Partea iii - INSTRUCŢIUNI REFERITOARE LA CIRCUITUL FORMULARELOR DE LEGĂTURĂ ÎN APLICAREA REGULAMENTULUI 1408/71 ŞI A REGULAMENTULUI 574/72 - Instructiuni din 2009 pentru aplicarea în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71/CEE privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, adoptat la 14 iunie 1971 şi a Regulamentului Consiliului nr. 574/72/CEE care stabileşte modalităţile de aplicare a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71/CEE privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, adoptat la 21 martie 1972
M.Of. 355 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Decembrie 2009
PARTEA III:INSTRUCŢIUNI REFERITOARE LA CIRCUITUL FORMULARELOR DE LEGĂTURĂ ÎN APLICAREA REGULAMENTULUI 1408/71 ŞI A REGULAMENTULUI 574/72
1.Soluţionarea cererii referitoare la pensia de limită de vârstă, anticipată, anticipată parţială
1.1.Persoana cu reşedinţa în România a fost supusă legislaţiei mai multor state membre, inclusiv România
1.1.1.În vederea depunerii cererii, persoana interesată trebuie să indice informaţii referitoare la faptul că a realizat perioade de asigurare sau echivalente, atât în România, cât şi în alte state membre.
1.1.2.Persoana va depune cererea la casa teritorială de pensii a locului de reşedinţă (locul de şedere obişnuit) din România şi care este instituţia de instrumentare a cererii, împreună cu toate documentele precizate în Normele de aplicare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001, cu modificările şi completările ulterioare (Cap. VII Referitor la stabilirea şi plata pensiilor). Solicitantul va depune şi documente care să ateste faptul că a fost asigurat pe teritoriul altor state membre. În cererea de pensie, solicitantul va preciza dacă doreşte amânarea acordării prestaţiei într-unul dintre celelalte state membre în care a lucrat. În vederea acordării pensiei în România, persoana trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de legislaţia naţională.
1.1.3.Solicitantul va depune, de asemenea, acte de identitate ale membrilor de familie aflaţi în întreţinerea sa şi cele din care să reiasă gradul de rudenie cu acesta.
1.1.4.Solicitantul va completa şi semna fişele echivalente formularelor E202, utilizate pentru uz intern, prezentate în anexă (RO 202) Solicitantul va completa toate rubricile necesare în funcţie de statul în care vor fi transmise formularele, prezentând, în completare, documente care certifică informaţiile înscrise. Aceste fişe, semnate şi datate de persoană, vor fi utilizate pentru înscrierea informaţiilor respective în formulare.
1.1.5.Persoana interesată sau, în funcţie de situaţie, casa teritorială de pensii, va completa fila corespunzătoare din formularul E207 RO Certificat privind cariera de asigurat, indicând date despre perioadele de activitate desfăşurate pe teritoriul statelor membre.
1.1.6.Casa teritorială de pensii completează formularul E202 RO Instrumentarea unei cereri de pensie de bătrâneţe şi ataşează formularul E207 RO. După verificarea perioadelor de asigurare realizate în România (certificarea stagiului de cotizare), casa teritorială de pensii completează formularul E205 RO Atestat privind cariera de asigurat în România.
1.1.7.Casa teritorială de pensii transmite câte un exemplar al formularelor E202 RO, E205 RO şi E207 RO fiecăreia din instituţiile statelor membre la care lucrătorul a fost asigurat (instituţiile în cauză) Împreună cu formularele, instituţia din România va transmite orice documentaţie disponibilă care ar putea fi utilizată de instituţiile competente din celelalte state membre în vederea stabilirii dreptului la prestaţie. Nu se vor transmite documente originale, ci numai copii certificate de instituţie. La solicitarea expresă a persoanei, exprimată în cererea de pensie, nu va fi declanşată procedura de stabilire a drepturilor de pensie de bătrâneţe într-unul din statele membre.
1.1.8.Dosarul rămâne în aşteptare până când fiecare dintre instituţiile în cauză va trimite propriul formular E205 prin care se confirmă realizarea de către solicitant a unei perioade de asigurare sau echivalente acesteia, sub legislaţia statului membru respectiv.
1.1.9.În cazul în care dreptul la prestaţie este deschis în baza perioadei de asigurare realizate în România potrivit legislaţiei proprii, casa teritorială de pensii stabileşte pensia naţională pe care o va plăti solicitantului ca plată provizorie. În cazul în care pensia naţională nu poate fi acordată şi una din instituţiile în cauză a confirmat că poate stabili o pensie doar pe baza perioadelor realizate potrivit legislaţiei sale, casa teritorială de pensii va comunica faptul că plata provizorie a pensiei îi revine respectivei instituţii.
1.1.10. După primirea formularelor E205 transmise de celelalte instituţii în cauză, instituţia de instrumentare din România (casa teritorială de pensii) va proceda la totalizarea perioadelor de asigurare, în vederea efectuării calcului dublul (sau triplu) al pensiei, cel al pensiei naţionale, precum şi a pensiei comunitare, calculate conform principiului pro-rata temporis. De asemenea, casa teritorială de pensii va transmite câte un exemplar al formularelor E205 primite şi celorlalte instituţii în cauză, în vederea stabilirii drepturilor de pensie în statele respective.
1.1.11. După primirea tuturor formularelor E210 "Notificarea deciziei cu privire la situaţia pensionarului", completate de instituţiile competente ale statelor membre care au soluţionat cererea de pensie a solicitantului, casa teritorială de pensii din România va emite decizia proprie de pensie şi va completa formularul E211 RO Sumarul deciziilor. Formularul va fi transmis solicitantului pensiei, anexând un exemplar al deciziilor tuturor instituţiilor. Instituţia de instrumentare va trimite o copie a acestui formular instituţiilor în cauză, anexând şi o copie a propriei sale decizii. În formularul E211 RO sunt indicate termenele şi căile de contestaţie corespunzătoare fiecărei decizii de pensie.
1.1.12. La cererea instituţiilor în cauză din celelalte state membre, în cazul persoanelor beneficiare ale unei pensii acordate în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare şi care au reşedinţa în România, casa teritorială de pensii a locului de reşedinţă va completa şi transmite formularul E215 RO Raport administrativ asupra situaţiei unui pensionar.
1.1.13. În scopul facilitării obţinerii sau comunicării oricăror informaţii referitoare la acordarea prestaţiilor, casa teritorială de pensii va utiliza formularul E001 RO.
1.2.Persoana cu reşedinţa în România a fost supusă legislaţiei unuia sau mai multor state membre, exclusiv România
1.2.1.Solicitantul depune la casa teritorială de pensii cererea referitoare la stabilirea drepturilor de pensie ca urmare a desfăşurării activităţii profesionale pe teritoriul unuia sau mai multor state membre, împreună cu documente de identitate şi acte referitoare la cariera de asigurat şi va completa formularul E207 RO.
1.2.2.Casa teritorială de pensii din România transmite cererea, prin formularul E202 RO şi documentele de identitate şi acte referitoare la cariera de asigurat ale persoanei în cauză organismului de legătură sau instituţiei competente din statul membru în care persoana a fost asigurată ultima oară, împreună cu formularul E001 RO, cu menţiunea că persoana nu a realizat perioade de asigurare conform legislaţiei de asigurări sociale din România.
1.2.3.Casa teritorială de pensii va înscrie, într-o bază de date proprie, informaţiile referitoare la identitatea persoanei.
2.Soluţionarea cererii referitoare la pensia de invaliditate
2.1.Persoana cu reşedinţa în România a fost supusă legislaţiei mai multor state membre, inclusiv România
2.1.1.În vederea soluţionării cererii referitoare la pensia de invaliditate, persoana interesată trebuie să îndeplinească formalităţile cerute de legislaţia naţională. Ea trebuie să prezinte, totodată, documentele din care să reiasă faptul că a realizat perioade de asigurare sau echivalente, atât în România cât şi în alte state membre.
2.1.2.Persoana va depune cererea la instituţia locului de reşedinţă din România, împreună cu toate documentele precizate în Normele de aplicare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001, cu modificările şi completările ulterioare (Cap. VII Referitor la stabilirea şi plata pensiilor).
2.1.3.Solicitantul va depune, de asemenea, acte de identitate ale membrilor de familie aflaţi în întreţinerea sa şi cele din care să reiasă gradul de rudenie cu aceştia.
2.1.4.Solicitantul va completa şi semna fişele echivalente formularelor E204, utilizate pentru uz intern, prezentate în anexă (RO 204) Solicitantul va completa toate rubricile necesare în funcţie de statul în care vor fi transmise formularele, prezentând, în completare, documente care certifică informaţiile înscrise. Aceste fişe, semnate şi datate de persoană, vor fi utilizate pentru înscrierea informaţiilor respective în formulare.
2.1.5.Solicitantul va completa formularul E207 RO Informaţii privind cariera de asigurat, indicând perioadele de activitate desfăşurate pe teritoriul altor state membre.
2.1.6.Casa teritorială de pensii completează formularul E204 RO Instrumentarea unei cereri de pensie de invaliditate şi ataşează formularul E207 RO. După verificarea perioadelor de asigurare realizate în România (certificarea stagiului de cotizare), casa teritorială de pensii emite formularul E205 RO Atestat privind cariera de asigurat în România.
2.1.7.Casa teritorială de pensii transmite câte un exemplar al formularelor E204 RO, E205 RO, E207 RO şi E213 RO celorlalte instituţii ale statelor membre la care solicitantul a fost asigurat (instituţii în cauză). Împreună cu formularele, instituţia din România va transmite orice documentaţie disponibilă care ar putea fi utilizată de instituţiile competente din celelalte state membre în vederea stabilirii dreptului la prestaţie. Nu se vor transmite documente originale, ci numai copii certificate de instituţia din România.
2.1.8.În cazul în care dreptul la prestaţie este deschis în baza perioadei de asigurare realizate în România potrivit legislaţiei interne, casa teritorială de pensii stabileşte pensia naţională pe care o va plăti solicitantului ca plată provizorie. În cazul în care pensia naţională nu poate fi acordată şi una din instituţiile în cauză a confirmat că poate stabili o pensie doar pe baza perioadelor realizate potrivit legislaţiei sale, casa teritorială de pensii va comunica faptul că plata provizorie a pensiei îi revine respectivei instituţii.
2.1.9.Dosarul rămâne în aşteptare până când fiecare dintre instituţiile în cauză va trimite propriul formular E205 prin care se confirmă realizarea de către solicitant a unei perioade de asigurare sau echivalente acesteia, sub legislaţia statului membru respectiv.
2.1.10. După primirea formularelor E205 transmise de celelalte instituţii în cauză, casa teritorială de pensii va proceda la totalizarea perioadelor de asigurare, în vederea efectuării calcul dublu (sau triplu) al pensiei, pentru determinarea pensiei naţionale şi a pensiei teoretice urmată de calculul pensiei comunitare conform principiului pro-rata temporis. De asemenea, casa teritorială de pensii va transmite câte un exemplar al formularelor E205 primite şi celorlalte instituţii în cauză, în vederea stabilirii drepturilor de pensie în statele respective.2.1.11. După primirea tuturor formularelor E210 emise de instituţiile competente ale statelor membre care au analizat cererea de pensie a solicitantului, casa teritorială de pensii din România va emite propria decizie şi va completa formularul E211 RO Sumarul deciziilor. Acesta va fi transmis solicitantului pensiei, anexând un exemplar al deciziilor tuturor instituţiilor. Instituţia va trimite o copie a acestui formular instituţiilor în cauză, anexând şi câte o copie a propriei sale decizii, precum şi a deciziilor instituţiilor în cauză. În formularul E211 RO sunt indicate termenele şi căile de contestaţie corespunzătoare fiecărei decizii.
2.1.12. La cererea instituţiilor din celelalte state membre, în cazul persoanelor beneficiare ale unei pensii acordate în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare şi care au reşedinţa în România, casa teritorială de pensii a locului de reşedinţă va transmite formularul E215 RO Raport administrativ asupra situaţiei unui pensionar.
2.1.13. În cazul în care beneficiarul unei pensii de invaliditate trebuie să fie supus unei revizuiri medicale, se vor aplica dispoziţiile Instrucţiunilor referitoare la aplicarea prevederilor legate de expertizarea medicală şi a prevederilor financiare ale Regulamentului 1.408/71 şi ale Regulamentului 574/72 la nivelul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale din România.2.1.14. În scopul facilitării obţinerii sau comunicării oricăror informaţii referitoare la acordarea prestaţiilor, casa teritorială de pensii va utiliza formularul E001 RO.
2.2.Persoana domiciliată în România a fost supusă legislaţiei unuia sau mai multor state membre, exclusiv România
2.2.1.Solicitantul depune la casa teritorială de pensii cererea referitoare la stabilirea drepturilor de pensie ca urmare a desfăşurării activităţii profesionale pe teritoriul unuia sau mai multor state membre, împreună cu documente de identitate, actele referitoare la cariera de asigurat şi documentele medicale prezentate de solicitant şi va completa formularul E207 RO.
2.2.2.Casa teritorială de pensii din România transmite cererea, prin formularul E204 RO, documentele de identitate, acte referitoare la cariera de asigurat şi documentele medicale prezentate de solicitant ale persoanei în cauză organismului de legătură sau instituţiei competente din statul membru în care persoana a fost asigurată ultima oară, împreună cu formularul E001 RO, cu menţiunea că persoana nu a realizat perioade de asigurare conform legislaţiei de asigurări sociale din România.
2.2.3.Casa teritorială de pensii va înscrie, într-o bază de date proprie, informaţiile referitoare la identitatea persoanei.
2.2.4.La cererea instituţiei/instituţiilor competente, casa teritorială de pensii va dispune efectuarea expertizării medicale contra cost, conform prevederilor "Instrucţiunilor referitoare la aplicarea prevederilor legate de expertizarea medicală şi a prevederilor financiare ale Regulamentului 1408/71 şi ale Regulamentului 574/72 la nivelul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale din România", care va fi transmis instituţiei solicitante.
3.Soluţionarea cererii referitoare la pensia de urmaş
3.1.Susţinătorul decedat a fost supus legislaţiei mai multor state membre, inclusiv România
Cererea referitoare la acordarea pensiei de urmaş va fi instrumentată de către casa teritorială de pensii din raza de reşedinţă a persoanei îndreptăţite (dacă aceasta locuieşte în România) sau de către casa teritorială de pensii corespunzătoare ultimului loc de asigurare al susţinătorului decedat sau în evidenţa căreia se găseşte dosarul său de pensie (dacă persoana îndreptăţită nu are reşedinţa pe teritoriul României).
3.1.1.Solicitantul depune cererea referitoare la stabilirea pensie de urmaş, împreună cu documente referitoare la perioadele de asigurare realizate de susţinătorul decedat în statele membre, precum şi toate documentele precizate în Normele de aplicare ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001, cu modificările şi completările ulterioare (Cap. VII Referitor la stabilirea şi plata pensiilor) şi completează formularul E207 RO.
3.1.2.Casa teritorială de pensii analizează îndeplinirea tuturor condiţiilor referitoare la stabilirea pensiei de urmaş, în conformitate cu prevederile legislaţiei interne şi a regulamentelor comunitare.
3.1.3.Solicitantul va completa şi semna fişele echivalente formularelor E203, utilizate pentru uz intern, prezentate în anexă (RO 203) Solicitantul va completa toate rubricile necesare în funcţie de statul în care vor fi transmise formularele, prezentând, în completare, documente care certifică informaţiile înscrise. Aceste fişe, semnate şi datate de persoană, vor fi utilizate pentru înscrierea informaţiilor respective în formulare.
3.1.4.În cazul în care solicitantul, prezintă afecţiuni medicale invalidante, el va fi expertizat medical conform prevederilor "Instrucţiunilor referitoare la aplicarea prevederilor legate de expertizarea medicală şi a prevederilor financiare ale Regulamentului 1408/71 şi ale Regulamentului 574/72 la nivelul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale din România". Se va completa formularul E213 RO, de către serviciul de specialitate din cadrul casei teritoriale de pensii.
3.1.5.Casa teritorială de pensii completează formularele E203 RO Instrumentarea cererii referitoare la pensia de urmaş, E205 RO şi E207 RO şi transmite câte un exemplar fiecărei instituţii din statele membre la a căror legislaţie a fost asigurat susţinătorul decedat. După caz, se va anexa şi câte un exemplar din formularul E213 RO. Formularele vor fi însoţite de copii, certificate de instituţie, ale documentelor referitoare la perioadele de asigurare realizate în celelalte state membre de către susţinătorul decedat.
3.1.6.În cazul în care dreptul la prestaţie este deschis în baza perioadei de asigurare realizată de susţinătorul decedat în România potrivit legislaţiei interne, casa teritorială de pensii stabileşte pensia naţională pe care o va plăti solicitantului ca plată provizorie. În cazul în care pensia naţională nu poate fi acordată şi una din instituţiile în cauză a confirmat că poate stabili o pensie doar pe baza perioadelor realizate potrivit legislaţiei sale, casa teritorială de pensii va comunica faptul că plata provizorie a pensiei îi revine respectivei instituţii.
3.1.7.Dosarul rămâne în aşteptare până când fiecare dintre instituţiile în cauză va trimite propriul formular E205 prin care se confirmă realizarea de către persoana decedată a unei perioade de asigurare sau echivalente acesteia, sub legislaţia statului membru respectiv.
3.1.8.După primirea acestor formulare, instituţia de instrumentare din România (casa teritorială de pensii) va proceda la totalizarea perioadelor de asigurare, în vederea efectuării calcului dublu (sau triplu) al pensiei, pentru determinarea pensiei naţionale şi a pensiei comunitare conform principiului pro-rata temporis.
3.1.9.După primirea tuturor formularelor E210 emise de instituţiile competente ale statelor membre care au analizat cererea de pensie a solicitantului, casa teritorială de pensii din România va emite formularul E211 RO şi propria decizie de pensie. Acesta va fi transmis solicitantului pensiei, anexând un exemplar al deciziilor tuturor instituţiilor. Instituţia va trimite o copie a acestui formular către instituţiile în cauză, anexând şi o copie a propriei sale decizii, precum şi a deciziilor instituţiilor în cauză. În formularul E211 RO sunt indicate termenele şi căile de contestaţie corespunzătoare fiecărei decizii.
3.1.10. La cererea instituţiilor din celelalte state membre, în cazul persoanelor beneficiare ale unei pensii acordate potrivit prevederilor regulamentelor comunitare şi care au reşedinţa în România, casa teritorială de pensii a locului de reşedinţă va transmite formularul E215 Raport administrativ asupra situaţiei unui pensionar.
3.1.11. În cazul în care beneficiarul unei pensii de urmaş trebuie să fie supus unei revizuiri medicale, se vor aplica dispoziţiile Instrucţiunilor referitoare la aplicarea prevederilor legate de expertizarea medicală şi a prevederilor financiare ale Regulamentului 1.408/71 şi ale Regulamentului 574/72 la nivelul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale din România.3.1.12. În scopul facilitării obţinerii sau comunicării oricăror informaţii referitoare la acordarea prestaţiilor, casa teritorială de pensii va utiliza formularul E001 RO.
3.2.Susţinătorul decedat a fost supus legislaţiei mai multor state membre, exclusiv România, dar urmaşul are reşedinţa în România.
3.2.1.Casa teritorială de pensii din raza de reşedinţă este instituţia care primeşte cererea referitoare la acordarea unei pensii de urmaş.
3.2.2.Persoana interesată va comunica informaţiile referitoare la cariera susţinătorului decedat, completând formularul E207 RO şi va prezenta documente în acest sens. Solicitantul va prezenta şi documente referitoare la membrii de familie aflaţi în întreţinerea sa, indicând gradul de rudenie.
3.2.3.Casa teritorială de pensii va analiza documentele prezentate, identificând ultima instituţie de asigurare la care a fost supusă persoana decedată. Instituţia respectivă va îndeplini rolul instituţiei de instrumentare a cererii.
3.2.4.Casa teritorială de pensii va transmite, cu formularul E001, cererea, prin formularul E203 RO şi documentele prezentate de solicitant ultimei instituţii la care a fost asigurat susţinătorul decedat sau organismului de legătură sau instituţiei competente din statul membru respectiv. Se vor transmite numai copii certificate ale documentelor.
3.3.Susţinătorul decedat a fost ultima oară supus legislaţiei române, iar urmaşul nu are reşedinţa în România
3.3.1.Casa teritorială de pensii de la ultimul loc de asigurare al persoanei decedate este instituţia de instrumentare a cererii referitoare la acordarea unei pensii de urmaş.
3.3.2.Casa teritorială de pensii sau organismul de legătură din România (CNPAS) va primi documentele referitoare la stabilirea pensiei de urmaş. Organismul de legătură va transmite toate documentele casei teritoriale de pensii de la ultimul loc de asigurare al persoanei decedate.
3.3.3.Procedura de stabilire a pensiei şi circuitul formularelor de comunicare este cea prezentată la punctul 3.1.
3.3.4.În cazul în care beneficiarul unei pensii de urmaş trebuie să fie supus unei revizuiri medicale, se vor aplica dispoziţiile Instrucţiunilor referitoare la aplicarea prevederilor legate de expertizarea medicală şi a prevederilor financiare ale Regulamentului 1.408/71 şi ale Regulamentului 574/72 la nivelul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale din România.