Capitolul ii - Primirea persoanelor private de libertate în unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor - Instructiuni din 2010 privind evidenţa nominală şi statistică a persoanelor private de libertate aflate în unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor

M.Of. 157 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 11 Martie 2010
CAPITOLUL II:Primirea persoanelor private de libertate în unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
Art. 8
(1)Primirea persoanelor private de libertate de la organele de poliţie, în penitenciare şi centre de reeducare, se face în baza actului legal de deţinere: mandatul de arestare preventivă, mandatul de executare a pedepsei închisorii ori a detenţiunii pe viaţă sau hotărârea de internare într-un centru de reeducare, în condiţiile art. 29 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal şi art. 64 din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1897/2006, denumit în continuare Regulament.
(2)Orice rectificare, modificare şi completare făcută în actele menţionate la alin. (1) trebuie confirmată de organul emitent.
Art. 9
(1)La primirea în locul de deţinere, persoana privată de libertate este însoţită de documentarul penal, întocmit de organele de poliţie.
(2)Documentarul penal cuprinde următoarele acte:
a)mandatul de executare a pedepsei detenţiunii pe viaţă sau a închisorii, mandatul de arestare preventivă, ordonanţa de reţinere în original, însoţite, după caz, de adresa de trimitere în judecată sau copia hotărârii de condamnare, hotărârea de internare a minorului într-un centru de reeducare.
b)actul de identitate valabil prevăzut de lege, respectiv carte de identitate, buletin de identitate, carte de identitate provizorie, paşaport sau alte documente prevăzute de lege;
c)procesul-verbal de identificare sau formularul-tip utilizat de serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor;
d)fişa medicală;
e)fişa dactiloscopică;
f)fişa cu antecedente penale;
g)fişa de cunoaştere individuală care cuprinde menţiuni privind gradul de risc al persoanei primite, apartenenţa la grupări de crimă organizată sau teroriste, modul de comportare în societate, dacă a fost dată în urmărire, dacă s-a opus reţinerii sau arestării ori dacă a fost consumatoare de droguri;
h)fotografia - faţă şi profil;
i)adresa de primire în locul de deţinere din care rezultă data şi ora arestării;
j)procesul-verbal de introducere în arest întocmit de organul care a efectuat arestarea;
k)foaia matricolă şcolară şi certificatul de calificare, în cazul minorilor şi tinerilor;
l)referatul de evaluare, în cazul minorilor, numai dacă s-a dispus efectuarea acestuia în cursul urmăririi penale;
m)copia sau un extras al certificatului de naştere, în cazul minorilor faţă de care s-a luat măsura educativă a internării într-un centru de reeducare.
(3)În centrele de reeducare pot fi primiţi şi minorii faţă de care s-a luat măsura educativă a internării, chiar dacă hotărârea nu este definitivă dar instanţa de judecată a dispus, prin aceeaşi hotărâre, punerea în executare de îndată a măsurii luate, conform dispoziţiilor Codului de procedură penală.
Art. 10
(1)Se interzice primirea persoanelor arestate preventiv aflate în curs de urmărire penală, cu excepţia celor internate de urgenţă în penitenciarele-spital pentru acordarea de îngrijiri medicale ori efectuarea de expertize medico-legale.
(2)În cazuri excepţionale şi potrivit competenţelor, penitenciarele-spital pot primi, pentru internare, persoanele care au probleme medicale grave, în lipsa actelor de identitate, numai pe baza proceselor-verbale de identificare întocmite de organele de poliţie care instrumentează cauza, aprobate de şeful unităţii de poliţie sau a formularului-tip utilizat de serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, acte autentificate prin aplicarea sigiliului, precum şi a recomandării de internare din partea medicului sau o dispoziţie a organului judiciar; în situaţia arestaţilor preventiv aflaţi în curs de urmărire penală, după încetarea motivelor internării, vor fi luate măsuri de sesizare a organelor de poliţie care au însoţit aceste persoane la primirea în penitenciarele-spital, în vederea transferării acestora în centrele de reţinere şi arestare preventivă din subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor pentru definitivarea urmăririi penale.
Art. 11
(1)Activitatea de primire este asigurată de şeful de tură, medicul şef şi şeful structurii evidenţă deţinuţi, în timpul orelor de program, iar în afara acestora de şeful de tură şi de un cadru medical.
(2)După orele de program, şeful de tură menţine legătura cu directorul penitenciarului/centrului de reeducare şi şeful structurii de evidenţă, în vederea asigurării legalităţii primirii, în cazurile care sunt necesare lămuriri suplimentare.
(3)Datele de stare civilă, anul, luna, ziua şi ora primirii, actul în baza căruia s-a făcut primirea persoanei private de libertate şi instanţa de judecată care l-a emis se consemnează în registrul de evidenţă a primirii persoanelor condamnate, prevăzut în anexa nr. 4 la Instrucţiuni sau, după caz, în registrul de evidenţă a primirii persoanelor arestate preventiv, prevăzut în anexa nr. 5 la Instrucţiuni, de către şeful de tură.
(4)Registrele arătate la alin. (3) se păstrează la şeful de tură.
Art. 12
(1)Stabilirea identităţii persoanelor private de libertate, nou intrate în penitenciare sau centre de reeducare, se face prin confruntarea datelor de stare civilă, declarate de cele în cauză, cu datele înscrise în actul legal de deţinere, actul de identitate şi a documentelor prevăzute la art. 9 alin. (2)lit. a)-j).
(2)Cu ocazia controlului actului legal de deţinere, a actului de identitate şi a celorlalte documente prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. a) - j) se verifică dacă acestea sunt emise de instituţiile competente, corespund ca formă şi conţinut, prezintă urme de falsificări, au ştersături, modificări, corecturi, adăugiri ori conţin menţiuni nepermise; de asemenea, se verifică dacă fotografia din actul de identitate corespunde cu fizionomia persoanei private de libertate şi dacă datele de stare civilă corespund cu cele declarate.
(3)În caz de neconcordanţă între datele înscrise în documentele existente în documentarul penal şi cele declarate de persoana privată de libertate, care nu permit stabilirea, în mod cert, a identităţii, a pedepsei care urmează a fi executată ori a modalităţii de executare, aceasta nu este primită în penitenciar sau centru de reeducare, organul de poliţie având obligaţia de a lua, de urgenţă, măsurile prevăzute de dispoziţiile Codului de procedură penală.
(4)Refuzul primirii persoanei private de libertate în penitenciar sau centru de reeducare este motivat în scris şi înmânat organului de poliţie.
(5)Stabilirea legalităţii actelor de deţinere şi verificarea documentelor obligatorii pe care trebuie să le conţină documentarele penale, cu ocazia primirii în penitenciar sau în centru de reeducare a persoanelor private de libertate, cade în sarcina şefului structurii de evidenţă din fiecare unitate a sistemului penitenciar, dacă primirea are loc în timpul orelor de program şi a şefului de tură, dacă primirea are loc în afara orelor de program.
Art. 13
Prin protocol încheiat între Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi Inspectoratul General al Poliţiei Române se pot aronda penitenciarele şi centrele de reeducare la inspectoratele judeţene de poliţie în ceea ce priveşte primirea persoanelor arestate.
Art. 14
Pe timpul arestării şi executării pedepsei privative de libertate, actul de identitate se păstrează la documentarul penal.
Art. 15
Persoanele private de libertate, de sex feminin, nou primite, condamnate definitiv la detenţiunea pe viaţă sau la pedeapsa închisorii ori cărora li s-a aplicat măsura educativă a internării într-un centru de reeducare, care sunt însărcinate, sunt îndrumate să solicite întreruperea executării pedepsei. Cererea se va înainta instanţei în a cărei rază teritorială se află locul de deţinere, corespunzătoare în grad instanţei de executare. În acelaşi mod se procedează ori de câte ori pe perioada executării pedepsei privative de libertate se constată starea de graviditate.
Art. 16
(1)După primirea în penitenciar sau centru de reeducare, fiecărei persoane private de libertate i se stabileşte numărul matricol de origine şi, computerizat, numărul matricol general.
(2)Numărul matricol de origine este compus din prima literă cu care începe numele persoanei private de libertate şi o secvenţă de patru cifre care reprezintă numărul de ordine în cadrul persoanelor al căror nume încep cu aceeaşi literă.
(3)Numărul matricol general este alcătuit dintr-un şir de 15 caractere alfanumerice, din care primele 2 cifre reprezintă codul penitenciarului, următoarele 8 cifre reprezintă data primirii în penitenciar ori în centrul de reeducare, în format AAAALLZZ, iar ultimele 5 caractere reprezintă matricola de origine.
(4)La sfârşitul fiecărui an, se procedează la stabilirea computerizată a noilor matricole utilizate în anul următor, pentru întregul efectiv de persoane private de libertate existent în unitate, denumite matricole locale.
Art. 17
(1)Documentarul penal se înscrie în registrul opis corespunzător numărului matricol de origine. Registrul opis se ţine pe perioada unui an şi are termen de păstrare permanent.
(2)Lucrătorii structurii de evidenţă au obligaţia ca, de îndată, să transcrie în registrul opis şi pe coperta documentarelor penale noile matricole locale.
(3)Matricolele locale se comunică compartimentelor de muncă din unitate care gestionează părţi ale dosarului individual.
(4)Registrul opis este comun pentru toate categoriile de persoane private de libertate.
(5)Rubrica "durata pedepsei" şi "fapta comisă" din registrul opis se completează la punerea în libertate a persoanei private de libertate.
Art. 18
Documentarul penal este completat pe perioada arestării preventive şi a executării pedepsei ori sancţiunii privative de libertate cu următoarele documente:
a)citaţii şi acte procedurale emise de organele judiciare;
b)corespondenţa privind comunicarea de informaţii referitoare la situaţia juridică;
c)documentele din care rezultă îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de art. 29 alin. (5) şi art. 43 alin. (1)-(3) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal;
d)documentele referitoare la transfer, la punerea în libertate, la liberare condiţionată şi la modificările în situaţia juridică;
e)documentele referitoare la stabilirea şi schimbarea regimului de executare;
f)recompensele acordate;
g)corespondenţa privind măsurile luate cu privire la exercitarea drepturilor persoanelor private de libertate;
h)fişa individuală privind cazarea persoanei private de libertate - după completare, la punerea în libertate şi în caz de transfer;
i)fişa de evidenţă a zilelor considerate ca executate pe baza muncii depuse ori ca urmare a cursurilor de instruire şcolară şi formare profesională - după completare, la punerea în libertate şi în caz de transfer;
j)fişa de evidenţă a drepturilor, sancţiunilor disciplinare aplicate şi a recompenselor acordate - la transfer şi punere în libertate;
k)alte documente care privesc aplicarea regimului de executare, cum ar fi: documente privind intrarea şi ieşirea din refuz de hrană, notele de informaţii către diferite instituţii publice, documente privind gradul sporit de risc al persoanei condamnate, documente privind folosirea mijloacelor de constrângere, documente din care rezultă situaţiile de risc la care este expusă persoana condamnată, referatul de evaluare, în cazul minorilor, întocmit în cursul judecăţii.
Art. 19
(1)Pentru persoanele private de libertate nou primite în penitenciar sau centru de reeducare, se înaintează deîndată organelor care au emis actele legale de deţinere, adresa de confirmare a primirii în cazul persoanelor arestate în baza mandatului de arestare preventivă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la Instrucţiuni ori a mandatului de executare sau a hotărârii de punere în executare a măsurii educative a internării într-un centru de reeducare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 7 la Instrucţiuni.
(2)Se solicită fişa de urmărire, prevăzută în anexa nr. 8 la Instrucţiuni, pentru cei care au mai executat pedepse privative de libertate sau măsura educativă a internării de la penitenciarul sau centrul de reeducare din care au fost liberaţi.
(3)În cazul în care în hotărârea de condamnare s-a dispus deducerea unei perioade executate anterior, se solicită dosarul individual al acelei pedepse pentru conexare în vederea deducerii corecte a perioadei executate şi calculării fracţiunilor necesare liberării condiţionate. La calcularea fracţiunilor necesare liberării condiţionate se ţine seama şi de munca prestată şi participarea la activităţile de instruire şcolară şi formare profesională în timpul perioadei executate anterior.
(4)Dosarul individual sau fişa de urmărire se transmit în cel mult 5 zile de la înregistrarea solicitării la registratura unităţii.
Art. 20
(1)În cazul primirii persoanelor private de libertate, lucrătorul de evidenţă procedează astfel:
a)verifică legalitatea actelor de deţinere, existenţa documentelor şi corectitudinea întocmirii lor şi dacă documentarul penal a fost completat cu toate datele prevăzute de anexa nr. 1 la Instrucţiuni;
b)înscrie în penultima pagină a documentarului penal, pentru persoanele private de libertate condamnate definitiv şi minorii faţă de care s-a luat măsura educativă a internării într-un centru de reeducare, datele din mandatul de executare a pedepsei închisorii ori a detenţiunii pe viaţă, precum şi datele din hotărârea judecătorească de internare într-un centru de reeducare, stabilind data la care cel în cauză urmează să fie pus în libertate, ca urmare a expirării duratei pedepsei sau a sancţiunii;
c)calculează, în raport de durata pedepsei privative de libertate, stabilită de către instanţa de judecată, data la care expiră fracţiunile de executat din pedeapsă, prevăzută de Codul penal, în vederea acordării liberării condiţionate. Fracţiunile de executat ce trebuie calculate sunt fracţiunea obligatorie şi fracţiunea totală.
d)solicită instanţei de judecată informaţiile necesare, în situaţia în care în mandatul de executare a pedepsei privative de libertate nu se menţionează infracţiunea comisă sau data săvârşirii acesteia, pentru restul de pedeapsă rămas neexecutat, ca urmare a graţierii ori a revocării pedepsei pronunţate cu suspendarea condiţionată;
e)înscrie în registrul de evidenţă a termenelor data expirării duratei pedepselor, data la care expiră fracţiunea obligatorie pentru liberare condiţionată, precum şi data împlinirii vârstei de 18 ani în cazul minorilor, de 60 de ani în cazul bărbaţilor şi 55 de ani în cazul femeilor; datele consemnate în registrul de evidenţă a termenelor se referă numai la anul în care s-a efectuat primirea persoanelor private de libertate;
f)introduce în sistemul informatic datele referitoare la evidenţa nominală, situaţia juridică, liberarea condiţionată şi dacă este cazul, şi în cele privind prezentarea la instanţele de judecată şi transferarea în alte locuri de deţinere;
g)face comunicările către organul emitent al actului de deţinere, centrul militar, casa de asigurări de sănătate;
h)solicită de la penitenciarul sau centrul de reeducare de unde persoana privată de libertate a fost ultima dată liberată, după caz, fişa de urmărire sau dosarul individual;
i)completează la rubricile corespunzătoare fişa de evidenţă a zilelor considerate ca executate şi a termenului de propunere pentru liberarea condiţionată, prevăzută în anexa nr. 9 la Instrucţiuni, înscriind atât data la care expiră fracţiunea obligatorie, cât şi data la care expiră fracţiunea totală;
j)face adnotări pe documentarul penal şi în sistemul informatic cu privire la exercitarea dreptului la vot;
k)distribuie tabele nominale cu persoane private de libertate nou primite sectoarelor interesate din unitate.
(2)Fracţiunea obligatorie prevăzută la alin. (1) lit. c) şi i) este partea din durata pedepsei de care trebuie ţinut cont, potrivit prevederilor art. 59 - 60 din Cod penal, indiferent de numărul zilelor considerate ca executate pe baza muncii depuse sau a participării la activităţi de instruire şcolară şi formare profesională. Data la care se împlineşte fracţiunea obligatorie se înscrie pe coperta documentarului penal.
(3)Fracţiunea totală prevăzută la alin. (1) lit. c) şi i) este partea din durata pedepsei care trebuie executată, potrivit prevederilor art. 59 - 60 din Codul penal, în ipoteza în care persoana condamnată din cauza sănătăţii sau alte motive nu a fost folosită la muncă şi nici nu a participat la activităţi de instruire şcolară şi formare profesională.
Art. 21
(1)Pentru persoanele private de libertate primite în baza unui mandat de arestare preventivă şi a unui mandat de executare a pedepsei privative de libertate emis în altă cauză, se pune în aplicare hotărârea de condamnare definitivă. Data punerii în aplicare a mandatului de executare este data la care a fost înregistrat acesta de către organul de poliţie.
(2)În documentarul penal, sub calculul pedepsei, se va menţiona, în creion şi faptul că persoana este deţinută şi ca arestat preventiv în altă cauză, cu precizarea numărului şi datei mandatului de arestare preventivă, precum şi numele emitentului mandatului.
Art. 22
(1)Atunci când persoanele private de libertate sunt primite cu două sau mai multe mandate de executare a pedepsei privative de libertate, acestea se pun în aplicare în ordinea rămânerii definitive a hotărârilor judecătoreşti de condamnare.
(2)Data punerii în aplicare a primului mandat de executare este data introducerii în arest a persoanei private de libertate de către organul de poliţie.
Art. 23
Lucrătorul de evidenţă atestă prin semnătură, în penultima pagină a documentarului penal, că toate datele referitoare la persoana privată de libertate sunt introduse în sistemul informatic.