logistică şi financiar-contabilă aplicabile fiecărui tip de sistem de armament, respectiv echipamentelor majore aferente acestuia.
SECŢIUNEA 7:Operarea şi suportul
Art. 26
Obiectivul acestei etape este realizarea suportului logistic integrat, pe durata ciclului de viaţă al produsului, care să asigure disponibilitatea operaţională solicitată prin cerinţele operaţionale, conform profilului de operare stabilit de beneficiar.
Art. 27
Etapa de operare şi suport logistic include:
a)managementul programului de înzestrare în perioada de garanţie a produselor;
b)valorificarea rezultatelor testării operaţionale;
c)asigurarea cadrului necesar derulării suportului logistic integrat;
d)monitorizarea comportamentului în exploatare al produselor;
e)asigurarea documentaţiei de operare şi suport.
SECŢIUNEA 8:Analiza nevoilor de modernizare pe parcursul ciclului de viaţă al produselor
Art. 28
(1)Etapa de analiză pentru modernizare pe parcursul ciclului de viaţă al produselor presupune identificarea de către beneficiar a nevoilor de modernizare pe parcursul ciclului de viaţă al sistemelor de armamente şi echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată, inclusiv software-ului aferent acestora, şi prezentarea în CSC a propunerilor de modernizare.
(2)În cazul identificării unor nevoi de modernizare/modificare pe parcursul ciclului de viaţă, beneficiarul poate propune:
a)iniţierea unui program de înzestrare distinct;
b)realizarea de achiziţii punctuale.
(3)Modalitatea de realizare a modernizării, potrivit prevederilor alin. (2), se stabileşte în funcţie de următoarele criterii:
a)modernizare prin iniţierea unui program de înzestrare distinct - în situaţia în care sunt propuse pentru a fi supuse modernizării sisteme, instalaţii, agregate de bază ale echipamentului, cum ar fi: înlocuirea agregatului energetic, înlocuirea armamentului principal, modificări constructive semnificative ale platformei de bază, echiparea suplimentară cu sisteme de foc, de protecţie etc.;
b)modernizare prin realizarea de achiziţii punctuale - în situaţia în care anumite sisteme, instalaţii, aparate au ieşit din ciclul de fabricaţie şi nu mai pot fi reparate sau prin înlocuirea cărora nu sunt necesare modificări constructive majore ale platformei de bază.
SECŢIUNEA 9:Scoaterea din înzestrare
Art. 29
După îndeplinirea duratei de menţinere în înzestrare, utilizatorul final propune la PD4 autorităţii de decizie în domeniul achiziţiilor de echipamente militare destinate înzestrării prelungirea duratei de menţinere în înzestrare sau scoaterea din înzestrare a sistemelor de armament, respectiv a echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată.
Art. 30
Scoaterea din înzestrare a produselor se face conform prevederilor legale aplicabile fiecărui tip de sistem de armament, respectiv echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată.
SECŢIUNEA 10:Puncte de decizie
Art. 31
Pentru fiecare program de înzestrare, pe întreaga durată de realizare a acestuia se stabilesc următoarele puncte de decizie:
a)punctul de decizie 0/PD0: aprobarea DNM;
b)punctul de decizie 1/PD1: aprobarea Bazei programului de înzestrare şi a Strategiei programului de înzestrare;
c)punctul de decizie 2/PD2: Realizarea/Dezvoltarea producţiei;
d)punctul de decizie 3/PD3: analiza necesităţii modernizării;
e)punctul de decizie 4/PD4: scoaterea din înzestrare.
Art. 32
Scopul PD0 este de aprobare a DNM.
Art. 33
Scopul PD1 este de a aproba BPI şi SPI. Documentele analizate sunt următoarele:
a)DNM şi DCO ale programului de înzestrare aprobate de către autoritatea competentă;
b)proiectul SPI;
c)proiectul BPI;
d)alte documente specifice, dacă este necesar.
Art. 34
La PD1 CODA analizează şi aprobă documente conform celor precizate în Regulamentul de organizare şi funcţionare al CODA.
Art. 35
Scopul PD2 este de a aproba realizarea/dezvoltarea producţiei pentru programele de înzestrare pentru a căror realizare şi achiziţie, corespunzător nevoilor şi cerinţelor tehnico-operaţionale, sunt necesare activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare. Documentele analizate sunt următoarele:
a)documentele programului de înzestrare (SPI, BPI, documentele de fundamentare ale programului de înzestrare din punct de vedere operaţional);
b)propunerile pentru producţia iniţială de serie mică (PISM);
c)propunerile pentru producţie;
d)alte documente specifice, dacă este necesar.
Art. 36
La PD2, pentru programele de înzestrare pentru a căror realizare şi achiziţie, corespunzător nevoilor şi cerinţelor tehnico-operaţionale, sunt necesare activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare, CODA analizează şi aprobă documente conform celor precizate în Regulamentul de organizare şi funcţionare al CODA.
Art. 37
Pentru programele de înzestrare care nu necesită activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare, realizarea produselor se desfăşoară conform prevederilor acordului-cadru/contractului de achiziţie, fără ca directorul de program să solicite aprobarea autorităţii de decizie în domeniul achiziţiilor de echipamente militare destinate înzestrării.
Art. 38
Scopul PD3 este de a aproba modernizarea sistemelor de armament, respectiv a echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată aferente unui program de înzestrare.
Art. 39
La PD3, CSC analizează informarea prezentată de beneficiar privind necesitatea modernizării sistemelor de armament, respectiv a echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată aferente unui program de înzestrare. Informarea va cuprinde propunerea beneficiarului, stabilită în condiţiile prevăzute la art. 28 alin. (3), asupra modului de abordare a modernizării.
Art. 40
Scopul PD4 este de a aviza prelungirea duratei de menţinere în înzestrare sau scoaterea din înzestrare a sistemelor de armament, respectiv a echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată aferente unui program de înzestrare.
Art. 41
La PD4, beneficiarul prezintă spre analiză autorităţii de decizie în domeniul achiziţiilor de echipamente militare destinate înzestrării informarea privind îndeplinirea duratei de menţinere în înzestrare în vederea avizării prelungirii duratei de menţinere în înzestrare sau a scoaterii din înzestrare a sistemelor de armament, respectiv a echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată aferente unui program de înzestrare, intrate în înzestrare după aprobarea prezentei instrucţiuni.